Terveellisemmät elämäntavat. Ruokailun suhteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa kokeilla jotain ruokapäiväkirjaohjelmaa ja katsoa kuinka paljon niitä kaloreita päivän mittaan tulee. Itse aloitin joulun jälkeen seurannan ja käytän kuntoplussan ruokapäiväkirjaa (Ruokapäiväkirja = KALORILASKURI + ATERIAPÄIVÄKIRJA - Ruokapäiväkirja).
Punnitsen kaiken orjallisesti grammalleen ja merkitsen jokaikisen suupalan. Muualla kuin kotona syödyt ateriat pitää vaan yrittää arvioida parhaansa mukaan. Ruokaa tehdessänikin punnitsen jokaisen ainesosan jolloin saan laskettua koko ruoan kalorimäärän ja siitä edelleen per 100g. Luulin että syön ihan hyvin mutta oikeasti niitä kaloreita tulee helposti ihan älyttömästi liikaa.
Tuollainen liioiteltu seuranta on hyvä siitäkin että mitä enemmän niitä ohjelman mittareita tuijottaa, sitä vähemmän tekee mieli syödä mitään. Enää en ota ruoalla edes santsilautasellista joka lähes aina tullut otettua. Vieläkin harmittaa tiistaina nautitut kaksi viinilasillista joista kolahti kaloreita ihan riittävästi.
Tuolta sivustolta löytyy muutenkin runsaasti hyviä ja perusteltuja ohjeita terveelliseen ruokaan.

Kiitos tuosta ruokapäiväkirja ideasta ja kalorilaskurista.
Tuossa nyt laskeskelin omia tämän päivän syömisiä ja liikkumisia ja laskuri väittää että olisin syönyt tänään vain 924kcla?? Ja kaiken olen laittanut vesi mukista lähtien. Ja 1344kcla on alle kulutuksen..

Ruokapäiväkirjaan pitää laittaa aivan kaikki, jo niistä kahvimaidoista voi tulla aika paljon kaloreita ja jos ei niitä laske, niin kokonaiskalorit näissä laskemattomissa voi olla aika isokin luku. Samoin leivänpäälle laitettava rasva, paistamisessa käytettävä rasva/öljy jne.

Sulla uupuu aapee tämänpäiväisestä se toinen lämmin ateria, siitä olisi tullut loput tarvittavat kalorit :)

Ruokapäiväkirjaan pitää laittaa aivan kaikki, jo niistä kahvimaidoista voi tulla aika paljon kaloreita ja jos ei niitä laske, niin kokonaiskalorit näissä laskemattomissa voi olla aika isokin luku. Samoin leivänpäälle laitettava rasva, paistamisessa käytettävä rasva/öljy jne.

Sulla uupuu aapee tämänpäiväisestä se toinen lämmin ateria, siitä olisi tullut loput tarvittavat kalorit :)

Laitoin kahvimaidot ja kaikki. Kävin listan läpi uudelleen ja uudelleen.
Huomenna täytyy heti aamusta syödä aamupala että on lounaalla nälkä.
Huomenna onkin edessä kauppareissu ja saas nähdä mitä kauppalistaan vielä keksin.

[QUOTE="Aloittaja";29406689]Laitoin kahvimaidot ja kaikki. Kävin listan läpi uudelleen ja uudelleen.
Huomenna täytyy heti aamusta syödä aamupala että on lounaalla nälkä.
Huomenna onkin edessä kauppareissu ja saas nähdä mitä kauppalistaan vielä keksin.[/QUOTE]

Tsemppiä elämäntapamuutokseen :)
Tulee paljon parempi olo, ei turvota, tee kokoajan jotain syötävää mieli tms..
Jos ei pudotettavaa ole paljon, niin riittää kun ajattelee niitä syömisiään ja tietää mitkä on huonoja juttuja ja mitkä hyviä :) Sitten tietää, ettei niitä huonoja juttuja kannata syödä kovin paljoa eikä kovin usein..
Kuinka paljon sä aapee painat ja paljonko oot pitkä? Itse oon 165 cm ja painoin 79kg, nyt oon painanut 53kg jo aika pitkään :)

[QUOTE="Aloittaja";29406647]Kiitos tuosta ruokapäiväkirja ideasta ja kalorilaskurista.
Tuossa nyt laskeskelin omia tämän päivän syömisiä ja liikkumisia ja laskuri väittää että olisin syönyt tänään vain 924kcla?? Ja kaiken olen laittanut vesi mukista lähtien. Ja 1344kcla on alle kulutuksen..[/QUOTE]

Mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille jne... et kukaan ei oikeen voi sanoa mikä olis just hyvä kenellekin. Itte en pystyisi pistämään aineksia vaakaan tai tarkkailemaan jokaista suupalaani. Joku taas pystyy.

