Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29182157:
Vitsi, kun sovit melkein yhteen romaninaiseen, johon aikoinaan tutustuin ammattikoulussa. Tiemme erosivat, kun muutin pois paikkakunnalta, mutta sattuman kautta hän tunnisti minut kerran yhdessä kaupassa tällä uudella paikkakunnalla, oli itsekin muuttanut samalle alueelle :) Olisi kiva löytää hänet uudestaan, meillä osuivat jutut hyvin yksiin.

Sun nimimerkkisi on lähes hänen nimensä kaltainen ja kieltämättä kävi mielessä, että olisitko hän tai hänen siskonsa.
Asutko täällä pohjoisessa? :)
 
milaja...
juu,kyllähän tässä aikoja sitten on päästy vankilasta ;)
tarvii tehdä treffit joskus niin koitetaas taas keikka hommaa :)
No kyllä huumori taas kukkii. Onko sinulla paljonkin kokemusta näistä vankiloista tai rikollisuudesta, kun näin paljon asiasta puhut? Sanotaan että toinen puoli leikistä on aina totta, onko näin myös sinun kohdallasi?

Ja voisitko nyt lopettaa nimimerkilläni kirjoittelun ja kirjoittaa ihan omalla nimelläsi? En oikein ymmärrä tätä, tuntuu jotenkin oudolta että aikuinen (?) ihminen jaksaa koko ajan nähdä vaivaa kirjoittaakseen jos minkälaista valhetta toisen ihmisen suulla, onko sinulla kaikki hyvin?

Annan arvoa heille, jotka tulevat suoraan kertomaan eriäviä mielipiteitään tai ennakkoluulojaan, heillä on sentään jonkinlaista selkärankaa... Sinun touhusi taas huvittaa, mutta samalla hieman säälittää. Kannattaa myös huomioida, että kunnianloukkauksen kriteerit alkaa pikku hiljaa täyttyä.
 
kfkfkf
[QUOTE="vieras";29183450]Pitääkö paikkansa että mustalaiset ei pidä koirista eikä heillä ole koiria lemmikkeinä? Jos on totta, niin tiedätkö mistä johtuu?[/QUOTE]

Mä taas olen nähnyt monellakin, mutta kaikilla oli villakoiria... miksiköhän :D
 
milaja...
Oletko koskaan katsonut noita telkkarista tulevia "Amerikan romanit", "mustalaishäät(?)" yms. tosi-tv:tä? Onko noissa mitään yhtymäkohtia Suomen romanien tapoihin noin pintapuolisesti katsomalla?

Pakko sanoa että te kotimaiset ainakin pukeudutte tyylikkäämmin kuin nämä jenkkien pojat ja tytöt :cool:
Amerikan romaneita en ole katsonut mutta tätä mustalaishäitä käsittelevää ohjelmasarjaa kyllä. Kovin montaa jaksoa en ole ehtinyt nähdä, mutta minusta on vaikuttanut siltä että heilläkin miehen ja naisen roolit jakautuvat aika selkeästi. Parisuhteet muodostetaan nuorena ja näyttävyys tuntuu olevan tärkeässä asemassa tietyissä kohdissa. Eli ehkä nuo, enempi olen kiinnittänyt huomioita eroihin... :D

Haluatko valaista, mitä tuossa Amerikan romanit- ohjelmassa on tullut sinulle esille? Voin sitten vaikka sen pohjalta koettaa vertailla, löydänkö yhtymäkohtia tähän Suomessa vallitsevaan kulttuuriin... :)

Kiitos vain kovasti :) Minusta tuossa mustalaishäät- ohjelmassa tytöt pukeutuivat ajoittain hirmu paljastavasti. Oikein häkellyin kun mietin, että tuo ei tulisi täällä kysymykseenkään.
 
milaja...
[QUOTE="Kiinnostunut";29182363]Minua on aina kiinnostanut, että paljonko hameet tulevat maksamaan? Mistä niitä kankaita oikein saa? Entisellä kotipaikkakunnallani tiesin yhden ihmisen ompelevan romanihameita. Ihastelin kankaita pienenä.[/QUOTE]

Hameen hinta vaihtelee eniten sen mukaan, kuinka paljon kangasta käytetään ja millaisia muut materiaalit on. Sekin vaikuttaa, tekeekö itse vai teettääkö muilla. Minä olen onneton ompelija, teetän vaatteeni muilla. Ei ole kauaa kun sain uuden hameen, sille tuli hintaa yhteensä 650 euroa. Paremmaksi hameeksi tuo on tarkoitettu enkä aio sitä kotona touhuillessa sotkea... Halvin hame on maksanut minulla 450 euroa, ja se on tarkoitettu jokapäiväiseksi pitohameeksi.

