4-vuotias on jo useasti sanonut haluavansa kuolla, että voi nähdä taivaan ja Jumalan. Mitähän tuohon osaisi sanoa..

• Viestiketjun aloittaja "juup"
  • Ensimmäinen viesti
En mä kyllä lähtisi mitään ammattiapua hankkimaan, 4v ei vielä osaa hahmottaa mitä yleisesti käsitetään taivaalla, kuolemalla tai jumalalla. Hän luultavasti pitää sitä samana kuin että mennään Korkeasaareen katsomaan leijonia tai Mäkkärille syömään Happy Meal

Ihan hyvin olet ap asian selittänyt

Vi eras
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29415851:
Niin sitähän tuo juuri tarkoittikin. :headwall: Puhuin lopullisuuden ymmärtämisestä, en tietämisestä. 4-vuotias on aika pieni vielä.
No ehkä meillä lasten on ollut helpompaa ymmärtää se kuoleman lopullisuus kun ei olla taivaasta puhuttu.

Mutta kukin kasvattaa ja opettaa lapsiaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Te haluatte kertoa sielun ylösnousemisesta, jumalasta ja taivaasta.
Meillä kerrotaan se meidän totuus, että kaikki vaan loppuu.

harmaaaa
No mutta sehän on tässä osa ongelmaa.. On puhuttu taivaasta ja jumalasta, ja nyt lapsi haluaisi kuolla jotta näkisi molemmat.

Jos näistä ei olisi puhuttu, niin epätodennäköistä että lapsi puhuisi moisia. Ellei lapsella sitten oikeasti ole jokin pahasti vinossa, masennusta, hyväksikäyttöä ym.
No mun 3-vuotias poikani taas haluais, että minä leikkaan siltä pippelin poikki. Pitäiskö munkin nyt viedä poika johonkin mielentilatutkimuksiin, vai pitäiskö vain kaikkien ymmärtää että ne on lapsia; ei välttämättä ajattele ja tarkoita ihan kaikkea ihan tosissaan, mitä ääneen sanoo?

säpäle harmaana
No ehkä meillä lasten on ollut helpompaa ymmärtää se kuoleman lopullisuus kun ei olla taivaasta puhuttu.

Mutta kukin kasvattaa ja opettaa lapsiaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Te haluatte kertoa sielun ylösnousemisesta, jumalasta ja taivaasta.
Meillä kerrotaan se meidän totuus, että kaikki vaan loppuu.
No näinhän se ehkä on. Huolestuttavampaahan tuossa olisi, jos lapsi haluaisi kuolla, vaikkei edes pääsisi näkemään taivasta ja jumalaa.

Milloin KaksPlussalle saadaan mahdollisuus deletoida yksittäisiä viestejä, ettei joka kerta tarvitsisi poistaa koko ketjua yhden häirikön takia? Nytkin tuo keskenkasvuinen, tasapainoton yksilö, joka kirjoittaa nimimerkillä "Aikuinen nainen" aloittaa tulivuoren purkauksen, jonka takia tämä koko ketju todennäköisesti poistetaan, vaikka muita asiattomia tässä keskustelussa ei tietääkseni ole ollut.
Ainakin mitä itse olen yksittäisiä viestejä ilmiantanut, ne myös poistetaan, ei koko ketjua.

vieraas
Että taivas ja jumala on satua.

Kuolleet haudataan maan alle tai poltetaan. Jumalaa ei ole.

Tarviiko niille lapsille löpistä valeita, siinäpä koitat nyt selittää itsesi ulos saduisasi.
Näin meilläkin lapsille opetetaan kotona. Koulussa kuulee jeesus ja jumala höpötystä ja aina saa olla selittämässä mikä on todellista ja mikä satua, huoh. Koulussa kuulemma sanottu että Jeesus on olemassa. Olen sitten selittäny et on historiallinen henkilö, jonka tekemisillä ei tarvii vaivata päätään sen enempää kuin rooman keisareilla tai faaraoilla, joista jälkimmäiset on oikeastaan musta mielenkiintoisia :)

Yhteistyössä