Millä veruukkeella voi pitkityttää häätöä?

• Viestiketjun aloittaja "Muua"
  • Ensimmäinen viesti
"Muua"
Osaako joku sanoa?

Purin vuokrasopimuksen ja pyysin vuokralaisia poistumaan. Syynä kahdelta kuukaudelta maksamaton vuokra (myös usean kerran maksu ollut yli kolme viikkoa ilmoittamatta myöhässä). Vuokralaset sanovat etteivät näe tarpeeksi syytä sopimuksen purkuun ja odottavat siis haastetta. Ovat kuullemma myös asianajajaa nyt hankkimassa.
Olisiko jollakulla parempaa tietämystä, kuinka yksioikoisia nämä häädöt ovat?
Ovat meille jo harmia aiheuttaneet kahden maksamattoman vuokran verran, eikä sitten sosiaalitoimiston maksusitoumuksestakaan ole hyötyä- se ei kuullemma ole enää voimassa kun vuokralainen ei ole sitä uusinut.
En haluaisi enää lisää rahaa menettää ja asunto olisi kivaa saada pian taas vuokrattavaksi.
Mietin vaan että kuinkahan kauan joudumme odottamaan...

"Muua"
etkö jo kerran täällä ole samasta aiheesta kirjoittanut?
Vinkkinä että suurin osa täällä on vuokralla asuvia mammoja ;)
Joo kirjoitin aiemminkin...kaikki kokemus on tervetullutta.
Tiedän kyllä, että moni täälläkin olevista on itse vuokralaisia. Vaan yleensä kai vuokransa hoitavat? Niinkuin itsekin... Olempa vuokralla minäkin, tosin ulkomailla. Suomessa on kaksi asuntoa.

"Muua"
[QUOTE="Vieras";29180230]Pitäähän siitä oikeuden päätös olla, jotta olisi täytäntöönpanokelpoinen. Ette voi itse kantaa häntä ulos kämpästä.[/QUOTE]

Juu olen tämän kyllä ymmärtänyt. Mietin vaan, kuinka voivat viivästyttää toimeenpanoa.

---
Häätö vuokra-asunnosta

1. Vuokranantaja purkaa vuokrasopimuksen

Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos vuokralainen laiminlyö vuokran maksamisen sovitussa ajassa. Käytännössä vuokrasopimuksen purkamisen perusteena on tavallisesti 2–3 kuukauden ajalta maksamatta jääneet vuokrat. Vuokrasopimus on purettava aina kirjallisesti. Vuokranantaja toimittaa vuokaralaiselle vuokrasuhteen purkamisilmoituksen. Tässä vaiheessa häädön voi vielä estää sopimalla rästin poismaksusta vuokranantajan kanssa.

2. Vuokranantaja hankkii häätöperusteen tuomioistuimesta

Vuokranantaja voi hakea tuomioistuimelta häätöperusteen, jos vuokralainen ei maksukehotuksista huolimatta maksa erääntyneitä vuokriaan. Siinä vuokralainen velvoitetaan muuttamaan asunnosta (muuttovelvoite) ja suorittamaan vuokranantajalle maksamatta olevat vuokrat (maksuvelvoite).

3. Ulosottoviranomaiset toimittavat häädön

Vuokranantajalla ei ole oikeutta panna häätötuomiota täytäntöön itse, jos vuokralainen ei noudata muuttovelvoitetta vapaaehtoisesti. Vuokranantaja ei voi esimerkiksi vaihtaa oveen lukkoa vaan sen on pyydettävä paikkakunnan ulosottoviranomaista häätämään asukkaat ja poistamaan asunnossa oleva omaisuus.

Asia tulee vireille ulosottoon, kun velkoja toimittaa sinne tuomioistuimesta saamansa häätöperusteen.
Ulosottomies lähettää vuokralaiselle muuttokehotuksen, jossa annetaa vielä 2-3 viikkoa aikaa muuttaa vapaaehtoisesti
Tämänkin jälkeen on vielä mahdollista saada erikseen lykkäystä, jos laissa olevat edellytykset täyttyvät.
Näiden jälkeen seuraa vasta varsinainen häätötoimenpide.

Läheltä seuraava
Sehän menee suunnilleen näin: vuokrat maksamatta, vuokranantaja purkkaa sopparin kirjallisesti(annettava vuokraajalle käteen se), jos ei muuta pois määräajan mennessä niin paperit sinne käräjille josta sitten häätölupa kunnan ulosottomiehelle,,,tähän koko soppaan voi mennä jopa puoli vuotta, eli pahimmillaan 9kk vuokrasaatavat joita vuokranantaja ei tule koskaan näkemään.

Läheltä seuraava
Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seuraava;29180325:
Sehän menee suunnilleen näin: vuokrat maksamatta, vuokranantaja purkkaa sopparin kirjallisesti(annettava vuokraajalle käteen se), jos ei muuta pois määräajan mennessä niin paperit sinne käräjille josta sitten häätölupa kunnan ulosottomiehelle,,,tähän koko soppaan voi mennä jopa puoli vuotta, eli pahimmillaan 9kk vuokrasaatavat joita vuokranantaja ei tule koskaan näkemään.
Eli, vaikka kuinka veetuttaisi niin ei kannata tehdä mitään niinkuin lukkojen vaihtaminen, asuntoon tunkeutuminen ja sen sellaiset. Vuokranantaja häviää siinä

Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seuraava;29180331:
Eli, vaikka kuinka veetuttaisi niin ei kannata tehdä mitään niinkuin lukkojen vaihtaminen, asuntoon tunkeutuminen ja sen sellaiset. Vuokranantaja häviää siinä
Juu ei olla mitaan semmoista tekemassakaan. Emme edes asu Suomessa. Tassa nyt vaan odotellaan...

"Lissu"
Miksi lähdit sotajalalle, nyt tietenkin nämä luuserit pitkityttää sitä häätöä pahimmillaan vuodenkin verran ja lopuksi hajottavat asunnon :(
Helpommalla olisit päässyt kun olisit laittanut että tarvitset asunnon omaan käyttöösi ja näin ollen heillä olisi ollut 6kk aikaa häipyä.
Pitkä aika sekin jos ilmaiseksi asuu mutta olisin itse ottanut riskin ja laittanut vaan perintään nuo rästi vuokrat.

[QUOTE="Lissu";29181967]Miksi lähdit sotajalalle, nyt tietenkin nämä luuserit pitkityttää sitä häätöä pahimmillaan vuodenkin verran ja lopuksi hajottavat asunnon :(
Helpommalla olisit päässyt kun olisit laittanut että tarvitset asunnon omaan käyttöösi ja näin ollen heillä olisi ollut 6kk aikaa häipyä.
Pitkä aika sekin jos ilmaiseksi asuu mutta olisin itse ottanut riskin ja laittanut vaan perintään nuo rästi vuokrat.[/QUOTE]

En olisi halunnut lahtea sotajalalle juuri tuosta syysta, en missaan tapauksessa. Kieltamatta en tullut ajatelleeksi faktaa, etta saattavat voida pitkittaa tuota haatoa. Sita taalla nyt juuri kyselenkin, etta onko heidan ylipaataan mahdollista tuota pitkittaa? Jos minulla kuitenkin on toteen nayttaa ettei maksuja ole tullut?

Yhteistyössä