Psykiatri teki lastensuojeluilmoituksen, olen raskaana

  • Viestiketjun aloittaja Futuremama
  • Ensimmäinen viesti
Futuremama
Olen raskaana ja sain kuulla että psykiatrini on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Pääsyynä kuulemma se, etten ole vastannut puhelimeen kun hän on soittanut...
Kun en ole valitettavasti päivystänyt puhelin kourassa koko päivää ja kun soitetaan tuntemattomasta numerosta, on vaikea soittaa takaisin.
Olen aivan äimänä mitä on mennyt tekemään. Ilmoitus on aivan päätön, eikä sille ole todellakaan mitään todellista syytä ja aihetta.
Kyseisen psykiatrin olen tavannut yhden kerran!
Hänen vastaanotolle en tämän jälkeen halua mennä, mutta jos jätän menemättä, joudunko siitä vaikeuksiin lastensuojelun silmissä? (jos nyt edes siellä ottavat tosissaan kyseisen ilmoituksen)
Pitäisiköhän tästä tehdä ilmoitus potilasasiamiehelle vai minne? En haluaisi jättää asiaa tähän, kyse on vakavasta asiasta.
 
tjaah
No jos ei lasta ole vielä olemassa, ei siitä vissiin voi tehdä lastensuojeluilmoitusta. Vaikka usein olisi kyllä tarpeen...

Jos olet narkkari tai käytät sellaisia lääkkeitä joiden vuoksi sinun pitäisi olla tiiviissä lääkärin seurannassa raskauden ajan, niin kyllä minäkin lääkärin housuissa haluaisin johonkin ilmoittaa että siellä taas yksi psykomamma hautoo mahdollisesti vammaista lasta.
 
No jos on aihetta epäillä että lapsen kehitys tai terveys plaa plaa etc. on vaarassa, on psykiatrilla velvollisuus tehdä ls-ilmoitus. ls sitten tarkistaa onko huoli aiheellinen, ja jos ei ole , niin se siitä sitten.
Oletko nyt ihan varma, että ilmoitukseen on kirjattu " ei vastannut puhelimeen"?
Koska tuskin tuo mihinkaään johtaisi, eikä aseta lasta vaaraan millään tavalla.
Vai oletko ollut itsetuhoinen puheissasi tms, etkä sitten ole vastannut enää kun on yritetty tavoittaa? tuommoisessa tapauksessahan huoli olisi aito ja ilmoitus aiheellinen
 
Futuremama
No jos ei lasta ole vielä olemassa, ei siitä vissiin voi tehdä lastensuojeluilmoitusta. Vaikka usein olisi kyllä tarpeen...

Jos olet narkkari tai käytät sellaisia lääkkeitä joiden vuoksi sinun pitäisi olla tiiviissä lääkärin seurannassa raskauden ajan, niin kyllä minäkin lääkärin housuissa haluaisin johonkin ilmoittaa että siellä taas yksi psykomamma hautoo mahdollisesti vammaista lasta.

No näin ei kuitenkaan minun kohdallani ole. Ihan olen suht täyspäinen. Lääkkeitä toki on, mutta ei niissä pitäisi mitään ihmeellistä olla.
Olemme ihan kunnollinen perhe ja pidän raskaudestani ja vauvastani niin hyvän huolen kuin vain voin ja teen kaikkeni lapseni eteen.
Se tässä eniten ottaakin päähän!
Asioita ei voisi paremmin hoitaa kun olen hoitanut.
Tuli niin paha mieli tästä tiedosta, että olen vain itkenyt ja olen myös todella raivona! Psykiatri tässä aiheutti lapselle vaaran kun äiti raskaana joutuu stressaamaan tällaista mitä ei pitäisi.
 
Lieoi
Minkälaiseen vaivaan sitten syöt lääkkeitä ja mitä sairautta psykiatri hoitaa? Vaikea uskoa, että kukaan ammatti-ihminen tekisi ls-ilmoitusta ilman syytä ja ilman edeltävää keskustelua potilaan kanssa.
 
