Mitä päikyn tätit ajattelee, jos viet lapset hoitoon, vaikka et itse mene edes töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap:n tapauksesta en tiedä, mutta läheskään ainahan se että lapsi on silloin tällöin hoidossa toisen vahemman pitäessä vapaata ei tarkoita sitä että lapsi on aina hoidossa kun jompi kumpi vahemmista on töissä. Lapsi saataa pitää vapaata esim. isän kanssa äidin ollessa töissä. Itse vien hyvällä omallatunnolla lapsen hoitoon vaikka mahdollista kenties olisi hänen kanssaan olla kotona. Yhtä hyvällä omalla tunnolla voi edellisenä päivänä hoitoon ilmoitta että huomenna onkin sellainen tilanne että R voi pitää vapaa päivän vaikka hänet on ilmoitettu hoitoon seitsemästä iltapäivällä kello neljään.

Minä olen ollut kuusi viikkoa sairaslomalla, odottelen polvileikkausta, eli on sairaslomaa leikkaukseen saakka ja sen jälkeenkin tietty. Polveni ei ole kauhean kipeä kun sitä ei rasita, muttei kestä työtäni jossa olen jaloillani koko ajan, siksi saikulla. Rehellisenä ja tunnollisena kysyin päiväkodista saikun alussa, voinko viedä lapsen hoitoon ennen leikkaustakin. Sanoivat että ilman muuta voi viedä!! Mies vie lapsen aamuisin klo 8.30 töihin mennessään, ja minä haen välipalan jälkeen noin 14.40. Ja siis ihan luvan kanssa. :-)

[QUOTE="Zzz";29234035]Olen kanssasi samaa mieltä, jos on kysymys vuoden vanhasta. Leikki-ikäinen taas useimmiten nauttii päiväkotipäivästä. Toki hänkin lomia tarvitsee, mutta nyt oli kyse yhdestä päivästä, ei koko vuoden loma-ajoista!

Ja sydäntäsärkevää on tuollainen asenne ammattikasvattajalla, joka ei näe oman työnsä merkityksellisyyttä ja sitä, miten lapseen vaikuttaa perheen kokonaistilanne. Lapsella on parempi olla, jos äiti saa stressittömästi hoidettua jouluostokset, eikä tarvitse raahautua shoppailemaan väsyneenä työpäivän jälkeen. On sitten äidillä enemmän voimia valmistella kotona joulua yhdessä lasten kanssa.

T. Sos.tt. ja perheterapeutti[/QUOTE]
Hyvin sanottu! Onneksi meidän lapsilla oli ihana päiväkoti ja erityisen ihana päiväkodin johtaja. Hän nimenomaan ehdotti eräänä erityisenä päivänä, että menkää te vanhemmat käymään rauhassa kaupassa ja hakekaa lapset vasta sen jälkeen. Vanhemmillekin yhteinen kauppahetki ilman lapsia kaikessa rauhassa on virkistävää vaihtelua.

sos.tt:lle: huom. sosiaalisista syistä ph:ssa olevat lapset ovat toki asia erikseen, mutta näistä tässä ei nyt ollutkaan kyse. :)

Sos.tt ei taida tietää millaista on tarhan arki, jos vertaa sitä vanhempien kanssa kotona oloon, ja että lapsen on parempi olla päiväkodissa, että äiti pääsee shoppailemaan. (kuin että lapsi olisi isän kanssa illalla kotona ja äiti menisi sillä aikaa ostoksilleen) Kyllä se lapsi nauttii yhteisestä vapaa-ajasta äidin kanssa enemmän, kuin siitä, että saa olla päiväkodissa ja äiti shoppailemassa. :) Kummaa, että normaalin perheen äiti tarvitsisi lomaa omasta lapsestaan.

