Terveellisemmät elämäntavat. Ruokailun suhteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mausteina mä ainakin käytän... no siis ihan kaikkea, siten maustan kaiken ruoan kuin kasvispitoisen ruoankin :) Suolaa, soijakastiketta, chilikastiketta, chilirouhetta, grillimaustetta, yrttejä, thaimaustetta (thai satay), paprikajauhetta, sipulijauhetta, sinappijauhetta... kaikkea :)

Meilläkin on paljon erilaisia mausteita ja kasviksista saa tosi hyviä kun maustaa vain hyvin. Jokaisella on varmaan muistikuvat kouluruoan suolattomista/maustamattomista keitetyistä/höyrytetyistä kasviksista :D ei niiden sellaisia tartte olla

niin ja kananmunia mulla on aina. Tosin käytän niistä vain valkuaiset, tai teen esim 5 munan munakkaan ja laitan yhdestä vain keltuaisen, aina en sitäkään. Tosi hyvä iltapala. Toki voi ne keltuaisetkin syödä, mutta aika runsaskalorinen iltapala tulee sitten...

Kyllä!!!

Toi valkuaisista tehty munakas on tosi hyvä! Sitähän voi oman makunsa mukaan höystää ja maustaa.
Sieniä, tomaattia, sipulia, parsakaalia, kinkkua, pari tippaa tabascoa ja ripaus suolaa.:p

Voiko liiallisella mausteiden käytöllä pilata sen ruoan tervellisyyden? Onkohan ihan tyhmä kysymys :D siis ei niin et laittaa purkki tolkulla vaan jos se vaan maistuu liian hyvälle? Tai siis mikä on liikaa!? Minkä verran laitatte mausteita?

Kyllä!!!

Toi valkuaisista tehty munakas on tosi hyvä! Sitähän voi oman makunsa mukaan höystää ja maustaa.
Sieniä, tomaattia, sipulia, parsakaalia, kinkkua, pari tippaa tabascoa ja ripaus suolaa.:p

Niimpä, ei munakas tartte niitä keltuaisia. Jos pelkkää munaa syö niin sen kyllä maistaa että on pelkkää valkuaista, mutta jos siellä on seassa kaikenlaista niin ei kyllä eroa huomaa :)

Itse harvoin laitan mitään sekaan, ehkä jotain sipulia ja suolaa tietty.

Nälkä lähtee ja saa hyvin proteiinia, sehän on se pääasia :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Aloittaja";29404807]Voiko liiallisella mausteiden käytöllä pilata sen ruoan tervellisyyden? Onkohan ihan tyhmä kysymys :D siis ei niin et laittaa purkki tolkulla vaan jos se vaan maistuu liian hyvälle? Tai siis mikä on liikaa!? Minkä verran laitatte mausteita?[/QUOTE]

Mausteet nimenomaan voivat auttaa siinä painonpudotuksessa, kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja edistävät rasvanpolttoa. Nimenomaan tuliset mausteet

[QUOTE="Aloittaja";29404807]Voiko liiallisella mausteiden käytöllä pilata sen ruoan tervellisyyden? Onkohan ihan tyhmä kysymys :D siis ei niin et laittaa purkki tolkulla vaan jos se vaan maistuu liian hyvälle? Tai siis mikä on liikaa!? Minkä verran laitatte mausteita?[/QUOTE]

Mä käytän kyllä paljon mausteita. Mä luulen että terveellisyyden kannalta on suurin ongelma jos on tuotteita, joissa on paljon suolaa, glutamaattia tai sokeria. Mutta mä olen omassa ruokavaliossani päättänyt ja päätellyt, että ei mausteita kuitenkaan koskaan NIIN paljon ole että sillä saisi itsensä lihavaksi. Tai terveyden pilattua. Jos mä kuitenkin syön kilon kasviksia, niin hyvä vaan jos se menee vaikka olis sitten maustettukin.

Niimpä, ei munakas tartte niitä keltuaisia. Jos pelkkää munaa syö niin sen kyllä maistaa että on pelkkää valkuaista, mutta jos siellä on seassa kaikenlaista niin ei kyllä eroa huomaa :)

Itse harvoin laitan mitään sekaan, ehkä jotain sipulia ja suolaa tietty.

Nälkä lähtee ja saa hyvin proteiinia, sehän on se pääasia :)

Ruoka-aine kuin ruoka-aine alkaa pidemmän päälle samanlailla syötynä tökkiä mulla, en tajua miten toi Jutta pystyy vedellä aina niitä samoja raejuustopuurojaan.:D
Vaikka pitääkin ruokaa polttoaineena niin vaihtelu virkistää.

Ruoka-aine kuin ruoka-aine alkaa pidemmän päälle samanlailla syötynä tökkiä mulla, en tajua miten toi Jutta pystyy vedellä aina niitä samoja raejuustopuurojaan.:D
Vaikka pitääkin ruokaa polttoaineena niin vaihtelu virkistää.

Mulla ei kyllä oo tökkinyt yhtään rahkat eikä raejuustot :)
Rahkaa oon syönyt toooosiii pitkään ihan joka päivä. Tosin rahkan maustamista vaihtelen, nyt on menossa vaihe kun en mausta ollenkaan, tippa makeutusainetta vaan sekaan, jos en oo makeanperään tuulella niin sit ilman. Vaihtelen marjojen, makutiivisteiden, hedelmien kanssa :D
Raejuustoa jos pitäis pelkästään syödä niin varmaan tökkis, mutta mä syön ruoan yhteydessä tai leivän päällä

Tärkeintä on pitää itsensä kylläisenä, mutta ei vetää ähkyyn asti. Kun on kylläinen olo niin on paljon helpompi sanoa herkuille ei ja jättää heräteostokset kauppaan. Verensokeri pysyy tasaisena ja ruoansulatus pyörii koko päivän.Ja kuten joku jo mainitsikin niin aamiainen on päivän tärkein ateria.