Röijy maksaa valmiina 60-100 euroa, keskihinta jotain noiden väliltä.

Kankaita haetaan ulkomailta. Minä sekä tuotan kankaita, jos tiedän että joku tuttu on kaukomaille lähdössä, tai ostan hakijoilta. Tämän ympärillä on myös virallista liiketoimintaa, mihin myös turvaudun. Ruotsissa on muutama kauppa, jossa kankaita myydään, täällä Suomessakin pari.

Koreitahan nämä vaatetuskankaat kyllä on..
 
milaja...
Jäin miettimään tota tapausta että romanipappalla oli tullut pissat housuun juhlissa jotta häntä kunnioitettaisiin... Minusta taas jokaisen ihmisarvolle on tärkeää saada olla pissaamatta housuun julkisella paikalla. Eihän tuo ole vanhuksen kunnioitusta, ettei pääse vessaan! Minusta tuo on ihan keinotekoinen symboli kunnioitukselle, muttei varsinaista kunnioitusta lainkaan. Anteeksi.
Minustakin jokaisen pitäisi päästä tekemään tarpeensa, tuossa tilanteessa pojilla olisi pitänyt olla tilannetajua sen verran että olisivat tulleet pois vessasta. Toisaalta jos mies on ollut vessan ulkopuolella odottamassa, pojat eivät ole voineet tulla pois hänen nähtensä koska nämä asiat pitäisi peittää vanhemmalta väeltä. Tietysti vaihtoehtona olisi ollut sekin, että pojat olisivat tulleet ulos vessasta ja antaneet ymmärtää kunnioituksensa muuten, häpeämällä. Mutta en ole nähnyt tuota tilannetta enkä tiedä ketä/missä tämä on ollut, niin hankala sanoa miksi tuohon ei ole haettu muuta ratkaisua...

Eikä tarvitse pyytää anteeksi, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Nämä on vähän mutkikkaita asioita kulttuurin kannalta, kun toinen asia sulkee pois toisen.
 
Haluatko valaista, mitä tuossa Amerikan romanit- ohjelmassa on tullut sinulle esille? Voin sitten vaikka sen pohjalta koettaa vertailla, löydänkö yhtymäkohtia tähän Suomessa vallitsevaan kulttuuriin... :)
En montaa osaa katsonut mutta siinä oli ainakin näitä että poika ja tyttö karkaavat kun alkavat seurustelemaan, mutta tämä on kai melko globaali tapa romaneilla? Muistan ainakin jonkun kertoneen joskus tällaista. He myös korostavat melko tavalla tuota romanista perimäänsä mikä tuntui sikäli hassulta kun jenkeissä noita etnisiä ryhmiä on ihan joka lähtöön ja kulttuuriin.
En ehkä osaa sillai vertailla/kysyä kummemmin koska en ikävä kyllä sen paremmin tunne edes Suomen romanien tapoja ja kulttuuria, muuta kuin mitä täällä on oppinut ;)

Minuakin pisti silmään erityisesti tuo pukeutuminen. Tytöillä melko niukat vaatteet ja pojilla/ miehillä melkoista ghettoblinblingiä. Täällä kun on tottunut siihen että te olette aina melko viimeistellysti pukeutuneita.
Mustalaishäitä mekin katsotaan vaimon kanssa, se on jotenkin kauhean hauska ohjelma kun kaikki vedetään ihan naurettavan överiksi hääpukuja ja kakkuja myöden.

Tiedä sitten kuinka paljon noissa ohjelmissa on käsikirjoitettua ja valmiiksi vaatetettua ja kuinka paljon todellista elämää.
 
kfkfkf
Tuleeko sulle kesäisin koskaan sellaista oloa, "voi että kun voisin ottaa tän hameen pois ja mennä ohuessa t-paidassa ja shortseissa"`??

