Kaukomatkalle 1-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan kanssa.. Vinkkejä sujuvaan reissuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reissuunreissuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reissuunreissuun

Vieras
Matka varattu Thaimaahan ja käytännön puoli alkoi mietityttämään. Esikoisen kanssa käytiin kaukomatkalla kun hän oli 10 kk vanha, joten perusjutut on hallussa reissuamisesta. Kahden kanssa on aina hauskempaa/hankalampaa, joten olisiko vinkkejä siihen. Miten rattaiden kanssa? Molemmat nukkuvat vielä päikkärit ja rattaiden kanssa nyt on suurin pähkäily. Matkarattaat meillä on ja ne lähtee mukaan pitäisikö hommata kantoreppu kuopukselle (meillä ei sellaista ole). Esikoinen kävelee jo heittämällä parin kolmen kilometrin matkoja, mutta pitää toki hänenkin päästä tarvittaessa istumaan.

Pilttipurkkeja en taida lähteä kuljettamaan kuin parin ensimmäisen päivän tarpeen verran.. Makumaailma paikallisissa ruoissa on erilainen tuolle vuoden ikäiselle, mutta eiköhän me jotain keksitä ja hedelmiä lapset saavat syödä niin paljon kuin jaksavat.

Lisävinkit ovat tervetulleita ja kokemukset. :)

Kiitos! :D Onhan se arki huomattavasti helpompaa kotisohvalta pyörittäen, mutta toiset ovat vaan sellaisia, että kaipaavat kunnon haasteita elämään ja sen oman maitolaiturin valloitus kerran päivässä ei riitä :D :D

Thaimaasta ei ole kokemusta, en tiedä pitikö olla juuri tuolta seudulta? Olimme alkuvuodesta muutaman kuukauden matkalla Etelä-Amerikassa. Lapset olivat tuolloin alle 1 ja 2,5. Otimme mukaan yhdet matkarattaat ja ostimme paikanpäältä toiset kun huomasimme, että kantoreppu (vaikka kätevä sekin) ei riittänyt, koska siinä kuumuudessa EI PYSTYNYT oikeasti kantaa pitkiä aikoja.

Pilttejä, xylitol-pastilleja ja puuroaineksia olin pakannut mukaan n. viikon tarpeiksi. Hyvin tottuivat kumpikin syömään paikallisia ruokia ja lastenruokia. Lennot kaikkinensa kestivät vajaan vuorokauden per suunta eikä meillä ollut pienemmälle omaa paikkaa lentokoneessa. Sitä suosittelen harkitsemaan jos on yhtään pidempi lento ja isompi lapsi ;)

Kun me oltiin 1-vuotiaan kanssa reissussa, emme pakanneet Pilttejä mukaan, vaan tilasimme ravintolassa hänelle tyhjän lautasen ja hän söi sitten meidän annoksistamme. Paikallista maitoa juomaksi. Xylitolia ei ollut mukana matkassa.

Sillähän ei ole merkitystä missä päin maailmaa on reissannut.. Samat perusjutut ovat kaikkialla, joiden kanssa siellä painii lapsiin liittyen. Olipa se sitten Thaimaa tai Brasilia tai Ruotsi. Mietin, että meillä kun ei ole kantoreppua niin jospa vaan otettaisiin mukaan nuo yhdet matkarattaat ja vuokrataan hotellilta rattaat (niiltä saa vuokrattua pientä korvausta vastaan). Eikös lentokentiltä löydy vähän kaikenkaista kärryä missä esikoinen voi reissata jos jalat ei jaksa? :) Kuopus menee meidän omissa rattaissa lähtöporteille saakka. Nuo carenan matkarattaat ostin edelliselle reissulle parilla kympillä käytettynä sillä mentaliteetilla, ettei itketä jos rikkoutuvat lentokoneen ruumassa. Ovat olleet monessa lyhyemmässäkin matkassa ja kaupunkireissussa mukana ja vielä on uuteen matkaan passelit :D

Kyllä nämä ajatukset alkaa vähän tästä selkiytymään. :D Tämä oli tälläinen extempore päätös lähteä reissuun.. :D

No on se mun mielestä vähän eri mennä lasten kanssa Ruotsiin kun Brasiliaan esimerkiksi. Vai meinaatko, että länsinaapurissa ja päiväntasaajan alapuolella on ihan samat perusjutut? :D Kyllä se niin on, että eroja on tosi paljon mm. hygienia- ja ruoka- ja turvallisuusasioissa. Ja erityisesti lasten kanssa matkustettaessa.