Mut yks oikeesti oleellisimpia on karsia ensinnäkin turha sokeri kokonaan pois. Kaikki piilosokeroidutkin.
Toinen mitä kandee ainakin reilusti alkaa vähentämään on pullamössöleipä ts valkoinen vilja.
Tolla vältetään ns mäkkäri- ilmiö, eli kun vedät annoksen pullapurilaista, ranskiksia, kokista ja jälkkäriks sokerijäätelön, niin saat kaloreita kertalaakista toimistotyöntekijän päivän tarpeen, mut nälkä on taas ensimmäisen pieraisun jälkeen.

Tossa just välipäivinä itte pitkästä aikaa tempaisin sipsimättöleffaillan. Pussi sipsejä, dipit + kyytipojaksi 8 olutta. Oli hyvää ja meni helposti alas. Piruuttani ja tapojeni vastaisesti laskin kalorit, niin niit oli 3600.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tsemppiä elämäntapamuutokseen :)
Tulee paljon parempi olo, ei turvota, tee kokoajan jotain syötävää mieli tms..
Jos ei pudotettavaa ole paljon, niin riittää kun ajattelee niitä syömisiään ja tietää mitkä on huonoja juttuja ja mitkä hyviä :) Sitten tietää, ettei niitä huonoja juttuja kannata syödä kovin paljoa eikä kovin usein..
Kuinka paljon sä aapee painat ja paljonko oot pitkä? Itse oon 165 cm ja painoin 79kg, nyt oon painanut 53kg jo aika pitkään :)

161cm ja 58kg.
Ennen raskauksia painoin 49kg. Tuohon samaan en enää tavoittele. Mutta joku lähempänä 50kg olis hyvä.
Pahinta tässä on ne himot ja se että rupeaa syömään oikein.
Eikä ole syömättä ja korvaa ruokaa herkuilla. Ja ehkä himoista vielä pahempia tekee kun "ei saa" syödä niitä. Se ajatus.

[QUOTE="Aloittaja";29406732]161cm ja 58kg.
Ennen raskauksia painoin 49kg. Tuohon samaan en enää tavoittele. Mutta joku lähempänä 50kg olis hyvä.
Eikä ole syömättä ja korvaa ruokaa herkuilla. Ja ehkä himoista vielä pahempia tekee kun "ei saa" syödä niitä. Se ajatus.[/QUOTE]

Jos muokkaat sitä ajatusta sellaiseksi, että SAAT syödä kerran viikossa, kohtuudella. Ei kannata kokonaan kieltää, koska et varmaan aio olla loppuikääsi ilman :)

Mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille jne... et kukaan ei oikeen voi sanoa mikä olis just hyvä kenellekin. Itte en pystyisi pistämään aineksia vaakaan tai tarkkailemaan jokaista suupalaani. Joku taas pystyy.

Mut yks oikeesti oleellisimpia on karsia ensinnäkin turha sokeri kokonaan pois. Kaikki piilosokeroidutkin.
Toinen mitä kandee ainakin reilusti alkaa vähentämään on pullamössöleipä ts valkoinen vilja.
Tolla vältetään ns mäkkäri- ilmiö, eli kun vedät annoksen pullapurilaista, ranskiksia, kokista ja jälkkäriks sokerijäätelön, niin saat kaloreita kertalaakista toimistotyöntekijän päivän tarpeen, mut nälkä on taas ensimmäisen pieraisun jälkeen.

Tossa just välipäivinä itte pitkästä aikaa tempaisin sipsimättöleffaillan. Pussi sipsejä, dipit + kyytipojaksi 8 olutta. Oli hyvää ja meni helposti alas. Piruuttani ja tapojeni vastaisesti laskin kalorit, niin niit oli 3600.

Auts! Aikamoinen määrä kaloreita! :o
Pullamössö leipää meillä ei syö kukaan, ei edes lapset. Aina on ruisleipää ja happareita. Joskus tosi harvoin herkutellaan lähikaupasta ostetulla ciapattapatongilla.
Mehuja tai limsoja en edes juo. Vettä, kahvia, maitoa. Sekin vähän helpottaa tätä hommaa.
Itse tein aijemmin fyysisesti raskasta työtä plus kävelin päivittäin 12km työmatkoja.
Nyt vaihdoin koulunpenkille ja kävely/pyöräilymatkat lyhenee n. 2km. Koulussa istuminen ei tule kuluttamaan, mutta työharjoittelu kyllä. Sh:ksi opiskelen.
Ja onneksi meillä on tuo koira joka pakko lenkittää. Ja se onkin mun henkirakoni tässä arjen myllerryksessä.

