Käytätkö alkoholia jouluna vai et?

• Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Tämän joulun porukalla aattona ei oteta. Appivanhemmat ovat absolutisteja (uskovaisia). Joulupäivä vietetään minun sukulaisten kanssa ja silloin saattaa yksi jouluolut mennä, vanhemmilla on tapana juoda punaviiniä jouluruoan kanssa, mutta itse en viinistä pidä. Ei mitään sen kummempaa "ryyppäämistä".

Kyllä mä ajattelin joulupöytään ostaa itselleni yhden oluen. Ja jos pöytään tulee viinipullot hankittua (riippuu ketkä meille tulee jouluna vieraiksi) niin ehkä sen 1-2 cl viiniäkin maistan.

"hmh"
No kyllä meillä on tarjolla punaviiniä (nykyään kun lapset isoja), mutta ei sitä seurueelta (4 - 8 henkeä) yleensä mene koko yhtä pulloakaan.

Viime jouluna tyttäreni keitti meille munatotit päivällä. Olipa makoisa, oli myös "ruokaisa".

Jos alaikäisiä paikalla, en ota lasiakaan. Oon sen verran neurootikko, että haluan olla ajokykyinen "jos jotain sattuu".

Aah, perinteinen joulun alkoholinkäyttöketju! =) Eiks se niin menny et joko juodaan pohjanmaan kautta tai kierretään alkot 5km säteellä? Eihän tässä ollut välimuotoja.

No kysymykseen kuitenkin, kyllä meillä juhlapöydässä juodaan viiniä, siis ihan alkoholia.

• Tykkää
Reactions: Pinki ja mamatsu
"oikea ammattivalittaja"
No meilläkin juodaan ruokapöydässä viiniä ja ehkä saunan jälkeen oluet. Jännää kun mun vanhempani olivat uskovaisia ja todella tiukkoja absolutisteja niin silti me 3 lasta käytämme kaikki alkoholia kohtuudella.

HippuTAR
Aattona en juo mitään, ku mennään saunaan niin aikasin. Joulupäivän iltasaunas saatan juoda kaljan.
Mä siis juon vain saunakaljoja ja 2-4 kertaa vuodes kunnon pöhnät. En juo minkään sorttista viiniä enkä tykkää kaljasta ruuan kans.

"vieras."
Tuskin itse ainakaan. Ainoastaan, jos jossain kylässä tyrkytetään ja ei viitsi kieltäytyä, niin voin vähän viiniä maistaa.

Itse en mistään tissuttelusta ole lapsen syntymän jälkeen välittänyt, koska en missään pikkuhiprakassakaan halua olla lapsen läsnäollessa. Yhdestä annoksesta tulee minusta taas vaan epämiellyttävä ole, kuuma ja kusihätä.

nooo
En ole pohtinut asiaa. Kun alkoholin käyttö ei aiheuta meillä sen kummempaa. Voidaan ottaa lasi valkkaria tai terästetty glögi tai sitten ei. En tiedä miksi se pitäis jotenkin etukäteen tietää.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29238811]No meilläkin juodaan ruokapöydässä viiniä ja ehkä saunan jälkeen oluet. Jännää kun mun vanhempani olivat uskovaisia ja todella tiukkoja absolutisteja niin silti me 3 lasta käytämme kaikki alkoholia kohtuudella.[/QUOTE]

Näin myös miehen sisarukset, ne jotka ylipäänsä käyttää osaa kyllä kohtuudella käyttää. Miehen vanhempien läsnäollessa ei kuitenkaan ole otettu muuten kuin häissä. Lähinnä kunnioituksesta. Ei myöskään tupakoida heidän läsnäollessa.

"oikea ammattivalittaja"
Näin myös miehen sisarukset, ne jotka ylipäänsä käyttää osaa kyllä kohtuudella käyttää. Miehen vanhempien läsnäollessa ei kuitenkaan ole otettu muuten kuin häissä. Lähinnä kunnioituksesta. Ei myöskään tupakoida heidän läsnäollessa.
Joo ikinä en ole vanhempieni seurassa alkoholia ottanut se vaan on ollut ihan selvä juttu kun eivät sitä hyväksy.

"harmaa"
Joulunviettopaikassa (missä käydään siis syömässä) on tarjolla alkoholia. Joka toinen joulu jätän sen väliin ja saatan korkeintaan illalla kotona juoda muutaman lasillisen. Joka toisena jouluna sitten hyödynnän surutta alkoholitarjoilua kun lapset on isänsä luona joulunvietossa...

kohtuus kaikessa
Viiniä ruuan kanssa ja ehkä glögit, illan päälle vielä cappucinot rommilla ja dooleyssillä maustettuna :p Mut mitään kännäämmistä en jouluna suvaitse.Itse lapsena kärsiny siitä,että vanhemmat olivat todella humalassa jouluna,siis todella humalassa niin sitä samaa en halua omien lasten ikinä kokevan!!!

Lapsuudenkodissani oli alkoholia jouluisin, pääosin isällä, ja on vielä nykyäänkin siellä.. omassa kodissani ei juoda alkoholia jouluna vaikkei lapsia olekaan vielä. Käytämme muutenkin kyllä harvoin alkoholia ( ehkä 2-4 kertaa/vuosi ).. ei ole tarvetta sille.

Yhteistyössä