MIKSI ette hanki kunnon varusteita lapsen päivähoitoon???

• Viestiketjun aloittaja lh päikky
  • Ensimmäinen viesti
Mistähän luulette, että päiväkodillakin on mahdollisuuksia kaivella jokaiselle sinisormelle hanskoja? Ne ku iltapäivällä lähtee kotiin eikä koskaan palaa. Nyt on pitänyt alkaa riisumaan lapsia varavaatteita vanhempien hakiessa, että ne ei katoa taas lopullisesti.

Ja kyllä ammattilaisiaki vituttaa ja täällä on hyvä keskustella, kun nimettömänä tulee avointa keskustelua puolin ja toisin. Näiden vanhempien kanssa keskustelu kun ei auta. Ihmettelen siis sitä, että miksi ei??
Samaa kysyy minä hoitaja. Miksi? Jokapäivä törmää samaan että ei oo sitä ja tätä ja liian pientä jne...Eikä mee perille vaikka sanoo suoraan vanhemmille. Aamulla niin tulipalo kiire ettei yhtään pysty vilaseen mitä lapsella on päällä/mukana? Ei senttiäkään rahaa ostaa uusia kuriksia tai ehjiä saappaita vaikka auto on mersu ja aikusella hienosti päällä? Vai meneekö kaikki muualle kun lapsen tarpeisiin? Ja ei, meillä ei oo varakuteita montaa paria ja nekin katoavat lainattuina....Itse pyrin katsomaan miten puetan lapseni ja pyrin vastaamaan jos hoidosta tulee viestiä että on hajonnut tai jääny pieneksi . Hankalaa niille hoitajille päivästä toiseen jos en korjaa asiaa.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Lapseni aloittivat hoidon tänä syksynä. Juuri tälläisten lukemieni viestien jälkeen stressasin hirveästi että onko meillä nyt kunnolliset ja asialliset vaatteet ja onko jotain mitä tarvitsisi hankkia jne. Joten jos jotain puuttuu, niin mielellään tosiaan kuulisin että siitä sanottaisi, eikä jupistaisi selän takana. Ja jos meidän miehelle sanoo, niin tiedän että kotiin mennessä on asia jo unohtunut tai sitten se on mennyt suoraan toisesta korvasta sisään ja toisesta pihalle (ADHD). Joten kyllä, joskus varmasti joudutte mainitsemaan useammankin kerran. Pahoittelut.
Ei tarvi ressata. Kunhan on sopivat, ehjät ja käyttökelpoiset. Ei tarvi olla 100e reimatreckiä tai 200e ticketiä. Mutta ne puntit yltää hyvin ja hihat. Hattu mahtuu päähän ja lämmittää jne...Perusjuttuja miten lapsi puetaan. Itse siuosin paljon kirppareita ja muutenkin kierrtystä.

Tässä PIENI VINKKI niille vanhemmille joiden sukulaiset kyselevät näin joulun alla että mitä pukin konttiin? Talvi vaatteita,hanskoja hattuja kenkiä! Eikä mitään krääsää minkä vanhemmat saa lykätä tammikuussa kirpparille myyntiin. Itse3 lapsen äitinä raaskin pyytää koska TIEDÄN että antajalle tulee hyvä mieli kun saa auttaa jossain TARPEELLISEKSi katsomassani asiassa :) ja kyllä kirpparilta saa myös ihan uutta vastaavia

Ei oo kyllä kivaa jos lapsi joutuu pönöttämään pihalla kulkuset ja näpit sinisenä.:(

Pitäis olla oma varustus sinne päiväkotiin, jos on vaikeuksia muistaa ottaa kaikki tarvittavat mukaan.