Futuremama
En ole myöskään itsetuhoinen.
En tiedä mitä ilmoitukseen on kirjattu, mutta puhuessani tänään lääkärin kanssa puhelimessa hän antoi ymmärtää että pääsyy tosiaan oli se, ettei minua tavoitettu puhelimitse! Ei nyt varmaan ihan täytä lastensuojelutarpeen ehtoja...
Minulla on hyvin kaikki asiat, olen todella onnellinen pitkään odotetusta raskaudesta ja aviomiehen kanssa myös asiat erittäin hyvin.
Mitäköhän ihmettä psykiatri on sinne sitten satuillut koska mitään todellista aihetta, vaaraa, pelkoa tai mitään muutakaan ei ole.
Toisaalta kun menin hänen vastaanotolle ensimmäistä kertaa, käytiin läpi asioitani mitä oltiin keskusteltu edellisen psykiatrin kanssa, siellä oli pahoja virheitä tiedoissani;
Diagnoosi oli väärin, lääkitys oli väärin, oli kirjattu paikkoja joissa olen kuulemma ollut hoidossa ja nämä oli paikkoja mistä en ole ikinä kuullutkaan...
En tosiaankaan voi käsittää miten sellaisia virheitä voi sattua. Taitaa olla lääkärit pikkuisen liian työllistettyjä jos menee jo potilastiedot sekaisin tms... Tätä en nyt enää voi sivuuttaa.
 
Futuremama
Minkälaiseen vaivaan sitten syöt lääkkeitä ja mitä sairautta psykiatri hoitaa? Vaikea uskoa, että kukaan ammatti-ihminen tekisi ls-ilmoitusta ilman syytä ja ilman edeltävää keskustelua potilaan kanssa.
Lääkkeet on määrätty kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon.
Diagnoosi on kuitenkin sittemmin kumottu kun todettiin että minulla ei olekaan sitä! Lääkitystä alettiin muuttamaan. Sekin kävi niin hienosti että ensin päätettiin lopettaa sitä ja tätä ja sitten nostettiinkin takaisin ja lopetettiin se ja otettiin tilalle se ja se ja ........, siis aivan mieletöntä sähläystä!
Nyt kun tulin raskaaksi, päätettiin lääkitys jättää kuitenkin sellaisekseen raskauden ajaksi.
Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi ja olen onnellisempi kuin koskaan.

En oikein tiedä mihin enää luottaa ja mistä saada apua, kuka selvittäisi nämä sotkut?
 
"huoh"
En ole myöskään itsetuhoinen.
En tiedä mitä ilmoitukseen on kirjattu, mutta puhuessani tänään lääkärin kanssa puhelimessa hän antoi ymmärtää että pääsyy tosiaan oli se, ettei minua tavoitettu puhelimitse! Ei nyt varmaan ihan täytä lastensuojelutarpeen ehtoja...
Minulla on hyvin kaikki asiat, olen todella onnellinen pitkään odotetusta raskaudesta ja aviomiehen kanssa myös asiat erittäin hyvin.
Mitäköhän ihmettä psykiatri on sinne sitten satuillut koska mitään todellista aihetta, vaaraa, pelkoa tai mitään muutakaan ei ole.
Toisaalta kun menin hänen vastaanotolle ensimmäistä kertaa, käytiin läpi asioitani mitä oltiin keskusteltu edellisen psykiatrin kanssa, siellä oli pahoja virheitä tiedoissani;
Diagnoosi oli väärin, lääkitys oli väärin, oli kirjattu paikkoja joissa olen kuulemma ollut hoidossa ja nämä oli paikkoja mistä en ole ikinä kuullutkaan...
En tosiaankaan voi käsittää miten sellaisia virheitä voi sattua. Taitaa olla lääkärit pikkuisen liian työllistettyjä jos menee jo potilastiedot sekaisin tms... Tätä en nyt enää voi sivuuttaa.
No jos tosiaan tiedot on jo noin päin persettä niin se antais aihetta kääntyä jonkun tahon puoleen ja tiedothan on saatava oikaistua. Sun olisi hyvä myös keskustella psykiatrin kanssa ja kertoa kuinka loukkaavaa tuo on, jospa edes oppisi toimimaan toisin.

Lääkityksen takia sun on melkein pakko olla johonkin suuntaan yhteyksissä, mahdollisesti sairaalaan jossa ihan erikoislääkäri lasta ajatellen tarkastaa sun lääkityksen ja antaa sille siunauksensa tai sitten vaihdatte lääkityksen. Silloin kellään ei ole myöhemminkään missään vaiheessa varaa käyttää sun lääkitystä aseena sua vastaan kun se on tarkistettu sairaalassa. Itse kävin sellaisella ja mulla masennuslääkitys vaihdettiin. Mua syyllistettiin jo neuvolasta alkaen lääkityksestäni ja mulle tuli kauhea ahdistus käydä enää neuvolassa ja käyntejä jäi väliin paniikin takia, josta tietysti aiheutui kauhea epäluulo mua kohtaan.
Sitä eri parantanut sekään että synnytyksen jälkeen vauvalle tuli komplikaatioita ja mua tentattiin kuin rikollista lääkkeistäni, jotka oli siis ihan ok. Mä en pysty edes ajattelemaan noita aikoja etteikö mulle tulis kurja olo, sen verran nöyryyttävää se oli kun muutenkin oli herkillä, haavoittuvainen ja huolissani lapsesta joka kyllä täysin selviytyi kaikesta ja on terve.

