Menee hermot ekaluokkalaisen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Graaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Graaah

Vieras
Taidan asennuttaa lapseeni jonkun mikrosirun, jotta tiedän missä se kulkee. Ehkä se vielä alkaisi antamaan 40 minuutin jälkeen pieniä sähköiskuja, niin joutuisi juoksemaan vähän lujempaa. Nyt on kestänyt 2 h 15 minuuttia 30 minuutin matkassa. Veikkaisin kolmatta tuntia kestävän tämän reissun.

Kun saan sen kotiin, taidan lähteä ostamaan itselleni lähikaupasta vaikka suklaapatukan, menen kävelylle ja jäähdyttelen vähän aikaa ennen kuin avaan sanaisen arkkuni. Sen verran nyt kiristää otsaa. Sanokaa, että nämä epätoivoisimmatkin tapaukset jossain vaiheessa oppii mitä tarkoittaa SUORAAN KOTIIN.

Iphoneen saa semmosen toiminnon että näkee kartassa missä päin mukula menee. Siihen saa myös sellasen kaukohälytyksen, joka soi vaikka puhelin ois äänettömällä, jos pitää saada herätettyä lapsi jostain ojanpohjaa tonkimasta.

Iphoneen saa semmosen toiminnon että näkee kartassa missä päin mukula menee. Siihen saa myös sellasen kaukohälytyksen, joka soi vaikka puhelin ois äänettömällä, jos pitää saada herätettyä lapsi jostain ojanpohjaa tonkimasta.

Niin saa, mutta ekaluokkalaiselle ei sellaista hommata. Puhelin saa riittää. Tätä näköjään vedetään vielä kantapään kautta. Nyt sain kotiin niin märän ja jäisen pojan, että taitaa kummallakin olla harmit. Kävi sitten uimassa. Opettaakohan tämä reissu sen, mistä jo syksyllä puhuin: jäällä ei hypitä ettei sinne pudota. No ei. Ei takuulla. Kivaa aloittaa työt, kun ei mitään hajua saako lapsen kouluun ajoissa, saati heräämään aamulla ja saako sen oikeasti kulkemaan sovittuun iltapäivähoitoon tai ettei huku jonnekin lutakkoon. Kahden aiemman kanssa on päästy niin vähällä. Miksi tämän kanssa pitää joka asiasta vääntää?

Ei viitsi lapselle huutaa, eikä tavaroita paiskoa. Täytyy tänne huutaa vähän höyryjä ulos. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

30 min. matka kävellen? Ei olis mahdollista kulkea (koulu)bussilla? Meinaan juuri tuon takia, että muuten matkaan kuluu liikaa aikaa.

Miten kaukana koulusta se ip on? Kait sinne muitakin menee kuin poika? Mulla on se käsitys, että monessa paikassa saatetaan koulusta ip-kerhoon tai siis kerhosta on joku hakija noilla pienillä tarvittaessa? Meillä oli onneks samassa talossa kerho ja sinne vaan ope lähetti aluksi, kunnes alkoi sujua.

No mun mielestä iPhone on halpa jos miettii että pentu ei pysy ollenkaan hallinnassa, vaan hyppii jäiseen veteen uimaan eikä vanhemmat tiedä ees missä se on.

Jos vaihtoehtoina on yhdelle lapselle iPhone, jolla on suuri vaara tulla varastetuksi ja hajotetuksi, niin sen lisäksi ettemme me maksa muita laskuja tai syö ensi kuussa, niin seuraava puhelin on joka tapauksessa halpa luuri, jos sitäkään. Iphone ei ole vaihtoehto, puhelin on ja siihen sentään onnistuu vastaamaan. Jatkan opettamista. Ei tässä muu auta. Vaikka hermoja kiristää, niin en luovuta.

[QUOTE="wieras";29260434]30 min. matka kävellen? Ei olis mahdollista kulkea (koulu)bussilla? Meinaan juuri tuon takia, että muuten matkaan kuluu liikaa aikaa.

Miten kaukana koulusta se ip on? Kait sinne muitakin menee kuin poika? Mulla on se käsitys, että monessa paikassa saatetaan koulusta ip-kerhoon tai siis kerhosta on joku hakija noilla pienillä tarvittaessa? Meillä oli onneks samassa talossa kerho ja sinne vaan ope lähetti aluksi, kunnes alkoi sujua.[/QUOTE]

Koulumatka ei ole pitkä, mutta poika on hidas. Matka on pari kilsaa. Kyllä sen tuon ikäinen kuitenkin pystyy kävelemään fyysisen terveytensä puolesta.