Tuskin kukaan haluaa että lapsi on kylmissään, varmaan ovat vaan unohtaneet nuo villahaalarit ja raappahousut yms.

ap.
Riippuu lapsesta, kuka tarkenee ja missä. :) Omalle tytölle laitoin tänää ekaa kertaa toppiksen, pakkasta oli viitisen astetta. Se ja ohut fleece oli päällä ku hain ja ihan oli lämmin, muttei hikinen. Aiemmin ollut softshell puku ja villapuku alla.

Ja jos lapset tarkenee, ni vaatteita on riittävästi. Hoitajien tehtävä on sanoa pienistä, epäasianmukaisista vaatteista ja vanhempien velvollisuus hoitaa homma. Minunkin työyhteisössä on ihmisiä, joille vaatteista huomauttaminen on hankalaa, mä ajattelen lähtökohtaisesti, ettei vanhemmat tiedä/ole huomanneet. Mutta kolmannella kerralla tulee kyllä ihan vaan mieleen, et miksi ihmeessä.

On myös jotenki hassua, ku tällaisiin ketjuihin ihmiset tulee puolustelee itseään, että "KYLLÄ MEILLÄ ON!" Loistavaa et on! Mä tiedän et monilla on! Jos kaikki on kunnossa ni ei hätää. En tunne teitä, enkä tule kadulla osottelee sormella. ;)

Mutta jokaineb, jonka "omatunto on puhdas", niin saatte multa kultaisen tähden!

On lapsella asialliset varusteet ja varavaatteet. Voisiko noille huolimattomille vanhemmille antaa listan tarvittavista varusteista päiväkotiin tullessa?
Olen myös antanut pk-kotiin pieneksi jääneitä villahaalareita ja ulkopukuja varavaatteiksi. Idean saa lainata.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
äetee
On lapsella asialliset varusteet ja varavaatteet. Voisiko noille huolimattomille vanhemmille antaa listan tarvittavista varusteista päiväkotiin tullessa?
Olen myös antanut pk-kotiin pieneksi jääneitä villahaalareita ja ulkopukuja varavaatteiksi. Idean saa lainata.
Just näin. Lista mukaan, niin ehkä kirjallista ohjetta tulis helpommin noudatettua. Täällä itkeminen ei auta asiaa. Lisäksi sen listan vois jättää näille huolimattomille vanhemmille lapsen lokeroon säännöllisin väliajoin.

ghjkl.
En muista kuin kerran kun olen mokannut tässä asiassa. Unohdin ostaa talvikengät lapselle liian myöhään. Pakkasta tuli yhdessä yössä ihan kunnolla ja minä tollo en ollut katsonut säätiedotuksia. Muuten olen ainakin tietääkseni ihan mallikkaasti vienyt oikeanlaiset varusteet aina, sopivaa kokoa myös. Tai no voi olla heti uutena vähän reilua, mutta ei niin reilua että olisi jo epämukavaa. Sensijaan meidän päikyn tädeille on joskus ollut huomauttamista, kun lapsi puettu niin että on miltei lämpöhalvauksen partaalla. Mikä siinä on niin vaikeaa, ihmettelen vaan. :O

"Milli"
Yritän aina hankkia ja pitää lapsellani oikeanlaisia vaatteita, jotta ei olisi kylmä tai kuuma. En usko että puhut minusta, sillä otan aina tosissani sanomiset. Vaikeaa on silti, sillä usein eri hoitajat ja sijaiset vaativat eri asioista, ostan erilaisia vaatteita ja laitan niitä lapsen mukaan. Kohta tulee taas sijainen ja vaatii jotain muuta. Kohta en tiedä muuta mahdollisuutta, kuin tuoda koko vaatevarston tarhaan, silloinkin ongelmaksi muodostuisi se, että sijainen ottaa vaatepinon päällimmäiset vaatteet ja pukee ne (pinossa olisi kokonaisen tarhan vaatteet eri vaihtoehtoja).

