Mitähän opettaja tuumais kun kieltäis lapselta hiihdon?

Katsoin ensivuoden liikuntatuntisuunnitelmaa ja hiihtoa näkyy olevan neljä viikkoa. Liikuntaa on kahtena päivänä viikossa, eli hiihto kertoja tulee kahdeksan. Viime vuonna hiihto oli peruttu kahdesti pakkasen vuoksi, joten todellinen hiihtomäärä on noin kuusi kertaa kevään aikana. Edellisinä vuosina olen saanut sukset lainattua. Nyt en tod.näköisesti saa. Lapseni ei siis koskaan hiihdä muuten kuin koulussa pakolliset. Hän ei edes pidä hiihtämisestä. Kirpparilla oli kauheita suksia (kuluneita ja rikkinäisiä siteitä) ilman monoja tai monoilla ilman sauvoja. 135cm pitkälle lapselle suksipaketti monoineen maksaa n.150€. Meinasin nyt laittaa wilmaan viestin että lapseni ei hiihdä tänä vuonna. Hän voi vaikka kävellä ladun vieressä sen tunnin kahdesti viikossa kuukauden ajan. Minulla olisi varaa suksiin kyse ei ole siitä. Tuntuu vaan niiiiiin tyhmältä investoida yli sata euroa kapistuksiin joita emme muulloin tarvitse mihinkään.. Pakkohiihto ei kehitä lastani millään tavalla, eikä hän jää omastakaan mielestään mistään paitsi..
 
Urheiludivarista ollaan haettu. Ne on kätevä vaihtaa samaisessa paikassa suurempiin pienellä välirahalla.
 
vieras#
Onko koululla lainasuksia? Tai olisko esimerkiksi jollain rinnakkaisluokalla saman kokoista kaveria, jolloin suksia voisi lainata, jos liikuntatunnit eivät ole samaan aikaan.

Oletko etsinyt esim. tori.fistä, facebookin kirppisryhmistä?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
taas näitä
osta se 150:n setti ja vie niiden kuuden kerran jälkeen sporttidivariin. saat ihan hyvän hinnan uudenkarheista vehkeistä.

mitähän samaa ap kuvittelee noin liikunnallisessa mielessä olevan kävelemisessä ja hiihtämisessä? samalla logiikalla voisit ilmoittaa opelle, että lapsesi ei pelaa fudista, mutta voi pyöräillä sen aikaa.
 
Koululla ei ole lainata suksia. Täällä ei ole divaria. En tiedä miten aloittaisin rinnakkaisluokan vanhemman kanssa keskustelun kun en heitä tunne.. "Moi, olen tirpan äiti ja haluaisimme teidän suksia lainaa...." Ja muutenkin olen kyllästynyt metsästämään koko suksia lyhyen ajan takia. Lapsi vinkuu kun ei jaksa kulettaa suksia mukana ja vinkuu kun inhoaa hiihtämistä ja minä vingun joka vuosi kun ne pitää hommata. Jos en vaan hommais.. :)
 
Niin ja vastaus kysymykseesi vielä.
Meidän lasten liikkamaikat antaisivat huonomman numeron, jos ei suostu edes koulun lainasuksilla hiihtämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memyöös;29228207:
Itse olen miettinyt, että lapseni lopettaa kokonaan fysiikan ja kemian tunnit. Itse en niistä aikoinani pitänyt eikä lapsenikaan niistä tykkää. Enkä ole ikinä noita fysiikan tai kemian taitoja koulun jälkeen tarvinnut.
Good for you!! :vampire:
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Koululla ei ole lainata suksia. Täällä ei ole divaria. En tiedä miten aloittaisin rinnakkaisluokan vanhemman kanssa keskustelun kun en heitä tunne.. "Moi, olen tirpan äiti ja haluaisimme teidän suksia lainaa...." Ja muutenkin olen kyllästynyt metsästämään koko suksia lyhyen ajan takia. Lapsi vinkuu kun ei jaksa kulettaa suksia mukana ja vinkuu kun inhoaa hiihtämistä ja minä vingun joka vuosi kun ne pitää hommata. Jos en vaan hommais.. :)
No hittolainen, ei lainasuksia, ei divaria, höh. Huutonetistä ainakin saa halvalla.

