Mitä päikyn tätit ajattelee, jos viet lapset hoitoon, vaikka et itse mene edes töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä väliä sillä mitä ajattelee? Viet lapset vähän myöhemmin hoitoon, niin on vähän lyhempi päillä heilläkin ja nauti ostosreissustasi! Eikä kukaan ammattitaitoinen tarhantäti ajattele tuosta yhtään mitään sen kummempaa. Kyllä minäkin vein lapset monestikin hoitoon, vaikka itse olin vapaalla, jos oli jotain sellaista tekemistä, että lapset olisivat olleet tiellä. Ei sellainen päivä kiva ole lapsillekaan, kun ei äiti ehdi kunnolla heihin keskittyä vaan laittaa töllön eteen lastenohjelmia katsomaan ja lämmittää einestä mikrossa.

ärkele tässä raivoaa ja uhoaa. :D Täällä kysyttiin hoitajien ja opettajien mielipiteitä, ja sitten kun vastaus ei miellytäkään (kun asiallisesti kerrotaan päiväkotien nykymwnosta ja suositellaan , että lapset saisivat viettää vapaata ja heillä on siihen yhtäläinen oikeus kuin vanhemmillakin) niin auotaan päätä ja suututaan. ;)

Itse tossa mietin, että onko päiväkodeissa lapsilla niin kamalaa, kun mulla on nyt enemmänkin ongelma se, että lapset ei haluaisi lähteä sieltä kotiin, kun haen ne aina ihan väärään aikaan, on just joku kiva leikki kesken. Just siskoni kanssa tänään juttelin ja tultiin siihen tulokseen, että on se lapselle mukavampaa olla siellä päiväkodissa, kuin että jos ottaisin mukaan autoon istumaan tai vaihtoehtoisesti veisin ne tädilleni.

[QUOTE="Neiti";29233668]No kyllähän se on fakta, että jos sulla on vapaapäivä, myös lapsella on vapaapäivä.[/QUOTE]

Itse pidin aina ennen lapset kotona kun mulla oli vapaa päivä. Kunnes hoitomaksut nousi melkeen täyteen, niin tasan vien hoitoon kun siitä maksankin.

Voi hyvänen aika tuota enniliitä! Ap voit hyvin vain sanoa, että huomenna meidän lapset tulevatkin vasta klo 8 hoitoon. Tai sitten ilmoitat, että haet pois aiemmin.

Juu toki on kiva, että lapset saavat joskus ylimääräisiä vapaapäiviä, mutta ymmärsin ap:n tekstistä, että näitä arkivapaita on säännöllisesti ja muulloin lapset ovat olleet kotona! Kerrasta ei mene pilalle, vaikka hoidossa "jotuisikin" olla. Sillon kun oma lapsi oli päiväkoti-ikäinen, hän oli pääsääntöisesti hoidossa joka päivä, vaikka minä olin pitkiä aikoja kotona. Olin silloin pätkätyöläinen, työajat ja töiden pituus vaihteli kovasti. Se oli PÄIVÄKODIN henkilökunta, joka kehotti, että on parempi viedä hoitoon, vaikka kotona olisinkin. Sillä lailla säilyi lapsella rytmi parempana.

ärkele tässä raivoaa ja uhoaa. :D Täällä kysyttiin hoitajien ja opettajien mielipiteitä, ja sitten kun vastaus ei miellytäkään (kun asiallisesti kerrotaan päiväkotien nykymwnosta ja suositellaan , että lapset saisivat viettää vapaata ja heillä on siihen yhtäläinen oikeus kuin vanhemmillakin) niin auotaan päätä ja suututaan. ;)

Joo niin kysyttiin. Samoin on kysytty miljoonassa aiemmassakin ketjussa ja aina nuo ltot tai "ltot" tulevat sinne manaamaan työpaikkojaan ja omaa työpanostaan.

Itse en ainakaan kehtaisi myöntää olevani joko aa) niin ammattitaidoton, että mun hoivaan ei kannata lastaan tuoda, bee) niin kädetön ja munaton, etten saa tehtyä aloitteita muutoksista, vaan mielummin nillitän itsekseni, että mikään ei kumminkaan koskaan muutu tai cee) kertoa omistavani niin huonoja ammattilaisia työkavereina, ettei heille ei kannata lastaan jättää, mutta en silti vie asiaa eteenpäin.