Yhdestä päivästä toki en edes ihmettelisi, mutta jatkuvasta äidin omaa vapaata kummeksuisin. Mutta pitäisin toki mölyt omassa mahassani. :)

Mä teen vajaata työaikaa, olen tehnyt siitä asti kun lapset meni päiväkotiin. Ovat päikyssä n. 6h/pvä, yleensä vain neljänä päivänä viikossa (maksetaan silti täydet). Ja tämä järjestely siis nimenomaan siksi, että katson sen olevan lasten etu - lyhyet päivät, paljon vapaata. Ja silti, noin kerran kuussa, käyn lasten päikyssä ollessa aivan kaikessa rauhassa ostoksilla tms. keskellä päivää ja jatkan siltä osin töitä kotona illalla, kun nukkuvat. En tunne tästä minkään sortin huonoa omatuntoa enkä ole kyllä kertaakaan tuntenut tarvetta selitellä päikyn tädeille, miten aikani vietän kun lapset ovat hoidossa :D

mä en uhraa ajatustakaan tolle skeidalle "jos sul on vapaata niin lapsikin sitä tarvii".. Meidän lapset on useinmiten lomalla kun mekin mut jos oon esim kipee niin vien lapset hoitoon silti koska haluan mäki joskus levätä rauhassa.Eikä mun tarvi sitä kenellekään kertoa tai selittää. ja ihan sama mulle mitä siihen joku päikyn täti ajattelee. itse tiedän et oon hyvä äiti ja miksi oon jotain päättänyt.

sos.tt:lle: huom. sosiaalisista syistä ph:ssa olevat lapset ovat toki asia erikseen, mutta näistä tässä ei nyt ollutkaan kyse. :)

Sos.tt ei taida tietää millaista on tarhan arki, jos vertaa sitä vanhempien kanssa kotona oloon, ja että lapsen on parempi olla päiväkodissa, että äiti pääsee shoppailemaan. (kuin että lapsi olisi isän kanssa illalla kotona ja äiti menisi sillä aikaa ostoksilleen) Kyllä se lapsi nauttii yhteisestä vapaa-ajasta äidin kanssa enemmän, kuin siitä, että saa olla päiväkodissa ja äiti shoppailemassa. :) Kummaa, että normaalin perheen äiti tarvitsisi lomaa omasta lapsestaan.

Yhdestä päivästä toki en edes ihmettelisi, mutta jatkuvasta äidin omaa vapaata kummeksuisin. Mutta pitäisin toki mölyt omassa mahassani. :)

Olen alkuperäiseltä koulutukseltani sosionomi ja tuöskennellyt 4 vuotta lastentarhanopettajana.

Itselläni on 4 lasta ja kyllä he ovat välillä olleet yksittäisen päivän päiväkodissa, jotta minä olen saanut hoidettua esim. lääkärikäynin tai virastoasioita ja samalla hieman shoppaillutkin. Myös omalla sairaslomalla olen vienyt hyvällä omallatunnolla lapsia hoitoon. Tietääkseni perheessämme ei ole sosiaalisia ongelmia ;) ja lapset ovat viihtyneet päiväkodissa.

Ja edelleenkin puhun yksittäisestä päivästä, niin kuin ap kysyi. Jatkuvaa vapaapäivinä / lomilla lasten kokopäivähoitoon viemistä en pääsääntöisesti näe hyvänä.

eli nimimerkki jep :n mielestä lapsen arki on parempaa päiväkodissa kuin kotona oman vanhemman kanssa? Päiväkotipäivä ei ikinä voita päivää oman äidin/isän kanssa (poislukien sos.tapaukset, erityislapset ym.poikkeukset). Se on vain totuus, jota ei päivähoitoon perehtymätön vanhempi aina ymmärrä. Oli se päiväkoti sitten kuinka ihana ja ammattimainen tahansa, omia vanhempia ja heidän lapselleen antamaa aikaa ei voita mikään ammattikasvatus. Sen luulisi jo käsittävän maalaisjärjellä.

