4-vuotias on jo useasti sanonut haluavansa kuolla, että voi nähdä taivaan ja Jumalan. Mitähän tuohon osaisi sanoa..

• Viestiketjun aloittaja "juup"
  • Ensimmäinen viesti
"juup"
... vähän ahdistaa jutella tämmösistä. Olemme jutelleet hänen kanssaan, että sitten joskus kun kuollaan, mennään taivaaseen ja että hänkin menee joskus, mutta nyt me ollaan täällä elossa ja tehdään täällä kaikkea mukavaa yhdessä ja opitaan uusia asioita jne.. En tiiä, mitä sanoa.

"mie"
ihan hyvin oot osannu vastata ja edelläkin tullut toimivia kommentteja.
Elä suotta ahdistu,nelivuotias ei vielä tajua kuinka lopullista kuolema on ja oikeasti voi kuvitella vaan 'käyvänsä kurkistamassa' milta taivaassa näyttää

harmaaaa
Että taivas ja jumala on satua.

Kuolleet haudataan maan alle tai poltetaan. Jumalaa ei ole.

Tarviiko niille lapsille löpistä valeita, siinäpä koitat nyt selittää itsesi ulos saduisasi.
Toivottavasti ihan 4-vuotiaalle ei ateisitkaan sano, että kuoleman jälkeen sut sitten laitetaan maan alle tai poltetaan ja that's it. Voi kai sitä nyt jotenkin yrittää pehmentää, harvempi 4-vuotias ymmärtää ettei se ihminen mene sinne maan alle muuta kuin ruumiinsa osalta.

"mie"
Että taivas ja jumala on satua.

Kuolleet haudataan maan alle tai poltetaan. Jumalaa ei ole.

Tarviiko niille lapsille löpistä valeita, siinäpä koitat nyt selittää itsesi ulos saduisasi.
siitä oon samaa mielta kanssais miten ruumiille käy,haudataan tai poltetaan,koska sielu ei enää ole siellä..mutta sielu matkaa kyllä taivaaseen miun uskoin mukkaan. Sie voit toki ajatella tavallasi <3

Vi eras
Toivottavasti ihan 4-vuotiaalle ei ateisitkaan sano, että kuoleman jälkeen sut sitten laitetaan maan alle tai poltetaan ja that's it. Voi kai sitä nyt jotenkin yrittää pehmentää, harvempi 4-vuotias ymmärtää ettei se ihminen mene sinne maan alle muuta kuin ruumiinsa osalta.
Kyllä ollaan kerrottu että kuolleet haudataan. Koska kuollut on kuollut, ei herää enää koskaan eloon. Oon kyllä sen verran pehmittänyt, että olen sanonut että siihen haudalle voi kasvaa vaikka kukka tai pieni puu, jossa on sitten osa sitä kuollutta ihmistä.

Vaikeata oli lapselle alkaa hautajaisten jälkeen valehtelemaan, että miksi sinne hautaan laitetaan..

harmaaaa
Kyllä ollaan kerrottu että kuolleet haudataan. Koska kuollut on kuollut, ei herää enää koskaan eloon. Oon kyllä sen verran pehmittänyt, että olen sanonut että siihen haudalle voi kasvaa vaikka kukka tai pieni puu, jossa on sitten osa sitä kuollutta ihmistä.

Vaikeata oli lapselle alkaa hautajaisten jälkeen valehtelemaan, että miksi sinne hautaan laitetaan..
No kyllähän se pitääkin kertoa, että haudataan, tietenkin. Mutta miten se sun pehmentäminen sitten eroaa meidän uskomme pohjautuvista kertomuksista lapsille? Valehtelethan sinä ihan suoraan, jos et itse edes usko, että siihen haudalle kasvaa joku kukka tai puu jossa on sitten osa sitä ihmistä. Me kuitenkin uskomme, mitä me kerromme.

Vi eras
No kyllähän se pitääkin kertoa, että haudataan, tietenkin. Mutta miten se sun pehmentäminen sitten eroaa meidän uskomme pohjautuvista kertomuksista lapsille? Valehtelethan sinä ihan suoraan, jos et itse edes usko, että siihen haudalle kasvaa joku kukka tai puu jossa on sitten osa sitä ihmistä. Me kuitenkin uskomme, mitä me kerromme.
Sanoinko etten usko, että siihen haudalle kasvaisi kukka tms.?
Onhan se todennäköisempää kuin sielun ylösnouseminen.

• Tykkää
Reactions: dipt
vierass
Täällä 4v "tietää" että kuoleman jälkeen ei ole enää olemassa vaan kaikki loppuu. Kuolema kohdattu myös lähipiirissä, joten tietyllä tapaa ymmärtää käytännönkin tasolla mistä on kyse. Mä siis sanoisin ap:n tilanteessa, ettei sitä taivasta ja Jumalaa välttämättä ole olemassa, vaikka niin uskoisittekin.

Itse olen ateisti, joten ei ole lapsellakaan hinkua taivaaseen, kun ei sellaisesta olla satuiltu. Toki olen kertonut, että kukaan ei voi täysin tietää mitä silloin tapahtuu ja, että monet ihmiset uskovat eri tavalla. Välillä olen harmitellut sitä, että ateistin kasvattamille lapsille kuolema on jotenkin lohduttomampaa kohdata, mutta oikeastaan parempi näin, sillä osaavat ainakin nauttia tästä elämästä niin kauan kuin sitä kestää.

[QUOTE="ffff";29413813]Uskovat menevät taivaaseen,mutta ei uskovat helvettiin.[/QUOTE]

Mihinkähän hölynpölyyn tämä perustuu? Sama kuin minä väittäisin että uskovaiset joutuvat kuoleman jälkeen kulkemaan iänkaikkisesti tuonelan ja tämän maan välillä vailla päämäärää tai tarkoitusta ja me ateistit taas puolestaan kuoleman jälkeen pääsemme valhallaan jatkamaan elämäämme ruummiillisen kuoleman jälkeen

maa aam
On ihan normaalia, että lapselle tulee vaihe, jolloin kuolema kiinnostaa/pelottaa/pohdituttaa. Kyseessä on ihan normaali kehitysvaihe, vaikka se voi vanhempia ahdistaakin. Omalla 3-vuotiaallani on myös kuoleman pohdiskelu -vaihe menossa, ja kyllä minuakin välillä ahdistaa, vaikka uskon kuten sinäkin. Meillä varmaan aihetta pitää pinnalla sekin, että isäni on kuollut, ja käymme haudalla melko usein. Lapsi usein kyselee siinä aiheesta, ja sitten ne palautuvat kaikenlaisina juttuina takaisin.

Minusta tärkeää on, että annat lapsen puhua aiheesta aina, kun hän ottaa sen puheeksi. Olet ihan hyvin vastaillutkin, joten jatka samaan tapaan. Vaikka keskustelu etenisi aina samoin ja toistuisi usein. TÄrkeää on, että kuuntelet. Aiheesta voi myös piirtää, jos lapsi on siihen halukas.

"harmaa"
Miksi noin pienelle lapselle pitää kertoa omista uskomuksistaan? Aikuinen saa puolestani uskoa mitä haluaa, mutta mielestäni pienelle lapselle riittää, että tietää, että elämä loppuu joskus ja että se on ihan ok, ja että elämästä pitää nauttia niin kauan kuin sitä kestää.

Yhteistyössä