puolison harrastus, mikä olis teillä se raja et alkaisitte puuttua asiaan?

vieras
No mun miehellä on jotku harkat lähes joka päivä ellei sitten ole töissä. Että yksi vapaa ilta viikossa saattaa olla. Joskus se tuntuu vähän liialta mutta toistaiseksi en ole rajottanut. Ja meillä ei ole lapsia vielä.

No kun harrastus alkaa viedä aikaa niin, että mies vieraantuisi lapsistaan tai minusta, tai lapset vieraantuisivat isästään.

Ja jos kaikki kotityöt alkaisivat kaatua minulle ja lapsille raja olisi tullut kohdalle.

erhmm
Meillä tietokoneella pelaaminen miehen harrastuksena ja silloin puutun kun touhu menee älyttömäksi (= pelataan 7 tuntia putkeen yöllä ja aamulla aikainen herätys + skarppiutta vaativa homma). Mies kokee tämän loukkaavana, mutta tietää että olen oikeassa.

Tuttava
Tiedän vaimon, jolle miehen polkupyöräily pari kertaa viikossa tunnin, pari oli liikaa. Että kai se tosiaan on katsojasta kiinni mikä on liikaa ja mikä ei. Pyöräily on vissii sitten aika huono harrastus. Olisko kuppilassa istuminen ehkä paree?

kyllä saattaisin asiasta mainita jos alkais joka viikko mennä enemmän kun 2 iltaa harkoissa kun sitten on aamua ja iltaa töissä ja mulla yks harkkailta/vko niin olis kiva joskus viettää yhdessäkin aikaa koko perhe.

Hyvät harrastukset
Parempi salilla, hiihtämässä yms. kuin kapakassa... Mun mies harrastaa liikuntaa, ampumista ym. ja ei haittaa vaikka on monena iltana näitä juttuja.. kotiin tulee kuitenkin ihan ajoissa.. apuakin saan aina tarvittaessa ja lapsetkin auttaa ja harrastaa myös. Itse tykkään enemmän olla kotosalla, toki käyn kävelemässä, mutta en perusta "joukkoliikunnasta"..

vieras
Miehen harrastus on silloin liiallista, kun se, että minä harrastaisin samanverran tarkoittaisi, ettei perheelle jää yhteistä aikaa juuri ollenkaan. Eli joku 2 iltaa viikossa alkaa olla aika maksimi, koska minusta äidillä on yhtäläinen oikeus harrastaa kuin isällä (ja itseasiassa sille kotona olevalle osapuolelle on vielä tärkeämpää, että on joku harrastus minkä pariin pääsee välillä kotoa, kuin työssäkäyvälle).

noh..
Tämän mies harrastaa kuutena päivänä viikossa, ja kyllä se alkaa tuntumaan jo liialta, mutta toisaalta en voisi kieltääkään häneltä tärkeää harrastusta. Pakkohan se on harjoituksissa käytävä, jos urheilussa meinaa pärjätä! Kesällä harjoituksia on vielä enemmin kun nyt talvisin.

Hyvät harrastukset
Siinä varmaan kulkee raja harrastusten suhteen, olipa kysymyksessä kumpi puoliso tahansa, että kotona ei ole aikuista, kun lapsi tarvitsee apua esim. läksyihin ja kuuntelijaa omille jutuilleen.. jokaiselle tietysti on oma aika tosi tärkeää, siitä saa voimaa

haefhaega
2 iltaa viikossa on sopiva :)

hä? sulla ei varmaan ole hajuakaan siitä, että jos treenaa esim. salilla tms (tai mitä tahansa urheilulajia) niin kehittyäkseen sitä täytyy treenata se 4-5x/vk? Ellei sitten käy siellä "vähän venyttelemässä" tms jotain vastaavaa.... Jos vaimon mukaan olisi ok treenata vain 2x/vk niin menisi vaimo vaihtoon. Hyppisin seinille noin vähillä treenimäärillä...

"vierailija"
Kyllä se rassaa kun joka päivä on poissa ja aikaa ei ole suhteelle,yhteisiä lapsia meillä ei ole eikä asuta yhdessä.On tuonut vaikeuksia,mies ei tule vähentämään ja minä haluan aikaa enmmän.

"vieras."
hä? sulla ei varmaan ole hajuakaan siitä, että jos treenaa esim. salilla tms (tai mitä tahansa urheilulajia) niin kehittyäkseen sitä täytyy treenata se 4-5x/vk? Ellei sitten käy siellä "vähän venyttelemässä" tms jotain vastaavaa.... Jos vaimon mukaan olisi ok treenata vain 2x/vk niin menisi vaimo vaihtoon. Hyppisin seinille noin vähillä treenimäärillä...
Kai sullekin on sitten ok, että myös vaimo käy omissa jutuissaan 4-5 krt viikossa? Myös siinä tilanteessa, että on lapsia.

