nirsot aikuiset

• Viestiketjun aloittaja nirso
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Äyriäiset, sisäelimet, veriruoat, monet juustot (esim. kaikki homejuustot, emmental, vanha gouda), suolakurkku, raaka sipuli, jalopenot, raaka kala, oliivit, sienet, sinappi, puolukat. Rasvatonta maitoa juon usein ruoalla mutta kevyt- tai täysmaito on nou nou. En juo punaviiniä tai olutta. Nämä tulee ekana mieleen, lista ei varmasti ole kattava. Monia näistä pystyn syömään halutessani pieninä määrinä tai mausteena, esim. pieni määrä suolakurkkua voileipäkakussa tai pieni määrä sinappia nakkikastikkeessa menee jos on nälkä. Ja en odota kenenkään huomioivan rajoitteitani (mieluummin ei, koska sitten on "pakko syödä" jos toinen on nähnyt vaivaa, kuten isäni joka jättää yhdestä pizzannurkasta minua varten sienet pois mutta tunkee sen täyteen homejuustoa), jätän tarvittaessa syömättä tekemättä asiasta numeroa.

Maun vuoksi inhoan vain homejuustoja, sulatejuustoa ja verilettuja sekä muutamia mausteita ja useimpia alkoholijuomia. Suutuntuman vuoksi pääsääntöisesti kaikki löllö, sitkeä, kuiva ja rasvainen iljettää. En tee asiasta suurta numeroa, läheiset tietysti tietää näistä rajoitteistani. En odota, että minulle tehdään mieluisaa tarjottavaa kun en tiedä ikinä itsekään etukäteen mikä juuri tänään sattuisi maistumaan. Yritän syödä ainakin vähäsen kaikkea esim. juhlissa, oikeastaan vain nuo maun vuoksi inhokit pyrin jättämään kokonaan ottamatta jos se on huomaamatta ja kohteliaasti mahdollista.

Minä en tee nirsoilustani koskaan numeroa, enkä nyt ala listata ruokia mistä en pidä. Ainoa, mistä vieraana kieltäydyn on olut ja kahvi iltaisin, kun en ihan totta halua sitä enää kahdeksan aikaan juoda.

Mutta kun tuo kyläily tuli nyt mieleen, niin en voi sietää pikkupitsoja, pakastepullia, valmiita kääretorttuja, pasteijoita, piirakoita joissa on halvinta kinkkusuikaletta ja purkkiananasta... voileipäkakku on aina pahaa, vaikka sitä maistelen silti. Vielä ei ole tullut vastaan hyvänmakuista. Suurin osa kaupan keksihyllyllä olevista kekseistä jää minulta syömättä, enkä niitä itse koskaan osta.

Mutta näin nirson ihmisen näkökulmasta katsottuna ärsyttävää on tarjottavien tuputtaminen. Ota nyt, mikset ota, ota nyt vaan, ihan varta vasten on tehty, ota nyt... ota toinen, ota vaan lisää, mikset ota, ottaisit nyt, no jo nyt on kumma kun ei maistu/kelpaa/ei muka jaksa.

Joskus tekee mieli sanoa että tuo sinun piirakkasi on niin saatanan pahaa että en vaan saa sitä alas. Mutta kohteliaasti otan minipalan ja kieltäydyn santsista vaikka siitä kuinka tulisi paha mieli.

ja mun takia ei tarvi tehä eri ruokia,voin olla syömättä,mutta en syö sellasta josta en pidä tai mikä on epäilyttävän näköstä

myöskään valkosipuli ei mene alas
Minäkään en koskana oleta että minulle tehtäisiin mitään erikseen. Osaan olla syömättäkin, enkä pahoita mieltäni. Tämän takia varmaan en ole ikinä pettynyt häiden tai valmistujaisten tarjottaviin, kun pieneen mieleen ei ole pälkähtänyt että ne olisi tehty jotenkin juuri minua varten tai että olisi pitänyt ottaa ihan kaikki huomioon. Ei tarvitse :)

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
hyi
Nirsonelli 30v ruokapöydässä: hyi en syö tota, hyi en syö totakaan, sit en syö tota kun se on ton väristä, ja voisin syödä tota mut kun siinä on valkosipulia, sipulia en syö ollenkaan enkä kanaa kun sillä on nokka, kalaa on syö koska ne pissaa veteen ja toi ruoka haisee takuulla pahalta... saisiko keitettyä vettä ja yhden riisin mut riisi pitää olla andien länsi-rinteeltä poimittua aamukasteen aikaan tai muuten se haisee pahalta :kieh:

