Onko sinulla mitään kammoa/fobiaa?

• Viestiketjun aloittaja "joku vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"pieras"
mä pelkään sitä, että mut nukutetaan. Eli anestesiaa. Eli sitä, että joudun leikkaukseen.

MIkä on sikses pöhköä, että mut on kerran nukutettu, eikä mitään kamalaa tapahtunut.

Eli täysin perusteetonta pelkoa. No, tämä pelastaa mut silikoonitisseiltä ja naamankiristyksiltä...

vieeras
Araknofobia, tosin nykyään ei enää ihan niin pahana.

Pelkään isoja koiria. Mä olen esim. etsinyt itselleni sellaisen lenkkireitin, että sen varrella ei ole pihoissa yhtäkään koiraa. Ja jos lenkin aikana tulee koiria vastaan, vaihdan tien toiselle puolelle.

Pelkään kulkea pimeällä ulkona.

Sitten on sosiaalinen fobia.

vieeras
Araknofobia, tosin nykyään ei enää ihan niin pahana.

Pelkään isoja koiria. Mä olen esim. etsinyt itselleni sellaisen lenkkireitin, että sen varrella ei ole pihoissa yhtäkään koiraa. Ja jos lenkin aikana tulee koiria vastaan, vaihdan tien toiselle puolelle.

Pelkään kulkea pimeällä ulkona.

Sitten on sosiaalinen fobia.
Unohdin tästä pelkoni pellejä/klovneja kohtaan.

Ja yksi pahimmista peloistani; Nukkekodit!
Myös posliininuket on kammottavia.

Lentokammo. Mieheni on jenkeistä kotoisin ja käy lasten kanssa 1-2 kertaa vuodessa vanhempiensa luona ihanassa lämpimässä Floridassa. Minä en ole koskaan "päässyt" mukaan kun en kestä edes ajatusta että lentäisin meren yli.. Toivon joskus saavani sellaista apua että kykenen tekemään matkan. Pelkopolilla olen muutaman kerran käynyt, mutta ei vakuuttanut tarpeeksi.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Putkikammo
Aivan kamala paikka magneettikuvauksen putki. Kaksi kertaa ollut ja nyt on semmoinen ahtaanpaikankammo, etten kovin pieneen umpihissiin mene. Tavarahissi on minun hissi.

Taas iski hirveän hien päälle kun ajattelenkin sitä hirveätä naksuvaa kuvausputkea.

Lentopelko. Olen jättänyt upeita ulkomaanmatkoja väliin koska pelkään koneita ja lento-onnettomuudet ovat koko ajan mielessäni. Lentäminen on yhtä tuskaa, hikoilen ja tärisen kuin haavanlehti :(.

Lisäksi pelkään hämähäkkejä yli kaiken... ai niin, ja korkeat paikat, kuten jopa kerrostaloasunnon parveke (yli 5. kerroksessa alkaa ottaa vatsanpohjasta)! HYI YÖK!

• Tykkää
Reactions: LaFemmeValkyria
....
Minun fobia on sellainen että en pystyisi katsomaan esim. toiseen huoneeseen pienestä reiästä/avaimenreiästä. Kakarana kai näin jonkun leffan missä silmään työnnettiin porakone sellasesta reiästä, ja jotenkin tämä on vain jäänyt mieleen kummittelemaan :D

Muutenkin olen hirmu herkkä kun on kyseessä sormet tai silmät. Telkkarissa voi näyttää vaikka mitä puukotusta tai silpomista, mutta heti jos väkivalta kohdistuu sormiin tai silmiin, niin menee omat kädet silmille tai vaihdan kanavaa :LOL:

• Tykkää
Reactions: LaFemmeValkyria
Urpo! tapoit käärmee tahallasi! huh huh,oisit voinut jollain kepillä vähän sitä usuttella,olisi kyllä luikerellut tiehensä.
Käärmeet on söpöjä!
Ajatteleppas karmaa
Ja kun olisin nätisti ohjannut sen kyyn pois niin sekö muka ei olisi seuraavana päivänä tullut takaisin, täällä kun niille riittää ruokaa eli hiiriä ja myyriä?

Tulen kyllä tappamaan vastaisuudessakin käärmeen jos ne tunkevat pihalle tai lähimaastoon, kyy ei ole rauhoitettu. Metsässä en jaksa niitä tappaa koska metsä on niiden koti. Tätiäni on purrut kyykäärme ja vaikka hän selvisi siitä hyvin niin ei se ihan aina vaaraton ole, lapset voivat joutua tehollekin siitä ja eräälle aikuiselle jäi pitkään jälkisärkyjä kyyn puremaan jalkaan.

Aivan kamala paikka magneettikuvauksen putki. Kaksi kertaa ollut ja nyt on semmoinen ahtaanpaikankammo, etten kovin pieneen umpihissiin mene. Tavarahissi on minun hissi.