Neuvolasta kannattaa sun nyt kysyä että miten tästä edetään ja sossuille selittää asiat että nyt on väärinkäsityksistä kyse ja sulla ei ole hätää.

Ymmärrän täysin miten kurjalta tuo tuntuu mutta et ole ainoa jolleka näin tapahtuu ja se on vaan kestettävä, nieltävä ja mentävä eteenpäin. Et ole huono ihminen etkä huono tuleva äiti vaikka tällaista kurjaa nyt sun kohdalle tapahtuikin!
 
tjaah
Lääkkeet on määrätty kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon.
Diagnoosi on kuitenkin sittemmin kumottu kun todettiin että minulla ei olekaan sitä! Lääkitystä alettiin muuttamaan. Sekin kävi niin hienosti että ensin päätettiin lopettaa sitä ja tätä ja sitten nostettiinkin takaisin ja lopetettiin se ja otettiin tilalle se ja se ja ........, siis aivan mieletöntä sähläystä!
Nyt kun tulin raskaaksi, päätettiin lääkitys jättää kuitenkin sellaisekseen raskauden ajaksi.
Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi ja olen onnellisempi kuin koskaan.

En oikein tiedä mihin enää luottaa ja mistä saada apua, kuka selvittäisi nämä sotkut?
Kun lääkkeitä on, niitä on muuteltu, ja luultavasti yritetään seurata myös sinun tilannettasi, on tärkeää olla yhteistyössä lääkärin kanssa, jotta kaikki menisi hyvin.

Maanista olotilaa ei itse tunnista, tai jos tunnistaa se tuntuu niin kivalta ja kaikki tuntuu niin mahtavalta, että realiteetit ei houkuttele.

Tulet varmasti tarvitsemaan tukea vanhemmuuteesi, joten ota iloisesti tarjottu tuki vastaan. Jos olet ollut palikat sekaisin itsesi kanssa ajoittain, niin eivät ne palikat yleensä itsestään järjesty lapsen synnyttyä.
 
"Future"
[QUOTE="huoh";29329637]No jos tosiaan tiedot on jo noin päin persettä niin se antais aihetta kääntyä jonkun tahon puoleen ja tiedothan on saatava oikaistua. Sun olisi hyvä myös keskustella psykiatrin kanssa ja kertoa kuinka loukkaavaa tuo on, jospa edes oppisi toimimaan toisin.

Lääkityksen takia sun on melkein pakko olla johonkin suuntaan yhteyksissä, mahdollisesti sairaalaan jossa ihan erikoislääkäri lasta ajatellen tarkastaa sun lääkityksen ja antaa sille siunauksensa tai sitten vaihdatte lääkityksen. Silloin kellään ei ole myöhemminkään missään vaiheessa varaa käyttää sun lääkitystä aseena sua vastaan kun se on tarkistettu sairaalassa. Itse kävin sellaisella ja mulla masennuslääkitys vaihdettiin. Mua syyllistettiin jo neuvolasta alkaen lääkityksestäni ja mulle tuli kauhea ahdistus käydä enää neuvolassa ja käyntejä jäi väliin paniikin takia, josta tietysti aiheutui kauhea epäluulo mua kohtaan.
Sitä eri parantanut sekään että synnytyksen jälkeen vauvalle tuli komplikaatioita ja mua tentattiin kuin rikollista lääkkeistäni, jotka oli siis ihan ok. Mä en pysty edes ajattelemaan noita aikoja etteikö mulle tulis kurja olo, sen verran nöyryyttävää se oli kun muutenkin oli herkillä, haavoittuvainen ja huolissani lapsesta joka kyllä täysin selviytyi kaikesta ja on terve.

Neuvolasta kannattaa sun nyt kysyä että miten tästä edetään ja sossuille selittää asiat että nyt on väärinkäsityksistä kyse ja sulla ei ole hätää.

