MIKSI ette hanki kunnon varusteita lapsen päivähoitoon???

• Viestiketjun aloittaja lh päikky
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29258752:
Mun teki pahaa, ku lapsi valitti et kengässä on kiviä. Niin mamma tyhjens sen kumpparin, ja pojalla oli nilkat paljaana ei lämpösiä sukkia alla. Tylysti jätti ne lahkeet ylös ja siinähän oli pakasessa ulkona nilkat varmasti aivan jäässä. Millanen ihminen ei vedä niitä lahkeita alas sinne kumppareitten sisään tai laita villasukkia jos ei talvikenkiä viitsi hommata. No se mamma oli sellanen rakennekynsi, korkkarisaappaat jalassa keimaileva ihminen joka tais kotoa lähtiessä kattoo enemmänki omaa pukeutumista kuin lapsen varusteita.
Ja sitten on tämä pieni ryhmä joka ei vaan tajua/välitä/jaksa..

hmmmm
Juuri tuota ihmettelen itsekin, että miksi sinne hoitoon ei laiteta niitä parhaita ulkovaatteita, kun siellä niille on todellista käyttöä??? Meillä hoitovaatteet on tec, kauppavaatteet sitten vaan jotain söpöstely juttuja ilman teknisiä ominaisuuksia. Yleisesti ottaen tuulipuku tai ulkoilupuku ei ole mielestäni kauppavaatteita (tai toki ovat jos hoidosta tullessa kaupassa käydään). Yritetään nyt opettaa seuraava sukupolvi edes pois tästä tuulipukukansasta, pliis.

"mie"
Kaupoista ei löydy. Sai kiertää kaikki kaupat, että löytyi toppahousut ja taas, että löytyi hanskat.
Paskanmarjat ettei löydy!
Se on vaan siitä kiinni että on ajoissa ostamassa niitä. Syksyllä ostin Reiman toppahaalarin ja maksoin jotain 160€ siitä. Ajattelin että ostan myös toppatakin ja erilliset toppahousut kun aina ei voi lähteä haalarissa liikkeelle ja jos se sattuu olemaan vaikka pesussa niin pitäähän olla toinenkin kerrasto toppavaatteita.
No löytyi vihdoin PoP:n yhdistelmä kun kaikki muut oli loppuunmyyty mutta maksoin 270€ sitten kun en ollut ajoissa liikkeellä :p
Että ihan on kiinni siitä että ostaa varusteet ajoissa sillon kun on vielä varaa valita. Onneksi ostin nyt vähän kasvuvaralla että toivottavasti menee vielä ensi alkutalvestakin. Tosin olen sitten taas myöhässä jos vasta kevättalvella pitää ostaa seuraavaa kokoa :(

[QUOTE="mie";29258802]Paskanmarjat ettei löydy!
Se on vaan siitä kiinni että on ajoissa ostamassa niitä. Syksyllä ostin Reiman toppahaalarin ja maksoin jotain 160€ siitä. Ajattelin että ostan myös toppatakin ja erilliset toppahousut kun aina ei voi lähteä haalarissa liikkeelle ja jos se sattuu olemaan vaikka pesussa niin pitäähän olla toinenkin kerrasto toppavaatteita.
No löytyi vihdoin PoP:n yhdistelmä kun kaikki muut oli loppuunmyyty mutta maksoin 270€ sitten kun en ollut ajoissa liikkeellä :p
Että ihan on kiinni siitä että ostaa varusteet ajoissa sillon kun on vielä varaa valita. Onneksi ostin nyt vähän kasvuvaralla että toivottavasti menee vielä ensi alkutalvestakin. Tosin olen sitten taas myöhässä jos vasta kevättalvella pitää ostaa seuraavaa kokoa :([/QUOTE]

Kaikilla ei ole rahaa laittaa 300-400€ vaatteisiin ja voi vaikka siksi kokea ettei löydy kun vaatteen hinnalle on joku yläraja. Mutta edullisiakin luulisi löytyvän. Eilen Cittarissa käydessä huomasin rekin jossa toppahousuja roikkui hintaan 10€.

Kannattaa joskus katsoa kauden lopussa alerekkejä, joista voi ostaa tulevalle kaudelle halvalla ulkovaatteet. Aina tietty ei ole helppo ennakoida esim. keväällä että minkä pituisia lapset tulevat olemaan seuraavana talvena, mutta jonkin verran varmasti jokainen osaa ennakoida niitä vaikka huteja tulisi.

Tai mulla on tapana laittaa loppusyksystä ja ennen joulua lapsille edellistalven toppavermeet, sitten joulun jälkeen alemyynneistä ostan lopputalveksi semmoiset reilun kokoiset jotka mahtuu vielä seuraavan joulunkin alla. Mä en voisi periaatteestakaan koskaan ostaa esim. Reiman haalareita alkuperäiseen hintaan, onkohan se ovh yleensä jotain 159€...

Viimeksi muokattu:
"mie"
Kaikilla ei ole rahaa laittaa 300-400€ vaatteisiin ja voi vaikka siksi kokea ettei löydy kun vaatteen hinnalle on joku yläraja. Mutta edullisiakin luulisi löytyvän. Eilen Cittarissa käydessä huomasin rekin jossa toppahousuja roikkui hintaan 10€.
No niinpäniin.
Kyllä mullakin olisi käyttöö rahalle jos lapsen vaatteet saisi vähän halvemmalla. Ja saahan ne jos ajoissa ostaa, eli heti kun ne tulee kauppaan pitäisi olla valkkaamassa itselle/lapselle sopivat, myös hintatasoltaan. Hyvät JA halvat kun tuppaa menemään parhaiten kaupaksi. En silti tingi vaatteen laadusta jos en itse ole hoitanut asiaa kuntoon ajoissa vaan lapselle pitää aina olla hyvät ja toimivat sekä kestävät vaatteet.

[QUOTE="mie";29258907]No niinpäniin.
Kyllä mullakin olisi käyttöö rahalle jos lapsen vaatteet saisi vähän halvemmalla. Ja saahan ne jos ajoissa ostaa, eli heti kun ne tulee kauppaan pitäisi olla valkkaamassa itselle/lapselle sopivat, myös hintatasoltaan. Hyvät JA halvat kun tuppaa menemään parhaiten kaupaksi. En silti tingi vaatteen laadusta jos en itse ole hoitanut asiaa kuntoon ajoissa vaan lapselle pitää aina olla hyvät ja toimivat sekä kestävät vaatteet.[/QUOTE]

On myös vaikeaa arvioida ajoissa minkä koon lapsi tarvitsee. Viimevuonna esimerkiksi kaksi vanhinta kasvoivat kaksi numeroa suuremmaksi välillä kesä-joulu. Kun taas nuorin lapsi mahtui samoihin kaksi kautta..

"mie"
Kannattaa joskus katsoa kauden lopussa alerekkejä, joista voi ostaa tulevalle kaudelle halvalla ulkovaatteet. Aina tietty ei ole helppo ennakoida esim. keväällä että minkä pituisia lapset tulevat olemaan seuraavana talvena, mutta jonkin verran varmasti jokainen osaa ennakoida niitä vaikka huteja tulisi.

Tai mulla on tapana laittaa loppusyksystä ja ennen joulua lapsille edellistalven toppavermeet, sitten joulun jälkeen alemyynneistä ostan lopputalveksi semmoiset reilun kokoiset jotka mahtuu vielä seuraavan joulunkin alla. Mä en voisi periaatteestakaan koskaan ostaa esim. Reiman haalareita alkuperäiseen hintaan, onkohan se ovh yleensä jotain 159€...
Tämä on oikeasti hyvä periaate. Usein siinä vaan käy niin ettei sitten ole sitä kokoa mitä pitäisi olla. Itse ostin varmuuden vuoksi sen 160€ Reiman haalarin syyskuussa koska lapsella ei olisi ollut mitään sopivaa talvivaatetta nyt kun pakkaset tuli myös tänne etelään. Itse olen sitä mieltä että jos sää vaikka yllättää, niin että tuleekin pakkasia jo syyskuussa niin jotain tarpeeksi lämmintä pitää aina olla päälle laittaa.
Ja voi hyvin olla että ostan vielä alennusmyynnistä yhden kerraston jos löydän oikeaa kokoa. Sen pitää tosin olla niin isoa kokoa ettei tulevana talvena ole sille käyttöä.