Meillä on veli saatturina ja näköjään saa saatella vielä vähän aikaa. Ja ilmeisesti välillä minä ja välillä joku muu. Aaah tätä päivää.

Ei tuo matka kyllä mun mielestä mitenkään liian pitkä ole.

Mutta oliko poitsulla kännykkä mukana? Eikö vastannut puhelimeen? Vai menikö se rikki sielä uintireissulla..? :D

Ei mutta onhan noita kaikenmoisia paikannuslaitteita, harkitse sellasta.

Koulumatka ei ole pitkä, mutta poika on hidas. Matka on pari kilsaa. Kyllä sen tuon ikäinen kuitenkin pystyy kävelemään fyysisen terveytensä puolesta.

Meillä on veli saatturina ja näköjään saa saatella vielä vähän aikaa. Ja ilmeisesti välillä minä ja välillä joku muu. Aaah tätä päivää.

Pystyy kävelemään joo, mutta olisi aiheellista kulkea bussilla. Sillä tavalla oppii noudattamaan aikatauluja melko nopeasti. Riippuu paljon matkan turvallisuudestakin, mutta pääsääntöisesti meidän kouluun lapset tulevat koulubussilla tosta parin kilometrin päästä. Se tosin on nimellisesti eri kaupunginosaa, mutta kävelytietä pitkin ton puolisen tuntia, allekin.

Ekaluokkalaiselle 4km päivässä on kuitenkin paljon, tai sanotaan nyt ettei ainakaan vähän. Koulunkäynti on uutta ja itsessään jo väsyttävää. Talvella vielä kylmä päälle. Suosittelen lämpimästi kuukausilippua bussiin ja sen käyttöä ainakin talviaikaan. Sitten voitte vaikka sopia, että keväällä kulkee taas jalan, jos silloin jo onnistuu.

Ja joo, meillä menee vielä kolmasluokkalaisella alle 10 min. matkaan välillä jopa 45 min. Aamulla kouluun päin ehtii viidessäkin minuutissa.

[QUOTE="wieras";29260574]Ekaluokkalaiselle 4km päivässä on kuitenkin paljon, tai sanotaan nyt ettei ainakaan vähän. Koulunkäynti on uutta ja itsessään jo väsyttävää. Talvella vielä kylmä päälle. Suosittelen lämpimästi kuukausilippua bussiin ja sen käyttöä ainakin talviaikaan.[/QUOTE]Meillä tulevalla ekaluokkalaisella tulee myös olemaan 2 km:n koulumatka. Bussit eivät kulje meiltä koulun suuntaan, joten bussi ei edes tule olemaan vaihtoehto. Ei voi kuin toivoa että koulumatkat tulevat sujumaan.

Meillä pojalla koulumatkaa on kilometri. Menee potkulaudalla ja silti joudun varaamaan hänelle matkaa 30min. Ekaluokkalainen, kotiin tulo kestää yleensä tunnin toisinaan kauemmin. Monesti olen ihan hermoraunio kun saapuu kotiin. Mitenköhän aikasin pitää laittaa liikkeelle kun lunta tulee ja joutuu kävelemään.
Poika on haahuilija.

[QUOTE="Kiira";29260619]Meillä tulevalla ekaluokkalaisella tulee myös olemaan 2 km:n koulumatka. Bussit eivät kulje meiltä koulun suuntaan, joten bussi ei edes tule olemaan vaihtoehto. Ei voi kuin toivoa että koulumatkat tulevat sujumaan.[/QUOTE]

Meilläkin on ekaluokkalaisella parin kilsan matka. Asutaan suht pelipaikoilla, ei siis missään korvessa, mutta silti noi bussit kiertää meidän kulmat sen verran reilusti, että jos bussilla menis, niin ensin joutuis kävelemään kotoa 1,5 km bussille ja perillä sitten vielä vajaat puoli kilsaa, joten en näe tuossa vastaavaa hyötyä :-D

[QUOTE="Keh";29263103]Meilläkin on ekaluokkalaisella parin kilsan matka. Asutaan suht pelipaikoilla, ei siis missään korvessa, mutta silti noi bussit kiertää meidän kulmat sen verran reilusti, että jos bussilla menis, niin ensin joutuis kävelemään kotoa 1,5 km bussille ja perillä sitten vielä vajaat puoli kilsaa, joten en näe tuossa vastaavaa hyötyä :-D[/QUOTE]

Meille se kahden kilometrin matka ei ole mikään ongelmallisen pitkä. Eskariin tosiaan käveltiin, mentiin pulkalla tai ajettiin pyörällä ympärivuoden yhteen suuntaan se 3,5 kilometriä eli 7 kilometriä yhteensä päivittäin. Eikä kyseessä ole ne pienimmät matkat joita olemme lapsen kanssa jo eskarissa tehneet. Ihan sujuvasti olemme ajelleet 14 - 20 kilometrin lenkkejäkin. Painotuksen sana: kaikilla lapsilla ei riitä energiaa yhtä paljon. Tällä lapsella riittää ja sitä on hyvä tuhlata. Muuten on todella levoton.