eli nimimerkki jep :n mielestä lapsen arki on parempaa päiväkodissa kuin kotona oman vanhemman kanssa? Päiväkotipäivä ei ikinä voita päivää oman äidin/isän kanssa (poislukien sos.tapaukset, erityislapset ym.poikkeukset). Se on vain totuus, jota ei päivähoitoon perehtymätön vanhempi aina ymmärrä. Oli se päiväkoti sitten kuinka ihana ja ammattimainen tahansa, omia vanhempia ja heidän lapselleen antamaa aikaa ei voita mikään ammattikasvatus. Sen luulisi jo käsittävän maalaisjärjellä.
En sanonut, että arki on parempaa päiväkodissa kuin kotona. Mutta mielestäni kumpikin osa on yhtä tarpeellinen. Päiväkodissa on tarjolla sellaisia asioita ja elämyksiä, joita kotona ei ole mahdollista saada. Kyse ei ole mistään vastakkainasettelusta. Se, että lapsi on jonkun tunnin päivässä ammattikasvattajan huomassa ei vähennä kodin ja vanhempien arvoa. Päiväkodin tulisi olla lapselle paikka, jonne on mukava mennä ja jossa tapaa kivoja kavereita ja oppii uusia asioita. Vanhemmille sen tulisi olla paikka, jonne lapsen voi jättää turvallisin mielin. Työntekijöille sen tulisi olla paikka, jossa viihtyy ja jossa tekee työtä mielellään.

[QUOTE="jep";29234257]En sanonut, että arki on parempaa päiväkodissa kuin kotona. Mutta mielestäni kumpikin osa on yhtä tarpeellinen. Päiväkodissa on tarjolla sellaisia asioita ja elämyksiä, joita kotona ei ole mahdollista saada. Kyse ei ole mistään vastakkainasettelusta. Se, että lapsi on jonkun tunnin päivässä ammattikasvattajan huomassa ei vähennä kodin ja vanhempien arvoa. Päiväkodin tulisi olla lapselle paikka, jonne on mukava mennä ja jossa tapaa kivoja kavereita ja oppii uusia asioita. Vanhemmille sen tulisi olla paikka, jonne lapsen voi jättää turvallisin mielin. Työntekijöille sen tulisi olla paikka, jossa viihtyy ja jossa tekee työtä mielellään.[/QUOTE]

Tässä on kerrankin palstalla teksti jonka kanssa olen joka sanasta täysin samaa mieltä! Todella tasapainosen kuuloista asiatekstiä. Kiitos.

[QUOTE="jep";29234257]En sanonut, että arki on parempaa päiväkodissa kuin kotona. Mutta mielestäni kumpikin osa on yhtä tarpeellinen. Päiväkodissa on tarjolla sellaisia asioita ja elämyksiä, joita kotona ei ole mahdollista saada. Kyse ei ole mistään vastakkainasettelusta. Se, että lapsi on jonkun tunnin päivässä ammattikasvattajan huomassa ei vähennä kodin ja vanhempien arvoa. Päiväkodin tulisi olla lapselle paikka, jonne on mukava mennä ja jossa tapaa kivoja kavereita ja oppii uusia asioita. Vanhemmille sen tulisi olla paikka, jonne lapsen voi jättää turvallisin mielin. Työntekijöille sen tulisi olla paikka, jossa viihtyy ja jossa tekee työtä mielellään.[/QUOTE]

Lostavasti kirjoitettu. Jos ammattikasvattajalla energia menee sen pohtimiseen, että voi kun kurjaa, kun nää lapset on täällä, eikä vanhempiensa kanssa kotona, niin lapsilla saattaakin olla kurjaa päiväkodissa. Silloin suosittelisin työntekijälle työnohjausta tai alan vaihtoa ;)