Aiempi purkaukseni lähti siitä lton viestistä, mutta oli lähinnä purkaus kaikkia samantyylisiä kommentteja ja avautumisia vastaan. Se jäi tekstistäni puuttumaan, joten sitä pahoittelen, muuta en. Tää on niin nähty.

Olen ärkelen kanssa ihan samoilla linjoilla. Enpä juuri muuta ammattiryhmää tiedä kuin nämä lto:t ja kumppanit, jotka niin hanakasti ovat omia työolojaan jatkuvasti mollaamassa. Olen ihan samaa mieltä, että jos olette niin leipiintyneitä, että mikään ei kiinnosta, kaikki on kauheeta ja työolojen parantaminen ei kiinnosta NIIN VAIHTAKAA ALAA.

Omilla lapsilla on kokemusta kahdesta päiväkodista. Molemmissa lapset ovat viihtyneet todella hyvin. Mitään helvetin esikartanoita ne eivät ole. Hoitajat ovat olleet pääsääntöisesti hyviä paitsi tämä tänä syksynä remmiin astunut uusi hoitaja. Mieheni kuvaili tätä hoitajaa eräänä päivänä että "XX:llä on huonoja päiviä ja vielä huonompia päiviä". Uskoisin juurikin tämän tyyppisten akkojen tänne kaakattavan ja haukkuvan työolojaan ja ennenkaikkea paskoja vanhempia. Edelleenkin: VAIHTAKAA ALAA.

Ap, se ei kuulu hölkäsen pöläystäkään niille hoitajille mitä teet tai olet tekemättä. Eikä sun tarvi selitellä jos jonain päivänä vietkin lapset eri aikaan hoitoon. Kunhan se on sovitun hoitoajan puitteissa.

Ajattelen, että sulla on etätöitä, kipeä olo, väsyttää, siivouspäivä jne. Työkaveri miettii että miks vanhemmat tekee lapsia, jos ei halua olla niiden kanssa. Tekee myös päätelmiä vaatteista aamulla, onko joku kotona vai ei. Ärsyttävää. Mitä se kenellekään kuuluu mitä jonkun vapaapäivänä tehdään.

Mutta se kuuluu, kun olet kotiäiti PIENILLE lapsille. Silloin on oikeus haukkua kyseistä henkilöä. Kotiäiti kun hoitaa aina lapsensa, niin terveenä kuin kipeänäkin. Ja ottaa lapset mukaan kaikkiin menoihinsa.

Ja kyllä olen ollut työelämässä pitkään ja tunnollisesti työssä. Ja myös niin, että lapsi on ollut hoidossa. Mutta kertaakaan en ole hoitoon vienyt, jos en ole itse töihin mennyt. En elvistele, mutta en myöskään ymmärrä sitä että lapsi menee hoitoon, vaikka vanhempi ei mene töihin. Hoitopaikka on tarkoitettu työssä käyvien lapsille vanhempien työssä olon ajaksi.

[QUOTE="mietteliäs";29233299]Mulla on lapset olleet kotona jos olen ollut lomalla, en ole edes ajatellut hoitoon viemistä. Nyt muutaman viikon päästä olisi pari lomapäivää ja ajattelin, että veisin lapset niistä yhtenä päivänä hoitoon, kun pitää lähteä Ikeaan siskon kanssa ja lapsia en sinne mukaan halua ottaa, etenkin kun on hieman joulujuttujen hankkimista tuon matkan tarkoitus.
Ajatteleeko päikyntädit pahalla, jos lapset hoitoon sinä päivänä vien? Ne kaksi muuta lomapäivää kyllä vietetään kotosalla.[/QUOTE]

Mitä vitun väliä sillä on mitä ne ajattelee

Mutta se kuuluu, kun olet kotiäiti PIENILLE lapsille. Silloin on oikeus haukkua kyseistä henkilöä. Kotiäiti kun hoitaa aina lapsensa, niin terveenä kuin kipeänäkin. Ja ottaa lapset mukaan kaikkiin menoihinsa.

Ja kyllä olen ollut työelämässä pitkään ja tunnollisesti työssä. Ja myös niin, että lapsi on ollut hoidossa. Mutta kertaakaan en ole hoitoon vienyt, jos en ole itse töihin mennyt. En elvistele, mutta en myöskään ymmärrä sitä että lapsi menee hoitoon, vaikka vanhempi ei mene töihin. Hoitopaikka on tarkoitettu työssä käyvien lapsille vanhempien työssä olon ajaksi.

