Mitä olette mieltä (tapahtunut koulussa tunnilla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poikani käy siis erityiskoulua (hänellä on diagnoosina: laaja-alainen kehityshäiriö, autistiset/asberger piirteet).

Eilen opettaja oli lukenut kirjaa ja poikani oli sitten johonkin väliin kysynyt onko tuo kala kirjassa hauki? Kukaan ei ollut vaivautunut vastaamaan ja poika oli sitä sitten jäänyt jankkaamaan, johon opettaja, että ennen ei jatketa ennenkuin ****on hiljaa ja oli antanut varoituksen.

Pojalla on tosi huono itsetunto ja kärsii keskittymisvaikeudesta ja impulsiivisuudesta, kaikki loka jonka saa niskaansa, pienetkin asiat kuten tämä eilinen vaikuttaa siihen minä kuvaan...vaikka kyseessä on erityiskoulu, tuntuu tämä koulu olevan tiukempi monessa asiassa kuin normaalit koulut. Minusta koulusta ei saa sellaista tukea ja ymmärrystä mitä erityislapsi tarvitsee...opettajat tuputtaa ensimmäisenä aloittamaan lääkitystä vaikkei kyseessä olisikaan mikään häirikkö lapsi vaan kohtalaisia keskittymisvaikeuksia omaava lapsi.

Meillä on siis pitkän tauon jälkeen uudelleen lääkekokeilu menossa, mutta vähän näyttää siltä ettei sopivaa löydy, concerta ei sovi ja equasym ei tehoa.

Lääke on opettajan mukaan auttanut keskittymään tehtäviin, mutta ei paikallaan pysymiseen, sekä siirtymätilanteisiin ym. Miten voi keskittyä tehtävien tekemiseen jos ei kuitenkaan pysy paikallaan...vähän pisti miettimään.

Miksi lapsen itsetuntoa tietoisesti muserretaan koulussa valittamalla olemattoman pienistä asioista...jos viittaa ei ope vaivaudu antamaan puheenvuoroa, jolloin lapsi sitten avaa suunsa...tästäkin tulee heti rangaistus...minusta nämä on pikkusyitä...eikä omana kouluaikana ole tällaista ollut, toki on pitänyt viitata mutta aina on opettaja huomioinut ja antanut puheenvuoron. Ikkunasta ei saa katsoa ulos kun se heti katsotaan keskittymisen herpaantumiseksi.

Tässä menee jo itsekin sekaisin, mikä on normaalin rajoissa kulkevaa ja mikä vaatii lääkitystä.

Olen jopa kerran pyytänyt opettajaa kuvaamaan oppitunnin, jotta näen miten lapsi käyttäytyy...kamera siis on käytettävissä mutta yllättäen löytyi kasa tekosyitä, joilla tätä on siirretty ja siirretty.

[QUOTE="sssss";29186338]vanhemmalla on oikeus milloin vaan mennä seuraamaan oppituntia kouluun.[/QUOTE]

Menisinkin, mutta en usko että poika käyttäytyy normaalisti silloin jos äiti istuu luokan perällä, kuvaaminen olisi ollut parempi keino ja materiaali siten luotettavampaa.

ap

Se on muuten asperger, ei asberger. Siihen taitaa liittyä tuollainen asioihin jumittuminen ja voi olla että niitä tarkentavia kysymyksiä tulee sen verran paljon, ettei kaikkiin pysty reagoida. Sinänsä siitä ei auta rankaiseminen, kun kuitenkaan poika ei voi sille mitään ja kun on impulsiivinen, niin sanoo mitä mieleen tulee.

[QUOTE="vieras";29186347]Menisinkin, mutta en usko että poika käyttäytyy normaalisti silloin jos äiti istuu luokan perällä, kuvaaminen olisi ollut parempi keino ja materiaali siten luotettavampaa.

ap[/QUOTE]

Onko teidän mahdollista palkata ulkopuolinen henkilö, pojalle tuntematon, seuraamaan opetusta? Esimerkiksi muutamaksi päiväksi?

eikös se opettajakin todennäköisesti käyttäydy "nätimmin" jos luokassa on joku tarkkailemassa tunnin kulkua...
Parasta olisi jos luokkaan saisi videokameran kuvaamaan ihan normituntia mutta kuinka sen saa laitettua niin ettei opettajakaan asiasta tiedä niin sepä onkin sitten toinen juttu. Haa, voisikohan rehtori/johtajaopettaja auttaa ? en kyllä tiedä kuinka laillista on kuvata oppituntia ilman paikallaolijoiden suostumusta mutta toisaalta taas jos videota ei esitetä missään julkisesti niin kai sen kuvaaminen seurantatarkoituksessa on sallittua.

en kyllä tiedä kuinka laillista on kuvata oppituntia ilman paikallaolijoiden suostumusta mutta toisaalta taas jos videota ei esitetä missään julkisesti niin kai sen kuvaaminen seurantatarkoituksessa on sallittua.

Ei ole laillista. Kuten sanoin; salakuuntelu, salakatselu ja näiden valmistelu on rikoksia.
Vain viranomainen voi eli tässä tapauksessa poliisi, perustein ja luvan saamalla, voi "seurata" salaa...

[QUOTE="vieras";29187693]Mitä? Ilman asianomaisten lupaa ei saa äänittää keskustelua. Jos niin teet niin sillä ei ole todistusarvoa ja joudut vaan itse selittelemään. Että kannattaa koulun kanssa pelata ihan rehellisin kortein jos meinaa lasta avittaa.[/QUOTE]

Just näin. Netti on täynnä mukahauskoja myytäviä ja piilotettavia salakuunteluvermeitä, joiden käyttäjät ei ymmärrä aina syyllistyvänsä rikokseen/rikokseen, eivätkä edes sitä ettei tuollainen materiaali kelpaa todisteeksi mihinkään. Lisäksi tuollainen toisen vahtaaminen ja asioiden nauhoittelu on moraalitonta.

Mä en ainakaan suostu, että mun lapsen luokassa kuvataan tai salakuunnellaan jonkun vanhemman toimesta. Mä nostan siitä haloon ihan varmasti!
Koulusta on tullut aikoinaan lappu saako kuvata koulun käyttöön ja siihen on vastattu EI. Tää koskee myös vanhempia.

Sinne luokkaan saa mennä seuraamaan tuntia ihan omin silmin.

[QUOTE="...";29187717]Ei sinun tarvitse sitä nauhoitusta kellekään paljastaa. Saat kuitenkin itse tietää, mitä siellä tapahtuu, eikä tarvitse vain luottaa opettajan sanaan.[/QUOTE]

Eikö yhtään kolkuta se asia, että ilmi voi tulla vieraan erityislapsen henk.koht. asiat.

[QUOTE="...";29187717]Ei sinun tarvitse sitä nauhoitusta kellekään paljastaa. Saat kuitenkin itse tietää, mitä siellä tapahtuu, eikä tarvitse vain luottaa opettajan sanaan.[/QUOTE]

Ei oo todellista! On aika huonosti asiat jos ei ilman salakuuntelua pysty muka lapsensa kouluasioita selvittämään! Pientä vilppiä pitää aina olla mukana?
Millaiset ihmiset näitä keinoja suosittelee käytettäväksi? Moraalissa mättää ja pahasti.

Mitä tuollaisesta muka selviää kuin repun kahinaa ja muminaa ja itselle vääriä johtopäätöksiä. Kiva katsoa opea silmiin ja muka keskustella suoraan?

Yhteistyössä