Ja siitä kasvuvarasta: Ostin nyt 110 pituiselle tukevalle sällille 122 kokoiset toppavaattet. Kyllä on kasvuvaraa. Tukeva jässikkä tarvitsee reilunkokoisen vaatteen että taipuessa ja kyykkiessä ei kinnaa mistään. Noin isolle voi jo ostaa reilusti isot koska se ei haittaa menoa juurikaan. Jos on kävelemään oppiva pikkunen ei voi ostaa niin isoa vaatetta että lapsi kääntyy mutta haalari ei liiku. Lapsen kävelemään oppiminen voi jopa viivästyä jos ei pääse liikkumaan kun on toppavaattet päällä :)

[QUOTE="mie";29258981]Tämä on oikeasti hyvä periaate. Usein siinä vaan käy niin ettei sitten ole sitä kokoa mitä pitäisi olla. Itse ostin varmuuden vuoksi sen 160€ Reiman haalarin syyskuussa koska lapsella ei olisi ollut mitään sopivaa talvivaatetta nyt kun pakkaset tuli myös tänne etelään. Itse olen sitä mieltä että jos sää vaikka yllättää, niin että tuleekin pakkasia jo syyskuussa niin jotain tarpeeksi lämmintä pitää aina olla päälle laittaa.
Ja voi hyvin olla että ostan vielä alennusmyynnistä yhden kerraston jos löydän oikeaa kokoa. Sen pitää tosin olla niin isoa kokoa ettei tulevana talvena ole sille käyttöä.

Ja siitä kasvuvarasta: Ostin nyt 110 pituiselle tukevalle sällille 122 kokoiset toppavaattet. Kyllä on kasvuvaraa. Tukeva jässikkä tarvitsee reilunkokoisen vaatteen että taipuessa ja kyykkiessä ei kinnaa mistään. Noin isolle voi jo ostaa reilusti isot koska se ei haittaa menoa juurikaan. Jos on kävelemään oppiva pikkunen ei voi ostaa niin isoa vaatetta että lapsi kääntyy mutta haalari ei liiku. Lapsen kävelemään oppiminen voi jopa viivästyä jos ei pääse liikkumaan kun on toppavaattet päällä :)[/QUOTE]

Juu, useimmissa toppavaatteissa on sekin hyvä puoli että vaikka ostaa joulun jälkeen vähän liiankin ison, niin lahkeissa on resori joka pysyy paikallaan paksun talvikengän ansiosta eikä laahaa maassa (kouluikäisten ulkohousujen lahje on kyllä jo suora ja siinä on oltava tarkempi koon kanssa).
Takapuolen kohta kyllä niissä ylisuurissa haalareissa vähän roikkuu...:D Ja niin kuin sanoit niin kävelemään opettelevalle ei jättihaalaria voi ostaa.

"mie"
On myös vaikeaa arvioida ajoissa minkä koon lapsi tarvitsee. Viimevuonna esimerkiksi kaksi vanhinta kasvoivat kaksi numeroa suuremmaksi välillä kesä-joulu. Kun taas nuorin lapsi mahtui samoihin kaksi kautta..
Nojoo, näinkin on.
Viime talvena/syksynä ostin ajoissa mielestäni isot vaatteet lapselle koko 104. Nyt oli mittarissa 110 joten ei mahtunut edellisen talven vaate.
Mutta se mikä on aivan takuuvarmaa on se että lapsi kasvaa. Eli melko turvallista on ostaa 130 tai 140 kokoinen talvihaalari alesta tänä talvena. Jos se on iso vuoden kuluttua niin ehkä kevättalvella tai sitä seuraavana syksynä ei olekaan niin hurjan iso.

Eli tässäkin asiassa kannattaa ennakoida, ennakoida niin säästää pitkän sentin :D

"mie"
Juu, useimmissa toppavaatteissa on sekin hyvä puoli että vaikka ostaa joulun jälkeen vähän liiankin ison, niin lahkeissa on resori joka pysyy paikallaan paksun talvikengän ansiosta eikä laahaa maassa (kouluikäisten ulkohousujen lahje on kyllä jo suora ja siinä on oltava tarkempi koon kanssa).
Takapuolen kohta kyllä niissä ylisuurissa haalareissa vähän roikkuu...:D Ja niin kuin sanoit niin kävelemään opettelevalle ei jättihaalaria voi ostaa.
Onneksi Reiman haalarissa on se kiristysnauha siinä vyötärön kohdalla. Kaverilla on vähän ku piloottitakki se yläosa ja lahkeet pysyy kengän päällä ;)