Nirsonelli 30v ruokapöydässä: hyi en syö tota, hyi en syö totakaan, sit en syö tota kun se on ton väristä, ja voisin syödä tota mut kun siinä on valkosipulia, sipulia en syö ollenkaan enkä kanaa kun sillä on nokka, kalaa on syö koska ne pissaa veteen ja toi ruoka haisee takuulla pahalta... saisiko keitettyä vettä ja yhden riisin mut riisi pitää olla andien länsi-rinteeltä poimittua aamukasteen aikaan tai muuten se haisee pahalta :kieh:
Ei siitä nirsoudesta useimmat tee mitään numeroa, kuten tässäkin ketjussa käy ilmi. Huono käytös on eri asia, eikä yleensä rajoitu ruokailutilanteisiin vaan tulee ilmi muissakin vuorovaikutustilanteissa.

nirso
päivän naurut

Itsekin erittäin rajoittunut ruuan suhteen enkä tee siitä numeroa, buffista ym syön mistä tykkään ja jätän muut syömättä. Pari kertaa on miehen sisko tehnyt asiasta anoppilassa numeron mikä sitten on harmittanut. Onneksi ei nyt pitkään aikaan.

Lihoista esim en välitä, syön harvoin kanaa ja pekonia, muuten vain nautaa (enimmäkseen jauhelihaa pieninä määrinä). Makkaroissakin lähinnä lenkkiä ja hiillosta, muutama muukin menettelee. Pihvit syön vain kypsänä, mielummin syön karrelle palanutta kuin mediumia. Kaloja voin maistaa melkein mitä vaan, mutta lohi on oikeastaan ainoa mitä syön/teen itsekin.

Kasviksista tykkään lähinnä raakana tai "puolikypsiksi" paistettuna, keitetyt kasvikset ei uppoa kuin väkisin.. Useimmat pavut, sienet ja ei-niin-jokapäiväiset kasvikset (kesäkurpitsa, selleri, purjo...) ei ole minun makuuni. Tomaatti menee muuten mutta ei aurinkokuivattu tai soseet/pyreet/murskat (paitsi ketsuppi)

Monesti se on se rakenne mikä öllöttää, kasviksien kohdalla enempi maku. Tulee sellainen oksennusrefleksi ja nieleminen tuntuu ihan mahdottomalta.

Itselläni on kaksossisko joka on huomattavasti kaikkiruokaisempi kuin minä joten kasvatuksessa ei mitään vikaa, kyllä meidän äiti teki monipuolisesti kaikenlaista pöperöä ja käski kaikkea syömään, mutta tällainen minusta vaan tuli.

Professional Griefer
Kiinnostais kuulla, mikä on sitten teidän tosi nirsojen lempiruoka? Ja pitääkö olla itse valmistettu "varmuuden vuoksi" vai onko joku ruoka, joka onnistuu aina kaikilta kaikkialla? :D

"nuuh"
Kökköjogurtit ja meetwurstin reunat (jää kurkkuun jumiin)
Jouluruoat ( kinkku varsinkin haisee sian virtsille)
Viinit ja siiderit (jätän mieluusti teille hoitajille)
Kirkas viina ( jätän mieluusti teille kokkoomusmieheille)
Sienet (lötköjä ja maistuu aina haudalle vaikka miten paistais)
Murot ja myslit (marsun ruokaa)
Kuminaleivät (kaikkea ruotsalaista ei pidä ottaa tosissaan)
Valmiit kinkkusuikaleet (kengännauhoja)
Lihapiirakat (hyllyvä ruskea rasvakökkäre)

Kiinnostais kuulla, mikä on sitten teidän tosi nirsojen lempiruoka? Ja pitääkö olla itse valmistettu "varmuuden vuoksi" vai onko joku ruoka, joka onnistuu aina kaikilta kaikkialla? :D
Mulla ainoa takuuvarma on tuoreet vihannekset, marjat ja hedelmät. Jääkaappikylmänä ne maistuu aina :) Mitään varsinaista lempiruokalajia ei ole, kaikki voi jonain päivänä yököttää ja seuraavana päivänä taas sitten ei.

En ole kovin nirso, enkä ole esimerkiksi koulumaailmassa törmännyt vielä ruokaan, jota en voisi syödä (paitsi siskonmakkarakeitto ala-asteella, sen muistan).

On mulla kuitenkin joitain juttuja, joita en käytä ja ne ovat kahvi, raaka kala, oliivit ja porsaanlihaa välttelen.
Tällä hetkellä välttelen myös likööreitä, sillä jostain syystä niistä tulee nykyisin todella oksettava olo, vaikka vielä n. vuosi sitten rakastin niitä.
Olut taas on niin hyvää!

Yhteistyössä