Taas iski hirveän hien päälle kun ajattelenkin sitä hirveätä naksuvaa kuvausputkea.
Mä kans pelkään että joudun magneettiin joskus. :/ Mä varmaan pelkäisin että ne hoitsut unohtaisi mut sinne ja olisivat tunnin jossain kahvilla...

Trypofobia. Araknofobia. Pellet on kauheita, ja korkeat paikat kanssa - siis silleen jos joutuu jossain reunalla seisoo itse. Esim. lentokoneesta voi ihan rauhassa nautiskella näkymistä eikä tunnu pahalta.

Musta tuntuu että mulla on aika paljonkin erilaisia, noh, jos ei nyt ihan fobioita, mut sellasia juttuja mitkä on tosi vastenmielisiä ja hankaloittaa sujuvaa arkea huomattavasti.

....
Mä kans pelkään että joudun magneettiin joskus. :/ Mä varmaan pelkäisin että ne hoitsut unohtaisi mut sinne ja olisivat tunnin jossain kahvilla...
Itse olen joitain kertoja ollut sairaalassa ja kerran semmosessa rekassa magneettikuvissa. Ja ymmärtääkseni siellä voi ihan vapaasti puhua niille hoitsuille (ellei ole juuri pää kuvattavana, niinkuin minulla...).
Etenkin siellä rekassa se hoitsu (mies) jutteli tosi paljon ja kertoi koko ajan mitä tekee ja milloin tulee pistämään varjoainetta ym. Mutta totta, onhan se inhottavaa vain maata siellä ilman että näkee mitä ympärillä tapahtuu. Ja tulee fiilis että jotenkin on ihan mahdotonta olla paikoillaan, koko ajan lihakset nykii ja tuntuu että pilaa sen kuvauksen :D

ötökkä kammo =X yäks.. pahimmillaan paniikkikohtaukseen asti niinku edellisessä kotikaupungissa.

Jostain kaupan pähkinä/jauho pussista oli pesiytynyt meille koisakärpäsiä toukkinen =X =X
Sitten ku siivousta tein niin niitä oli kuiva-aine kaapissa joka paikassa :S itkua tuhertaen siivosin.. Tupperin ns. "varmasti tiukka" rasiassakin niitä oli useita kymmeniä..

Ja seuraavassa kämpässä edellisten asukkaiden jäljiltä oli kanssa pieniä ottiäisi kaapissa =X kiva siinä sitten imuroida ja siivota =S Ei se yks pikkunen ötökkä haittaa..sillonkin tulee "kauhu skenaariot" mieleen että mitä jos jossakin on liikaa niitä ..ja ja ja...
Jotenkin kai se liittyy puhtauteen toi kammo..

Toinen on kipukammo..luulin ensin sitä neulakammoksi mutta se on ehkä kipukammo..kammo kipua kohtaan jota ei voi hallita / kontrolloida itse. Se ei ole läheskään niin paha kuin toi ötökkä fobia.

Itse olen joitain kertoja ollut sairaalassa ja kerran semmosessa rekassa magneettikuvissa. Ja ymmärtääkseni siellä voi ihan vapaasti puhua niille hoitsuille (ellei ole juuri pää kuvattavana, niinkuin minulla...).
Etenkin siellä rekassa se hoitsu (mies) jutteli tosi paljon ja kertoi koko ajan mitä tekee ja milloin tulee pistämään varjoainetta ym. Mutta totta, onhan se inhottavaa vain maata siellä ilman että näkee mitä ympärillä tapahtuu. Ja tulee fiilis että jotenkin on ihan mahdotonta olla paikoillaan, koko ajan lihakset nykii ja tuntuu että pilaa sen kuvauksen :D
No hyvä että siinä on läsnä joku hoitsu, mä olen luullut että ne menee vähän kauemmaksi. :)
Mut takuuvarma olen siitä että mua rupeaisi kuitenkin jostaa kohtaa kutittamaan eikä voisi raapia, se kutina tulee mulle aina just silloin kun pitäisi olla paikallaan (en kutise muuten tavallista enempää)...

Tätä en onneksi ollut näkemässä:

Mun mies ajoi viime tai toissakesänä naaraskyyn päältä. No, kyy kun hautoo poikaset sisällään niin sen kuolleen äippäkyyn sisältä purkautui n. 10 kyynpoikasta siihen tielle ja ne luikerteli siinä. Mies tappoi ne kaikki.
Teki aikamoisen palveluksen siinä tien vieressä asuvalle tutulle äijälle, olisi mukava asustella kun naapurissa majailisi äitikyy 10 poikasen kera (kyyt liikkuvat elinaikanaan neliökilsan alueella)...