• Tykkää
Reactions: Echo
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja ja äiti;29258612:
Tätähän ei olekkaan _koskaan_ tehty.... (= tietyn tapausten kohdalla päivittäin)

Ap:lle. Jotkut vanhemmat vaan yksinkertaisesti on välinpitämättömiä. Ne asiat mitkä toisille on itsestäänselvyyksiä (jonka vuoksi monet vanhemmat ei edes voi aina ymmärtää näitä päivähoidon ongelmia), ei toisille ole lainkaan selviä.
No, jos siitä on säännöllisesti keskusteltu siellä päiväkodissa lasten vanhempien kanssa, niin veikkaanpa että he tätä palstaa lukiessaan eivät myöskään saa mitään ahaa-elämystä että jaahas!alanpas nyt viemään toisenlaisia vaatteita päiväkotiin kun kerran Mitäsnytilläkin asiasta puhutaan. Nää nyt on vaan niitä asioita, joita päiväkodissa kohtaa, jos ei sitä kestä niin se on voi voi. Samalla lailla siellä on lapsia, jotka eivät kotona nuku tarpeeksi tai syö tarpeeksi. Se on kamalaa, mutta tuskin muuttuu tällä palstalla asiasta valittamalla. Lastensuojelu on se paikka mihin voidaan ottaa yhteyttä mikäli lapselle kotona annettu hoito ja huolenpito ei ole riittävää.

jenyyy
Omalla lapsellani on kaikki asiaan kuuluvat varusteet, joskin niiden hommaamisessa tulee joskus kiirus. Niin kuin nyt, huomasin että lapsen toppahanskat ovat hieman pienet, fleecehousut ostin juuri ennen nollakelejä, itselläni puuttuu jos jonkinlaista talvivaatetta kun on pitänyt jättää viime tippaan. Ja tosiaan, rahaa ei ole lähteä shoppailemaan milloin vaan, vaikka vaatetta halvalla kaupasta löytyykin.

ap.
Joku tässä otti esiin, että lasten kanssa työskennellessä kohtaa paljon asioita, jotka on epäeduksi lapselle, mutta niiden kanssa pitää elää tai vaihtaa ammattia.

On totta, että on paljon erilaisia ääritapauksia, mutta tämä vaateasia, kuten myös likaiset vaatteet ja alle 3v herättely päiväunilta on niin yleisiä, ettei voi puhua ääri-ilmiöistä. Suurin osa vanhemmista hoitaa lapsensa tolkun kanssa, ja vielä suuremmalla osalla joku kohta vähän lipsuu, mutta pääasiassa homma sujuu. En vetäisi suoraa viivaa siihen, että jos ei oo kunnon vaatteita, olisi vanhemmat kokonaisuudessaan paskoja ja välinpitämättömiä.
Useimmat näyttää (huomio tällä sanalla, emmehän kovin läheisiä vanhempien kanssa ole) ihan tervejärkisiltä ja jopa hyvin toimeentulevilta ja siksi se niin kovasti ihmetyttää, että miksei ole kunnon varusteita.

olisi helpompi ymmärtää, jos olisikin selkeästi elämästä eksynyt tai täydellisen persaukisista kyse. Mutta ku ei, vaan ihan perusjannuista.

"hmm"
Mun pojat ovat nyt ensimmäistä kertaa päiväkodissa ja suoraan sanottuna en osaa yhtään sanoa, onko heillä sopivat varusteet siellä vai ei. Kotona ollessa ulkoilu on erilaista kuin päiväkodissa.

Vaihtovaatteita heillä ainakin on paljon ja parhaani olen yrittänyt, että sopivat ja asialliset vaatteet siellä olisi. Kertaakaan ei ole päiväkodista sanottu/kyselty vaatteiden perään vaikka siellä on käynyt sekaannuksia. Esimerkiksi isommalle oli laitettu pienemmän toppahanskat ja pienempi oli sitten välikausihanskoissa vaikka siellä oli kahdet muutkin parit toppahanskoja meiltä. Vasta, kun itse asiaa ihmettelin, selvisi, että olivat ajatelleet, ettei lapsella ole muita hanskoja. (Kaikki hanskat olivat jostain syystä menneet isomman lapsen vaatekasaan.)