No eikös se ole ihan sama vienkö lapset hoitoon silloin tädilleni tai päiväkotiin, kun hoitoon mun on ne johonkin sinä päivänä vietävä kuitenkin, kun en mukaan voi ottaa. Mähän en itsekään silloin ole kotona makaamassa. Jos olisin kotona sen päivän, niin tottakai lapsetkin olisivat kotona.

Ihan hyvällä omallatunnolla veisin sun tilanteessa lapset hoitoon. (Ikeassahan on kyllä lapsiparkki, mutta se on 45 min - 1 h), joten ainakin mulla on ollut joskus vaikeuksia ehtiä hoitaa asiani Ikeassa siinä ajassa.)

Mä olen kyllä ajatellut, että kun lapset ensi syksynä aloittaa päiväkodin (melkein 5- ja melkein 3-vuotias), niin siinä harjoitteluvaiheessa aion kyllä pitää heitä siellä muutaman päivän lähes kokonaan ilman että menen itse töihin ja mies voisi pitää myös lomaa. Ollaan sen verran pitkään pidetty lapset kotona, että aiotaan käyttää muutama päivä subjektiivista päivähoitoa hyväksi, ihan ilman huonoa omaatuntoa. Olen opettaja, joten lapsilla tulee olemaan päiväkodista joka vuosi lomaa noin 14 viikkoa, joten en todellakaan syyllistä itseäni muutamasta omasta vapaapäivästä.

Eli siis kun sä teet näin, niin kukaan toinen ei voi tehdä mitään toisin, koska ainoastaan se miten sä hoidat asiat on se oikea tapa ja kaikki muu on väärin?

Oletko sä tietoinen, että työpäivän jälkeen olis aika v- mäistä lähteä raahaamaan kahta väsynyttä lasta ikeaan ostoskierrokselle? Joo, ne lapset on hoitopäivän jälkeen väsyneitä, vaikka niillä onkin ollut ihan sairaan kiva päivä. Joskus on jotain sellasia juttuja, jotka on vaan hoidettava.

Itse menen ensiviikolla hius-ja ripsimalliksi yhteen kouluun. Lapset menee päiväkotiin 10-20
Maksan hoidopsta lähes 600 euroa, joten mulle on ihan sama mitä ne ajattelee.
Meill lapset vielä sairastaa jonkin verran, ja ovat pois eivätkä niitäkään päiviä hyvitä. Vaikka saikkupäiviä tulisi 10 niin, ei silti!!
Koska 11 on se raja!!

Miksi ihmeessä niille pitäisi kertoa? En kerro lapsellekaan. Vuorotöitä tekevänä minulla on aika paljon arkivapaita ja kuussa ehkä pari päivää pidän ihan omaa vapaata. En minä siellä päikyssä huutele, että mitä teen. Ei se niille kuulu pätkääkään.

Meillä päiväkoti haluaa tietää vanhempien työvuorot......en kyllä aina oo ilmoittanut ja joskus on lapset ollu hoidossa ja ite vapaalla (ja vaikka kampaajalla...)

Tänään menen itse lekuriin, koska olen todella kipeä.
Lapset menee päikkyyn kello 11.30 Isi sa hakea illalla 20.00.
Periaatteessa niin ei saisi tehdä, mutta enpä tässä kunnossa jaksa hoitaa.
JA ennekun sanotte mitään, niin mulla on keuhkokuume.
Toinen lapsista on ns. erityislapsi. Adhd ja lievä keva. Tarvitsee paljon vahtimista yms. JA tässä kunnossa musta ei siihen ole.
Turvallisempi olla Pk:ssa ja savat ruoan jota en todellakaan pysty tekemään tässä kunnossa.

Minusta on ihan ok satunnaisesti laittaa lapset vapaapäivinä hoitoon, jos silloin on hoidettavana asioita. Tai jos lapset on muutenkin vajaata viikkoa ja lyhyitä päiviä hoidossa, niin silloin ei edes mitään erityisempää syytä tarvi olla, sillä yli 3-vuotiailla lapsille päivähoito pienissä määrin tekee vaan hyvää.

