kilpirauhasen vajaatoiminta ja kamala olotila!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikamoista tappeluahan toi koelääkityksen saaminen tuntuu olevan osalle, tk:n yleislääkäreiden kanssa ainakin. Itsellä on ollut jo pitkään väsymystä, silmien kuivuutta, ajatuksen hitautta, huono muisti ja tein ihan tyhmiä asioita. En jaksanut tehdä kotitöitä ja kaikki vaati hirveetä ponnistelua. Arvot oli TSH 2,3 ja T4V 12 (viiteraja 12-21). Lääkäri kehotti mua menemään psykologille, kun täytyyhän mulla se masennus olla. En kuulemma näytä sellaiselta, jolla kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei voi olla siitä kyse missään nimessä. NO, enpä suostunut minnekään psykologille menemään, soitin potilasasiamiehelle ja kyselin neuvoa. Sen jälkeen soitin tk:n ajanvaraukseen ja pyysin toisen lääkärin mielipidettä. Ajanvarauksesta sanoivat ettei se ole mahdollista, joten sanoin, että olen ollut yhteydessä potilasasiamieheen ja se on mun oikeus päästä eri lääkärille.

Tuon jälkeen sanoivat soittavansa takaisin ja seuraavana päivänä soitti omalääkäri ja vihaisesti sanoi antavansa reseptin koelääkitykseen (vaikka eihän se todellakaan ole kilpirauhasista johtuvaa!).

Seuraavassa labrassa molemmat arvot oli laskenut edelleen, TSH edelleen viitteessä 1,7 mutta T4V oli mennyt nyt jo alle viiterajan 11. Lääkäri sanoi edelleen, että ei voi olla kilpirauhasista johtuvaa, kun ei se riitä että vain yksi arvo on alle viiterajan. Lupasi se kuitenkin sitten lopulta, että voin nostaa annosta.

Äskettäin kävin labrassa, nyt arvot oli TSH 1,3 ja T4V 11. TSH laskee edelleen, en tajua miksi vaikka on läääkitys päällä? No olo on kuitenkin ihan ok ja lääkäri nyt sanoi, että pidetään tää annos päällä ja puolen vuoden päästä uus labra..

Mutta tän sairauden kanssa täytyy pitää omista oikeuksista kiinni! Tk-lääkäreitä ei oo koulutettu tän asian suhteen tarpeeksi, edelleen vallalla se ajatus, ettei kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla jos vain toinen arvo on alle viiterajan. Toisen lääkärin mielipidettä kysymään!

Mulle sanoi lääkäri että TSH 0,670 ja T4 15 viittaavat ennemminkin liikatoiminnan puolelle kuin vajaatoimintaan... mutta missään tapauksessa mitään lääkitysta ei ole mahdollista saada, edes kokeeksi.

[QUOTE="vierailija";29344455]Mulle sanoi lääkäri että TSH 0,670 ja T4 15 viittaavat ennemminkin liikatoiminnan puolelle kuin vajaatoimintaan... mutta missään tapauksessa mitään lääkitysta ei ole mahdollista saada, edes kokeeksi.[/QUOTE]

Laskeeko TSH sitten liikatoiminnassa?

[QUOTE="vierailija";29344856]En tiedä, kun menin alunperin lääkäriin koska epäilin vajaatoimintaa. Nyt sit lääkäri sanoi, että nämä arvot on erinomaiset ja "jos jotain niin ennemmin liika- kuin vajaatoimintaa." Ei vaan jaksaisi näiden kaikkien oireiden kanssa enää : /[/QUOTE]

En nyt tiedä vaikuttaako noi sun arvot liikatoiminnalta tän perusteella...

Liikatoiminta

[QUOTE="vierailija";29345269]Ei kun se lääkäri sanoi, että mun arvot ovat erinomaiset. Mutta mitä nämä oireet sitten ovat..? : /[/QUOTE]

Sun kannattaa nyt vaatia, että tutkivat tarkasti! Jos ei kerran kilpirauhasissa mitään ole niin tutkivat mikä muu vaivaa! Kyllähän siihen pitää selvyys saada.
Oletko muuten pyytänyt, että ottaisivat labrassa myös vasta-aineet?