"Hömelö"
Eiköhän ne oo niitä samoja vanhempia keitä ei muutenkaan kiinnosta omien lasten asiat, vaan tuodaan lapset kipeenäkin hoitoon tai viedään päiväkotiin oman loman aikana että itse saa levätä. Tai syötetään pelkkää kuraläppää ja karkkia tai ei laiteta ruokaa kotona ollenkaan että ite pääsee helpommalla. Tai lykätään minkä tahansa telkkariohjelman tai tietokonepelin ääreen että ite saa rauhassa ottaa kaljaa. Väliäkö sen lapsen tarpeilla...

"yks äiti"
Minäkin olen ollut jossain määrin huono äiti, kun esikoinen on mennyt nyt pakkasilla välikausihaalarissa hoitoon, tosin fleecevaatteet on päiväkodilla, jotta voivat ne laittaa sinne alle kun ulos menevät. Esikoinen vaan ei ole vielä suostunut toppahaalaria päälleen pukemaan ja minä en ala aamutuimaan siitä asiasta tappelemaan, etenkin kun pakkasta ei ole montaa astetta.

kaf
Yleisesti ottaen tuulipuku tai ulkoilupuku ei ole mielestäni kauppavaatteita (tai toki ovat jos hoidosta tullessa kaupassa käydään). Yritetään nyt opettaa seuraava sukupolvi edes pois tästä tuulipukukansasta, pliis.
Pakko lähteä tähän...
meille kaupassakäynti ei ole mikään juhlatilaisuus ja sinne voidaan mennä hyvinkin ulkoilupuvussa. Varsinkin, kun matkan sinne usein ulkoilemme.

Min en ymmärrä tuota ajatusmalliasi.

"Lissu"
Mä kyllä ennemmin ylipuen kuin alipuen. :D Eli liian kylmissä vaatteissa lapset eivät kyllä liiku, toiseen suuntaan voisi sitten olla kehittämisen tarvetta. :D Mutta, näin syksyllä kun on kurakelit ja välissä pikkupakkasta, niin yritän vielä säästellä niitä uusia toppavaatteita kunnon pakkasille. Jos ne ottaa nyt käyttöön niin niitä joutuu kuitenkin pesemään jatkuvasti ja paras lämpö on mennyt kun sitä tarvisi. Joten nyt yritetään vielä pärjäillä viimetalvisilla toppavaatteilla jotka voi vähän pienenpuoleiset olla, mutta tottakai ne uudet otetaan käyttöön jos edellisvuotiset on kerta kaikkiaan liian pienet tai tulee kunnon pakkaset.

"Lissu"
Pakko lähteä tähän...
meille kaupassakäynti ei ole mikään juhlatilaisuus ja sinne voidaan mennä hyvinkin ulkoilupuvussa. Varsinkin, kun matkan sinne usein ulkoilemme.

Min en ymmärrä tuota ajatusmalliasi.
Tätä mäkin olen aina ihmetellyt... ei kai supermarkettiin tarvi pukeutua kuin kirkkoon. :D Jos nyt lähdetään kaupungille pyörimään ja samalla vaikka syömään vähän paremmin niin sitten voisi vetää siistiä päälle, mutta jos hakee marketista maitoa ja leipää niin oikeasti, mitä väliä?

[QUOTE="yks äiti";29261541]Minäkin olen ollut jossain määrin huono äiti, kun esikoinen on mennyt nyt pakkasilla välikausihaalarissa hoitoon, tosin fleecevaatteet on päiväkodilla, jotta voivat ne laittaa sinne alle kun ulos menevät. Esikoinen vaan ei ole vielä suostunut toppahaalaria päälleen pukemaan ja minä en ala aamutuimaan siitä asiasta tappelemaan, etenkin kun pakkasta ei ole montaa astetta.[/QUOTE]

Ei kait nyt parin pakkasasteen takia mitään toppahaalareita tarvi vielä vetää?
Mä kysyin asiasta tänään hoidossa, ja hoitotädit vakuuttivat että lapsemme kyllä tarkenee vielä ihan pelkässä välikausihaalarissa, vaikkei alla olisi vielä sitä villapukuakaan. Vähän ot meni taas.. :)

Yhteistyössä