Mä en lapsen kitinään kiinnittäisi mitään huomiota, liikkatunnilla hiihdetään ja se on piste.:D

Kun minä olin pieni niin sai sentään valita meneekö hiihtämään tai luistelemaan.:D
Olisko tälläistä mahdollisuutta teidän koululla? Oletko kysynyt?
 
"vieraana"
Muhun ei kyllä vaikuttaisi mitenkään lapsen kitinät, mutta muuten oon samaa mieltä kalliiden välineiden hakkimisesta paria koululiikunta kertaa varten. Ymmärrän hankinnat koulua varten joilla on jatkuvaa käyttöä. Mut oikeesti 8 kertaa hiihtoa ja jos lapsi vaikka sattuu olemaan kipeänä, niin tulee pirun kalliit koululiikunnat. En meinaa pakota harrastamaan liikuntaa josta hän ei pidä vapaa aikanaan.

Jos koululla ois laina suksia niin sit niillä menemään kitinöistä huolimatta. Meille valitettiin päiväkodista kun ei ostettu lapselle suksia joissa kunnon siteet ja monot, vaan lapsella oli sellaset mihin laitetaan remmeillä kenkä kiinni. Hiihtivät 3 kertaa urheilukentän ympäri....
 
Kun minä olin pieni niin sai sentään valita meneekö hiihtämään tai luistelemaan.
Olisko tälläistä mahdollisuutta teidän koululla? Oletko kysynyt?


Hyvä idea, suorastaan mahtava! Uskon että en ole ainoa joka asian kanssa tuskailee. Ainakin yhden perheen tiedän joilla ei olisi varaa edes käytettyihin suksiin, mutta nipistävät sitten muusta (kuten ruuasta) että lapsi hiihtää pari kertaa vuodessa. Voisihan sitä ehdottaa mutta en usko että käytännössä onnistuu. Lapset ovat toisella luokalla ja tarvitseevat valvontaa. Opettaja vetää liikuntatunnit yksin.
 
"Jenis"
Siitähän tulee mielenkiintoinen soppa, kun jokaisen perheen mamma alkaa "kieltää" lapseltaan erilaisia kouluaineita tai osia niiden sisällöstä ;) Se lapsihan saattais vaikka innostua hiihtämisestä, jos ois kunnon välineet ja pääsisi vaikka äidin/isän/kummin kanssa ladulle muutenkin kuin koulussa pakolliset tunnit. Hiihtäminen ei oo kauheen helppoa omaksua jos sitä ei yhtään harjoittele vaan vetäisee suorilta ladulle, vääränkokoisissa kamppeissa ja sukset voitelematta, esim...
 
[QUOTE="vieraana";29228266]Muhun ei kyllä vaikuttaisi mitenkään lapsen kitinät, mutta muuten oon samaa mieltä kalliiden välineiden hakkimisesta paria koululiikunta kertaa varten. Ymmärrän hankinnat koulua varten joilla on jatkuvaa käyttöä. Mut oikeesti 8 kertaa hiihtoa ja jos lapsi vaikka sattuu olemaan kipeänä, niin tulee pirun kalliit koululiikunnat. En meinaa pakota harrastamaan liikuntaa josta hän ei pidä vapaa aikanaan.

Jos koululla ois laina suksia niin sit niillä menemään kitinöistä huolimatta. Meille valitettiin päiväkodista kun ei ostettu lapselle suksia joissa kunnon siteet ja monot, vaan lapsella oli sellaset mihin laitetaan remmeillä kenkä kiinni. Hiihtivät 3 kertaa urheilukentän ympäri....[/QUOTE]

Ja voi helvetti suorastaan pk:n hiihtoa.. Viime vuonna päiväkoti-ikäiselle lapselle piti ostaa sukset (maksoi 89€, kuitti on tallessa) koska päiväkoti suorastaan vaati ne kun hiihdetään paljon. Intin että en osta mutta ostin kun keljuilivat asiasta joka päivä. Hiihtoa oli tasan kerran ja sekin kesti 15 minuuttia.. :kieh: Kyllä keljuilin takaisin sen minkä kerkesin ja tein hyvin selväksi ettei tulevana talvena lapsellani tule olemaan suksia päiväkotiin ellei sitten entiset satu vielä mahtumaan.
 
