Tämäkö oli se viesti, johon kiperästi kaipasit vastausta....?
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29406819:
Ja jos ajatellaan tätä vielä niin päin, että olisi kaksi ihmistä, joista kummallakaan ei ole mitään muita suhteita. Nämä henkilöt ovat hyviä ystäviä ja he harrastavat seksiä. Kuitenkin he ovat sopineet, etteivät koskaan hanki lapsia eivätkä muuta yhteen. He eivät myöskään ole luvanneet olla toisilleen uskollisia. Mikäli toinen saa työpaikan kaukaa, toinen ei muuta perässä. Kutsuisitko tällaista parisuhteeksi? Minä en.
Eli heillä ei ole muita suhteita tai säätöjä, mutta satunnaista seksiä muidenkin ihmisten kanssa? Kuinka sitoutuneita he ovat toisiinsa muuten? Miten usein tapaavat, kuinka paljon aikaa viettävät yhdessä? He eivät muuta yhteen, mutta viettävät oletettavasti paljon aikaa toistensa luona, koska ovat hyviä ystäviä, yöpyvätkin puolin ja toisin? Kertovatko he toisilleen niistä satunnaisista seksikumppaneista ja välittävätkö he toisen ajatuksista/tunteista niihin toisiin liittyen? Jätit aika paljon arvailun varaan.
Kaksi aikuista ihmistä ovat hyviä, läheisiä ystäviä ja viihtyvät hyvin yhdessä. Soittelevat/viestittelevtä päivittäin ja jakavat elämänsä tapahtumia toistensa kanssa, sekä ilot että surut. Tapaavat monta kertaa viikossa käyden kahvilla, ravintolassa, ulkoilemassa, leffassa. Yöpyvät toistensa luona puolin ja toisin, harrastavat seksiä. Muita suhteita heillä ei ole, mutta joskus harrastavat satunnaista irtoseksiä muiden ihmisten kanssa. Ei tuo ehkä perinteisin määritelmä parisuhteelle ole, mutta tärkeintä mielestäni on se, miten he itse asian kokevat. Jos he kokevat olevansa parisuhteessa/seurusteleva pari, ovat he sitä. Jokainenhan asettaa itse omat rajansa.
Minusta ulkopuolisen on mahdotonta määritellä, onko joku ihmissuhde parisuhde vai ei, kun kukaan muu, kuin suhteen osapuolet, ei tiedä niitä osapuolten välisiä tai henkilökohtaisia asioita/tunteita/kokemuksia.
Jokaisella meistä on käsityksemme siitä, mitä parisuhteeseen on sisällyttävä "tai muuten se ei ole parisuhde". Jokaisella on myös henkilökohtainen kokemus siitä, mikä EI parisuhteeseen kuulu, sovi tai käy ja mikä on se teko, joka ylittää rajan niin, että parisuhde sen seurauksena päättyy.
Käytän esimerkkinä itseäni: Minusta parisuhteeseen kuuluu ehdottomasti säännöllinen seksi. Sairastapaukset sitten erikseen, mutta "huvikseen" seksittömässä suhteessa en olisi. Toisen puolen kertaluontoinen hairahdus vieraaseen petiin taas ei kaataisi suhdetta. Väkivaltaa en sietäisi kertaakaan. Nuo ovat MINUN rajanai. Tiedän kuitenkin, että on ihmisiä, jotka elävät täysin seksittömissä parisuhteissa, jotkut siis omasta halustaan ja onnellisinakin. Minulle tuo on käsittämätöntä, mutta en silti väitä, että heidän suhteensa ei olisi parisuhde. En, vaikka minulle tuollainen olisi pelkkää ystävyyttä ja yhdessä asumista kämppiksinä. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa?