Apua ammatinvalintaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keisie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keisie

Vieras
Olen koulutukseltani ekonomi ja työskentelen controllerina isossa firmassa. Olen työskennellyt erilaisissa taloushallinnon töissä jo noin 15 vuotta. En viihdy, vaan haluaisin tehdä jotain konkreettisempaa, maanläheistä työtä, kuitenkin seuraavin reunaehdoin: en halua työskennellä hoitoalalla, ja olen astmaatikko, eli puutarhatyö ainakaan kasvihuoneissa ei sovi, eikä viljan- ja eläintenviljely. Lisäksi en haluaisi opiskella esim. maisema-arkkitehdiksi tai muulle ns. muotialalle, koska haluaisin todellakin työllistyä. Muuten voisin hyvinkin opiskella, ihan mitä alaa vaan. Tykkäisin esimerkiksi leirintäalue- ja hiihtokeskustyyppisestä työstä, mutta haluaisin että se työllistäisi minut vuoden ympäri. Voisin alkaa yrittäjäksikin, eikä haittaisi vaikka joutuisin tekemään tosi paljon töitä. Joten mihinhän sitä oikein ryhtyisi?

Ravintola-ala voisi ehkä olla ok, paitsi ehkä vähän turhan "kaupallishenkistä". Tosin jos olisi joku firma maaseudulla, kaukana helsingistä niin voisi toimia. Laitan harkintaan! Kiitos! En ollut tuota edes osannut ajatella.

Rakennusalan joku homma? Ei kyll ole kovin siitiä työtä mutta et sitä maininnutkaan perusteena.

No ei sillä siisteydellä niin väliä ole. Rakennusala ei silleen innosta, ei taida olla kauheen luovaa. Nyt kun mietin niin itselle olisi tärkeää että saisi itse päättää suntaa, jolla työtä vie eteenpäin, ja sehän ei rakennusalalla onnistu. Ulkotyo kyllä olisi kivaa, mieluummin sitä kuin nykyistä konttorinysväystä!

Jos mä olisin valmistunut ekonomi en ikinä valittaisi ja heräsin joka aamu ajatuksella "Ihanaa olen ekonomi, kauppakorkeakoulun käynyt" Sitten liihoittelisin töihin jakkupuku päällä korot kopisten ja eläsin ihanan kaupallista ja pinnallista elämää.

Lomilla sitten vetäytyisin joogaretriittiin jonnekin Islannin syrjäiseen kylään mietiskelemään ja tuntemaan ykseyttä ympäristön kanssa. Taas jaksaisi painaa kovassa kauppismaailmassa seuraavan vuoden.

Jos mä olisin valmistunut ekonomi en ikinä valittaisi ja heräsin joka aamu ajatuksella "Ihanaa olen ekonomi, kauppakorkeakoulun käynyt" Sitten liihoittelisin töihin jakkupuku päällä korot kopisten ja eläsin ihanan kaupallista ja pinnallista elämää.

Lomilla sitten vetäytyisin joogaretriittiin jonnekin Islannin syrjäiseen kylään mietiskelemään ja tuntemaan ykseyttä ympäristön kanssa. Taas jaksaisi painaa kovassa kauppismaailmassa seuraavan vuoden.

No kiva että sulla olisi tuollaista. Tosiasia on, että pärähdät joka maanantai farkut (!) jalassa toimistoon viimeistään seitsemäksi lukemaan sähköposteja, ja sitten väännät taulukoita ja tilastoja talousjohtajalle, toimitusjohtajalle, johtoryhmälle, hallitukselle sekä sidosryhmille perjantai-iltaan saakka noin 11 tuntia päivässä, tarvittaessa tietty joustat enemmänkin. Viikonloput menee sitten suurempien linjojen suunnittelussa, muutama tunti tulee kumpanakin päivänä työtä silloinkin, ainakin tammi-helmikuussa ja elo-lokakuussa noin 6h/päivä. Kesälomalla kyllä voi mietiskellä ja tuntea ykseyttä ympäristön kanssa koko kolme viikkoa, mutta samalla tulisi kehittää ratkaisu johonkin pinnalla olevaan taloudelliseen kysymykseen. Mutta kiva jos tykkäisit työstäni, voin vuositella sinua siihen sitten kun itse siirryn uuteen unelma-ammattiini, josta tosin en vielä osaa kertoa tarkemmin! Palkka muuten on noin 4100 euroa/kk, kokonaispalkka, ja veroprosentti noin 26,5.

Olen sen tehnytkin, mutta en siitä oikein saanut apua. Listalla hyvin korkealla oli esim. jalkahoitaja, vaikka vastasin etten halua olla tekemisissä ihmisten kanssa. Toisena listalla oli ammattiurheilija, mikä nyt alkaa tässä neljänkympin lähetessä olla vähän menetetty vaihtoehto...Voi olla, että ihan täsmälleen toiveitani vastaavaa työtä ei juuri ole, paitsi ehkä kansallispuiston riistanvartija, mutta jatkan silti etsimistä :)

Löytäisitkö oman tutkintosi puitteissa jotain enemmän sulle sopivaa? Kävisit täydennyskoulutusta esim. avoimen yliopiston puolelta tai sitten lähtisit ihan alhaalta tarvittaessa. KTM tutkinto on laaja ja hyvin monenlaista voi tehdä, en sitten tiedä, että onko nelikymmppisenä vaikea vaihtaa erilaisiin työtehtäviin, jos on tehnyt vain samanlaisia hommia. Firman sisältäkin voi kysyä tehtävänkiertoa.

Yhteistyössä