Rollolainen
Katsoin ensivuoden liikuntatuntisuunnitelmaa ja hiihtoa näkyy olevan neljä viikkoa. Liikuntaa on kahtena päivänä viikossa, eli hiihto kertoja tulee kahdeksan. Viime vuonna hiihto oli peruttu kahdesti pakkasen vuoksi, joten todellinen hiihtomäärä on noin kuusi kertaa kevään aikana. Edellisinä vuosina olen saanut sukset lainattua. Nyt en tod.näköisesti saa. Lapseni ei siis koskaan hiihdä muuten kuin koulussa pakolliset. Hän ei edes pidä hiihtämisestä. Kirpparilla oli kauheita suksia (kuluneita ja rikkinäisiä siteitä) ilman monoja tai monoilla ilman sauvoja. 135cm pitkälle lapselle suksipaketti monoineen maksaa n.150€. Meinasin nyt laittaa wilmaan viestin että lapseni ei hiihdä tänä vuonna. Hän voi vaikka kävellä ladun vieressä sen tunnin kahdesti viikossa kuukauden ajan. Minulla olisi varaa suksiin kyse ei ole siitä. Tuntuu vaan niiiiiin tyhmältä investoida yli sata euroa kapistuksiin joita emme muulloin tarvitse mihinkään.. Pakkohiihto ei kehitä lastani millään tavalla, eikä hän jää omastakaan mielestään mistään paitsi..


Miten ihmeessä noin kalliita paketteja olet löytänyt. Vielä viiem vuonna aikani prismassa tais olla alle 100e koko paketti,joss aoli monot , sukset, siteet ja sauvat. ei paha hinta
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vieras#
Pakkohiihto ei kehitä lastani millään tavalla, eikä hän jää omastakaan mielestään mistään paitsi..
Tuo nyt ei ole mikään syy vaatia, ettei tarvitsisi hiihtää, tai samalla perusteella pitäisi sitten voida jättää välistä myös vaikka uinti, käsityöt tai kemian tunnit... Välineiden hankkiminen taas on, mun mielestä koululla pitäisi olla lainavälineitä. Tai opettajat voisivat edes helpottaa oppilaiden kesken lainaamista laittamalla vaikka käytävälle ilmoitustaulun ja viestin vanhemmille, että sitä kautta voi tarjota tai pyytää välineitä lainaan (tai myydä ja ostaa, joillakin voi lojua ylimääräisinä esimerkiksi sisarusten vanhoja välineitä sopivassa kokoluokassa). Mun kouluaikoina koululla järjestettiin joskus kirppispäivä, jonka tarkoituksena oli tuoda myyntiin just suksia, luistimia ja kypäriä ym.
 
Rollolainen
Täällä ainakin on pyydetty vanhempia laittamaan viestiä opettajille jos lapsella ei ole suksi tai luistimia. En tiiä savatko lainaksi koululta vai tekevätkö jotakin muuta siloin.
 
"Kukka"
Ei meilläkään lapset hiihdä muulloin kuin koulussa. Olemme ostaneet suksia edullisesti kirpputoreilta ja viime talvena alesta. Monoissa on ollut reippaasti kasvuvaraa (asia korjaantuu alussa mainiosti villasukilla). Näin samoja välineitä on käytetty pari-kolme vuotta ja sisarukset mahdollisuuksien mukaan rintarinnan siirtymävaiheessa.

Kannattaako koulun kanssa alkaa temppuilla? Se antaa lapsellekin huonon viestin.
 
hiihtopummi
Hiihto on osa suomalaista kulttuuriperintöä. Huonoilla välineillä se mahdollinen kipinä, lapsi kun on oma persoonansa, ei pääse edes syntymään ja varmasti tuo vanhempienkin asenneongelma vaikuttaa lapseen. Hiihto on hyvä ja monipuolisesti rasittava liikuntalaji.

