Saako työtön sitä korvausta vai ei? Kyseessä loma ulkomailla

• Viestiketjun aloittaja Nga trang beach
  • Ensimmäinen viesti
Nga trang beach
Ollaan perheen(mies ja tyttö) kanssa lähdössä ulkomaille kuukaudeksi. Onko kellään palstalaisilla mitään infoa siitä, että saako työtön työnhakija sitä t.kassan maksamaa päivärahaa kyseisen loman aikana? Käsittääkseni työtarjous pitäisi ottaa vastaan vaikka olisi ulkomailla lomailemassa, mutta eiköhän saada sovittua, että pidetään profiilini sen ajan passiivisena

uainakin aikaisemmin
Etukäteen pitää sopia te-toimiston kanssa ulkomaanmatkasta. Saattavat muuten määrätä vielä reissun jälkeen karenssin. Itse olin koulutustuella ollessani viikon ulkomailla ja sain sovittua matkan opiskeluun liittyväksi harjoitteluksi, joten koulutustukea ei katkaistu matkan ajaksi, mutta jos olet pelkästään lomalla ulkomaanmatkalla, et ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten et saa korvausta.

"ville"
[QUOTE="piia";29226199]No ei kai viikon reissusta tarvi ilmoitella? Harva työ nyt alkaisi heti seuraavana päivänä ja työnantajan kanssa sovittavissa?[/QUOTE]

Kuukaudestahan tuossa puhuttiin.

Ollos hyvä
Työkkärin faktojen mukaan näköjään saa.
https://asiointi.mol.fi/ilmi/ohjeet_ilmi_fi.htm#ulkomaanmatka

Jännää, että täällä ihmiset vastailevat faktoina ihan mutu tiedoilla

"vieraana"
En muista oliko aikarajoitusta vai ei, mutta matkustaa ulkomaille saa. Kyse on siitä, että on työnantajan saatavilla eli jos työkkäri tarjoaa työtä, kun olet ulkomailla, niin periaatteessa sinun pitää pystyä tulemaan vaikka työhaastatteluun seuraavana päivänä.
Eli koko ajan pitää olla tietoinen esim. tulevasta postista. Itse lomailin kesällä kolmisen viikkoa kotimaassa ja naapurimaassa ja minulla oli kännykkä auki javanhemmat, jotka postilaatikon päivittäin tyhjensivät, saivat ohjeet avata työkkärin ym. vastaavan kirjeet.

Mikä ihmeen urbaanilegenda tämä on, että työtarjous pitäisi ottaa "heti" vastaan ja tulla samantien Suomeen? Missä muka rekrytoidaan niin, että soitetaan yllättäen ihmiselle (ilman että tavataan ensin, haastatellaan...) ja tarjotaan työtä "alkaen heti huomenna"? Yleensä ne rekrytointiprosessit ovat hiukan pitempiä juttuja.

"veeras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29226466:
Mikä ihmeen urbaanilegenda tämä on, että työtarjous pitäisi ottaa "heti" vastaan ja tulla samantien Suomeen? Missä muka rekrytoidaan niin, että soitetaan yllättäen ihmiselle (ilman että tavataan ensin, haastatellaan...) ja tarjotaan työtä "alkaen heti huomenna"? Yleensä ne rekrytointiprosessit ovat hiukan pitempiä juttuja.
Ehkä se on vain niinkuin sanonta tai jotain.
En tiedä millainen systeemi nykyään on, mutta pari-kolme vuota sitten itselleni tuli työkkäriltä kirje ilmoittautua työnantajalle. Sellainen vajaa viikon aikaa oli aikaa soittaa sinne kyseiselle yhteyshenkilölle. Soitin kyllä heti samantien, haastattelu sovittiin seuraavalle viikolle(minulle olisi sopinut vaikka samana päivänä), haastattelussa totesin kyllä, että työn aloittamisaikaa joudutaan venyttää niinkauan, että saan lapsille järkättyä hoitopaikkaa. En tullut valituksi.

ot
Menee vähän ot, mutta pakko kommentoida tuota Mörköäidin viestiä. Itselleni on kolme kertaa soitettu sillosesta työvoimatoimistosta ja kerrottu, että seuraavana päivänä siihen aikaan siinä paikassa on työhaastattelu. Kun olen mennyt haastatteluun, olen joutunut sen jälkeen jäämään suoraan töihin, ettei se rekrytointi välttämättä kovin pitkä prosessi ole.

Menee vähän ot, mutta pakko kommentoida tuota Mörköäidin viestiä. Itselleni on kolme kertaa soitettu sillosesta työvoimatoimistosta ja kerrottu, että seuraavana päivänä siihen aikaan siinä paikassa on työhaastattelu. Kun olen mennyt haastatteluun, olen joutunut sen jälkeen jäämään suoraan töihin, ettei se rekrytointi välttämättä kovin pitkä prosessi ole.
Jaa, no kai se sitten voi noinkin mennä. Riippuu varmaan siitäkin, millaista työtä hakee. Voisi kuvitella, että suurin osa aloista ei toimi noin, miten kuvailit. Tai ainakaan eivät kaikki. Jäitkö siis suoraan haastattelusta töihin, siis ihan siltä istumalta? Mitä olisi tapahtunut, jos sinulla olisi ollut vaikka lastenhoitaja vain haastattelujen ajaksi, tai lääkäriaika myöhemmin samana päivänä tms? Millaisesta työstä oikein oli kyse?

"vieraana"
[QUOTE="vieraana";29226590]Ystävälleni kävi vuosi sitten niin, että työnantaja soitti ja heti seuraavana päivänä piti mennä haastatteluun. Ja siitä reilu viikko, niin oli jo töissä.[/QUOTE]

Ja lisään vielä, että oli muuten melkonen paniikki saada lapselle hoitopaikkaa.

vieras nikki takaisin!
[QUOTE="vieraana";29226598]Ja lisään vielä, että oli muuten melkonen paniikki saada lapselle hoitopaikkaa.[/QUOTE]

Eikös siinä ollut joku ns. suoja-aika tai jotain?

ot
Siis jäin suoraan haastattelusta töihin. Kyseessä oli tehtaan varasto, ruokakauppa ja elektroniikkaa myyvä liike. Itsellä ei silloin vielä ollut lasta, mutta ainakin tuolla tehtaassa toinen samaan aikaan haastateltu aloitti vasta seuraavana päivänä, kun oli jokin meno ssovittu samalle päivälle.

Yhteistyössä