Omhan niitä kaksosille tarkoitettuja matkarattaitakin. Oiskohan sellaiSet kätevimmät jos selkänoja menee makuuasentoon.vois sitten molemmat nukkua päiväunet rattaissa eikä tarvita molempia työntämään.
Rennolla asenteella matkaan, sillä pärjää pitkälle :)

No on se mun mielestä vähän eri mennä lasten kanssa Ruotsiin kun Brasiliaan esimerkiksi. Vai meinaatko, että länsinaapurissa ja päiväntasaajan alapuolella on ihan samat perusjutut? :D Kyllä se niin on, että eroja on tosi paljon mm. hygienia- ja ruoka- ja turvallisuusasioissa. Ja erityisesti lasten kanssa matkustettaessa.

Tosiaan... :D en tullut ajatelleeksi mainitsemiasi juttuja kun ne ovat itsestäänselvyyksiä. Minulla ajatukset askarteli tuossa rattaat/kantoreppu ongelmassa kun kirjoitin tuon tekstin.. Sen suhteen tilanne on aika pitkälti sama missä päin maailmaa tahansa liikkui.

Hygieniasta tulikin mieleen, että pitää ottaa mpr rokotus kuopukselle aikaistettuna. Pitää soittaa neuvolaan maanantaina :) Ensi viikolla jos sen ottaa niin kerkeää jo tulla vastustuskyky ennen reissua.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29297193:
Omhan niitä kaksosille tarkoitettuja matkarattaitakin. Oiskohan sellaiSet kätevimmät jos selkänoja menee makuuasentoon.vois sitten molemmat nukkua päiväunet rattaissa eikä tarvita molempia työntämään.
Rennolla asenteella matkaan, sillä pärjää pitkälle :)

Mietin tätä samaa. Minulta yksi perhe osti viime kesänä käytettynä meidän vanhat kaksosten matkarattaat. Niitäkin saa ihan näppärän kokoisina. Minä olin yksin viikon etelänmatkalla vähän reilu 2-vuotiaiden kanssa ja hyvä oli, että molemmat sai rattaisiin istumaan. Lapset nukkuivat pari kertaa päiväunetkin rattaissa, kun olimme lähes koko päivän liikkeellä. Lisäksi rattaissa saa hyvin kuljetettu laukkua ym. tavaraa eikä tarvitse kantaa itse.

Meillä on ollu aina esikoiselle kakkosrattaat hotellilta. On olleet hyvät. Rokotukset kuntoon ja käsidesiä mukaan. Tabletti on koneessa hyvä. Voi ladata vaikka lemppariohjelmia. Ruokia en ole kuskannut. Jos ei ole muu maistunut, niin jätski, hedelmät ja ranskalaiset menee aina. Hyvää matkaa.

Kantoreppua kannattaa kokeilla Suomessa. Kaikki lapset ei siitä tykkää. Meidän 2 v voi pahoin, jos sitä kantaa selässä. Kuumassa voi nukkuvaa lasta olla aika hikinen kantaa.

Huomaa kanssa että kaikilla kentillä (esim Helsingissä) ei aina saa rattaita portille asti, saatikka että ne sais lennon laskeuduttua portille. Yleensä tulee matkatavaroiden kanssa. Kentällä kantoreppu on kätevä, jos lapsi vain siinä viihtyy.

Tuplat ois kätevimmät, jos ne vain mukaan sais.

tikkaRIT: Yeap.. Kärpäsestä tulee härkänen (tai big deal) silloin kun kaksi vuorokautta on mennyt olemattomilla yöunilla :D

Kaksosten matkarattaita tässä olen miettinyt myös, mutta mitkä menee pieneen tilaan ja saa myös lepoasentoon? Meillä on tällä hetkellä tässä talossa matkarattaat, yhdistelmävaunut ja carenan double swingit, jotka ovat valtavat tuplat. Vähitellen ajattelin alkaa karsimaan vaunujen määrää. Esikoinen nukkuu vielä päikkärit ja samaan aikaan kuin kuopus, joten pakko olla tuplat kotimaassa reissatessa mukana..

Kumpa löytyisi jostain näppärät matkatuplat niin silloin voisin luopua noista double swingeistä ja lumien sulettua yhdistelmävaunuista.

Jospa nyt nukun hyvät unet ja aamulla olen taas oma järkevä itseni.

Minä suosittelisin ehdottomasti tutustumaan kantoliinojen maailmaan, reppu on etelän helteessä omaan makuun liian kuuma. Me tosin matkattiin vain yhden lapsen kanssa, 6kk ikäisen, mutta samapa se on kantamisen kannalta. Silkkinen kantoliina voisi olla aika kova sana, käytettynä saa samoihin hintoihin kuin reppuja. Kun pari kertaa treenaa sidonnan kanssa niin käy helposti. Ja voihan sitä kotioloissakin käyttää apuna :)

Yhteistyössä