Että mua suututtaa ;( miehellä diabetes ja mättää vaan menemään herkkuja yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuo zerot ja dietti colat sen aiheuttaa.

foliodolan.jpg

[QUOTE="annabella";29246672]Hei voisitko nyt vähän ottaa rennommin. Ei diabetes tarkoita sitä, ettei saa mitään hyvää syödä. Onkohan nyt käynyt niin, että sinä pidt liian tiukkaa linjaa ja mies on tuskastunut siihen. Salli hänelle edes jotain hyvää päivässä ja valmista pääruoat terveellisesti.

Miksi kaikki rasvaiset ja pullamössöt ovat pannassa? salli kohtuullisuus.[/QUOTE]

Jos mies vetää yhtenä suupalana kaksi pusseja pågensseja, niin kyllä silloin on kohtuullisuus kaukana. Voisi jopa luulla, että miehellä on ahmimishäiriö.

Ymmärrän ap suuttumuksesi ja huolesi. Mun miehellä on ykköstyypin diabetes ollut jo 8-vuotiaasta, ja nykyään hän syö todella epäterveellisesti. Olen kysellyt syytä siihen, ja kuulemma vanhemmat oli niin hitlereitä hoidon suhteen että kun muutti omilleen ei jaksanut sitä tiukkislinjaa enää. Nyt nauttii herkuista päivittäin; kebabit, hese, karkit, limsat, pitsat jne. :/ salaattia ei söis millään, samaten ei mm. kalaa, joka ois hälle tärkeää.

Tilanne on puolisolle turhauttava. Ja kun se muutos pitää lähteä diabeetikosta itsestään. Yritän olla painostamatta ja kyttäämättä niinkuin vanhempansa, mutta ohjata oikeaan suuntaan. Etsin kaupasta aina vähärasvaiset tuotteet, sekä sokerittomat. Yritän tehdä terveellistä ruokaa. Vältän liian suolan käyttöä. Teen diabeetikolle sopivia herkkuja. Kannustan sokerienmittaukseen.

Mutta perseestä se diabetes tietty on, etenkin sairaalle itselleen mutta myös lähipiirille.

Kai miehellesi on kerrottu hoitavan tahon puolesta, mihin diabetes hoitamattomana johtaa? Silmänpohjamuutokset ja neuropatia eivät ole mikään kiva juttu, ne kun voivat johtaa sokeuteen ja kehon ääreisosien amputaatioon. DM, ylipaino ja huono sokeritasapaino altistavat sydän- ja verisuonielinten sairauksille: sepelvaltimotautiin tai muuhun valtimonkovettumatautiin (jotka herkästi johtavat sydän- tai aivoinfarktiin), munuaisten rasittumiseen (munuaisten vajaatoiminta) ja vaikka mihin muuhun.

Lisäksi ylipainosta on vanhemmiten todella vaikeaa päästä eroon, ja se yhdessä vähän liikunnan kanssa aiheuttavat just heikentynyttä verenkiertoa, jolloin riski kaikkiin sairauksiin kasvaa.

Olen sairastanut ykkös tyypin diabetestä seitsemän vuotiaasta. Olen ollut siitä asti pistos hoidolla. Syön myös rasvaisia herkkuja, aikalailla kohtuudella. Itseäni kyllä lähinnä ärsyttäisi jos joku muu vahtisi syömisiäni koko ajan. Kyllä niiden elämäntapa muutosten pitää lähteä siitä ihmisestä itsestään, sinä ap et ole miehesi äiti. Voit kyllä kertoa, että toivoisit hänen syövän terveellisemmin, mutta sen lopullisen valinnan tekee miehesi itse.

Mun miehelle ei edes tehty sokerirasitusta, koska arvot oli heti niin korkeat (yli 16).
Se tässä mättääkin, kun sillä on ne sokerit noin alhaiset vaikka mättää herkkuja :O

[QUOTE="aapee";29246857]"Suomalaisten suositusten mukaan HbA1c saisi olla tyypin 2 diabeetikoilla enintään 6,5 –7 prosenttia"

Alle 6 on todellakin tavoitearvo. Alkuun oli pitkäsokeri jotain 96, en tiedä mikä arvo tuo oli oikein, koska sen jälkeen ilmoitettu tuo eritavalla. Mainittakoon vielä, että diabetes kun todettiin, oli paastoarvot yli 16.[/QUOTE]

Ruokavalio hoidolla tavoite voi olla 6, kun puhutaan pitkästä sokerista. Noin 6,5 se voi olla tablettihoidossa, mutta ei alle 6, insuliinia käyttävillä tavoite arvot voi olla vieläkin korkeampia, monisairailla diabeetikoilla esim. 8 %. Tosin %-arvot on jo vähän vanhoja ja terveydenhuollossa puhutaan mieluummin esim. tavoitetasosta 48 mmol/mol.