Vaatikaa ne veriarvot ihan paperilla. Suosittelen sellaista nettisivua kuin kilpirauhas.info

Olen tosi usein kuullut palstalta, että moni on kärsinyt oireista vuosia ja heidän arvonsakin on oikeasti olleet ihan päin p... jo kauan, mutta lääkärit on väittäneet arvoja normaaleiksi. On myös ihan yksilöllistä millä arvoilla kukin oireilee. Itse sain parin vuoden kauheiden oireiden jälkeen lääkityksen, kun arvoni olivat viitearvojen sisällä. Mulla tsh ei ikinä noussut, vaan oli 1.7. T4V ja T3V mitattava ehdottamasti myös sekä pari kilpirauhasen vasta-ainetta. Joillakin vajis näkyy vain vasta-ainetestissä. Mulla T4V oli viiterajojen alalaidalla ja endo sit myöhemmin sanoi, että monella on silloin paha vajis ja moni voi hyvin vain kun T4V on aika ylärajalla. Se on ihan yksilöllistä, joillakinhan on jo paljon aiemmin liikatoimintaa. T3V pitää mitata ehdottomasti myös, koska se kertoo miten tyroksiini eli (t4V) imeytyy. Jotkut lääkärit testaavat vain tsh:ta ja se on aivan väärin. Itse asiassa kun on saanut lääkityksen ei tsh:ta tarvitse mitata enää ollenkaan, vaan se saa olla vajiksen hoidossa ihan nollilla. Jos teidän lääkäri siis rupeaa väittämään, että tsh laskee liikaa niin älkää missään nimessä uskoko. Lääkkeitä pitää sit kuitenkin muistaa lisätä lääkärin ohjeen mukaan ja vain hiljalleen. Joillakin tuo huimaus on liikatoiminnan ja joillakin vajaatoiminnan oire. Mulla yleensä vajaan. Joillakin lääkitystä pitää nostaa tosi hitaasti tai tulee rytmihäiriöitä.

Ja varsinkin alussa pyytäkää veriarvokontrolleja parin kuukauden päähän. Lääkkeiden nosto on siitä kimuranttia, että niiden noston vaikutus näkyy verikokeissa vasta 6-8 viikon päästä. Ei saa siis nostaa liian nopeasti, kun vaikutus voi näkyä vasta myöhemmin. Pitää siis ottaa tuolloin kontrollina T4V ja T3V. Mun olo oli pahimmillaan reilun vuoden ihan helvetillinen ja valitettavasti on sanottava, että muisti on huonontunut ihan pysyvästi eikä olo ole oikein ikinä kesää lukuunottamatta virkeä. Olo lääkkeillä on kuitenkin aivan erilainen kuin ennen ilman lääkkeitä, on olo kohentunut ainakin 80%. Olisi vain ihana olla joskus virkeä. Kilpparioireet ja arvot muuten pahenevat muutenkin yleensä syksyllä ja talvella. Kannattaa olla aina syksyllä ja alkutalvesta niiden suhteen tarkkana. Kesällä arvot on yleensä vähän paremmat.

Tsemppiä!

Joo niinkuin joku jo sanoi niin ehdottomasti paperille arvot. Mäkin niistä näin arvoja, jotka oli yli viiterajojen mutta lääkäri on aina puhunut normaalista. Siis kyse muista arvoista kun kilpirauhasarvoista, kilpirauhasarvot pyysin tarkasti tietoon jo puhelimessa itselle ja viitearvot myös niin tiesi itse.. Onneks on lähipiirissä toinenkin samaa sairastava niin sai sieltä suunnalta vinkkejä.

Entäs kun lääkäri ei suostu laittamaan lähetettä noihin verikokeisiin? Sanoi, että TSH jo katsottu ja se riittää. Onko tosiaan niin että apua saadakseen on mentävä yksityiselle : /

[QUOTE="vierailija";29346489]Entäs kun lääkäri ei suostu laittamaan lähetettä noihin verikokeisiin? Sanoi, että TSH jo katsottu ja se riittää. Onko tosiaan niin että apua saadakseen on mentävä yksityiselle : /[/QUOTE]

Varaat ajan toiselle lääkärille samassa tk:ssa. Pyydät toisen lääkärin mielipiteen näin asiaan. Sulla on siihen oikeus. Jos ne alkaa tk:ssa urputtamaan niin soitat potilasasiamiehelle. Näin mäkin tein. Alkoi tulla koelääkitystä sen jälkeen... Multa oli siis labrat onneks otettu mut lääkkeitä ei suostunu lääkäri antamaan ennen kun otin selvää mihin mulla on oikeus.

Äskettäin kävin labrassa, nyt arvot oli TSH 1,3 ja T4V 11. TSH laskee edelleen, en tajua miksi vaikka on läääkitys päällä? No olo on kuitenkin ihan ok ja lääkäri nyt sanoi, että pidetään tää annos päällä ja puolen vuoden päästä uus labra..

^ TSH:n kuuluukin laskea kun syödään Thyroxinia. Samanlailla jos oma kilpirauhasesi tuottaisi tarpeeksi tuota hormonia, niin TSH pysyisi alhaalla. Vajaatoiminnassa TSH nousee, koska aivot yrittää piiskata kilpirauhasta toimimaan.

T4V on puolestaan kilpirauhasesta lähtöisin oleva hormoni, joka kertoo sen paljonko se pystyy sitä tuottamaan.

Yhteistyössä