Ei muuta kuin suu täyteen munaa heti aamusta niin hyvä tulee.

Mulla ei kyllä oo tökkinyt yhtään rahkat eikä raejuustot :)
Rahkaa oon syönyt toooosiii pitkään ihan joka päivä. Tosin rahkan maustamista vaihtelen, nyt on menossa vaihe kun en mausta ollenkaan, tippa makeutusainetta vaan sekaan, jos en oo makeanperään tuulella niin sit ilman. Vaihtelen marjojen, makutiivisteiden, hedelmien kanssa :D
Raejuustoa jos pitäis pelkästään syödä niin varmaan tökkis, mutta mä syön ruoan yhteydessä tai leivän päällä

Siis laihdutatko raskaana :/

Tärkeintä on pitää itsensä kylläisenä, mutta ei vetää ähkyyn asti. Kun on kylläinen olo niin on paljon helpompi sanoa herkuille ei ja jättää heräteostokset kauppaan. Verensokeri pysyy tasaisena ja ruoansulatus pyörii koko päivän.Ja kuten joku jo mainitsikin niin aamiainen on päivän tärkein ateria.

:D no tää olis meillä miehen mieleen ja olis kyllä täysillä mukana heti! :laugh:

Munasta saa kyllä ihmeen paljon voimaa, pitää kropan aktiivisena illallakin.:xmas:

Kertokaa mullekin vinkki, että mitä laitatte salaatinkastikkeeksi? Millä esim maustatte oliiviöljyn, jos sitä laittaa pikku lorauksen? Jos ruokana on vihersalaatti ja vaikka fetaa, on ihan kiva jos siinä on joku kastike ja siinä tulis hyviä rasvoja samalla.

Mä laitan salaatteihin usein pähkinöitä kun en kastikkeista silleen välitä.

Huoh kun ootte aina niin kaksmielisiä. Mutta jos pelkkää ruokavaliota ajattelee niin hedelmät, kasvikset, kana, kala on ainakin tosi jees. Jotkut menee vielä pidemmälle ja syö ituja yms, mutta joo..

Hyvään aamiaiseen vois kuulua kananmunien lisäksi esim. Hedelmäinen herkkukuppi, Humppilan piimää, piristävä sumppi ja vähän mustunutta kanaa. Niistä luulis saavan kivan kokkelin.

[QUOTE="miumau";29404954]Kertokaa mullekin vinkki, että mitä laitatte salaatinkastikkeeksi? Millä esim maustatte oliiviöljyn, jos sitä laittaa pikku lorauksen? Jos ruokana on vihersalaatti ja vaikka fetaa, on ihan kiva jos siinä on joku kastike ja siinä tulis hyviä rasvoja samalla.[/QUOTE]

Netti on pullollaan ohjeita "oliiviöljy salaatinkastike" kun laitat googleen :)
Löytyy jokaiseen makuun jotain :)
Itse mieluummin käytän paistamiseen, salaatti pelkkänä salaattina, tai usein laitan salaatin joukkoon pehmeää raejuustoa, toimii samalla vähän "kastikkeena"

No siinä mielessä jos käyttää tiettyjä maustesekoituksia, mihin on lisätty natriumglutamaattia yms. Mutta katsoo vaan kaupassa tuoteselostuksia, niin lähes aina löytyy sitten toisen valmistajan sama tuote, mihin ei ole lisätty mitään. Eikä hukuta itseään suolaan. Kannattaa muutenkin käyttää jotain muuta kuin perussuolaa esim. himalajan kristallisuola on terveellisempi vaihtoehto.

Ja ite käytän joko luonnonjogurttia tms. enkä esim. sokeroimatonta mehukeittoa, missä on käytetty makeutusaineena aspartaamia.
Mulla on migreeni ja se laukeaa jos syön esim. aspartaamilla makeutettuja karkkeja :x Joten on ainakin mulle ehdoton no no.

Vaikka tuskin noihin aineesiin kuolee mutta ei ne terveellisiäkään ole (paitsi jollain laihduttajilla ym. tulee helposti vedettyä aspartaamia päivässä kauhea määrä, kun ostetaan kaikkea sokeroimatonta mutta silti makeutettua ja vedetään päälle vielä joku 1,5l pepsi maxia). Ja ne on ihan helppo korvata jollain muulla, niin miksi ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29405011:
Pakkanen täyteen erilaisia kasvissekotuksia mitä voit vaan heittää pannulle ja maustaa eri tyyleillä.

Just näin, sekaan joku kerta vaikka aurajuustoa, koskenlaskijaa tms niin heti on taas ihan erimakuista :)

Mä oon jopa miehelle "pakkosyöttänyt" näitä terveellisyysruokia ja nykyään se syö niitä jo ihan tyytyväisenä. Samoin lapset, toisen pojan kanssa oli ja on vieläkin vähän hankaluuksia kun ruoasta ei välttämättä suoraan näe, että mitä kaikkea siinä on :laugh: on kauhean tarkka siitä, että pitää nähdä et tää on paprikaa, tää tomaattia jne ei syö jotain mistä ei tiedä mitä se on.

Yhteistyössä