Missä vaiheessa sinun mielestä imetys on jo liian pitkällä?

• Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti
.vieras
Ihmisen luontainen vierottumisikä on 5-7v. Itse lopetin 2,5v kohdalla, tai siis lapsi lopetti. Omaan silmään näytti oudolle, kun kaveri imetti 4,5 vuotiasta, mutta tiedän, että kyse on vain siitä, etten ole sellaista tottunut näkemään ja globaalilla mittakaavalla tuo on ihan tavanomaista.

Missä vaiheessa alkaisit ihmettelemään?
En missään vaiheessa, korkeintaan ihmettelisin niitä ihmisiä, jotka viitsivät toisten lasten ruokkimista ihmetellä.
Imettäkööt ihmiset vaikka kymmenvuotiaita. Mun mielipide tähän niinkuin aika moneen muuhunkin asiaan on, että omani hoidan parhaaksi katsomallani tavalla, ja niin saa tehdä kaikki muutkin.
Jos näkisin ihaan suoraa laiminlyöntiä tai lapsen vahingoittamista, niin mua vois alkaa kiinnostaa puuttua muiden asioihin, mutta jonkun toisen imetykset tai imettämättömyydet ei kuulu mulle vähääkään.

• Tykkää
Reactions: Muua ja baby-mama
"kolmen äiti"
Itse en voisi imettää paljon yli 1v, mutta toiset voi imettää ihan rauhassa ja se on hieno asia. Mutta kyllä musta jo jossain 3v paikkeilla alkais niilläkin riittää.

-
0-12 kk = imeväisikä. Tämän jälkeen imetykselle ei ole tarvetta muutoin kuin ehkä kehitysmaissa. 2 v. mielestäni ehdoton takaraja, tuon jälkeen menee jo ihan rehellisesti sairaaksi. En tarkoita seksuaalisella tavalla (niinkuin joku kohta väittää), vaan sillä, että äiti haluaa sairaalloisesti pitää itsensä korvaamattomana, eikä kestä lapsen normaalia kasvua ja irtaantumista äidistä.

0-12 kk = imeväisikä. Tämän jälkeen imetykselle ei ole tarvetta muutoin kuin ehkä kehitysmaissa. 2 v. mielestäni ehdoton takaraja, tuon jälkeen menee jo ihan rehellisesti sairaaksi. En tarkoita seksuaalisella tavalla (niinkuin joku kohta väittää), vaan sillä, että äiti haluaa sairaalloisesti pitää itsensä korvaamattomana, eikä kestä lapsen normaalia kasvua ja irtaantumista äidistä.
Täh?? Siitähän siinä just onkin kyse.

...........
Jokainen varmaan määrittelee itse rajansa,mutta itsestä 3-4-vuotiaan imetys voisi alkaa tuntua jo hiukan hassulta.Itse olen imettänyt molempia lapsia melko pitkään,toista hieman alle 2-vuotiaaksi ja toista hiukan yli. Meidän lapset ei kyllä itse olisi vieroittaneet itseänsä,mutta itsestä alkoi tuntua että voisi alkaa olla aika lopetella.

---
Mä imetin 7kk ikäistä, kun yksi tuttava totesi että oletpa pitkään imettänyt. En viitsinyt järkyttää kertomalla, että esikoista imetin 1,5-vuotiaaksi. Olisin voinut jatkaa pitempäänkin, mutta olin raskaana ja imetys tuntui kurjalta.

no tuota non
No kyllä minusta oli aika ällöä, kun eräs äiti tässä taannoin kiskaisi lapsen harrastuksen odotusaulassa tissin esiin ja alkoi imettää yli 2-vuotiasta lasta. Siinä sen tissi lerpatti kaikkien nähtävillä.
Ihan ok on imettää vaikka minkä ikäistä, mutta julkisesti harjoittuna vetäisin rajan sinne yhteen ikävuoteen. Sitä vanhempi ei sitä tissiä tarvi ravinnokseen missään julkisilla paikoilla. Olis vaikka ollu sit vesipullo mukana.

5351
3v sanoisin rajaksi. Tosin saahan jokainen imettää pidempäänkin jos tahtoo. Nyt kun on ollut näitä uutisia että 5v imetetään, niin mikäs siinä, jos se jonkun perheelle sopii. Ei siitä mitään harmiakaan ole.

Hiippari
Silloin on liian pitkällä kun lapsi melkein itkee ja sanoo ääneen ettei halua tissiä suuhun. Jotkut haluaa olla tärkeitä lapsilleen väärällä tapaa, sori vaan heille. :)
Ja toki voi miettiä just tuota eskaria ja peruskoulun aloittamistakin.. onko järkevää pitää kiinni rintaruokinnassa lasta ja hampaiden vuoksikin olisi hyvä aloitella ne kiinteät ruuat kunnolla suositusten mukaan.
Muutama tuttava kun tuppaa unohtamaan nuo muut ruuat sitten rintamaidon lisäks.. ja on se vähä häijyä katsoa kun iso poika (7v) menee ja kaivaa äidin rintaa keskellä kauppaa, noin esimerkkinä. Muuten ihan sama..

AP:lla on vielä ihan vauva, jonka kuuluu saada rintaruokintaa :) ja lopultahan se on jokaisen oma asia, vaikkei ruokkis kuin pullosta. Ei se nyt lasta riko.. mistä sen maidon saa.. kunhan mennään lapsen ehdoilla eikä omien tarpeiden. ;)

"Veiras"
Neuvolassa kerrotaan, että suositus on jatkaa imettämistä vuoden ikään. Mitä erikoista tosiaan onkaan 8 kk lapsen imettämisessä?

Minulla menossa viides kuukausi ja tuntuu siltä, että vastahan tuon imettämisen on aloittanut.

WHO:n suositus on vähintään 1 v. Jossain suositeltiin jopa kahta vuotta, joka sekään ei ole paljon.

Mä en tajua, miten joku VOI ihmetellä 8 kk VAUVAN imettämistä? Oliko ihmisellä siis joku ongelma asian suhteen??

Yhteistyössä