Subjektiivinen päivähoito-oikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiqustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiqustiina

Vieras
Elikkä jos on kyseessä uusioperhe ja heille tulee yhteinen ensimmäinen lapsi jonka kanssa äiti jää kotiin niin menettääkö molempien vanhempien lapset päivähoitopaikkansa ? Eli lähinnä nyt haen sitä että menettääkö mieheni lapset tarhapaikkansa kun jään äitiyslomalle vaikka he eivät ole lapsiani mutta asuvat samassa taloudessa.

Elikkä saavat käydä päiväkodissa vaikka olen itse kotona vai he jäävät kotiin minun kanssani ja heille on turvattu hoitopaikka heti kun itse lähden taas töihin ?
Joutuu nyt rautalangasta vääntää :D

NIin kyllä juurikin tuota muutosta mitä nyt kaavaillaa... Koska se edes astuu voimaan ?

Tuskin vielä ensi vuonna (eli vielä jatkuu entisten sääntöjen mukaan). Tuo siis koskee siirtymistä kokopäiväisestä osa-aikaiseen kun toinen vanhemmista on hoito-, äitiys-, vanhempainvapaalla. Tuossa tapauksessa kuitenkin uskoisin, että oikeus kokopäiväiseen muuttuu siirtymävuonna, koska asutte yhdessä ja teidät luetaan yhdeksi perheyksiköksi. Siis jos miehesi on lähivanhempi, joka on myös hoitosopimuksen tehnyt, ja teillä on yksi yksi aikuinen on kotona. En nyt tietysti voi olla varma, mutta samalla periaaatteella kuin lähivanhempi menettää yksinhuoltajaetuutensa Kelasta, jos muuttaa asumaan yhteen.

Eli kannattaa varmaan kysyä päiväkodin johtajalta tai kunnasta menettelytapaa, niin saat oikeaa tietoa mutun sijaan. Sitä nyt oikeastaan voi tässä tilanteessa tarjota.

Mutta jos tuo osa-aikaisuuteen siirtyminen on se muutos joka tulee, niin joka tapauksessa se on rajaus. Eli päivähoitopaikkaa tuskin menetettäisiin kokonaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä