[QUOTE="Friday";29316313]Ei minusta. Jos laskeudumme henkilökohtaiselle tasolle keskustelemaan, niin olemme tuossa aivan samanvertaisia.
Kuten jo edellä kirjoitin ei ole vedenpitävästi todistettu maailmankaikkeuden syntyä. Sitä ennen on minusta saman veroista uskoa alkuräjähdykseen ja ameeboihin kuin luomisteoriaan. Oman kantani olenkin jo maininnut.
Monet piiloutuvat tuon "todistusvelvollisuuden" taakse, jolloin on vaikea saada oikeaa keskustelua aikaiseksi. Joidenkin mielestä tämä on "älykkyyttä". Se voi olla sitä silloin kun oikeasti etsitään niitä perusteita, mutta tuo lause itsessään ei tee kenestäkään älykästä. Se on vain hokema muiden joukossa.
Itse yritin joskus syventyä aiheeseen oikein kunnolla, josta seurasi vain se etten oikeasti ymmärtänyt mitä luin. Solujen, DNA, yms ymmärtäminen ei oikeasti ole lastenleikkiä. Ja itse asiassa osasta niistäkin on olemassa vain tietokonemalleja, jotka kehittyvät koko ajan. Mallit kuvaavat vain tällä hetkellä sitä mitä nyt tiedetään. Sitten kun tieto lisääntyy, niin malleja muutetaan vastaamaan uutta tietoa.
Tiede on siis vasta päässyt alkuun selvityksessään siitä miten elämä on syntynyt.[/QUOTE]
En piiloudu yhtään minkään taakse, enkä nosta itseäni minkään yläpuolelle. Mutta todistustaakka on siitä huolimatta sillä joka väitteen esittää. Ei se ole mitään piiloutumista tai "älykkyyttä" (en ole aivan varma mitä tällä haluat sanoa).
Luomisteoria ei ole oikea teoria, vaan kertomus, vailla minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Uskoa siihen tietenkin voi, sillä ainoastaan uskoahan se vaatii, joka ei liene uskovalle ongelma. Evoluutioteoria, maailmankaikkeuden synty, painovoimateoria yms ovat kaikki vallitsevia teorioita, jotka nykytietämyksen mukaan ovat mahdollisia ja todennäköisiä. Ei kukaan niitä absoluuttisiksi totuuksiksi väitä, vaikka esim evoluutioteoria onkin hyvin lähellä sitä. Kun tieto lisääntyy, käsitykset muuttuvat tai vahvistuvat, ei kai kukaan muuta väitäkään.
Ehkä tuossa ateistin ja uskovan ero on juuri se, että ateisti ei sano tietävänsä kaikkea.
En nyt myöskään ihan allekirjoita sitä, että minä olisin tässä ketjussa se, joka haluaa hankaluuksia tai riitaa tai nähdä vastapuolen negatiivisesti.