Ymmärrän täysin miten kurjalta tuo tuntuu mutta et ole ainoa jolleka näin tapahtuu ja se on vaan kestettävä, nieltävä ja mentävä eteenpäin. Et ole huono ihminen etkä huono tuleva äiti vaikka tällaista kurjaa nyt sun kohdalle tapahtuikin![/QUOTE]


Kiitos sinulle!
Taidan olla yhteydessä potilasasiamieheen ja kysyä sieltä neuvoa.
 
vaihda psykiatria
jos sulla on hoitosude muualla ei sossun tädit voi sanoa mitään, jos sulla ei ole lainkaan hoitosuhdetta mihinkään, ja kummiskin kaksisuuntaisen diagnoosi taustalla, niin sinusta voidaan tehdä ennakoiva lastensuojeluilmoitus ja sitten kun lapsesi syntyy saat sossut riesaksesi pitkäksi aikaa!! Hommaa se uusi psykiatri, ja sille juttelet älyttömistä lääke vaihdoksistasi, ja mikä tärkeintä se kaksisuuntaisen diagnoosin purku pitää olla paperilla!!
 
Futuremama
Kun lääkkeitä on, niitä on muuteltu, ja luultavasti yritetään seurata myös sinun tilannettasi, on tärkeää olla yhteistyössä lääkärin kanssa, jotta kaikki menisi hyvin.

Maanista olotilaa ei itse tunnista, tai jos tunnistaa se tuntuu niin kivalta ja kaikki tuntuu niin mahtavalta, että realiteetit ei houkuttele.

Tulet varmasti tarvitsemaan tukea vanhemmuuteesi, joten ota iloisesti tarjottu tuki vastaan. Jos olet ollut palikat sekaisin itsesi kanssa ajoittain, niin eivät ne palikat yleensä itsestään järjesty lapsen synnyttyä.

Kiitos kun kerroit että olen maaninen ja tarvitsen tukea vanhemmuudessa.
Hyvä tietää että osaan sitten toimia oikein.
Kertoisitko vielä tarkemmin tilanteestani , tällainen apu tulee tarpeeseen. LOL! :DD
 
Lääkkeet on määrätty kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon.
Diagnoosi on kuitenkin sittemmin kumottu kun todettiin että minulla ei olekaan sitä! Lääkitystä alettiin muuttamaan. Sekin kävi niin hienosti että ensin päätettiin lopettaa sitä ja tätä ja sitten nostettiinkin takaisin ja lopetettiin se ja otettiin tilalle se ja se ja ........, siis aivan mieletöntä sähläystä!
Nyt kun tulin raskaaksi, päätettiin lääkitys jättää kuitenkin sellaisekseen raskauden ajaksi.
Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi ja olen onnellisempi kuin koskaan.

En oikein tiedä mihin enää luottaa ja mistä saada apua, kuka selvittäisi nämä sotkut?
No mikä on se vaiva mihin syöt lääkettä, ei yksikään lääkäri syötä raskaanolevalle lääkettä ilman aihetta? Tottakai jos lääkärillä on tiedot joissa puhutaan kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, osastohoidoista ja useista eri lääkityksistä, sitten ei saakaan enää potilasta kiinni ja tietää tämän olevan raskaaana? tottakai hänen pitää tehdä lastensuojeluilmoitus, ja hyvä että tekeekin.
Todella harmillista on jos tiedot ovatkin vääriä (tuskin kuitenkaan k.o. lääkärin vika) , ja et jostain järkevästä syystä ole tavoitettavissa. Mutta asiahan luulisi olevan sitten selvitettävissä, kun otat potilasasiamieheen yhteyttä, ja esität todisteet ettei k.o.potilastiedot olekaan sinun.
Hienoa että olet onnellinen =)
 
Futuremama
Alkuperäinen kirjoittaja mietisvähä;29329648:
Ei Se ole rangaistus vaan huoli LAPSESTA.

Niin varmasti mutta edelleenkään mitään huolta ei ole tarve olla.
Sehän tässä ketuttaakin kun pidän niin hyvän huolen itsestäni ja vauvastani ja siihen joku kehtaa tulla sanomaan että jotain olisi pielessä, kun ei ole!!
Lasta on odotettu kymmenisen vuotta, että sekin varmasti kertonee jotain siitä miten nyt tästä vauvasta huolehdin. Olen niin loukkaantunut.
Apua varmasti tarvitsen lapsen hoidossa, mutta sitä saan läheisiltäni, en tarvitse siihen sossuja tai muita alaluokan kansalaisista huolehtivia tanttoja.
 
Futuremama
Tottakai olen selvittänyt, että lääkkeitä voi käyttää raskaana ollessa eikä niistä ole haittaa sikiölle.

No, täältä alkaa näköjään tulemaan sellaista höpönlöpöä että poistun keskuudestanne. (ei, en tapa itseäni). :)

Kiitos asiallisista vastauksista niitä antaneille!
 