Mutta aloittaja, miksi et ota lapsia Ikeaan, se olisi todennäköisesti heille hauska reissu? Ikeassa (käsittääkseni kaikissa, mutta en mene vannomaan) on sellainen tosi kiva ilmainen leikkipaikka, johon lapset voi tunniksi jättää leikkitätien valvontaan. Sinä aikana ehtisitte varmaan ne lapsilta piiloteltavat ostokset hoitaa. Ja lapset varmaan itsekin mielellään siellä jonkun aikaa kiertelisi teidän mukana, jos eivät ole aiemmin olleet. Leikkipisteitä on muutenkin siellä ja täällä.

Me käydään ihan lapsen iloksi välillä Ikeassa, vaikka ei ole ihmeempää ostettavaa. :D Lapsi pääsee sinne leikkipaikkaan kun me hetki kierrellään ja sitten syödään lihapullat yhdessä. Shoppailureissu Ikeassa on siis hyvinkin lapsiystävällinen.

Siis minkä ihmeen takia pitää ilmoitella omista menoistaan päiväkotiin? Eihän heitä kiinnosta kuin se miten se lapsi siellä on. Se on heidän työnsä kannalta oleellista, ei se mitä vanhempi tekee kun lapsi on hoidossa. Se on heille aivan yhdentekevää onko vanhempi kotona, kaupossa vaiko vaikka kadulla tienaamassa. Pääasia on päiväkodin henkilökunnalle se koska se lapsi on heidän vastuulla ja koska se tulee ja koska lähtee.

[QUOTE="vieras.";29238940]Minusta on ihan ok satunnaisesti laittaa lapset vapaapäivinä hoitoon, jos silloin on hoidettavana asioita. Tai jos lapset on muutenkin vajaata viikkoa ja lyhyitä päiviä hoidossa, niin silloin ei edes mitään erityisempää syytä tarvi olla, sillä yli 3-vuotiailla lapsille päivähoito pienissä määrin tekee vaan hyvää.

Mutta aloittaja, miksi et ota lapsia Ikeaan, se olisi todennäköisesti heille hauska reissu? Ikeassa (käsittääkseni kaikissa, mutta en mene vannomaan) on sellainen tosi kiva ilmainen leikkipaikka, johon lapset voi tunniksi jättää leikkitätien valvontaan. Sinä aikana ehtisitte varmaan ne lapsilta piiloteltavat ostokset hoitaa. Ja lapset varmaan itsekin mielellään siellä jonkun aikaa kiertelisi teidän mukana, jos eivät ole aiemmin olleet. Leikkipisteitä on muutenkin siellä ja täällä.

Me käydään ihan lapsen iloksi välillä Ikeassa, vaikka ei ole ihmeempää ostettavaa. :D Lapsi pääsee sinne leikkipaikkaan kun me hetki kierrellään ja sitten syödään lihapullat yhdessä. Shoppailureissu Ikeassa on siis hyvinkin lapsiystävällinen.[/QUOTE]

Vanhempi lapsista on kerran ollut Ikeassa mukana ja ei enää ikinä, siinä menee hermot jokaisella. Leikkipaikkaan se ei suostunut menemään yksin, vaan mun olisi pitänyt mennä sinne seuraksi ja se kitinä, ei sitä jaksa kukaan kuunnella. Kaikki lapset kun ei ole samanlaisia, että nauttisivat kierrellä siellä. Sitten kun noi on molemmat mukana, niin villitsevät toisiaan ja mulla menee kaikki aika noiden paimentamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen myös;29238863:
Meillä päiväkoti haluaa tietää vanhempien työvuorot......en kyllä aina oo ilmoittanut ja joskus on lapset ollu hoidossa ja ite vapaalla (ja vaikka kampaajalla...)

Teillä on vissiin vuoropäiväkoti? Meillä ei, koska mies tekee normaalia arkityötä. Maksetaan 16päivästä/kk ja harvoin tulee sekään täyteen vaikka pidänkin silloin tällöin omina arkivapaina lapsia hoidossa. Meidän päiväkodissa eivät ole kiinnostuneita pätkääkään siitä mihin vanhemmat menevät ja tekevät päivän aikana. Kunhan lapset tuodaan ja viedään sovittujen aikojen puitteissa.

Yhteistyössä