Kyllähän tuo "harrastus" on melko 24/7 puuhaa, kun se on samalla ammatti. Jos ei olla fyysisesti poissa kiertueella, ollaan joko väsäämässä uutta materiaalia, treenaamassa uutta materiaalia tai levyttämässä uutta materiaalia. Se on kuitenkin miehelle tosi tärkeä juttu, sillä tienaa kohtuullisen hyvin ja mä olen tottunut tähän joten en rupee nipottamaan.

dfsmjlksdgjkg
[QUOTE="vieras.";29408264]Kai sullekin on sitten ok, että myös vaimo käy omissa jutuissaan 4-5 krt viikossa? Myös siinä tilanteessa, että on lapsia.[/QUOTE]

on. ja vaikkei olisi niin 2x/vk on silti liian vähän. 4 on sopiva, 3 menee siinä rajoilla ettei riehaannu

Jos jatkaa työntekoa nykyiseen tahtiin niin harrastuksen olisi hyvä viedä aikaa vain yhtenä päivänä viikossa, meillä käytännössä nykyään on vain se kaksi päivää viikossa niin yhteiselle ajalle kuin omille menoillekin. Jos työtaakka pienenisi ja tekisi normimittaista päivää edes osan viikosta niin saisi mennäkin minun puolestani enemmän. Lomilla tietysti saa sitä omaakin aikaa ottaa enempi. Viimekädessä se on tietysti miehen päätös paljonko harrastaa, mutta kyllä me molemmat otetaan toinen puolisko tietysti huomioon suunnitellessa. Tällä hetkellä ei edes kumpikaan jaksa harrastaa mitään ajanpuutteen vuoksi, mielummin mennään joka viikonloppu tilanteen mukaan yhdessä ja erikseen, keskenään ja ystävien kanssa.

"chloe"
Mieheni käy 5 kertaa viikossa salilla ja juoksee 2-3 päivänä ja lisäksi pelaa tennistä kerran viikossa. Harrastamme molemmat paljon liikuntaa, joten en osaa ajatella, että mies olisi liikaa poissa kotoa urheilun vuoksi. Ajallisesti mulla ei ole ainakaan tullut raja vastaan ja molemmat liikutaan suunnilleen siinä "maksimissa" eli tämän enempää ei kumpikaan treenejä lisäisi. Mikäli saliharrastukseen tulisi mukaan kielletyt lihasta kasvattavat aineet, alkaisin puuttua asiaan....

khyt
Lähtökohtaisesti se olisi liikaa, jos ei olisi enää aikaa olla kotona puolison ja lasten kanssa. Asiat pitää aina laittaa tärkeysjärjestykseen ja sen järjestyksen pitää näkyä myös käytännön valinnoissa.

Oma mieheni käy toisinaan salilla ja/tai juoksemassa sen 5 kertaa viikossa, mutta hoitaa osan näistä harrastuskerroista vasta lasten mentyä nukkumaan. Tällä tavoin ei ole poissa yhteisistä iltajutuista ja lasten harrastuksista.

No senpä takia se puoliso valitaankin soveltuvuuden mukaan. On erittäin järkevää pitää sopivana harrastusmääränä sitä, että molemmille jää yhtäläisesti aikaa harrastaa ja vielä sitä yhteistäkin aikaa. Jos vaimosi haluaisi myös harrastaa 4:nä iltana viikossa, kuka lapsenne sitten hoitaisi? Tuo kaksi iltaa viikossa on ihan järkevä, mutta kyllä mullakin tulisi seinä vastaan, jos mies vielä useammin olisi säännöllisissä menoissa. Satunnaiset menot sitten asia erikseen ja sovitaan yhdessä.

"vieras."
Sehän riippuu ihan elämäntilanteesta. Silloin kun vauva oli pieni ja häntä piti kanniskella kaikki hereilläoloajat, pyysin jopa yhtä arki-illan harrastusta siirtämään niin, ettei se veisi koko iltaa. Olin tosi väsynyt (vauva heräili 10 kertaa yössä) ja kaipasin kovasti sitä tunnin-parin breikkiä päiviin, että saan käydä rauhassa suihkussa ja muutenkin hetken hengähtää miehen kanniskellessa vuorostaan vauvaa. Miehen harrastusmäärät oli sinänsä aivan kohtuulliset, mutta tuossa tilanteessa oli minusta syytä ne laittaa kakkossijalle.

Nykyään lapsen kanssa ei ole mitenkään rankkaa, mutta toki yhteistä perheaikaakin pitää olla. Eli joka ilta ei olisi ok omissa harrastuksissa juosta. Miehellä on talvikaudella pari-kolme harrastuskertaa viikossa, kesällä lisäksi pitkäkestoisempia harrastusmenoja 1-2 kertaa viikossa. Ihan ok ja mies kuitenkin aina kyselee noista kesän puoli päivää vievistä harrastusmenoistaan, että onko minulle ok että hän menee.

Yhteistyössä