Mitä päikyn tätit ajattelee, jos viet lapset hoitoon, vaikka et itse mene edes töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Mulla on lapset olleet kotona jos olen ollut lomalla, en ole edes ajatellut hoitoon viemistä. Nyt muutaman viikon päästä olisi pari lomapäivää ja ajattelin, että veisin lapset niistä yhtenä päivänä hoitoon, kun pitää lähteä Ikeaan siskon kanssa ja lapsia en sinne mukaan halua ottaa, etenkin kun on hieman joulujuttujen hankkimista tuon matkan tarkoitus.
Ajatteleeko päikyntädit pahalla, jos lapset hoitoon sinä päivänä vien? Ne kaksi muuta lomapäivää kyllä vietetään kotosalla.

No en kyllä juuri mitään, ehkä sit ihmettelen jos se hoidettava on joku 9 kk vanha tai lapset on kaikki vanhempien loma-ajat hoidossa. Ja eihän sun tarvi tuota edes sen kummemmin kertoa päikkyyn!

Miksi ihmeessä niille pitäisi kertoa? En kerro lapsellekaan. Vuorotöitä tekevänä minulla on aika paljon arkivapaita ja kuussa ehkä pari päivää pidän ihan omaa vapaata. En minä siellä päikyssä huutele, että mitä teen. Ei se niille kuulu pätkääkään.

Ajattelen, että sulla on etätöitä, kipeä olo, väsyttää, siivouspäivä jne. Työkaveri miettii että miks vanhemmat tekee lapsia, jos ei halua olla niiden kanssa. Tekee myös päätelmiä vaatteista aamulla, onko joku kotona vai ei. Ärsyttävää. Mitä se kenellekään kuuluu mitä jonkun vapaapäivänä tehdään.

No voisin tietysti olla kertomatta, mutta silloin mun pitäisi viedä lapset hoitoon ennen klo 7, mutta jos vien ne vasta klo 8 maissa, niin kyllähän ne tajuaa sen, että mulla ei ole työpäivä.

Siksi miettii niin että myös lapsi tarvitsee vapaata. Ja siis ap en tarkoita sinua, ihanaa että pidät ne muut pvät lapset kotona. Nauti siitä Ikea päivästä täysin rinnoin :) ja me taas arvostamme sitä että reilusti sanotaan että tänään menen ikeaan/jouluostoksille ja en voi ottaa lapsia mukaan. Eikä mitään valehtelua ja luihuilua...

Joka joulun alla olen pitänyt ns. oman vapaan ja käyttänyt sen joululahjahankintoihin. Aivan sama mitä ajattelevat, en ole mainostanut meneväni Ikeaan tai minnekään muuallekaan, ihan tavalliset huomenet aamulla jne.

Tänäkin vuonna on pk kiinni kaksi viikkoa, viime vuonna oli kolme. Ei maksuhyvityksiä, ei mitään. Varahoitopaikka täysin vieras ja eri paikka joka kerta, kuten joka loma-ajankohta. Joten jos joku hoitaja alkais mukuttamaan niin muistutan siihen perään miten monta viikkoa vuodesta me vanhemmat venymme ja venymme, vain koska kunta rahapulassaan pistää luukut kiinni. Joten jos millään viitsitte hoitajat työnne tehdä edes silloin joulukuun alussa. Muu ei teille kuulu.

[QUOTE="Neiti";29233668]No kyllähän se on fakta, että jos sulla on vapaapäivä, myös lapsella on vapaapäivä.[/QUOTE]

Se mikään fakta ole. Se on vain sun mielipide.

AP, sano sitten, että on joku koulutuspäivä tms. ja se alkaakin vasta klo 8-9. Jos kerta koet olevasi selitysvelvollinen.

Tietenkin, jos olet vapaalla, olisi lapsen myös hyvä olla vapaalla. Ajattelepa niin, että se lapsen tarhapäivä on kuin lapsen työpäivä, paitsi että pidempi kuin aikuisen työpäivä. Aina pitää jaksaa tsempata, mennä, touhuta, pukea, riisua vauhdilla, istua rauhallisesti, pukea pahimmillaan 20 lapsen hulinassa, olla hiljaa, kuunnella meteliä monta tuntia päivässä jne. Muiden mukana on mentävä ja touhuttava.

