Onko sinulla mitään kammoa/fobiaa?

• Viestiketjun aloittaja "joku vaan"
  • Ensimmäinen viesti
Tepadj:
Luin tässä vuoden-parin sisään juttua jostain suomalaisesta äijästä joka käy aina välillä tsekkaamassa kyitä metsässä. Menee rauhallisesti niiden lähelle, antaa niiden hiipiä kädelle, nämä ovat jopa pötkötelleet tämän miehen selässä niillä metsäreissuilla.
Eli onko kyse kyiden tai muiden käärmeiden hyökkäämisissä aina ihmisen väärästä lähestymistavasta?

Ja tätä olen miettinyt aina: jos lemmikkikäärmeet eivät kesyynny, niin mitä tapahtuu jos astuu vahingossa täysillä lemmikkikäärmeensä päälle (riippuu varmaan lajista)?

Viimeksi muokattu:
Peyote
Mä en käärmeistä tiedä, mutta arvailisin, ettei sellaista vaan pidä päästää tapahtumaa, että astuisi oman lemmikkikäärmeen päälle. Pitää olla vähän varovaisempi eikä rähmeltää ympäriinsä miten sattuu siellä asunnossa.

Professional Griefer
Mä en käärmeistä tiedä, mutta arvailisin, ettei sellaista vaan pidä päästää tapahtumaa, että astuisi oman lemmikkikäärmeen päälle. Pitää olla vähän varovaisempi eikä rähmeltää ympäriinsä miten sattuu siellä asunnossa.
Niin. Mä jäin myös miettimään, että mitä hemmettiä se käärme edes tekisi lattialla, että sen päälle sattuis astumaan? Kun eihän niitä vapaana pidetä :D Ja jos sellanen sattuu karkaamaan, niin ei ne taida kyllä jäädä patsastelemaan keskelle käytäviä.

Niin. Mä jäin myös miettimään, että mitä hemmettiä se käärme edes tekisi lattialla, että sen päälle sattuis astumaan? Kun eihän niitä vapaana pidetä :D Ja jos sellanen sattuu karkaamaan, niin ei ne taida kyllä jäädä patsastelemaan keskelle käytäviä.
Eiks lemmikkikäärmeet pääse kämpillä yhtään, öö, jaloittelemaan? Siitä on joku hatara muistikuva että ne vapaana ollessaan menee aika usein johonkin sängyn tai sohvan taakse.

Tepadj:
Luin tässä vuoden-parin sisään juttua jostain suomalaisesta äijästä joka käy aina välillä tsekkaamassa kyitä metsässä. Menee rauhallisesti niiden lähelle, antaa niiden hiipiä kädelle, nämä ovat jopa pötkötelleet tämän miehen selässä niillä metsäreissuilla.
Eli onko kyse kyiden tai muiden käärmeiden hyökkäämisissä aina ihmisen väärästä lähestymistavasta?

Ja tätä olen miettinyt aina: jos lemmikkikäärmeet eivät kesyynny, niin mitä tapahtuu jos astuu vahingossa täysillä lemmikkikäärmeensä päälle (riippuu varmaan lajista)?
Jos tarpeeksi hissukseen on, voi käärme luulla ihmistä maastoksi, jossa on vain lämpimämpi kohta. En kuitenkaan missään nimessä suosittele hottien käsittelyä paljain käsin. Pienikin virheliike voi aiheuttaa puolustusreaktion.

Jos täysiä tallaa minkä tahansa käärmeen päälle, käärme joko kuolee, vammautuu pahasti tai puolustautuu puremalla. Selkänikamien ja kylkiluiden murtumiselta tuskin voi välttyä isonkaan käärmeen kanssa.

Eiks lemmikkikäärmeet pääse kämpillä yhtään, öö, jaloittelemaan? Siitä on joku hatara muistikuva että ne vapaana ollessaan menee aika usein johonkin sängyn tai sohvan taakse.
Suurin osa käärmeistä vaatii aivan erilaiset olosuhteet kuin mitä tavallinen huoneistoilma voi antaa. Herkimmät voivat saada hengitystieoireita lyhyestäkin visiitistä huoneen lattialla. Lisäksi ne ovat taidokkaita karkaamaan ja mahtumaan pieniinkin rakoihin.
Terraario on käärmeen oikea paikka oleilla, pois se on syytä ottaa vain huoltotoimenpiteiden ajaksi.

Hhhh
-Ilmapallot, ne on ihan hirveitä enkä voi mennä lähellekään sellaista.
- Pumpuli on kuvottavaa. Pelkkä tuon sanan kuuleminen saa aikaan puistattavat vilunväreet. Huih kun kylmää...
- isot koirat ovat pelottavia, tästä syystä en voi lenkkeillä. Pelkään ettei omistaja hallitse koiraansa ja koira huomaa pelkoni ja hyökkää.
- kaupassa käynti yksin.
- pimeällä pelkään ulkona(omalla pihalla yksin), kun ajattelen että joku tarkkailee minua ja hiipii
kimppuuni. Aina pakko livistää sisälle lukkojen taakse.

Jos tarpeeksi hissukseen on, voi käärme luulla ihmistä maastoksi, jossa on vain lämpimämpi kohta. En kuitenkaan missään nimessä suosittele hottien käsittelyä paljain käsin. Pienikin virheliike voi aiheuttaa puolustusreaktion.

Jos täysiä tallaa minkä tahansa käärmeen päälle, käärme joko kuolee, vammautuu pahasti tai puolustautuu puremalla. Selkänikamien ja kylkiluiden murtumiselta tuskin voi välttyä isonkaan käärmeen kanssa.

