Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
milaja...
Tuleeko sulle kesäisin koskaan sellaista oloa, "voi että kun voisin ottaa tän hameen pois ja mennä ohuessa t-paidassa ja shortseissa"`??

Näyttää ne hameet niin älyttömän kuumilta ja raskailta. Paljonko ne muuten painavat?
Tulee, 30 asteen helle alkaa olemaan aika nippa nappa viitsiikö päätään pistää ulos jos ei ole pakko. Etelässä pystyy sentään käymään muitten naisten kanssa rannalla, täällä ei puhettakaan että se tulisi kuuloon, täällä käy ihan oikeasti naiset hameet päällä jopa kuntosalilla. En minä, mutta ne jotka käy.

Hameen paino vaihtelee, mun arkihame painaa ehkä nelisen kiloa ja tuo uusi kuusi kiloa. Mutta on myös kevyempiä ja päin vastoin painavampia. Oikein vanhanajan 12 metrin hameet on voineet painaa toistakymmentä kiloakin.
 
milaja...
[QUOTE="Peyote";29183545]Mun mielestä toi on niin pohjattoman typerä tapa että se pitäisi vaan lopettaa. Ei kukaan muukaan tuollaista noudata. Se, kun tavallaan jäätte aina ukopuolelle, ei johdu pelkästään valkolaisten ennakkoluuloista, vaan osaksi myös täysin älyttömistä ja vaikeista tavoista. Ihan suututtaa papparaisen puolesta.[/QUOTE]

On se näinkin, joissain asioissa mustalaiskulttuuri vedetään liiallisuuksiin, sitä mieltä mäkin olen. Tuntuu vain että yksittäisten ihmisten on näille niin hankala mitään saada, kun valtaosa vaikuttaa asioitten laitaan tyytyväiseltä.
 
"vieras"
Niistä hameista vielä, voiko niitä pestä pesukoneessa vai joutuuko pesemään käsin tai viemään pesulaan?
Miten usein niiitä joutuu pesemään?
Ja kiitos sinulle mielenkiintoisesta ketjusta :)
 
"Aniida"
Hävettää että tällä palstalla on näin rasistista porukkaa.
Haluaisin kysyä, miten tasa-arvo toimii romaniperheissä? Onko esimerkiksi isyysvapaita käyttäviä romanimiehiä paljon vai onko se harvinaista?
 
milaja...
Tämä voi kuulostaa vähän tyhmältä mutta ovatko mustalaiset taikauskoista väkeä? Uskotteko kirouksiin, ennustamiseen, henkiin ym.? Tämä on minua askarruttanut mutta oletan näiden olevan vähän sellaisia leffakliseitä?
Ei tuo kuulosta yhtään tyhmältä. Itse asiassa mustalaiset on hyvin taikauskoista väkeä. On yleinen uskomus että toinen voi langettaa toiselle kirouksen. Ennustamiseen uskomisesta en osaa enää oikein sanoa, mutta sitä pidetään pahana ja esim. enneunet kuuluvat tuohon samaan kategoriaan. Henkiin uskominenkin on yleistä. Tämän takia kuolema on asia, johon vaikka kuinka liitetään edelleen taikauskoa, hautuumaita pelätään ja toisaalta vainajan omaisuus hävitetään.
 
"Peyote"
On se näinkin, joissain asioissa mustalaiskulttuuri vedetään liiallisuuksiin, sitä mieltä mäkin olen. Tuntuu vain että yksittäisten ihmisten on näille niin hankala mitään saada, kun valtaosa vaikuttaa asioitten laitaan tyytyväiseltä.
Tais tulla mun kommentti vähän ikävällä sävyllä... Lähinnä vaan siis harmittaa, kun tiedän niin paljon kivoja romaneita, että säännöt on niin tiukat ja mielivaltaisen tuntuiset. Moni asia kun voisi olla helppoakin. Mutta varmaan on niin, ettei kukaan ala vastustaa tapoja, koska se oma yhteisö on niin tärkeä. Mitä vähemmän on kosketusta valtaväestöön, siis oikeita ystävyyssuhteita, niin varmaan sitä tärkeämpi se oma yhteisö on.

Jotenkin ehkä nyt noista asioista on alettu puhua?
 
mä...
Hmm... Oliko tämä sinun tuntema kotoisin sitten täältä vai jostain muualta? (Minä alunperin Helsingistä, mutta olen muuttanut tänne 19-vuotiaana. Iästäni asuinaikani täällä selvinnee... :))
Kävimme koulua aiemmin toisella paikkakunnalla. Tämä paikkakunta alkaa kirjaimella S, en viitsi liian tunnistettavasti kirjoitella. Etsimäni henkilö on vanhempi kuin sinä. N. 30v.
 
milaja...
[QUOTE="Peyote";29183723]Tais tulla mun kommentti vähän ikävällä sävyllä... Lähinnä vaan siis harmittaa, kun tiedän niin paljon kivoja romaneita, että säännöt on niin tiukat ja mielivaltaisen tuntuiset. Moni asia kun voisi olla helppoakin. Mutta varmaan on niin, ettei kukaan ala vastustaa tapoja, koska se oma yhteisö on niin tärkeä. Mitä vähemmän on kosketusta valtaväestöön, siis oikeita ystävyyssuhteita, niin varmaan sitä tärkeämpi se oma yhteisö on.