Ei ole mukava paikka se magneettikuvauksen putki. Kerran olin kun jotain alaselkäkipuja tutkittiin. Kuvaus oli juuri semmoisessa rekassa joka oli ajettu sairaalan seinään kiinni ja sisältä kiivettiin ylös missä laitteet oli. Siihen laverille vaan selälleen ja hoitsu liu'utti sisään putkeen kuin johonkin krematorion uuniin. Nenä melkein kiinni yläosassa. Musiikkia olisi kuulema pitänyt kuulua, mutta olipa juuri silloin rikki nekin vehkeet. 35 min. kesti sitä naksutusta ja hoitsu ei puhunut kuin kerran kun sanoi, että hetken kestää vielä.
Jos vielä semmoiseen joudun, niin vaadin kyllä semmoiset kokaiinit, että on taju turtana ja millään ei ole väliä. Nyt taaskin kun ajattelee, niin oikein värisyttää pelosta.

....
Jos vielä semmoiseen joudun, niin vaadin kyllä semmoiset kokaiinit, että on taju turtana ja millään ei ole väliä. Nyt taaskin kun ajattelee, niin oikein värisyttää pelosta.
:/ Harmin paikka. Itselläni ei koskaan ole huonoja kokemuksia magneettikuvauksista. Ehkä syynä on se että teinistä asti kuvauksissa olen käynyt ja silloin ekoilla kerroilla ehkä hoitsut olivat "yliystävällisiä" kun oli lapsi kyseessä.
Inhottavia tuollaiset hoitajat joita ei kiinnosta potilaan hyvinvointi.

No mutta, tämä meni nyt pahasti OT:ksi, sorry :D

drrss
Magneetissa olen pari kertaa ollut. En siellä kyllä ilokseni hyppäisi.

Mutta todellä pahaa tekee ja kammoksun kun telkkarissa vaan näytetään vaikka kirurgin viiltävän ihoa auki. Tai sekin jo, kun näytetään neulan menevän ihosta läpi.

sdfvbdvbb
Mulla on ahtaanpaikan- ja korkeanpaikankammo, mutta ne ovat aika lieviä, en esim. pelkää lentämistä tai omakotitalon katolle kiipeämistä. Hämähäkit aiheuttaa sellasen selkärankareaktion, mutta jos ne ei tule kohti, se menee ohi.

Mulla on on yksi ihan oikea fobia, sellainen jota en voi katsoa yhtään ilman että se kuva palaa verkkokalvolle ja jos katson pidempään, pyörryn. Se on niin harvinainen, etten ole kuullut muilla olevan vastaavaa, paitsi äidilläni nuorena ja siskollani lievempänä. En voi laittaa sitä edes tähän, sillä aina löytyy joku, jonka mielestä on niin hauskaa säikytellä mua sopivalla kuvalla. Onneksi näitä kuvia ym. ei juuri tule arkielämässä vastaan.

kfkfkf
Mulla on ahtaanpaikan- ja korkeanpaikankammo, mutta ne ovat aika lieviä, en esim. pelkää lentämistä tai omakotitalon katolle kiipeämistä. Hämähäkit aiheuttaa sellasen selkärankareaktion, mutta jos ne ei tule kohti, se menee ohi.

Mulla on on yksi ihan oikea fobia, sellainen jota en voi katsoa yhtään ilman että se kuva palaa verkkokalvolle ja jos katson pidempään, pyörryn. Se on niin harvinainen, etten ole kuullut muilla olevan vastaavaa, paitsi äidilläni nuorena ja siskollani lievempänä. En voi laittaa sitä edes tähän, sillä aina löytyy joku, jonka mielestä on niin hauskaa säikytellä mua sopivalla kuvalla. Onneksi näitä kuvia ym. ei juuri tule arkielämässä vastaan.
Mulla toi korkeenpaikan kammo on sellainen, et pystyn ehkä kiipeämään sinne katolle puoleen väliin rappusia, mutta sitten tulee stoppi ja jämähdän paikoilleni. En pääse ylös enkä alaspäin.

En tiedä et miten tätä voisi "hoitaa", monet nolot kerrat tullut kun olen saanut paniikkikohtauksen jos lapset on olleet jossain lähellä reunaa, siis silleen, että on ihan naurettavaa pelätä että ne putoaa. Tai lapsi kiivennyt puuhun, hui....

Tulen kyllä tappamaan vastaisuudessakin käärmeen jos ne tunkevat pihalle tai lähimaastoon, kyy ei ole rauhoitettu.
Se, että joku eläin ei ole rauhoitettu, ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi vimmatusti hullun kiilto silmissä tappaa? Kaltaistesi kiihkotappajien takia kyykanta on Suomessa romahtanut. Muualla Euroopassa kyy on rauhoitettu, mutta täällä Suomen junttilassa sitä ei ole tapahtunut.

Esimerkiksi sisilisko on rauhoitettu, vaikka niitä on moninkertaisesti kyihin verrattuna.

Olet kuvottava ihminen.

kfkfkf
No jos käärmeitä pelkää/kammoaa, niin se ihminen kokee sen ihan oikeasti pelottavana ja haluaa tappaa sen.
Jos on kammo, niin se asia on silloin sellainen, että saattaa kokea että jopa kuolee sen käärmeen takia.
Kuten vertasin jos tulis joku hirvee monsteri :D

Mut näitä asioita ei voi tajuta jos ei itse pelkää mitään...

Yhteistyössä