Alkuperäinen kirjoittaja lh päikky;29258557:
Ihmetyttää joka syksy ja etenkin talvi, ku lapset on pienissä (tai kertakaikkiaan liian suurissa), rikkinäisissä, ohuiksi pestyissä ulkovaatteissa paleltumassa. Ei ole villaa?fleeceä väliin, ei ehjiä lämpösiä hanskoja, villasukkia, asiallisia kenkiä, kaulureita tai sopivia pipoja. Kurikset nousee puoleen sääreen ja kinnaa persiistä, pukujen lahkeet ei yllä kengän päälle edes väkisin.
Sormet on sinipunaiset märissä hanskoissa.

Ja kun monta kertaa kehoitamme hankkimaan varusteita niin EI! Ei vaan voi.
Ja ei, edes vähävaraisuus ei ole selitys, VARMASTI kirpparilta saa asiallisiakin vaatteita ja jos ei saa niin pyytäkää apua sitten.

Kyllä olen tietoinen myös siitä, että ammattikuntaani kuuluu pöljäkkeitä, joiden terve järki ei riitä lasten asialliseen pukemiseen varusteista huolimatta, mutta silti kai on todennäköisempää, että lapset on mukavasti ja lämpimästi puettu, kun on varusteet mihin pukea.

Joten kysymys koskee nyt niitä vanhempia, jotka toistuvista pyynnöistä huolimatta ei hanki lapsillern kunnon vaatteita. MIKSI EI??
Tuohon lihavoituun kohtaan... mistä ja millaista apua voisi muka pyytää, jos ei ole varaa ostaa uutena ja kirppikseltä ei löydä uudenveroisia haalareita?

hsjikd
Alkuperäinen kirjoittaja lh päikky;29258557:
Ihmetyttää joka syksy ja etenkin talvi, ku lapset on pienissä (tai kertakaikkiaan liian suurissa), rikkinäisissä, ohuiksi pestyissä ulkovaatteissa paleltumassa. Ei ole villaa?fleeceä väliin, ei ehjiä lämpösiä hanskoja, villasukkia, asiallisia kenkiä, kaulureita tai sopivia pipoja. Kurikset nousee puoleen sääreen ja kinnaa persiistä, pukujen lahkeet ei yllä kengän päälle edes väkisin.
Sormet on sinipunaiset märissä hanskoissa.

Ja kun monta kertaa kehoitamme hankkimaan varusteita niin EI! Ei vaan voi.
Ja ei, edes vähävaraisuus ei ole selitys, VARMASTI kirpparilta saa asiallisiakin vaatteita ja jos ei saa niin pyytäkää apua sitten.

Kyllä olen tietoinen myös siitä, että ammattikuntaani kuuluu pöljäkkeitä, joiden terve järki ei riitä lasten asialliseen pukemiseen varusteista huolimatta, mutta silti kai on todennäköisempää, että lapset on mukavasti ja lämpimästi puettu, kun on varusteet mihin pukea.

Joten kysymys koskee nyt niitä vanhempia, jotka toistuvista pyynnöistä huolimatta ei hanki lapsillern kunnon vaatteita. MIKSI EI??
Se on paljon hienompaa kehua, kun 3-v ostettiin tabletti pelailua varten, kuin että kävin hankkimassa kunnon kurahousut ja lämpimät hanskat.

Nykyajan vanhemmat eivät arvosta ulkoilun merkitystä ja oikeita varusteita lapsille.

Tähän samaan olen törmännyt nyt harjottelujaksolla päiväkodissa. Kuravermeet on umpiräjähtäneet ja lenksuista ei tietookaan, eikä se koko 86cm enää kauheesti menis sille vajaa 4v:lle. Pihalla pakkasta ja lapsella lenkkarit ja villasukatkin taitaa olla 5nroo liian pienet.
Paksumpia hanskoja on ihan turha kuvitellakkaan. Pyydetään tuomaan, vastaus joo ja eikä mitään.