Minä vihaan hiihtoa. Vedin huonoilla suksilla koko ala-asteen ja vähän paremmilla yläasteen. Opin perustekniikat murtomaahiihtoon ja luisteluhiihtoon ja kävin kerran-pari vapaa-ajallakin hiihtämässä parikymmentä metriä kodin viereiseen metsään syömään juustosämpylöitä ja juomaan termarista kaakaota. Vastustin periaatteesta pakkoa harrastaa lajia, josta ei yhtään tykkää. Pakollisissa hiihtokilpailuissa jättäydyin tahallani koko koulun viimeiseksi maaliintulijaksi porrastetuista lähdöistä huolimatta protestoidakseni osallistumispakkoa.

Nyt olen jo kohta kolmekymppisenä muutaman kerran harkinnut suksipaketin ostoa ja lentokentän kiertämistä.

Hiihtoviha jos mikä kasvatti luonnetta, antoi terveen kanavan teini-iän kapinalle ja opetti, että ikävältäkin tuntuvia asioita on ihan hyvä edes kokeilla, niitä kun tulee elämässä vastaan muutenkin. Ja sen, että kuuma mehu on kuitenkin parempaa kun on ensin pakkasessa suksinut menemään, palkinto tuntuu paremmalta kun sen eteen on vähän ponnistellut.

Oma lapseni hiihtää ne pakolliset.
 
[QUOTE="Jenis";29228285]Siitähän tulee mielenkiintoinen soppa, kun jokaisen perheen mamma alkaa "kieltää" lapseltaan erilaisia kouluaineita tai osia niiden sisällöstä ;) Se lapsihan saattais vaikka innostua hiihtämisestä, jos ois kunnon välineet ja pääsisi vaikka äidin/isän/kummin kanssa ladulle muutenkin kuin koulussa pakolliset tunnit. Hiihtäminen ei oo kauheen helppoa omaksua jos sitä ei yhtään harjoittele vaan vetäisee suorilta ladulle, vääränkokoisissa kamppeissa ja sukset voitelematta, esim...[/QUOTE]

Ei meilläkään lapset aluksi tykänneet, mutta sitten mekin hankittiin miehen kanssa sukset, niin johan oli kivaa. Laitettiin reppuun mukaan kuumaa kaakaota etc.
Nyt menevät välillä ihan kaveriporukoissaan hiihtelemään, ja hauskaa on. Pitävät kisoja jne..:)
 
Olen kysynyt opettajalta voiko suksia lainata jostain ja vastaus oli että jokainen perhe huolehtii itse että lapsella on sukset. Hiihto kuuluu tuntisuunnitelmaan ja sukset on silloin oltava. Mielestäni tämä on väärin perheitä kohtaan ja en todellakaan suostu ostamaan edes "alle satasen" pakettia muutaman kerran takia.
 
"mmm"
Varmaan vaikuttaa liikunnan numeroon. Meillä poika tykkää hiihtää mutta astman vuoksi ei varsinkaan yli 15 asteen pakkasella ei pysty. Ja tämäkin jo vaikuttaa numeroon, näin se valitettavasti vain menee. Vaikka on lääkärin todistus viety koululle. Itse ajattelisin että toisaalta lapselle ei tulevaisuuden vuoksi ole hyväksi jos äiti myöntyy siihen ettei ole pakko tehdä jos ei huvita. Jos se asenne seuraa muissakin asioissa niin vaikeuksia varmaan tulee. Ja meillä hiihdettiin varmaan kolme talvea samoilla suksilla, sauvat piti ostaa uudet jossain vaiheessa.
 
En aio ostaa itselleni suksia esimerkin vuoksi koska en pidä hiihtämisestä. Käymme uimassa, lenkillä ja kuntosalilla (lapsikin kuuluu seuraan jonka salilla käymme. Siellä voi puupainojen lisäksi harrastaa pituushyppyä, kuulaa ja keihästä). Lisäksi tämä isompi lapsi harrastaa tanssia ja teatteria sekä ihan tavallisia ulkoleikkejä ja talvella luistelua ja pulkkamäkeä. Miksi, OI MIKSI meidän pitäisi hiihtää kun siitä ei kukaan tykkää??
 

Yhteistyössä