[QUOTE="noh";29247201]Mä ainakin valisisin syömisen vaikka olisi diabetes kaikki eivät vaan halua kitua ja elää.[/QUOTE]

syömisellä vaan voi menettää koipensa ja näkönsä. tai vaikka henkensä.

Ruokavalio hoidolla tavoite voi olla 6, kun puhutaan pitkästä sokerista. Noin 6,5 se voi olla tablettihoidossa, mutta ei alle 6, insuliinia käyttävillä tavoite arvot voi olla vieläkin korkeampia, monisairailla diabeetikoilla esim. 8 %. Tosin %-arvot on jo vähän vanhoja ja terveydenhuollossa puhutaan mieluummin esim. tavoitetasosta 48 mmol/mol.

Eihän ne lääkärit mitään mistään tiedä :D kun sanoivat, että tavoite alle 6. Hohhoijaa taas...

[QUOTE="aapee";29247195]Mun miehelle ei edes tehty sokerirasitusta, koska arvot oli heti niin korkeat (yli 16).
Se tässä mättääkin, kun sillä on ne sokerit noin alhaiset vaikka mättää herkkuja :O[/QUOTE]

Harkitsisin lääkityksen vähentämistä/lopettamista (en toki neuvottelematta asiasta lääkärin/diabeteshoitajan kanssa). Lääkityksellä voi tosin olla suuri merkitys esim. tuossa laihtumisessa ja muutenkin rasva-aineenvaihdunnalle.

[QUOTE="aapee";29247457]Eihän ne lääkärit mitään mistään tiedä :D kun sanoivat, että tavoite alle 6. Hohhoijaa taas...[/QUOTE]

Sano nyt sen ukkos pituus ja paino niin tiedetään kuinka pulska se on.

[QUOTE="aapee";29247457]Eihän ne lääkärit mitään mistään tiedä :D kun sanoivat, että tavoite alle 6. Hohhoijaa taas...[/QUOTE]

Melko harva lääkäri oikeasti tietää diabeteksen nykyisistä hoitosuosituksista. Diabeteshoitajillakin on usein päivitetymmät tiedot. Satunnaisetkin liian alhaiset sokeriarvot on huonompi vaihtoehto kuin kohtuullinen taso verensokereissa. Ennen ja jälkeen ruokailun arvot vaihtelee terveelläkin ja huomattavasti enemmän ne vaihtelee diabetesta sairastavilla.

Melko harva lääkäri oikeasti tietää diabeteksen nykyisistä hoitosuosituksista. Diabeteshoitajillakin on usein päivitetymmät tiedot. Satunnaisetkin liian alhaiset sokeriarvot on huonompi vaihtoehto kuin kohtuullinen taso verensokereissa. Ennen ja jälkeen ruokailun arvot vaihtelee terveelläkin ja huomattavasti enemmän ne vaihtelee diabetesta sairastavilla.

No kerroppa, että miten ihmeessä tablettihoitoisessa diabeteksessa voisi olla liian alhaiset sokeriarvot??

Lisäksi matalahko verensokeri usein lisää mässäilyä. Alhainen verensokeri tekee mieli syödä eli korjata/nostaa arvoja, hieman korkeampi verensokeri, ruokahalu pysyy kohtuullisena.

[QUOTE="aapee";29247500]No kerroppa, että miten ihmeessä tablettihoitoisessa diabeteksessa voisi olla liian alhaiset sokeriarvot??[/QUOTE]

Kannattaa ehkä hieman paremmin tutustua asiaan. Tuohon löytyy helpostikin vastauksia vähän perehtymällä diabeteksen lääkehoitoon.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="aapee";29247481]186/100

Lääkäri käski jatkamaan samalla lääkityksellä, miehellä on vielä tosi pieni lääkitys, kun syö 1 tabletti 2 kertaa päivässä..[/QUOTE]

15-20 kiloa ylipainoa.

Kannattaa ehkä hieman paremmin tutustua asiaan. Tuohon löytyy helpostikin vastauksia vähän perehtymällä diabeteksen lääkehoitoon.

Susta tulis varmaan huippulääkäri :D

Lääkäri ja diabeteshoitaja sanoivat, ettei lääkityksellä voi saada liian alhaisia sokeriarvoja aikaiseksi. Alkoholi saattaa lääkkeen kanssa laskea liian matalalle, mutta alkoholia mies ei käytä. Aamulla arvot on olleet noin 5, eli ihan ok.

Tähän sillä pyritään, kun noita lääkkeitä syödään.. Että arvot olis normaalit. 5 sokeriarvo aamulla on todellakin normaali, eikä liian matala. Äly hoi

Yhteistyössä