Bussi kulkee kiertoreittiä ja sen lisäksi ei yhtään innosta ajatus niistä tienylityksistä sieltä minne bussit lapsen jättäisivät. Jostain syystä tuntuu olevan monella autoilijalla ja bussilla käsitykset suojatien merkityksistä hakusessa.

Minusta se matkan pois ottaminen ja vastaavasti bussin odottaminen on hassua. Tarkoitan siis, että näistä ongelmista huolimatta, matka on se minkä lapsi pystyy taittamaan, joka on hyvä liikkumisen kannalta taittaa ja joka ei ole meille ainakaan liian pitkä tai missään nimessä tien ylitysten kannalta liian vaarallinen.

Peyote. Mitä meinasin konkreettisella? Käyn hakkaamassa koulumatkalta kaikki jäät irti? Nostan ne penkalle? Jos ohjaan, opastan, väännän, opetan ja lopulta vaadin lapselta jotain, niin se ei ole riittävä toimi. Vain se mystinen "konkreettinen" on riittävä. Kyllä tuo eilinen pulahdus näytti auttavan jo pohjan luomisessa sille, miksi jäille ei mennä nyt loikkimaan. Tälle lapselle väännetään rautalangasta ja jatketaan varmaan vääntämistä koko kasvatuksen ajan. Se on se minun roolini vanhempana, opettaja, ohjaaja, kannustaja, rautalangasta vääntäjä.

Kiitos Tillukas tsemppauksesta. Nyt lähden lapsen kanssa kouluun ja itse ostamaan kengät työtä varten. Saa tulla tänään veljensä kanssa kotiin.

Hetkinen. Mitä sä tarkoitat noilla jäillä? Sain sen käsityksen, että matkan varrella on lampia, jokia tai järviä ja että lapsi on pudonnut jäihin koska oli kerran ihan märkä. Jos tarkoitit jotain maassa tai ojassa olevia, niin anteeksi, siinätapauksessa lapsi ei ole vaarassa, eikä tartte tehdä mitään erityistä asian suhteen.

Hetkinen. Mitä sä tarkoitat noilla jäillä? Sain sen käsityksen, että matkan varrella on lampia, jokia tai järviä ja että lapsi on pudonnut jäihin koska oli kerran ihan märkä. Jos tarkoitit jotain maassa tai ojassa olevia, niin anteeksi, siinätapauksessa lapsi ei ole vaarassa, eikä tartte tehdä mitään erityistä asian suhteen.

Puro on, jossa vesi nyt laskenut. Se on ainoa vaaralliseksi laskettava vesialue suoraan koulumatkalla. Virtaa, joten ei jäädy koskaan paksulti. Sinne voi mulahtaa pahemminkin, jopa minä aikuisena. Kiertotien kautta löytyy sitten lammikkoa ja isoja laskuvesiojia. Laskuvesiojassa kävivät uimassa, jossa vesi on myös nyt mataloitunut. Nyt ehkä puoli sääreen eli alle polven minulla, aikuisella. Eli tarpeeksi, jotta matka kotiin oli sekä kivulias kuin kylmä lyhyelle ekaluokkalaiselle, joka sinne hetkeksi mulahtaa näissä pakkasissa. Ehkä etsin tästä sen ainoan hyvän puolen, joita voi löytää. Sääntöjen kertaus onnistui nyt matkalla, purolle eivät menneet koska tiesivät sen olevan kiellettyä ja vaarallista aluetta. Ja kertoi rehellisesti missä kaikkialla olivat koulukaverin kanssa jääneet leikkimään.

Nokka kohti uusia pettymyksiä! Ja onnistumisia.

sori vaan mutta lapset ei muista, enää mitä on kielletty, kun ovat omin päin liikkeellä. Minä ainakin olin siellä missä olin, enkä muistellut kieltoja sen kummemmin. Se tilanne vie niin mukanaan.

Yhteistyössä