Suurin osa käärmeistä vaatii aivan erilaiset olosuhteet kuin mitä tavallinen huoneistoilma voi antaa. Herkimmät voivat saada hengitystieoireita lyhyestäkin visiitistä huoneen lattialla. Lisäksi ne ovat taidokkaita karkaamaan ja mahtumaan pieniinkin rakoihin.
Terraario on käärmeen oikea paikka oleilla, pois se on syytä ottaa vain huoltotoimenpiteiden ajaksi.
Ok, kiitti tiedoista.

Mulla on varmaan, ihan fobiaksi luokiteltava, korkeanpaikankammo. Mä en tiedä, mistä se mulle on tullut n.18-vuotiaana, koska ennen sitä mä olen rakastanut korkeita paikkoja.
Ainut, mitä tulee mieleen, on kun oltiin lintsillä maailmanpyörässä ja mun kaveri pyöritti sitä "vaunua". Olin ihan paniikissa siellä ylhällä, kun tuntu, että se hiton kippo tippuu sieltä alas.

Joskua 20v. yritin vähän antaa itelleni siedätyshoitoa ja kiipesin kaverin kanssa yhteen näkötorniin. Noh, ylös pääsin, kun en katsonut alas mutta alastulo olikin vähän eri juttu. Kun tajusin, miten korkealla ollaan, menin ihan paniikkiin ja multa melkein lähti taju ja sain sitten paniikkikohtauksenkin.
Mut haettiin sieltä ylhäältä sitten muutaman piipaa-auton voimin :D
Oli hippasen noloa. Sitten meinaan, kun oltiin alhaalla.

Niin, piti vielä lisätä, että mä ymmärrän hyvin, kaikkia ihme pelkoja. Omassa korkeanpaikankammossakaan ei oo mitään järkeä. Mulla vaan kroppa pistää hanttiin, ilman mitään syytä. Vaikka mä kuinka yritän psyykata, niin en pysty.

kfkfkf
Niin, piti vielä lisätä, että mä ymmärrän hyvin, kaikkia ihme pelkoja. Omassa korkeanpaikankammossakaan ei oo mitään järkeä. Mulla vaan kroppa pistää hanttiin, ilman mitään syytä. Vaikka mä kuinka yritän psyykata, niin en pysty.
Mul on ihan sama juttu, ihan järjetöntä mut eipä sille mitään mahda.
Ei oo kauan aikaa kun sain ihan julkisella paikalla kaameen paniikkikohtauksen ku lapsi meni mun mielestä liian lähelle reunaa, olihan siinä niitä muitakin lapsia eikä mitään vaaraa todellakaan :D mutta se näky kun oma lapsi on siinä reunalla :D pieni selitteleminen oli 10 vuotiaalle, että miksi äiti alkoi itkemään ja pakokauhun vallassa yritti saada häntä pois sieltä :D

Ei tarvita kuin pyöräretki ja reitti jossa mennään sillan yli, vähänkin menee lapsi liian reunalle ajamaan ni iskee jo :S Onko tää enää edes korkeanpaikan kammoa, koska sillan ei tarvitse olla missään korkealla edes :O
Lasiset kaiteet on myös pahoja, kauppakeskuksissa on näitä useasti. Lapsi menee ja ottaa kiinni siitä kaiteesta niin mä en pysty ees hakemaan sitä pois sieltä :D ja lapset kuitenkin jo koululaisia :LOL:

"jooo"
Hirveä verikammo! Jo verestä puhuminen saa päässä huippaamaan.
vähän sama täällä. Ei oo mitään järkyttävämpää jos on jossaki yleisellä paikalla vaikka jossaki pankissa ja sitte joku sielä alkaa puhumaan jonkun tuttunsa kanssa että ootko kuullu kun se seppo sahas itteltänsä eilen sormen poikki ja verta vaan oli joka paikassa jne... huh hei ku meikäläistä rupee huippaa sillon. :/

"someone"
Kyllähän näitä kammoja on kertynyt:
-korkeanpaikankammo
-hyönteiskammo (hyyyyi pelottaa edes ajatella kesän tuloa :D)
-esiintymiskammo
-en pysty uimaan luonnonvesissä kun alan aina siellä keskellä ulappaa ajatteleen, että jos siellä veessä lilluukin joku ruumis ja auta armias, jos joku vesikasvi sattuu hipasemaan
-paljolti kauhuleffojen ansiosta pelkään olla silmät kiinni suihkussa ja myös peilejä pelkään

[QUOTE="someone";29298178]
-hyönteiskammo (hyyyyi pelottaa edes ajatella kesän tuloa :D)
[/QUOTE]

Onneksi et pelkää siten kuin hyönteisiä. Hämähäkkieläimiä pelkäävillä voisi olla tukalat oltavat kun ihmisen karvatupissa tuollaisia elelee:

vierailija
Meillä oli kesällä pihalla isoja muurahaisia. MInusta ne oli inhottavia. Päätin , että tuhoan ne. Laitoin jalkaan Hai-saappaat , ja astun niitten päälle. Aina kun näin ne , niin polkaisin päälle. Sain ne poljettua , eikä niitä ole näkynyt.

-Ilmapallot, ne on ihan hirveitä enkä voi mennä lähellekään sellaista.
Sama juttu, saan kylmiä väreitä jo siitä kun joku pitelee niitä ja niistä kuuluu se narske...hyi.

Sitten vielä todella paha neulakammo. En ole tuon takia ostanut kotiini kaktuksiakaan ikinä...ja neulalla pistäminen saa aikaan paniikkikohtauksen.

Yhteistyössä