Niin varmasti mutta edelleenkään mitään huolta ei ole tarve olla.
Sehän tässä ketuttaakin kun pidän niin hyvän huolen itsestäni ja vauvastani ja siihen joku kehtaa tulla sanomaan että jotain olisi pielessä, kun ei ole!!
Lasta on odotettu kymmenisen vuotta, että sekin varmasti kertonee jotain siitä miten nyt tästä vauvasta huolehdin. Olen niin loukkaantunut.
Apua varmasti tarvitsen lapsen hoidossa, mutta sitä saan läheisiltäni, en tarvitse siihen sossuja tai muita alaluokan kansalaisista huolehtivia tanttoja.
Sua tuntematta ei voi yhtään sanoa mutta luotan lääkärin arviointikykyyn, ettei se ilmoitus turhasta tullut. Se kertoo huolesta vauvaasi kohtaan enkä minäkään työssäni ota riskejä, että lapselle tapahtuu jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: vieras ap
tjaah
Lääkkeet on määrätty kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon.
Diagnoosi on kuitenkin sittemmin kumottu kun todettiin että minulla ei olekaan sitä! Lääkitystä alettiin muuttamaan. Sekin kävi niin hienosti että ensin päätettiin lopettaa sitä ja tätä ja sitten nostettiinkin takaisin ja lopetettiin se ja otettiin tilalle se ja se ja ........, siis aivan mieletöntä sähläystä!
Nyt kun tulin raskaaksi, päätettiin lääkitys jättää kuitenkin sellaisekseen raskauden ajaksi.
Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi ja olen onnellisempi kuin koskaan.

En oikein tiedä mihin enää luottaa ja mistä saada apua, kuka selvittäisi nämä sotkut?
Tämä jo kertoo paljon. Yhtäällä on asetettu bipodg ja uudessa hoitopaikassa se on asetettu kyseenalaiseksi. Näin usein valitettavasti käy hoitopaikan vaihtuessa; lääkittynä ei oireet ole näkyvissä ja potilas itse ei ole koskaan kokenut sairastavansa ko tautia eikä muuta toivokaan että dg olisi väärä. Sitten vähennetään lääkettä ja oireet lisääntyy, joudutaan toteamaan että hui, takaisin!

Ollaan kahden tulen välissä: bipolaarihäiriön hoitoon käytetyt lääkkeet ovat KAIKKI enemmän tai vähemmän vaaraksi sikiölle; toisaalta lääkitsemättömyys voi viedä potilaan tilanteeseen jossa hän aiheuttaa sikiölleen (ja omalle hyvinvoinnilleen) vielä suurempaa vaaraa. Ollaan kiikkerällä alustalla. Potilas tuntee voivansa erinomaisesti kun mania alkaa ja etenee...

Ei käy kateeksi lääkäriäsi. Teksti jo osoittaa että eipä meinaa nyt asiat pysyä kasassa, vaikka kovasti itse niin toivot ja näet.

Toivon kaikkea hyvää raskauteesi ja äitiyteesi. Myös psyykkisesti sairaat ihmiset pystyvät erinomaiseen vanhemmuuteen, mutta usein he tarvitsevat siihen tukea. Jotta tukea voidaan antaa, pitää auttajien antaa auttaa.
 
"tiiu"
Älä hätäile, ei ole mitään syytä. Mutta eiväthän lääkärit soita tuntemattomasta numerosta? Itselläni myös psykiatri mutta ihan numero siinä käyntikortissa on..
 
"vieraana"
Mä oon ollu raskausajat seurannassa NKL sisätautilääkärillä ihan vaan lääkityksen takia. Mulla lääkkeet autoimmuunisairauksiin, mutta ymmärsin että jos äidillä on säännöllinen lääkitys niin ainakin konsultaatio sisätautilääkärille on aina. Siis ihan sama mihin lääkitys on.

Ota yhteyspotilasasiamieheen, hän osaa neuvoa eteenpäin ja muista pyytää kaikki päätökset jne. kirjallisena itsellesi. 90% lääkäreistä mikään ei ole vaikeampaa kuin myöntää että olikin väärässä, joten tsemppiä takkuiselle tielle.
 
"vieraana"
[QUOTE="tiiu";29329864]Älä hätäile, ei ole mitään syytä. Mutta eiväthän lääkärit soita tuntemattomasta numerosta? Itselläni myös psykiatri mutta ihan numero siinä käyntikortissa on..[/QUOTE]

Kyllä mulle ainakin soitetaan aina tuntemattomasta numerosta oli sitten terveyskeskus, yliopistosairaala tai yksityinen.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä