Kaveri kuvaa kun mies tai lapset kiukkuisia, onko ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oudoksuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oudoksuttaa

Vieras
Olin kaverin perheessä vierailulla koko päivän ja pisti tällainen asia silmään, että kaverini (perheen äiti) hakee kameran tai kuvaa puhelimella kun lapsensa uhmaavat tai mies. Kertoi miehensä olleen tosi kyrsiintynyt kun piti siivota vierailua varten ja hän oli ottanu siitä monta otosta, näytti mulle puhelimestaan kuvan tiskaavasta miehestä vihaisena. Sit oli kuva jossa mies kattoo telkkaria niin että laite on käännetty nurkkaan ja äijä istuu siellä vihaisena. 10-vuotiaasta lapsesta oli kuvia kun se ois halunnu lähteä johonkin rientoihin mut äiti ei päästänyt, istui tuolilla itkemässä.

Mun mielestä toi oli tosi outoa. Sen tiedän että noiden parisuhde ei ole hyvissä kantimissa, mut toi isojenkin lasten kuvaaminen kun niitä harmittaa, mitä hittoa, mikä tossa on ideana. Tätä äitiä ei kukaan kuulemma uskalla kuvata.

Varmaan tajusit että mies ei uhmaa, mutta silloin kun on joku riitatilanne tai mies ärtynyt, vaimo hakee kameran ja naureskellen kuvaa kotialbumiin. Niillä oli ihan teetettykin näitä kuvia.

Kivahan niitä esitellä albumista vieraille. Tuossa mies möksöttää kun piti tiskata. Tässä mies on suuttunut, kun käskin leikata nurmikon HETI. Tämä on vuoden takaa, silloin mies loukkaantui...

Väärin! Vain iloiset kuvat ovat hyviä. Aivan kuten vaatteissa musta on turha, vain värilliset ovat järkeviä. Elokuvissakin komedia on ainut oikea, trilleri ja kauhu on outoa!!

Mun mielestä outoa on se että joka hemmetin tilanteessa se kamerakaivetaan esiin ja kuvataan. tilanteet menee aina kummallisisksi ja itse tapahtuma jää "kokematta" kun keskitytään siihen kuvaamiseen. puhumattakaan siitä että kuvataan perheenjäseniä ja esitellään sitten riitoja kavereille, on se nyt vähän outoa.

Mulle tuli kans mieleen että onko toi jotain nöyryyttämisen halua, saadaan kohde häpeämään vielä vuosienkin päästä kun näytetään kuvia, että tässä sua vituttaa. Lapsen pahan mielen kuvaaminen naureskellen oli friikin näköistä. Sen sijaan että yrittäis sopia riitaa tai keskustella niin nauretaan ja kuvataan. Parisuhteen lisäksi on yhdellä lapsista koulussa ongelmia, just tällä jota äiti eniten kuvaa vai pitäisikö sanoa nolaa. Miten sitä ottaa puheeksikaan, pitäskö vähän muuttaa kasvatustapoja eikä nöyryyttää ja halveksua normaaleista tunteista.

Jännä kun ulkoisesti näilläkin kaikki hyvin, on iso omakotitalo ja uusi auto. Ja ei, en ole kateellinen, perheen äiti epäilee että kouluongelmat on lapselle "järjestetty" kateellisten koulun ihmisten taholta. Lapsi on sulkeutunut ja ristiriitatilanteissa huutaa ja haistattelee opettajille, hän ei pysty keskustelemaan lainkaan. Mitenpä sitä osaisikaan kun kotona äiti vaan nauraa ja salama räiskyy jos joku asia harmittaa.

Mulle tuli kans mieleen että onko toi jotain nöyryyttämisen halua, saadaan kohde häpeämään vielä vuosienkin päästä kun näytetään kuvia, että tässä sua vituttaa. Lapsen pahan mielen kuvaaminen naureskellen oli friikin näköistä. Sen sijaan että yrittäis sopia riitaa tai keskustella niin nauretaan ja kuvataan. Parisuhteen lisäksi on yhdellä lapsista koulussa ongelmia, just tällä jota äiti eniten kuvaa vai pitäisikö sanoa nolaa. Miten sitä ottaa puheeksikaan, pitäskö vähän muuttaa kasvatustapoja eikä nöyryyttää ja halveksua normaaleista tunteista.

