Sinä lapseton: miksi haluat istua kaukojunassa väen väkisin vaunussa, jossa lapset (ja rattaat) matkustavat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entajua

Vieras
Ja sitten vielä ärsyynnyt metelistä ja hälinästä? Matkustan paljon junalla vuoden ikäisen lapseni kanssa, ja joka jumalan kerta lastenrattaidenkuljetustilan yhteydessä olevissa muutamissa penkkiriveissä pönöttää bisnesmiehiä ja muita, jotka näyttävät kärsivän lasten itkusta yms. Miksi tulette ko. vaunuun (tai oikeammin vaunun osaan), kun voisitte istua muualla? Viette myös tilan niiltä lapsellisilta, jotka oikeasti haluaisivat istumapaikan rattaidensa vierestä (joissa myös monesti vauva/taapero nukkuu).

No jos ostaa lipun aseman automaatista niin ei se kysele haluanko lapsivaunuun vaan ihan tuurilla laittaa johonkin istumaan. Monta kertaa se masiina on laittanut mut istumaan just siihen lapsivaunuun.

Olen ihmetellyt samaa. Ikinä en ole vaunupaikalliseen vaunuun saanut matkalippua ostetuksi (ostan yleensä asemalta juuri ennen matkaa, kun tulee ex tempore), ja nämä "lapsivaunut" aina täynnä näitä lapsettomia. Tuskin on siitäkään kyse, että paikat olisi myyty täyteen vaan nimenomaa nämä tyypit tuntuvat ostaneen sen lippunsa jo monta päivää aikaisemmin.

Siksi että junalipun oston yhteydessä lippuun on määrätty paikka, vaununnumeroineen ja penkkinumeroineen. Ja se on yleensä se tuuri jos menetkin muualle istumaan, tulee jatkuvasti "Anteeksi mutta tämä on minun paikkani" ja sitten saa taas kärrätä takit, laukut ja eväänsä muualle. Omalla paikalla saa istua rauhassa. No, niin rauhassa kun lasten meteliltä voi...

Muistan ikuisesti kun vielä lapsettomana viime tinkaan olin ostamassa lippua InterCityyn - hiihtolomalla. Yksi paikka oli jäljellä ja se oli lastenvaunussa. Lipunmyynnin täti katsoi minua syvälle silmiin ja sanoi korostetun hitaasti: se on sitten leikkivaunu.

Juu, kyllä, ymmärsin :D

Minäkään en ymmärrä kun joskus olen lasten kanssa ravintolassa joka on lähes tyhjä (muuhun aikaan en yksin heidän kanssa syömässä käykään kuin hiljaiseen aikaan), niin täytyy tulla siihen viereiseen pöytään ja mulkoilla, kun kuopukseni sanoo "jee, jäätelöä!"

Sama kerran, kun bussissa olin minä, puoli vuotias esikoiseni ja mies. Ja sitten meidän eteen tulee istumaan mies, joka mulkoilee kun esikoinen alkoi itkeä. Ei sitten voinut mennä yhtään kauemmas, jos on ärsyyntyvää tyyppiä?

Hauskoja tilanteita nyt kun jälkeenpäin miettii :D

Trust me, en halua. Mutta joskus ei ole muualla tilaa. Joku saattaa myös vahingossa varata ko paikan, ja siinä se sitten on. Tai sihteeri on varannut työmatkan liput. Mahdollisia syitä on monia.
Miksi et itse ole ostanut sitä istumapaikkaa etukäteen, että saat sen siihen mihin haluat?

Heh, arvasin, että joku takertuu tuohon lapseton-sanaan. :D Tajusit silti, miltä tarkoitan. ;) Miten opetetaan vauvalle, että junassa ei saa itkeä? Tai taapero nukahtamaan ilman unimölinää?

Jos näin on, että lippuautomaatit antavat istumapaikan juuri lapsivaunuun, siitä kannattaisi reklamoida (ellei siis siellä halua istua, jolloin palataankin alkuperäiseen kysymykseeni).