Viimeksi muokattu:
Yleisesti ottaen tuulipuku tai ulkoilupuku ei ole mielestäni kauppavaatteita (tai toki ovat jos hoidosta tullessa kaupassa käydään). Yritetään nyt opettaa seuraava sukupolvi edes pois tästä tuulipukukansasta, pliis.
Mikä siinä kaupassa käymisessä on niin juhlavaa, että päiväkoti-ikäinenkään ei voi mennä ulkoilupuvussa?

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
hahaahahaah
Se on paljon hienompaa kehua, kun 3-v ostettiin tabletti pelailua varten, kuin että kävin hankkimassa kunnon kurahousut ja lämpimät hanskat.

Nykyajan vanhemmat eivät arvosta ulkoilun merkitystä ja oikeita varusteita lapsille.
Hyi tää on ällö. :D "nykyajan vanhemmat" :LOL:
Oot yks niistä... :D
Ennen oli kaikki paremmin, juu juu. ;)

Me ostettiin muuten tabletti sen ikäselle, mutta myös ulkovaatteet, vaikka ei se meillä nykyaikaisilla ole mahdollista! :O

miksi merkitkin piti mainita
[QUOTE="Äiti4";29258610]Meidän tytöllä on kaksi toppahaalaria (ticket ja reimatec) housu-takkiyhdistelmä ( reimatec). Reimatecin kengät, uudet kumasaappaat, kahdet kurahousut, rukkaset Reima ja tkettiä, on kurarukkaset, väliasua fleesesä ja villasta, haalari ja kaksiosainen, kypärämyssy, fleesehattu, pipa ym. Ym. Näitä päiväkotiin sään mukaan kuljetetaan ja tietty määrä väliasua on siellä aina.
Mutta meidän päiväkodissa EI ulkoilla......kuulemma osittain siksi, että kaikilla lapsilla ei ole asianmukaisia varusteita! Oon aina kuullu tuota tekosyyksi....mut kai se sit on totta....[/QUOTE]

Miksi oi miksi sun piti mainita joka vaatteen merkki? :O
Taidat olla vähän wt,varakkaat ei tuommoista tee.

kitarasoi
Alkuperäinen kirjoittaja kivetkin oli kevyempiä;29262284:
Kaikki oli parempaa ennen! Lapsilla oli teipatut saumat jokasella ja kaikilta löyty fredriksonin pakkaslakki! Nih!
Niinpä, lykätään vaan sinne hoitoon huonoissa ja pienissä vaatteissa. Pääasia, että itse pääsee töihin täydelliset tamineet päällä. Ihanaa nähdä lapsia kirmaamassa ulkosalla kunnon varusteet niskassa.

vieraspää
No, jos siitä on säännöllisesti keskusteltu siellä päiväkodissa lasten vanhempien kanssa, niin veikkaanpa että he tätä palstaa lukiessaan eivät myöskään saa mitään ahaa-elämystä että jaahas!alanpas nyt viemään toisenlaisia vaatteita päiväkotiin kun kerran Mitäsnytilläkin asiasta puhutaan. Nää nyt on vaan niitä asioita, joita päiväkodissa kohtaa, jos ei sitä kestä niin se on voi voi. Samalla lailla siellä on lapsia, jotka eivät kotona nuku tarpeeksi tai syö tarpeeksi. Se on kamalaa, mutta tuskin muuttuu tällä palstalla asiasta valittamalla. Lastensuojelu on se paikka mihin voidaan ottaa yhteyttä mikäli lapselle kotona annettu hoito ja huolenpito ei ole riittävää.
Tämä on keskustelupalsta, jossa saa keskustella lähes mistä tahansa asioista vapaasti. Jos et sitä kestä, älä tule palstalle. Jos et kestä tätä aihetta, älä tule lukemaan ketjua. Kuka sä luulet olevasi, kun muka voit tulla tänne sanelemaan kuka saa puhua mistäkin?

Yhteistyössä