Hienoa, että haluat ostoksille, mutta eikö niitä voi hoitaa työpäivän jälkeen, toisen vanhemmista jäädessä kotiin lapsen kanssa. (yh:t toki erikseen, mutta yleensä tukiverkistoa löytyy).

Kyllä, se on todella itsekästä ja sydäntäsärkevää kuulla, että vanhempi pitää vapaapäiviä omasta lapsestaan. Ja että vanhempi saa vapaapäivän, mutta lapsi ei. Tarhan arki on yllättävän rankkaa lapselle. Päiväkodissa ei millään riitä aikuisia tarpeeksi, niin että lapsesi saisi samaa hoivaa ja läsnäoloa kuin kotona rakkaan vanhempansa kanssa.

Nykyään puhutaan kovasti lapsen subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon, mutta itse asiassa se on nykyisin vanhempien oikeus vapaapäiviin omista, rakkaista lapsistaan.

Terveisin lto

Mä en ois huolissani, mitä pvk henkilöstö ajattelee, vaan kannattais kiinnittää huomiota lapsen tarpeisiin ja perhetilanteeseen. Mikset halua olla oman lapsesi kanssa, jos on vapaa-aikaa??

No voisin tietysti olla kertomatta, mutta silloin mun pitäisi viedä lapset hoitoon ennen klo 7, mutta jos vien ne vasta klo 8 maissa, niin kyllähän ne tajuaa sen, että mulla ei ole työpäivä.

Sanoisin etukäteen, että ko päivänä lapset tulevat hoitoon vasta kello 8, koska käytän vapaapäiväni omien asioideni hoitamiseen. Ikeasta tai mistään muistakaan shoppailusta en mainitsikin sen tarkemmin.

Tietenkin, jos olet vapaalla, olisi lapsen myös hyvä olla vapaalla. Ajattelepa niin, että se lapsen tarhapäivä on kuin lapsen työpäivä, paitsi että pidempi kuin aikuisen työpäivä. Aina pitää jaksaa tsempata, mennä, touhuta, pukea, riisua vauhdilla, istua rauhallisesti, pukea pahimmillaan 20 lapsen hulinassa, olla hiljaa, kuunnella meteliä monta tuntia päivässä jne. Muiden mukana on mentävä ja touhuttava.

Hienoa, että haluat ostoksille, mutta eikö niitä voi hoitaa työpäivän jälkeen, toisen vanhemmista jäädessä kotiin lapsen kanssa. (yh:t toki erikseen, mutta yleensä tukiverkistoa löytyy).

Kyllä, se on todella itsekästä ja sydäntäsärkevää kuulla, että vanhempi pitää vapaapäiviä omasta lapsestaan. Ja että vanhempi saa vapaapäivän, mutta lapsi ei. Tarhan arki on yllättävän rankkaa lapselle. Päiväkodissa ei millään riitä aikuisia tarpeeksi, niin että lapsesi saisi samaa hoivaa ja läsnäoloa kuin kotona rakkaan vanhempansa kanssa.

Nykyään puhutaan kovasti lapsen subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon, mutta itse asiassa se on nykyisin vanhempien oikeus vapaapäiviin omista, rakkaista lapsistaan.

Terveisin lto

Olen kanssasi samaa mieltä, jos on kysymys vuoden vanhasta. Leikki-ikäinen taas useimmiten nauttii päiväkotipäivästä. Toki hänkin lomia tarvitsee, mutta nyt oli kyse yhdestä päivästä, ei koko vuoden loma-ajoista!

Ja sydäntäsärkevää on tuollainen asenne ammattikasvattajalla, joka ei näe oman työnsä merkityksellisyyttä ja sitä, miten lapseen vaikuttaa perheen kokonaistilanne. Lapsella on parempi olla, jos äiti saa stressittömästi hoidettua jouluostokset, eikä tarvitse raahautua shoppailemaan väsyneenä työpäivän jälkeen. On sitten äidillä enemmän voimia valmistella kotona joulua yhdessä lasten kanssa.

T. Sos.tt. ja perheterapeutti

Yhteistyössä