Mä en ole tehnyt ensimmäistäkään jouluruokaa vielä :/ Olenko auttamattomasti myöhässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan stressi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan stressi

Vieras
Eilen oli ensimmäinen lomapäivä. Nää pari päivää olen siivonnut, tehnyt kilometrin pituisen kauppalistan, kulkenut kaupoissa, ostanut kaikki joulua varten ruuista foliovuokiin ja hautakynttilöihin. Lahjat on kaikki hommattu ja paketoitu, joulukoristeet on laitettu, kaikki ostokset on hoidettu.

Mutta laatikot on tekemättä, samoin sienisalaatti, lohimousse, sillikaviaari yms. Kaikki leivonnaiset ja pasteijat odottaa vielä tekijäänsä myös. Vieläkö mä ehdin vai onko peli jo menetetty? En millään jaksaisi aloittaa yhtään mitään, mulla on todella paha korvatulehdus ja vedän hevosannoksia kipulääkkeitä että pystyn jotenkin elämään.

Huomenna tai ylihuomenna äitini ja vanhin tyttäreni tulee ruuanlaittotalkoisiin, voinko mä jättää kaiken sinne? Tai ainakin huomiselle?

Nyt on liikaa paineita sulla! Ihanko totta pasteijatkin väsäät itse? Laatikot nyt on helppo tehdä valmiista soseesta. Ja leivonnaiset? Mitkä kaikki? Ei nyt jouluna tarvi olla mitään kahvila-ravintolan esillepanoa.

• Tykkää
Reactions: Porho
Muutamaa erilaista kuivakakkua, kolmea erilaista pasteijaa ja paria erilaista pullaa pitäisi tehdä.
Eikä varmaan tarviskaan olla kahvilatarjoilua, mutta kun talo tulee täyteen porukkaa niin ois ihan mukava jotain kahvienkin kanssa tarjolle kattaa..

Ja arvaa vaan kuka "täydellinen äiti"-syndroomaa sairastava osti kokonaiset lantut, porkkanat ja bataatit. Entä jos kuorin nuo juurekset ja laitan ne yön yli veteen säilöön, eikö ne onnistu niinkin? Tekee loppuun sitten huomenna?

En oo tehny mitään :D äitini leipoi pullat pakkaseen, torttuja teen aina tarvittaessa, ne on helppo ja nopea, laatikot valmiina kaupasta, piparit ostettu nekin-lapset koristelee, piparkakkutalo-mies ja lapset, sienisalaatti kaupasta, lohi valmiina kalatiskiltä, rosolli valmiina... Jne. Helppoa ja hyvää :)

Ja arvaa vaan kuka "täydellinen äiti"-syndroomaa sairastava osti kokonaiset lantut, porkkanat ja bataatit. Entä jos kuorin nuo juurekset ja laitan ne yön yli veteen säilöön, eikö ne onnistu niinkin? Tekee loppuun sitten huomenna?

Voi hyvä tavaton! :D Nuo soseethan on ihan puhdasta, kunnon tavaraa! Mä olen tehnyt aina niistä, joten en osaa muuhun ottaa kantaa.

No ilmoitteleppa niille vieraille, että olet sairaana. Hehän voivat tehdä osan tarjottavista kotonaan, tai tulla sulle talkoisiin, niin se joulu syntyy! Mitäs järkeä tuossa on kaikki hommat kaataa kipeenä olevan ihmisen niskaan?!!

Mä en ole myöskään tehnyt yhtään jouluruokaa- tai leivonnaista. Laatikot, sienisalaatti ostettiin, piparit myös. Torttuja teen valmislevyistä sitten kun tarvii, kalat on ostettu, rosollivärkit on ostettu, itse rosolli tehdään aattona...

Kuinka aikaisin sä meinasit tiistain ruokia tehdä? Joo, minäkin teen alusta alkaen itse eli juuresten kuoriminen on edessä, mutta mun kalenterissani tänään on lauantai ja jouluaatto on tiistaina. En todellakaan tee tänään ruokia, joita on tarkoitus syödä tiistaina ja keskiviikkona. Vasta ylihuomenna alkaa meikäläisen kokkailut.

mä aloitan laatikot vasta huomenna, piparit ja tortut leivoin tänään, salaatit (tonnikalamajoneesisalaatti ja feta aurinkokuivattu tomaattisalaatti) ja juustokakun teen maanantaina, myös kinkku menee uuniin maanantaina. lisäksi laitan tarjolle suolaherneitä.

Laskeskelet vähän missä järjestyksessä teet, mitkä uuniin missä järjestyksessä ja tärkein, mitä voit jättää tekemättä. Jos mahdollista, valjasta käsipari auttamaan jossain. Ei taida lohduttaa, mutta en ole itsekään vielä aloittanut. En saanut edes ostoslistaa tehtyä ja muutama lahjakin hommaamatta. Viimeiset joululahjasukat sain kyllä tehtyä, mutta yksi joululahja on vielä muuten puikoilla odottamassa tekiijänsä. Tässä nyt muka siivoilen ja kuuntelen musiikkia. Huomenna ehkä alan laittamaan jotain ruokapuolta kuntoon. Ehkä.