Jännä kun ulkoisesti näilläkin kaikki hyvin, on iso omakotitalo ja uusi auto. Ja ei, en ole kateellinen, perheen äiti epäilee että kouluongelmat on lapselle "järjestetty" kateellisten koulun ihmisten taholta. Lapsi on sulkeutunut ja ristiriitatilanteissa huutaa ja haistattelee opettajille, hän ei pysty keskustelemaan lainkaan. Mitenpä sitä osaisikaan kun kotona äiti vaan nauraa ja salama räiskyy jos joku asia harmittaa.

Tää on just tuota, että ikään kuin "ulkoistetaan" ne oikeat tapahtumat, kun ollaan kameran takana turvassa vaan tarkkailijana. En ymmärrä tällaisia ihmisiä lainkaan.

Ei van voi ymmärtää.. Slkeästi henkistä väkivaltaa. Millaiselle äidille tulee mieleen kuvata itkevää lastaan lohduttamisen sijaan? Sanoisin kyllä tuommoiselle kaverille, että teidän vanhempien riidat eivät minulle kuulu eikä ne edes mua kiinnosta, mutta lapsille tuo on todella ikävää ja toivon, että todella muutat tapasi. Tuo on varmasti todella, todella nöyryyttävää lapslele.

sillä tavallaan viedään toiselta ihmiseltä oikeus olla vihainen, kun se vaan heitetään leikiksi ja siihen suhtaudutaan, että se on naurettavaa. En tiedä miten itse reagoisin, jos minulle naurettaisiin ja minut nolattaisiin aina kun olen vihainen. rupeaisin ehkä kanavoimaan vihaani sitten jotenkin uskottavampaan muotoon, alkaisin punoa pitkäjänteisiä suunnitelmia, joiden tuloksia ei voisi kuvata kameralla ja joille ei kukaan nauraisi.

kyllä tuohon pitäisi puuttua, jos se noin selkeästi viakuttaa lapsen käytöksene. Lastensuojeluilmoitus, sanon minä. Väkivaltaa se on henkinenkin.

tiedän tapauksen, kun on kuvattu itkeviä lapsia heidän saadessa selkään. Naureskellen kuvattu ja myöhemmin naureskellen muisteltu. ja ihan mukavan oloinen ihminen kyseessä. minusta se on hyytävää.

Ihmettelen ap kyllä jos vaan seuraat tilannetta, etkä puhu siitä kyseiselle henkilölle, puolisolleen ja lopulta vaikka lastensuojeluun.
ei aina ole niin helppoa puuttua, varsinkin kun on tommosesta kyse, joka ei suoraan ole selkeää väkivaltaa, vaan ulkopuolisen silmiin vaan hämmentävää ja outoa.

ap on varmaan yrittänyt jotain sano, kun kerran tietää senkin, ettei äitiä kukaan uskalla kuvata.

Tää kaveri ei ole kovin läheinen mutta silloin tällöin ollaan tekemissä kuitenkin. Tämä oli eka kerta kun vietin heillä aikaa pidempään. Ulospäin kaikki on kovin idyllistä ja tää äiti on tosi miellyttävää seuraa. Hän on ystävällinen ja mukava, lapset on hyvin puettu ja käyttäytyvät vierailuilla aina hillitysti ja rauhallisesti. Tuli ihan puun takaa tämä kodin ilmapiiri. Ei vois mitenkään arvata ulkoa päin. Jotain tunnevammaa tuon on pakko olla, se ilmapiiri oli niin kummallinen, jotenkin tiheä ja "painava". Painostava. Lapset ei tulleet kahvipöytäänkään lainkaan vaan lähtivät pois kun ruoka oli syöty, ilman erillistä käskyä, huoneisiinsa toiseen kerrokseen. Vein jälkkäritkin mukanani lapsille mutta jäivät pakastimeen kun ei ne lapset tosiaan saaneet ilmeisesti tulla enää "aikuisten pöytään".

Epäilen että perheestä on tehty jo lastensuohjeluilmoitus koulun kautta. Vähän sillä tavalla äiti puhui. Kateellisten tekosia, yrittävät aiheuttaa harmia heidän perheelle. Muuten voisin tehdä ilmoituksen mutta käsitelläänkö nykyään nimettömiä? Tuosta ihmisestä en halua saada vihollista itselleni missään tapauksessa. Oisko parempi olla yhteydessä esim. koulun terkkariin jotta mahdollinen ilmoitus voitaisiin tehdä viran puolesta eikä mun nimi olis missään esillä.

En uskaltaisi kuvata ukkoa kun se on raivona vaikka mieli tekisi :D. Huutavaa lasta olen joskus kuvannut mutta poistanut kuvan. Musta on otettu pikkuvauvakuva jossa karjun suu auki, mun mielestä se on vain huvittava.

Oikeastaan hauska idea :D

Yhteistyössä