Että mua suututtaa ;( miehellä diabetes ja mättää vaan menemään herkkuja yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";29247538]Mitä kohtaa sä et tässä tajua?

Tavoitearvot

2-tyyppi
HbA1c alle 48–53 mmol/mol (alle 6,5–7 %)

Mun miehellä on hyvä pitkäsokeri, eikä sen kuuluisi tuon korkeampi ollakkaan[/QUOTE]

niin kerrotko?

Tavoitearvot

2-tyyppi

Mun miehellä on hyvä pitkäsokeri, eikä sen kuuluisi tuon korkeampi ollakkaan[/QUOTE]

Mutta jos sen pitää olla alle 6,5% eihän se tarkoita sitä että sen pitäisi olla alle 6%.

[QUOTE="aapee";29247918]Ensinnäkin, miks ihmeessä niitä pitäis mittailla noin usein? 2 tyypin diabeetikko voi mitata 2 kertaa viikossa ja se riittää, mittailusta ei ole mitään hyötyä.

Toiseks, vain paastoarvoilla on merkitystä[/QUOTE]

Ei toki joka päivä tarvitsekaan mita mutta suositus kyllä on että silloin kun on lääkehoito sokereita esim. kerran viikossa mitataan useammin kuin paasto arvo. Aamu, yksi aterian jälkeinen ja nukkumaan mennessä. Aina ei tietysti suosituksia noudateta ja jos verensokeri taso pysyy pitkään samana (tarkoittaa pitempää aikaa kuin kesästä) ei välttämättä ole tarpeenkaan. Pitkäsokerin tason ollessa noinkin matala minua kyllä kiinostaisi mahtaako se esim. yöllä tai ennen ateriaa joskus laskea liian alas. Mutta joo minun puolestani miehesi saa hoitaa diabeteksensa kuinka haluaa ja sinä toki antaa hänelle omat ohjeesti.

[QUOTE="aapee";29247918]Toiseks, vain paastoarvoilla on merkitystä[/QUOTE]

Miksi sitten puhut itse kokoajan pitkästä (=keskimääreisestä) sokeritasosta? HbA1c arvo ei kerro oikein mitään pelkästään paastoarvoista.

Olen sairastanut ykkös tyypin diabetestä seitsemän vuotiaasta. Olen ollut siitä asti pistos hoidolla. Syön myös rasvaisia herkkuja, aikalailla kohtuudella. Itseäni kyllä lähinnä ärsyttäisi jos joku muu vahtisi syömisiäni koko ajan. Kyllä niiden elämäntapa muutosten pitää lähteä siitä ihmisestä itsestään, sinä ap et ole miehesi äiti. Voit kyllä kertoa, että toivoisit hänen syövän terveellisemmin, mutta sen lopullisen valinnan tekee miehesi itse.

Juuri näin!!

Ei toki joka päivä tarvitsekaan mita mutta suositus kyllä on että silloin kun on lääkehoito sokereita esim. kerran viikossa mitataan useammin kuin paasto arvo. Aamu, yksi aterian jälkeinen ja nukkumaan mennessä. Aina ei tietysti suosituksia noudateta ja jos verensokeri taso pysyy pitkään samana (tarkoittaa pitempää aikaa kuin kesästä) ei välttämättä ole tarpeenkaan. Pitkäsokerin tason ollessa noinkin matala minua kyllä kiinostaisi mahtaako se esim. yöllä tai ennen ateriaa joskus laskea liian alas. Mutta joo minun puolestani miehesi saa hoitaa diabeteksensa kuinka haluaa ja sinä toki antaa hänelle omat ohjeesti.

Edelleenkään lääke ei mahdollista sokereiden liiallista laskua..
Suoraan kopioitu lääkeinfosta:
"Metforem ei aiheuta yksin käytettynä verensokerin liiallista alenemista (hypoglykemiaa). Jos kuitenkin käytät Metforemin kanssa muita diabeteslääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa hypoglykemiaa (kuten sulfonyyliureat, insuliini, meglitinidit), on sinulla hypoglykemian riski."

ja on mieheni mitannut tunnin jälkeen ja pari tuntia syömisen jälkeen ja lukema oli melkein sama kuin ennen syömistä. Ei se oo ihan niin yksinkertaista, että syömisen jälkeen pomppais kamalan korkealle jne. Miehelläni näkyy ennemminkin seuraavan päivän paastoarvoissa nämä mässäilyt ja nyt kun syö lääkettä, niin ei välttämättä näy edes silloin.

Ykköstyypin diabeetikko voikin syödä mitä tykkää, insuliinilla korjataan vain sokerit tämän jälkeen. 2 tyypin diabeetikko ei voi syödä mitä tykkää koska sokereita ei voi korjata mitenkään

kaksi ihan eri sairautta, ei niitä oikeastaan voi vertailla edes keskenään

[QUOTE="aapee";29248032]No näin on sanottu, että muita arvoja ei pidä mittailla. Tuo paastoarvo on se suurin mittari mikä kertoo sairauden tilasta[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Tuolla mittarilla mulla ei edes olisi diabetesta ;) Totta kai kokonaisuus on tärkeä. Osa diabeteshoitajista on suoraan sanoen pölkkypäitä.