Jotenkin ehkä nyt noista asioista on alettu puhua?[/QUOTE]

Onhan tuo tapakulttuuri aika tiukkaa ja kyllä itsestäkin tuntuu välistä, että helpompaakin voisi olla ja että miksei me voitaisi tehdä toisin. Mutta jos tekisi toisin, tulisi loukanneeksi suurta joukkoa ihmisiä, ja siitä voisi tulla isokin juttu. Siksi itse pidän parempana pysytellä niissäkin tavoissa, joita en välttämättä itse katso niin tarpeellisiksi. Luulen että moni ajattelee asian niinkin, ettei joutuisi ihan kokonaan eristetyksi muita, jos toimiikin muiden näkökulmasta väärin

Mä pidän että mulla on suhteellisen paljon ystäviä valtaväestössä, mutta enemmistö kontakteista on silti muihin mustalaisiin. Luulen että moni kokee oman suvun niin tärkeäksi, että hylkäämisen pelko on suuri... Toisaalta kukaan ei halua isompiakaan asioita, mitä näistä voi valitettavasti joskus seurata.

Onhan siitä varmaan aina jossain määrin keskusteltu, että mitä mustalaisuus on - onko se perimää vai tapoja vai ulkoista, mutta tapoja ei kai ole suuremmin kyseenalaistettu ennen kuin tällä vuosikymmenellä. Friman taisi sen julkisen keskustelun aloittaa mikä oli ihan hyvä, pitäähän asioista voida puhua...
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29183778]Tuo on muuten sellainen tapa jonka soisi yleistyvän ihan valkolaistenkin keskuudessa. Jotenkin lämminhenkistä, yhdessä valmistellaan rakas ihminen haudan lepoon... :)[/QUOTE]

On se kaunis tapa. Jotenkin terapeuttista myös... :)
 
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29183910:
Kävimme koulua aiemmin toisella paikkakunnalla. Tämä paikkakunta alkaa kirjaimella S, en viitsi liian tunnistettavasti kirjoitella. Etsimäni henkilö on vanhempi kuin sinä. N. 30v.
No sitten ollaan toisessa henkilössä...
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29184250]Sitä minä olen aina ihmetellyt että sheivaako mustalais naiset, vai antaako ne kasvaa ihan luomuna. Siis alapää ja kainalot, jalkakarvat ja muut?[/QUOTE]

Kukin tyylillään. On niitäkin keiden mielestä näihin kajoaminen ei ole ylipäätään normaalia. Ja sitten on niitä, joiden mielestä kyseessä on jokapäiväinen asia.
 
"vanda"
Ymmärtäähän sen että tuommoisten kokemusten jälkeen ei tuttavuus romanien kanssa houkuttele. Kyllähän se on sama toisinkin päin, jos kovasti/suurin osa on vain ikäviä kokemuksia, niin tekeehän siinä jo mieli sanoutua irti kokonaan ja pyrkiä irti pysymäänkin. Näin kun järjellä ajattelen. Aika hurjalta touhultahan tuo kuulostaakin kun kerrot. Tosin en itsekään kaveeraa häiriköiden kanssa, ihan siitä syystä että vaikka pidänkin ihmiset samanarvoisina niin en halua sitä häiriötä meidän tai ennen kaikkea lasten elämään.

Mutta tuo kysymys minkä esitit... No, enhän minä osaa vastata. Monta kertaa vastaavaa on kysytty, siis muualla, ja aina yhtä yksipuolisesti joudun vastaamaan että syitä on monia, mutta jokaisen oma valintahan se on, haluaako rehellisen ja rauhallisen elämän vai jotain muuta. Valitettavasti nämä häiriköt ei ymmärrä, että tappeleminen, rikokset ym. vain lisää syrjäytymistä eivätkä todella korjaa asiaa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Valitettava tosiasia taitaa olla, että sinunlaisesi ystävälliset romanit ovat vähemmistö, tai ainakin he pysyvät hyvin piilossa meiltä muilta. En todellakaan hakeudu ikävien ihmisten seuraan, mutta koska en ole rasisti, ennakkoluuloinen ja oikeasti haluttiin myös aikanaan todistaa väitteitä vääriksi, jouduin ikävikseni kokemaan pettymyksen. Ehkä vielä joskus sinunlaisesi romanin tavatessa jaksan uskoa erilaisuuteen. :)
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29183696]Niistä hameista vielä, voiko niitä pestä pesukoneessa vai joutuuko pesemään käsin tai viemään pesulaan?
Miten usein niiitä joutuu pesemään?
Ja kiitos sinulle mielenkiintoisesta ketjusta :)[/QUOTE]

Pesukoneessakin voi pestä, jos on vain riittävän tilava pesukone :) Suositeltavampaa on viedä höyrypesuun/kemialliseen pesuun pesulaan tai koettaa puhdistaa hame imurilla ja pesusienellä. Mä puhdistan suurimmat tahrat sienellä mahdollisimman pian, imurointi/pesusienipesu kerran viikossa. Pesukonepesun jälkeen hameen pitää kuivaa jonkin aikaa eli joutuu vähän miettimään ajoitusta.