Joku ehdotti, että menisin illalla töiden jälkeen, no ei se onnistu, kun matkaa tonne Ikeaan on toista tuntia ja minnes mä ne lapset illalla laitan :) Olen siis yh ja lasten isä ei edes asu lähellä, joten hänestä ei ole apua. Tätini auttaa paljonkin meitä, mutta ei viitsisi sitäkään aina vaivata näillä asioilla, kun on nyt lähiaikoina joutunut aika paljonkin auttelemaan mua lastenhoidon kanssa, kun on ollut sitä ja tätä asioilla käymistä.
Lapsille itselleen on varmaan paras toi hoitoon meneminen, siellä on kuitenkin niitä kavereita, jotka on tuolle 5-vuotiaalle tosi tärkeitä ja kyllä toi 3v menee myös hoitoon mielellään. Tuon ikäisten kanssa shoppaileminen ei ole kauhean nautinnollista :)

Ihan rauhassa menet sinne Ikea-reissulle ja nautit päivästäsi :) Toisaalta sinun ei ole mitään järkeä illallakaan lähteä reissuun ja järkätä taas lapsille jotain muuta hoitoa, sittenhän siinä kävisi niin ettet näe lapsia koko päivänä oikeastaan :O Uskomatonta, jos joku ammattikasvattaja edes sellaista ehdottaa. Se nyt on ihan sama mitä päiväkodin tädit sinusta ajattelee tai on ajattelematta, ei he sillä tiedolla edes mitään tee oletko töissä vai et. :)

Meillä lapset on 3pv/vko päiväkodissa ja jos minulla on vapaapäivä kun noilla on päiväkotipäivä niin menevät kyllä päiväkotiin.
Oikein odotan nyt kun on yksi vapaa päivä tiedossa ennen joulua, että kuinka otan iisisti, nukun, teen kotihommia ja käyn ehkä uimassa. Lapset on kuitenkin reilu 2vko jouluna kotona, niin en tod tunne huonoa omaa tuntoa tuosta yhdestä päivästä.
Nytkin lapset kokoajan kyselee millon pääsevät päiväkotiin ja isompaa (pian 5v) kovasti harmittaa kun ei pääse kavereiden kanssa sinne leikkimään kun on kipeenä. Vaikka kuinka yritän keksiä kivoja juttuja kotipäiville kun ovat kipeinä, niin en mä millään korvaa 5v leikkikaveria :)

vuorotöitä ja viikollakin välillä vapaita..kerran kuussa vien lapset hoitoon ja nukun koko päivän kotona..en koe siitä huonoa omaa tuntoa=)Ja ens kuussa viedään lapset yhtenä päivänä hoitoon miehen lomalla ja aateltiin lojua vaan kaksin kotona se päivä..pahat vanhemmat=)Mutta koskaan ei oo kukaan kyselly meenkö töihin vai mihin..tosin tiedän että tuolla pk:ssa on työttömienkin lapsia..joka päivä ovat vaikka vanhempi aina kotona.

Mitä se kellekkään kuuluu kenen lapset on vapaapäivät hoidossa ja kenen ei? Mun puolesta olkoon kaikki vapaat hoidossa jos se on vanhempien jaksamisen kannalta parasta. Supermammat jotka ootte 24/7 lastenne kanssa, onnea teille! Ei pitäisi kenenkään persettä kutittaa toisen asiat.

Niin nykypäivää nämäkin keskustelut.
Tärkein on vaan me,my self and i ihan sama väsyykö se lapsi siellä hoidossa ja kaipaako se lapsi vanhempien kanssa kiireetöntä yhdessä oloa, kunhan vaan MINÄ pääsen shoppaileen.
jos ei lapsensa kanssa halua viettää harvoja vapaapäiviään niin silloin voisi katsoa peiliin kauan ja hartaasti.

Tietenkin, jos olet vapaalla, olisi lapsen myös hyvä olla vapaalla. Ajattelepa niin, että se lapsen tarhapäivä on kuin lapsen työpäivä, paitsi että pidempi kuin aikuisen työpäivä. Aina pitää jaksaa tsempata, mennä, touhuta, pukea, riisua vauhdilla, istua rauhallisesti, pukea pahimmillaan 20 lapsen hulinassa, olla hiljaa, kuunnella meteliä monta tuntia päivässä jne. Muiden mukana on mentävä ja touhuttava.