[QUOTE="aapee";29248061]Sulla on kuitenkin varmaan lääkitys :) Ihan millä tahansa mittarilla ei mun miehellänikään ole diabetestä, niin kauan kuin muistaa syödä lääkkeensä :D[/QUOTE]

On. Mutta paastosokerin kanssa ei ollut ongelmia silloinkaan kun ei lääkitystä ollut. Ei myöskään pitkän sokerin kanssa, mutta silti kokonaisuus on ongelmallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29247983:
Ykköstyypin diabeetikko voikin syödä mitä tykkää, insuliinilla korjataan vain sokerit tämän jälkeen. 2 tyypin diabeetikko ei voi syödä mitä tykkää koska sokereita ei voi korjata mitenkään

kaksi ihan eri sairautta, ei niitä oikeastaan voi vertailla edes keskenään

1D pitäisi syödä kaikkea moskaa, ja korjailla sitten insuliinilla sokeri tasojaan?
Lääketehtaat varmaan kiittää ja kuittaa tästä tavasta, mutta mites elimistö?
Minä ainakin välttelen kaikkia ruoka-aineita mitkä nostaa sokereita, ja yritän syödä terveellisesti.

On. Mutta paastosokerin kanssa ei ollut ongelmia silloinkaan kun ei lääkitystä ollut. Ei myöskään pitkän sokerin kanssa, mutta silti kokonaisuus on ongelmallinen.

Varmaan riippuu niin siitäkin, että missä vaiheessa se diabetes on todettu. Mun miehellä oli paastot jo yli 16 kun tauti vasta todettiin. Jos taas huomataan että sokerit on vaikkapa 9 niin ei paastoarvo välttämättä ole kauhean korkea vielä siinä vaiheessa. Eikös diagnoosin saa paljon pienemmilläkin arvoilla jo?

Miehelläni ei ollut yhtään ainokaistakaan oiretta, eli on voinut olla diabetes jo vaikka kuinka kauan :S

Hoidetaan varmaan vähän sen mukaan että miten ne arvot heittelee. Mun miehellä on nyt aina tosi hyvätt lukemat kun mittailee, mutta jos unohtaa pillerin, niin heti huitelee vähintään kympissä, ihan sama milloin mittaa. Ja tosiaan hänellä voi olla syönnin jälkeen ihan sama lukema mitä ennen syömistä, paastoarvo nousee jos mässäilee. Eli hänen kohdalla on ihan turha mittailla syömisten jälkeen

Seuraavan kerran kun mitataan pitkäsokeri, ei varmasti olekkaan enää niin hyvät lukemat kuin viimeksi :/ Äkkiä se kyllä lähti laskuun kun sai lääkityksen.

haet tänään koneelta diabeetikkojen haavoja jotka eivät parane, riski saada aivo/ sydäninfarkti on suuri, samoin sepelvaltimotauti, sun miehelläs on vielä toivoa kun sillä on metforemit, eli sen haima tuottaa vielä jotain omaa insuliinia, nyt se pitäis ruokavaliohoidolla pelastaaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap pelottele miestäs;29248108:
haet tänään koneelta diabeetikkojen haavoja jotka eivät parane, riski saada aivo/ sydäninfarkti on suuri, samoin sepelvaltimotauti, sun miehelläs on vielä toivoa kun sillä on metforemit, eli sen haima tuottaa vielä jotain omaa insuliinia, nyt se pitäis ruokavaliohoidolla pelastaaa!

Ei auta, kun asenne on "ei MINULLE tule", pelottelin jo aiemmin diabetekselläkin, että sulle tulee se jos jatkat tuolleen syömistä "no ei mulle tule jne" no kuinkas kävikään.

Kyllä se välillä pitää ihan hyvää linjaa herkkujen suhteen, mutta ei tajua sitä ettei voi myöskään kokoajan vetää roskaruokaa. Huonompi homma kun huomasi, ettei ne sokerit välttämättä nouse vaikka sellaista vetäiskin :(
Tai välttämättä ei nouse vaikka vetäis niitä herkkujakin. Lääke tahtoo korjata liian sokereiden nousun.

Jos minulle tulisi diabetes, koittaisin kaikkeni että pääsisin tableteista eroon ja se pysyisi hallinnassa pelkällä ruokavaliolla. Mies ei tunnu tajuavan, että jos jatkaa samaa rataa, niin kohta se joutuu piikittämään itseään. Miten se muuten päätetään, että koska tarvitsee insuliinia? Millaisia arvoja pitää olla?

Mulla myös d2, syön metforemin lisäksi primaspania verisuonitukosten estoon ja kolesterolilääkettä. Ehkäpä ap sun miehesi kannattaisi myös keskustella niiden käyttöön otosta lääkärin kanssa kun syö noin epäterveellisestikin

Kolestroli oli hyvä, samoin kaikki munuaisarvot sun muut. Verenpaine oli lääkärissä korkea, mutta kotimittauksessa normaali, eli ei saanut lääkitystä siihenkään.

Mies piti diabeteksestä huolen niin kauan, kunnes hänellä todettiin yks toinen juttu ja siihen jäi huolehtimiset :( Tavallaan hurjempi juttu tämä toinen, joten ehkä hän vain ajattelee, ettei diabetes ole mikään kun ei mitään oireitakaan aiheuta.
Hän ei tuntenut mitään eroa 16 ja 5 sokereiden välillä :O Ei osaa yhtään sanoa, että onko sokerit tälläkään hetkellä korkeat vai normaalit. Tai korkeat ja korkeat, eipä ne nyt kovin korkeiksi edes nouse kun on lääkitys. Kyllä itse tunnistan ruokailun jälkeen korkean verensokerin, laskee kyllä nopeasti, mutta tunnistan kuitenkin

Tavoitearvot

2-tyyppi

Niin siis mikä tässä on sitten ongelma? jos arvot on lääkkeillä ok, niin anna pojan kiskoa sitä epäterveellistä paskaa naamaan, omapahan on kroppa. Tuota mittaan mikä määrän vetää herkkuja päivästä toiseen niin varmasti menossa kohti kuolemaa. Mutta jos ei omaa elämää arvosta niin mikäs siinä. Tosin nopeempiakin tapoja on ottaa henki iteltä, mutta tuo on varmasti nautinnollisin :D

Yhteistyössä