Olen muuten huomannut että mitä enemmän syömisiään ja syömättä jättämisiään miettii sen enemmän alkaa tekemään mieli. Minäkään en siis ihan joka päivä vetele kaikkea epäterveellistä vaan voi olla viikkokin etten syö mitään. Sitten tulee taas kausia kun iskee himo. Nyt kun yrittää jättää nekin turhat pois tekee niin vietävästi mieli.
Asiaa ei helpota yhtään se että mies vetelee herkkuja munkin edestä. Sillä ei vaan piru vie näy missään! Kade!

Jos muokkaat sitä ajatusta sellaiseksi, että SAAT syödä kerran viikossa, kohtuudella. Ei kannata kokonaan kieltää, koska et varmaan aio olla loppuikääsi ilman :)

Mutta siinä on sitten se riski että homma karkaa lapasesta. Ihan kuin alkkis olisin :D
Syö yhtenä päivänä vähän niin ajattelee että ei kai se haittaa jos toisenakin ja kierre on valmis. Mieltäisin että olisi helpompi olla näin alkuun ainakkn kokonaan ilman.

[QUOTE="Aloittaja";29406774]Mutta siinä on sitten se riski että homma karkaa lapasesta. Ihan kuin alkkis olisin :D
Syö yhtenä päivänä vähän niin ajattelee että ei kai se haittaa jos toisenakin ja kierre on valmis. Mieltäisin että olisi helpompi olla näin alkuun ainakkn kokonaan ilman.[/QUOTE]

Se on aina parempi jos vaan pystyt :) Paha vaan jos repsahdat niin sitten varmaan repsahdat ihan kunnolla

Mä oon tehnyt sellaisen mielenkiintoisen havainnon että näköjään jotkut ihmiset pärjää hyvin vähemmälläkin proteiinilla. Itse en nimittäin tykkää syödä oikein mitään proteiinipitoista, eikä suositukset tuu ikinä täyteen (ehkä jonkun 20 grammaa maksimissaan päivässä syön) mutta kasvikset, hedelmät, marjat ja täysjyvävilja maistuu mulle taas tosi hyvin. En oo sitten jaksanut edes panostaa siihen proteiinin syömiseen, mutta silti mulla on pysynyt lihakset hyvässä kunnossa. En siis oo mikään bodari, mutta jaloissa on naiseksi lihaksia ihan kivasti eikä ne oo mihinkään kadonneet. Ehkä mun elimistö sitten vaan toimii vähemmällä proteiinilla.

Minkä verran kfkfkf sulla paino nousi viimeisen raskauden aikana, kun kirjoitit, että olet jo pitkän aikaa painanut 53kg?.. oliko painon nousu maltillista ja ootko takas jo samoissa mitoissa? Pystyitkö koko raskausajan syömään rahkat ja muut terveysmätöt?

Aivan. Yksi mukillinen kahvia täysmaidolla on jo reilut 50 kcal. Juustosiivusta irtoaa helposti 25. Yhdessä leipäpalassa voi olla jopa 100 kcal ja leivän päälle sipaistu onneton määrä levitettä tuo pottiin nelisenkymmentä lisää. Teelusikallisessa rypsiöljyä on melkein 40 kcal.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Aloittaja";29406732]161cm ja 58kg.
Eikä ole syömättä ja korvaa ruokaa herkuilla. Ja ehkä himoista vielä pahempia tekee kun "ei saa" syödä niitä. Se ajatus.[/QUOTE]

mieliteko ja halu kestää n 15min, jos sen yli pääsee, se menee ohi. kunnes tullenee myöhemmin uudestaan :D

tee niinkuin minä, ajattele että kestän tän 15min, sit alan lukemaan tai surffaamaan netissä tmv, ja se vartti on jo pian mennyt, mieliteko mukanaan..

ja pidä karkkipäivä kerran viikkoon, pidä siitä tiukasti kiinni! jonkun ajan kuluttua et voi edes kerralla syödä niin paljon karrkeja tai herkkuja. kun vain pidät siitä yhdestä ns mättöpäivästä kiinni, muina päivinä tiukka kuri mielihaluihin.

noin mä teen, välillä helpompaa, välillä vaikeampaa :)
t 168cm ja 58kg

Huomenta. Yksi päivä voitettu :D ;)
Nyt istun aamukahvilla ja hei mun vatsani kurnii??
Liekkö vaikutusta kun ilta pupeltaminen jäi väliin.