Hienoa, että haluat ostoksille, mutta eikö niitä voi hoitaa työpäivän jälkeen, toisen vanhemmista jäädessä kotiin lapsen kanssa. (yh:t toki erikseen, mutta yleensä tukiverkistoa löytyy).

Kyllä, se on todella itsekästä ja sydäntäsärkevää kuulla, että vanhempi pitää vapaapäiviä omasta lapsestaan. Ja että vanhempi saa vapaapäivän, mutta lapsi ei. Tarhan arki on yllättävän rankkaa lapselle. Päiväkodissa ei millään riitä aikuisia tarpeeksi, niin että lapsesi saisi samaa hoivaa ja läsnäoloa kuin kotona rakkaan vanhempansa kanssa.

Nykyään puhutaan kovasti lapsen subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon, mutta itse asiassa se on nykyisin vanhempien oikeus vapaapäiviin omista, rakkaista lapsistaan.

Terveisin lto

Voihan krokotiilinkyynel sentään.
Ap:han sanoi pitävänsä lapsen muina vapaa- ja lomapäivinä kotona.
Jos yksi päivä tarhassa tuhoaa lapsen psyykeen niin pahasti, että siitä pitää toisten ottaa tuollaista pulttia, niin eiköhän suljeta kaikki tarhat lapsia vahingoittavina kauhukartanoina sitten.

Mitähän jos mä keittiöihmisenä alkaisin valitella ympäriinsä oman työpaikkani vikoja, mollata raaka-aineita ja haukkua henkilöstöä ja sen viitseliäisyyttä. Mielummin käyttäisin energiani asioiden parantamiseen tai sitten vaihtaisin työpaikkaa.

Oikeesti kyrpii lukea täältä joka päivä leipiintyneiden hoitajien kirjoituksia siitä, miten tarhat on perceestä ja muut hoitajat on perceestä, samoin vanhemmat on ihan anuksesta ja palkka on liian pieni ja blaablaablaa. Vaihtakaa alaa, niin ei tarvi valittaa tai tehkää parannuksia. Pienistä puroista kasvaa ne suuret joet ja sitärataa. Täällä valittamalla ei mikään parane.

Ja väitän, että 50% näistä tänne kirjoittavista "lto" nikeistä on niitä kotihoitovauhkoavia kotiäitejä, joilla ei ole tarhasta kokemusta lapsiensa kautta, ovat ehkä kuulleet epäkohtia tai lukeneet IL:n lööpeistä ja nyt tietävät, että KAIKISSA tarhoissa on kaikki ihan päin *ittua.

ärkele on hyvä menee joka päivä leikkimään väh. yhdeksäksi tunniksi sinne päiväkotiin niinkuin suurin osa lapsista ja tulee sitten huutelemaan tänne palstalle vapaa päivistä.

ärkele on hyvä menee joka päivä leikkimään väh. yhdeksäksi tunniksi sinne päiväkotiin niinkuin suurin osa lapsista ja tulee sitten huutelemaan tänne palstalle vapaa päivistä.

Luitko aloitusviestiä ollenkaan? Et varmaan, no tässä siitä tärkein osa sinulle kätevästi, niin ei tarvitse rasittua menemällä lukemaan sitä:
"Mulla on lapset olleet kotona jos olen ollut lomalla, en ole edes ajatellut hoitoon viemistä. Nyt muutaman viikon päästä olisi pari lomapäivää ja ajattelin, että veisin lapset niistä yhtenä päivänä hoitoon"

Lapset AINA äidin lomalla kotona.
KAKSI lomapäivää, joista YHTENÄ päivähoitoon.

Voi kamalaa. Tehkää nyt joku lasuilmo. Jeesustelijat.

Yhteistyössä