onko yötöitä tekeviä lähihoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvieras

Vieras
oon nyt tehnyt kolmivuorotöitä, listassa on ollut kolme yötä, siis kolmen viikon listassa. Ensi vuoden alusta siirryn tekemään kokonaan yötöitä. Olisi mukavaa kuulla kokemuksia muilta, millainen rytmi teillä on, esim. kolme yötä ja kolme vapaata vai jotenkin muuten? Millaiseksi lisät muodostuu pelkkää yötä tehdessä? Saas nähdä jaksanko, onko kukaan lopettanut ja jos niin minkä takia?

Mä tein pelkkää yötä ennen ku jäin äippälomalle. 7 yötä ja 7 vapaata, tosin loppuraskaudesta 3 yötä ja 3 vapaata. Tykkäsin tosi viikko viikko systeemistä ehdottomasti enemmän! Ja muutenkin tykkäsin yötyöstä :)

Mä tein pari vuotta pelkkää yötä. Alkuun oli ihan ok listoja. Esim. neljä yötä, kolme vapaata, kolme yötä, kaksi vapaata. Mutta sitten lipsahti "väärille raiteille" ja muutaman kk:n listat oli tyyliin viis yötä, kaks vapaata. Meillä ei ylityötunteja maksettu vaan ne saa vapaana. Mulla on vajaita listoja edelleen, kun "maksavat" pois niitä yötöissä kertyneitä tunteja.

Meidän työpaikassa ei toiminut, koska siellä monilla työntekijöillä (esimies mukaan lukien) oli käsitys, että yökkö vaan istuu, eikä tarvii tehdä mitään. Tuli kadehtimista ja pahoja puheita, miten yksi pääsee "liian helpolla". Niinpä lopetin yötyön tekemisen.

Kk:n tilissä oli yleensä 400-500e yötyölisiä.

Tosin mun työnantaja maksaa ihan pa*kaa palkkaa (taitaa olla alin palkka, mitä TES:n mukaan saa maksaa), jossain muussa työpaikassa lisiä voi kertyä enemmänkin. Enitenhän niihin vaikuttaa, onko viikoloppuöitä (varsinkin la-su).

Alkuperäinen kirjoittaja exyökkö;29210204:
Mä tein pari vuotta pelkkää yötä. Alkuun oli ihan ok listoja. Esim. neljä yötä, kolme vapaata, kolme yötä, kaksi vapaata. Mutta sitten lipsahti "väärille raiteille" ja muutaman kk:n listat oli tyyliin viis yötä, kaks vapaata. Meillä ei ylityötunteja maksettu vaan ne saa vapaana. Mulla on vajaita listoja edelleen, kun "maksavat" pois niitä yötöissä kertyneitä tunteja.

Meidän työpaikassa ei toiminut, koska siellä monilla työntekijöillä (esimies mukaan lukien) oli käsitys, että yökkö vaan istuu, eikä tarvii tehdä mitään. Tuli kadehtimista ja pahoja puheita, miten yksi pääsee "liian helpolla". Niinpä lopetin yötyön tekemisen.

Kk:n tilissä oli yleensä 400-500e yötyölisiä.

Toi on ihan älytöntä. Korvaus tulee siitä että joutuu valvomaan yön, ihan niinkuin millä tahansa muulla alalla tulee ilta- ja yölisät. Mitä ihmeen väliä sillä muille on istuuko sen yön tekemättä mitään vai "joutuuko" hoitamaan potilaita kun kuitenkin joutuu olemaan hereillä. Ihmisten kateudella ei kyllä ole mitään rajaa..

Toi on ihan älytöntä. Korvaus tulee siitä että joutuu valvomaan yön, ihan niinkuin millä tahansa muulla alalla tulee ilta- ja yölisät. Mitä ihmeen väliä sillä muille on istuuko sen yön tekemättä mitään vai "joutuuko" hoitamaan potilaita kun kuitenkin joutuu olemaan hereillä. Ihmisten kateudella ei kyllä ole mitään rajaa..

Älä muuta sano! Yökön tehtävän nimenomaan on valvoa siellä. Ja kyllä meillä ainakin riitti vipinää ja vilskettä, jotkut yöt oli sellasia että hyvä ku ehti vessa käydä.
Yököille kyllä yritettiin aina nakittaa kaikkia ylimääräsiä paskahommia, ja sitte oltiin kiukkusia ja naama solmus ku ei suostuttu.

No näinpä. Lisäksi siitä on kiistatonta tutkimusnäyttöä, että yötyö on huomattavasti kuormittavampaa, kuin päivätyö. Se altistaa erilaisille sairauksille, kuten diabetes, sepelvaltimotauti ja ompa jossain ollut muistaakseni rintasyöpäkin mainittuna.

Eli mielestäni yökkö ei TODELLAKAAN tarvitse mitään kateellisten päivävuorolaisten kyhäämää temppulistaa yöksi. Siinä on aivan tarpeeksi, kun valvot sen koko yön ja huolehdit potilaiden turvallisuudesta, sekä teet vain välttämättömimmän.
Yöt on nukkumista varten.
Ne kateelliset voi itse koittaa tehdä perässä, ei oo helppoo tehdä jatkuvasti yötä. Mä en siihen kyllä pystyis, yö silloin tällöin menee, mut oon tosi kiitollinen työpaikallani niille, jotka niitä haluaa enemmälti tehdä, eipähän mun tartte!

Yhteistyössä