Heh, arvasin, että joku takertuu tuohon lapseton-sanaan. :D Tajusit silti, miltä tarkoitan. ;) Miten opetetaan vauvalle, että junassa ei saa itkeä? Tai taapero nukahtamaan ilman unimölinää?

Jos näin on, että lippuautomaatit antavat istumapaikan juuri lapsivaunuun, siitä kannattaisi reklamoida (ellei siis siellä halua istua, jolloin palataankin alkuperäiseen kysymykseeni).

Reklamaatio tehdään kun on sattunut virhe, ei tuo ole varsinaisesti virhe vaan lippuautomaatin toimintaan liittyvä seikka :) Ja monestihan sen varmaan huomaa vasta junassa, ei siinä kohtaa taida enää olla mahdollista vaihtaa.

Trust me, en halua. Mutta joskus ei ole muualla tilaa. Joku saattaa myös vahingossa varata ko paikan, ja siinä se sitten on. Tai sihteeri on varannut työmatkan liput. Mahdollisia syitä on monia.
Miksi et itse ole ostanut sitä istumapaikkaa etukäteen, että saat sen siihen mihin haluat?

Ostan aina lippuni etukäteen ja pääsen lapsivaunuun minne haluankin. Joskus olen huomannut, että jotkut vanhemmat ovat selkeästi ostaneet lipun vasta viime tinkaan ja joutuneet istumaan muualle (tuovat vaunut vaunupaikoille ja lähtevät muualle istumaan). Tilanteita, jolloin lapsen kanssa matkustava joutuu ostamaan lipun vasta asemalta voi myös tulla eteen, kuten aiemmin mainittiin. Vinkki sihteerille: IC-junissa vaunu 3 on lapsivaunu, jonne ei kannata paikkaa varata, ainakaan Mythagolle. :D

Jos huomaa, että oma paikka on leikkivaunussa tai lähellä vaunupaikkaa, on minusta ihan turha tuohtua lasten aiheuttamasta metelistä tai häiriöstä. Siis "häiriöstä". Siinä sitten vaan asennoituu kuten aikuisen kuuluu, että jaahas, tällainen paikka, ei auta muu kuin olla ja kestää.

• Tykkää
Reactions: UteliasVili
Reklamaatio tehdään kun on sattunut virhe, ei tuo ole varsinaisesti virhe vaan lippuautomaatin toimintaan liittyvä seikka :) Ja monestihan sen varmaan huomaa vasta junassa, ei siinä kohtaa taida enää olla mahdollista vaihtaa.

Et taida matkustaa junalla usein? Jos matkustaisit, et huomaisi "vasta junassa", missä vaunussa paikkasi sijaitsee. :D Ohjelmoitko työksesi lippuautomaatteja, kun takerrut epäollennaiseen, yhteen sanaan? ;)

Ostan aina lippuni etukäteen ja pääsen lapsivaunuun minne haluankin. Joskus olen huomannut, että jotkut vanhemmat ovat selkeästi ostaneet lipun vasta viime tinkaan ja joutuneet istumaan muualle (tuovat vaunut vaunupaikoille ja lähtevät muualle istumaan). Tilanteita, jolloin lapsen kanssa matkustava joutuu ostamaan lipun vasta asemalta voi myös tulla eteen, kuten aiemmin mainittiin. Vinkki sihteerille: IC-junissa vaunu 3 on lapsivaunu, jonne ei kannata paikkaa varata, ainakaan Mythagolle. :D

Ei mulla oo sihteeriä, yritin vain esittää mahdollisia syitä, miksi joku on siellä. Muuten kuin pahuuttaan mulkoilemassa ja viemässä vanhemmalta paikan ;)

[QUOTE="guest";29348955]Cause we're equal and you have no special benefits for that railway carriage. That's why![/QUOTE]

Pointtini olikin, että miksi istut lapsivaunussa ja ärsyynnyt metelistä? Toki siellä saa istua, ja jotkut jopa tuntuvat nauttivan "menosta" siellä (esim. vanhemmat naisihmiset juttelevat mielellään pikkulapsille).