Auttavia käsipareja on tulossa siis huomenna tai viimeistään maanantaina. Mulla yleensä on ollut kaikenlaista valmiina pakkaseen tehtynä jo hyvissä ajoin ja nyt kun ei ole mitään, niin vähän stressiä pukkaa. Mutta hyvä jos ei muillakaan ole. Ehkä mä sitten tän päivän vielä keskityn siivoamiseen ja miettimään, että missä järjestyksessä mitäkin ruokia tehdään.

Tiedän, mutkun itse tehty on niin paljon parempaa..

Mut sitten se, että onko ne sit niiiiin paljon parempaa, että kannattaa nähdä se aika ja vaiva? Mun mielestäni ei :D pääasia että saan noita kaikkia juttuja jouluna ja melkein yhtä hyvii ne on ku itetehdytkin.

Lisäks ostettiin italiansalaattia ja perunasalaattia, rosollikin valmista :D
Jouluruoan eteen ei tosiaan tartte muuta tehdä kun potut/nakit/kananmunat keittää ja laittaa laatikot uuniin, sekä tietty laittaa nuo kaikki jutut esille.

:wave: täällä kanssa yksi, joka ei ole vielä aloittanut. Ei ole edes ruokakaupassa käyty. Mutta ei hätiä mitiä, meinasinkin vain yhden laatikon tehdä itse, muut ostan valmiina. Rosolli, lohimousse ja salaatit tehdään itse, mutta niitä ei voi oikein valmiiksi vielä tehdäkään.

Sulla on ap asiat ihan hyvin, jos ainekset on jo hankittu ja apulaisia on tulossa. Tän illan relaat ja huomenna laitat laatikot. Kun sulle kerran tulee apulaisiakin, ehdit hyvin. Jos tulevat jo huomenna, laitatte muutakin kuin laatikoita. Jos vasta ylihuomenna, laitatte ne muut ylihuomenna.

Meillä on tänään siivouspäivä. Pesin saunan, siitä olen tyytyväinen. :) Vielä pitäis pesasta lattiat ja ottaa kuusi sisään. Huomenna saa sitten koristella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29360208:
Kuinka aikaisin sä meinasit tiistain ruokia tehdä? Joo, minäkin teen alusta alkaen itse eli juuresten kuoriminen on edessä, mutta mun kalenterissani tänään on lauantai ja jouluaatto on tiistaina. En todellakaan tee tänään ruokia, joita on tarkoitus syödä tiistaina ja keskiviikkona. Vasta ylihuomenna alkaa meikäläisen kokkailut.

Samoin, laatikot menee uuniin ma-ti-yöksi, kinkku paistuu maanantaina tai su-ma yönä. Tänään teen saaristolaisleipää, eilen tein taatelikakun, mutta muut jää sunuuntai-maanantaille. :) Ap, ei mitään kiirettä vielä!

Samoin, laatikot menee uuniin ma-ti-yöksi, kinkku paistuu maanantaina tai su-ma yönä. Tänään teen saaristolaisleipää, eilen tein taatelikakun, mutta muut jää sunuuntai-maanantaille. :) Ap, ei mitään kiirettä vielä!

Kaupastakin saa kunnon saaristolaisleipää :) Mun mielestä sekin on vähän turhaa tehdä itse, kun kaupasta saa oikein hyvää, maksaa vaan aivan sikana se yks leipä.
Taas säästyy aikaa ja stressitaso pienenee :)

et oo myöhässä. itse paistoin aamulla karjalanpiirakoita. pikkuisen vain ja gluteenittomana ja maidottomana, sen verran et on karjalanpaistin kans kun noita ei löydä oikein valmiina.
mutta muuten joulun ruuat on tekemättä ja teen siis kaiken itse niin saan samaan pakettiin gluteenittoman ja maidottoman :)
punajuuret on kokonaisia muuten ryntäilin pari kauppaa läpi ennenkuin löysin porkkana ja lanttusoseen. luumusoseen ja luumut löysin, mutta ongelmana olikin et ne mitä olisin nyt tarvinnut oli loppu ja kaikkee en voi vielä ostaa jääkaappiin kun ne ei joulunpyhiks sinne mahdu. (jugurtit, rahkat ym.) eli ensin pitää tehdä jotain alta pois ja sitten vasta hakea salaatti ja jälkkäritarpeet.
eli siis kauppareissu vielä maanantaille tiedossa...
lahjat on yhtä vaille ostettuna mutta paketointia vailla, kinkku on sulamassa, kuusi ostettuna mutta ulkona ja siivoukset tehty mutta uudelleen paikka sotkettu eikä olla vielä edes jouluruokia tehty.
vähän hölmölänhommaa mut tällä mennään :)
suklaata on, kynttilöitä on ja joululaulut soi, mitä muuta voi enää unohtaa??

Me kun tultiin prismasta pihalle, niin hoksattiin että glögit unohtu ihan täysin. Että eikun maanantaina uudestaan kauppaan. Ihan älyttömästi oli porukkaa kyllä, kun ei meinannut kärryjen kanssa mahtua menemään.

Yhteistyössä