Mulle tuli mieleen että syötkö sä koffi ollenkaan perunoita tms? Leipää? Herkkuja? Vai onko totaali nou nou? Kauanko olet pitönyt uudesta elämäntavastasi kiinni? Onko tullut repsahduksia? Kuinka nopeasti paino alkoi pudota? Harrastatko liikuntaa?

Onpas tää ketju paisunut :D Mullakin vatsa kurnii. Taidan vetäistä rahkajogurtin. :)

No on kyllä! Enpä olisi arvannut eilen kun aloitin ketjun :D
Odotin vain paria vastausta. Mutta ehkä tämä on vuoden kiireisintä aikaa näiden asioiden tiimoilta. ;)

Mulla on muuten reidet ja pakarat niin jumissa!! Löysin eilen uusia lihaksia kun otin lispetin neuvosta vaarin ka otin astetta isomman kuulan käyttöön. Vanhasta kun eivät olleet enää moksiskaan.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie
kannattaa tosiaan juu neuvoa syömään pakastevihanneksia:D

En oikein ymmärrä miksi ei. Varmaan on juu hienompaa ja parempaa kun ostaa kaiken kaupasta tuoreena tai "tuoreena", kuorii ja pilkkoo itse jne. Käytännössä kuitenkin arkielämässä on usein sen verran sitä touhua ja kiirettä, että pakastepussi on se kätevin vaihtoehto. Ja nykyään vaihtoehtoja on niin monia, että usein myös varsin maistuva vaihtoehto, varsinkin jos itse veilä vähän maustepurkkia käyttää.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="Aloittaja";29407928]No on kyllä! Enpä olisi arvannut eilen kun aloitin ketjun :D
Odotin vain paria vastausta. Mutta ehkä tämä on vuoden kiireisintä aikaa näiden asioiden tiimoilta. ;)

Mulla on muuten reidet ja pakarat niin jumissa!! Löysin eilen uusia lihaksia kun otin lispetin neuvosta vaarin ka otin astetta isomman kuulan käyttöön. Vanhasta kun eivät olleet enää moksiskaan.[/QUOTE]

Ihan kivaa :) Saan minäkin inspiraatiota ja kannustusta :) Minä laihduin viime vuoden puolella ruokaremontilla ja kävelyn alotitamisella n. 12-14 kg, nyt pitää ottaa uusi startti että saa sen saman verran ainakin vielä tippumaan :)

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Ajattelin kokeilla tänään ensimmäistä kertaa tuollaista smoothie juomaa, mutta koska tänään on kauppa päivä on kaappi luonnollisesti melko tyhjä. Mutta sieltä kuitenkin löytyi yksi rasvaton mieto maitorahka (miehen), olisi myös appelisiinitäysmehua, pakastimessa mansikoita ja mustikoita. Irtoakaa noista mitään hyvän makuista?

Minä olen välillä käyttänyt terveiden elämäntapojen tukena kiloklubia. Siellä on helppo seurata että ruuasta saa riittävästi kaikkea tarpeellista, ja liikuntamääriä myös. Näkyvät semmoisina kivoina palleroina, ja tosi hyvä fiilis oli aina kun sai kaikki vihreälle :)

Siinä oppii aika nopeasti asioita. Oppii ensinnäkin, minkä verran ja minkä laista pitää syödä. Omilla elämäntavoillani olin aiheuttanut esim. sen, että vaikka en millään tahtonut saada päivän kaloreita täyteen laskurissa niin olin silti onnistunut lihomaan :/ Huomasin, että söin aivan liian vähän hyviä rasvoja ja proteiinia.

Joka ikinen kerta, kun iltapäivästä alkoi ihmeesti syötättää ja kaikki herkut kummitteli mielessä, huomasin tarkistaessa että proteiinia oli syöty vähänlaisesti. Kasviksia olen aina syönyt paljon (miel. raakana), mutta ongelmana on ollut sokeri ja kunnon ruuan korvaaminen kaikella epämääräisellä (otan tästä nyt äkkiä kuivan ruisleivän veden kanssa kun en "ehdi" muuta ja sitten parin tunnin päästä aivot huutaakin jo pitsaa...)

Reseptejä siellä on myös paljon, ja vaikka ei ole mitään intressiä mainostaa mitään palvelua erityisesti niin itse koin tuon hyvin opettavaisena ja hyödyllisenä :)

Nyt onkin aika taas vähän tsempata, ihmeesti sitä syksyn mittaan on taas unohtanut itsestään huolehtimisen. Kiitos ap muistutuksesta :) Uuden vuoden lupauksena olkoon, että kuiva ruisleipä ei ole tänä vuonna mikään ateria.

Yhteistyössä