Et taida matkustaa junalla usein? Jos matkustaisit, et huomaisi "vasta junassa", missä vaunussa paikkasi sijaitsee. :D Ohjelmoitko työksesi lippuautomaatteja, kun takerrut epäollennaiseen, yhteen sanaan? ;)

Matkustan junalla usein, enkä ole istunut lapsivaunussa kuin kerran tarkoituksella. Mutta epäilen, etteivät kaikki ole yhtä tarkkoja kuin minä, ja siksi huomaavat vasta junassa. En ohjelmoi lippuautomaatteja, yritin vain sanoa, ettei se junassa valittaminen enää taida auttaa.

Matkustan tampere-helsinki -väliä parin kuukauden välein, eikä mulla ole kyllä lipussa erikseen lukenut sen tulostettuani, että lapsivaunu. Ja jos pari kertaa vuodessa se masiina on arponut paikan siihen lapsivaunuun niin enpä ole kiinnittänyt huomiota onko se aina sama numero.

Ja mulle on ihan sama oikeastaan olenko lapsivaunussa, laitan sitten musiikit niin kovalle etten kuule metelöintiä. AP vaan erikoisesti oletti, että ihmiset väkisin tunkee jostakin syystä sinne vaunuun.

Matkustan junalla usein, enkä ole istunut lapsivaunussa kuin kerran tarkoituksella. Mutta epäilen, etteivät kaikki ole yhtä tarkkoja kuin minä, ja siksi huomaavat vasta junassa. En ohjelmoi lippuautomaatteja, yritin vain sanoa, ettei se junassa valittaminen enää taida auttaa.

No ei kai siellä junassa nyt kannatakaan valittaa, vaan VR:lle suoraan. En siis ollut tietoinen, että lippuautomaatit, sihteerit yms varaavat paikan juuri ko. vaunuun, koska itse valitsen aina paikkani netistä/lipunmyynnistä matkustan sitte lapsen kanssa tai ilman. Taidan itse antaa VR:lle palautetta, mikäli asia näöin todella on. En reklamoi! ;)

No ei kai siellä junassa nyt kannatakaan valittaa, vaan VR:lle suoraan. En siis ollut tietoinen, että lippuautomaatit, sihteerit yms varaavat paikan juuri ko. vaunuun, koska itse valitsen aina paikkani netistä/lipunmyynnistä matkustan sitte lapsen kanssa tai ilman. Taidan itse antaa VR:lle palautetta, mikäli asia näöin todella on. En reklamoi! ;)

Minusta sinulla on nyt aika vahva ja hieman erikoinen käsitys, että ihmiset jotenkin asiasta tehden tunkisivat sinne lapsivaunuun katsomaan pahasti.

Sanoit itsekin tuossa aiemmin, että lasten kanssa matkustavat saattavat joutua ostamaan lipun viime tingassa ja ottamaan sen minkä saa. Tokihan näin käy sitten muillekin? Ja niinkuin jenny tuossa sanoi, niin joskus se laite vaan arpoo lipun juuri sinne lapsivaunuun. Sattumaa vaan usein, luulen.

Ja sitten vielä ärsyynnyt metelistä ja hälinästä? Matkustan paljon junalla vuoden ikäisen lapseni kanssa, ja joka jumalan kerta lastenrattaidenkuljetustilan yhteydessä olevissa muutamissa penkkiriveissä pönöttää bisnesmiehiä ja muita, jotka näyttävät kärsivän lasten itkusta yms. Miksi tulette ko. vaunuun (tai oikeammin vaunun osaan), kun voisitte istua muualla? Viette myös tilan niiltä lapsellisilta, jotka oikeasti haluaisivat istumapaikan rattaidensa vierestä (joissa myös monesti vauva/taapero nukkuu).

Mitä se sua stressaa jos joku matkustaa naama norsunvitulla? Ihme valittamista.

Yhteistyössä