Näyttää ne hameet niin älyttömän kuumilta ja raskailta. Paljonko ne muuten painavat?
 
"Peyote"
Minustakin jokaisen pitäisi päästä tekemään tarpeensa, tuossa tilanteessa pojilla olisi pitänyt olla tilannetajua sen verran että olisivat tulleet pois vessasta. Toisaalta jos mies on ollut vessan ulkopuolella odottamassa, pojat eivät ole voineet tulla pois hänen nähtensä koska nämä asiat pitäisi peittää vanhemmalta väeltä. Tietysti vaihtoehtona olisi ollut sekin, että pojat olisivat tulleet ulos vessasta ja antaneet ymmärtää kunnioituksensa muuten, häpeämällä. Mutta en ole nähnyt tuota tilannetta enkä tiedä ketä/missä tämä on ollut, niin hankala sanoa miksi tuohon ei ole haettu muuta ratkaisua...

Eikä tarvitse pyytää anteeksi, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Nämä on vähän mutkikkaita asioita kulttuurin kannalta, kun toinen asia sulkee pois toisen.
Mun mielestä toi on niin pohjattoman typerä tapa että se pitäisi vaan lopettaa. Ei kukaan muukaan tuollaista noudata. Se, kun tavallaan jäätte aina ukopuolelle, ei johdu pelkästään valkolaisten ennakkoluuloista, vaan osaksi myös täysin älyttömistä ja vaikeista tavoista. Ihan suututtaa papparaisen puolesta.
 
tiedusteleva
Tämä voi kuulostaa vähän tyhmältä mutta ovatko mustalaiset taikauskoista väkeä? Uskotteko kirouksiin, ennustamiseen, henkiin ym.? Tämä on minua askarruttanut mutta oletan näiden olevan vähän sellaisia leffakliseitä?
 
milaja...
[QUOTE="vanda";29182644]Miksi teikäläisissä on niin paljon varkaita ja rikollisia? Olen tutustunut moniin romaneihin vuosien varrella ja jokainen on pettänyt luottamuksen, parille annettiin töitä ja palkitsivat sen puukottamalla työtoveria. Mä en ole ennakkoluuloinen, mutta jos oman kokemuksen, ja ystävien, tuttavien ja naapurin kokemuksen perusteella kaikkea tällaista on teidän ryhmässä paljon, se ei ole enää ennakkoluulo. Itse en halua olla enää missään tekemissä romanien kanssa. Jos joku mukava yksilö joskus tulee vastaan, on hänellä valtava taakka todistaa, ettei ole samanlainen kuin ne kaikki aiemmat tuttavuudet. Pahoittelen kovasti.[/QUOTE]

Ymmärtäähän sen että tuommoisten kokemusten jälkeen ei tuttavuus romanien kanssa houkuttele. Kyllähän se on sama toisinkin päin, jos kovasti/suurin osa on vain ikäviä kokemuksia, niin tekeehän siinä jo mieli sanoutua irti kokonaan ja pyrkiä irti pysymäänkin. Näin kun järjellä ajattelen. Aika hurjalta touhultahan tuo kuulostaakin kun kerrot. Tosin en itsekään kaveeraa häiriköiden kanssa, ihan siitä syystä että vaikka pidänkin ihmiset samanarvoisina niin en halua sitä häiriötä meidän tai ennen kaikkea lasten elämään.

Mutta tuo kysymys minkä esitit... No, enhän minä osaa vastata. Monta kertaa vastaavaa on kysytty, siis muualla, ja aina yhtä yksipuolisesti joudun vastaamaan että syitä on monia, mutta jokaisen oma valintahan se on, haluaako rehellisen ja rauhallisen elämän vai jotain muuta. Valitettavasti nämä häiriköt ei ymmärrä, että tappeleminen, rikokset ym. vain lisää syrjäytymistä eivätkä todella korjaa asiaa.
 
milaja...
[QUOTE="Ninni";29183374]Mitä miehesi tekee työkseen?