Kiitos kovasti positiivisesta palautteestsa :)
 
milaja...
[QUOTE="Aniida";29183700]Hävettää että tällä palstalla on näin rasistista porukkaa.
Haluaisin kysyä, miten tasa-arvo toimii romaniperheissä? Onko esimerkiksi isyysvapaita käyttäviä romanimiehiä paljon vai onko se harvinaista?[/QUOTE]

Noh, sehän on jokaisen henkilökohtainen asia miten asennoituu... Ja toisaalta pari ensin ikävämpään sävyyn kirjoittanutta on myöhemmin osoittautunut ihan mukavaksi, kuuntelutaitoiseksi, lämpimän oloiseksi ihmiseksi... Kai ne on vain ne ikävät kokemukset mitkä vaikuttaa vähemmistön kohdalla kaikkiin :/

Kyllä suurin osa romanimiehistä pitää isyysvapaan. Lastenhoito on suurimmaksi osaksi naisen vastuulla, mikä ei ehkä toisesta näkökulmasta kuulosta kovin tasa-arvoiselta... Minä kuitenkin koen että meillä pelaa tasa-arvo, vaikka kummallakin on omat roolinsa ja niissä ne pääpainopisteet... :)
 
milaja...
[QUOTE="vanda";29184635]Kiitos asiallisesta vastauksesta. Valitettava tosiasia taitaa olla, että sinunlaisesi ystävälliset romanit ovat vähemmistö, tai ainakin he pysyvät hyvin piilossa meiltä muilta. En todellakaan hakeudu ikävien ihmisten seuraan, mutta koska en ole rasisti, ennakkoluuloinen ja oikeasti haluttiin myös aikanaan todistaa väitteitä vääriksi, jouduin ikävikseni kokemaan pettymyksen. Ehkä vielä joskus sinunlaisesi romanin tavatessa jaksan uskoa erilaisuuteen. :)[/QUOTE]

Toivottavasti näin käy, kiitos sinullekin mukavasta viestistä :) Tuli oikeasti paha mieli sun puolesta kun ajattelin että taustalla vain ja ainoastaan ikäviä kokemuksia. Vähemmästäkin usko erilaisuuteen ja kansainvälisyyteen kärsii...
 
"vierailija"
mulla tuli paha mieli noista vessa yms asioista. Ihan kamalaa! Eihän vessahädässä voi olla eikä ihmiset ja nuoret ja lapset Tai kukaan saa kärsiä tässä asiassa. Miten synnytyksen jälkeen.raskaana.kuukautiset.iso hätä? Säälittää nyt:( Eihän Sitä pysty edes nukkuun Tai syömään. Miten tuon asian kans edes voi elää? Kerro. Mua alkoi niin säälittä
 
"Milja"
Ovatko kaikki romanit kirkon jäseniä ja/tai tunnustavia kristittyjä? Eli kuuluuko uskonto romanikuittuuriin vai voiko romani ihan yhtä hyvin olla ateisti?

Miten häpeää konkreettisesti osoitetaan? Mainitsit noissa vessa-asioissa, että nuoret miehet olisivat voineet poistua vessasta ja osoittaa häpeää, onko siihen siis jokin kaava?
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29185036]mulla tuli paha mieli noista vessa yms asioista. Ihan kamalaa! Eihän vessahädässä voi olla eikä ihmiset ja nuoret ja lapset Tai kukaan saa kärsiä tässä asiassa. Miten synnytyksen jälkeen.raskaana.kuukautiset.iso hätä? Säälittää nyt:( Eihän Sitä pysty edes nukkuun Tai syömään. Miten tuon asian kans edes voi elää? Kerro. Mua alkoi niin säälittä[/QUOTE]

No kyllähän se hankalaa on. En osaa vastata sen kummemmin kuin että tähän asioiden kulkuun on tottunut, tosin en kotonani ihan näin tiukalla tavalla kuin miten nykyään elämässäni teen/mihin täällä totutaan jo nuorena. Jos on valtava vessahätä, niin koetetaan pidätellä. Mahdollisuuksien mukaan lähdetään tilanteesta pois, muualle vessaan tai muuhun paikkaan jossa asian hoitaminen on mahdollista.

Synnytyksen jälkeen pysytellään kotosalla n. kuukausi, eikä sinä aikana tai heti sen jälkeenkään mennä kyläilemään vanhemmalle väelle tai he tule synnyttäneen kotiin. Vanhempia ihmisiä vältellään myös kun raskaus alkaa näkyä.
 

Yhteistyössä