Vaikutat sydämelliseltä ja fiksulta ihmiseltä :)[/QUOTE]

Korjaa autoja :)

Kiitos kovasti, ihanaa kuulla tällaistakin palautetta!
 
milaja...
[QUOTE="Kepa";29183405]Ovatko romanit lähtöisin Romaniasta ja miten päätyneet Suomeen?

Mihin uskontokuntaan perheenne kuuluu?

:) kaikkea hyvää sinne![/QUOTE]

Alunperin ollaan lähtöisin Intian ja Pakistanin rajalta, Punjabin seuduilta. Tarkkoja syitä miksi lähtö sieltä on tapahtunut pois, ei olla selvitetty, mutta syyksi on arveltu myrskyjä, tuhoja, huonoja oloja ja elintasoa. Uuden onnen perässä ovat siis ensimmäiset kulkijat lähteneet liikkeelle ja lopulta osa meistä on päätynyt tänne Suomeen.

Olemme kristittyjä, kuulumme ev.lut. seurakuntaan mutta helluntaisrk:sta on tullut kotiseurakuntamme.

Kaikkea hyvää sinnekin!
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29183450]Pitääkö paikkansa että mustalaiset ei pidä koirista eikä heillä ole koiria lemmikkeinä? Jos on totta, niin tiedätkö mistä johtuu?[/QUOTE]

Ei pidä, meilläkin on koira :) Vaikka on kyllä mustalaisia jotka eivät halua koiraa kotiinsa. On myös koirakammoisia.
 
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29183475:
Oulussa asuttiin kun viimeksi tavattiin. Ja se on viimeisin paikka, missä tiiän hänen asuneen. Oiskohan vuosi ollut jotain 2006 (saattaa heittää vuodella, parilla).
Hmm... Oliko tämä sinun tuntema kotoisin sitten täältä vai jostain muualta? (Minä alunperin Helsingistä, mutta olen muuttanut tänne 19-vuotiaana. Iästäni asuinaikani täällä selvinnee... :))
 
milaja...
En montaa osaa katsonut mutta siinä oli ainakin näitä että poika ja tyttö karkaavat kun alkavat seurustelemaan, mutta tämä on kai melko globaali tapa romaneilla? Muistan ainakin jonkun kertoneen joskus tällaista. He myös korostavat melko tavalla tuota romanista perimäänsä mikä tuntui sikäli hassulta kun jenkeissä noita etnisiä ryhmiä on ihan joka lähtöön ja kulttuuriin.
En ehkä osaa sillai vertailla/kysyä kummemmin koska en ikävä kyllä sen paremmin tunne edes Suomen romanien tapoja ja kulttuuria, muuta kuin mitä täällä on oppinut ;)

Minuakin pisti silmään erityisesti tuo pukeutuminen. Tytöillä melko niukat vaatteet ja pojilla/ miehillä melkoista ghettoblinblingiä. Täällä kun on tottunut siihen että te olette aina melko viimeistellysti pukeutuneita.
Mustalaishäitä mekin katsotaan vaimon kanssa, se on jotenkin kauhean hauska ohjelma kun kaikki vedetään ihan naurettavan överiksi hääpukuja ja kakkuja myöden.

Tiedä sitten kuinka paljon noissa ohjelmissa on käsikirjoitettua ja valmiiksi vaatetettua ja kuinka paljon todellista elämää.
Karkaaminen on kyllä yleistä niin täällä kuin muuallakin. Näinhän me täällä Suomessakin teemme :) Musta on hassua että omaa mustalaisuutta pitäisi jotenkin korostaa, tai minusta kun tuntuu että kyllä kai sen kaikki muutenkin huomaavat... Ehkä me täällä sitten korostetaan omaa mustalaisuuttamme enemmän vaatteilla ja pitämällä yllä vakiintuneita tapoja ja kulttuuria. Vaikka mustalaisuus onkin minusta ennen kaikkea sydämessä, perimässä ja ajatusmaailmassa kuin siinä ulkoisessa olemuksessa.

Ne hääpuvut oli melko luomuksia. Yhdessä oli muistaakseni valotkin... Puvuissa oli kauniitakin vivahteita mutta aivan yliammuttuja kyllä. Ne hääjärjestelyt muutenkin olivat melkoisia, tuli mieleen jonkun 4-vuotiaan pikkuprinsessan synttärijuhlat... :D
 

Yhteistyössä