Riittävä peruste vuokralaisen hätämiseen?

Sanokaa nyt, että olen oikeassa.
Olen pyytänyt vuokralaista poistumaan vapaaehtoisesti, annoin siis vuokrasopimuksen purkuilmoituksen. Olen hakenut jo häätoakin.
Vuokralainen sanoo että etsi parhaillaan asianajajaa, eikä suosstu poistumaan sillä perusteita ei ole tapeeksi.
Ovatko nämä perusteet tarpeeksi päteviä
-kerran vuokranmaksu 1kk myohässä
-kerran vuokranmaksu 17 päivää myohässä
-kerran 9 päivää myohässä
-elokuun vuokra maksamatta
-viime kuun vuokra maksamatta

Kaikki yllä mainittu viimeisen 1,5 vuoden aikana tapahtunut.

Kaikki tieto mitä olen saanut puoltaa minua, mutta olen tilanteessa ja ensimmäistä kertaa ja en kuitenkaan ole ihan varma...

"harmaa"
aika nipo olet jos jostain 17päivän myöhästymisestä seinille hypit, ymmärrän jos nyt kuukausien vuokrat kuten nyt on toi elokuu ja viimekuu kun nyt on kuunvaihde.

Blue
Mun mielestä nuo vanhat myöhästymiset eivät vaikuta mitenkään asiaan, nehän on hoidettu. Sen sijaan nyt maksamattomista vuokrasta voit hakeä häätöä ja niinhän tapahtuu jos ei hoida rästiään päätökseen mennessä pois.

[QUOTE="harmaa";29162617]aika nipo olet jos jostain 17päivän myöhästymisestä seinille hypit, ymmärrän jos nyt kuukausien vuokrat kuten nyt on toi elokuu ja viimekuu kun nyt on kuunvaihde.[/QUOTE]
Mitä vittua!? Vuokran maksu on prioriteetti numero 1 ja maksetaan ajallaan, AINA. Kyllä minuakin vituttaisi olla vuokranantaja jos vuokra tulee milloin tulee.

Laki sanoo että vuokrasuhteen voi purkaa mm mikäli vuokraa ei makseta ajallaan. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa että pitää olla useamman kuukauden vuokrat pystyssä ali nuo ap:n perusteet eivät ikävä kyllä taida riittää.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas ja Muua
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29162625:
Mitä vittua!? Vuokran maksu on prioriteetti numero 1 ja maksetaan ajallaan, AINA. Kyllä minuakin vituttaisi olla vuokranantaja jos vuokra tulee milloin tulee.

Laki sanoo että vuokrasuhteen voi purkaa mm mikäli vuokraa ei makseta ajallaan. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa että pitää olla useamman kuukauden vuokrat pystyssä ali nuo ap:n perusteet eivät ikävä kyllä taida riittää.
Onhan tuossa jo pari täysin maksamatonta kuukautta, sen lisäksi vielä useampi myöhästyminen.

-

Ihmettelin ihan samaa. Tietysti vuokra maksetaan ajallaan, eikä päivääkään myöhässä. Ihme asenne.

Eikö muuten vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen ihan muuten vaan? Ei kai sillä ole mitään velvoitetta vuokrata asuntoaan maailman tappiin asti jollekkin, jos se ei halua?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

Ok, perintään on mennyt jo kaksi vuokraa. Perintätoimisto hoitaa myos häätojä ja he ovatkin sen prosessin nyt alulle panneet. Kysyin että onko tuo 2kk riittävä peruste ja heidän mukaansa on. Mutta joka paikassa lukee eri tavalla.

Olisin ehkä voinut vielä neuvotella, mutta vuokralainen ei ole kertaakaan pyytänyt maksuaikaa, on joskus jopa väittänyt jo maksaneensa. Ei ole maksulupailuihin uskominen, enkä jaksa vääntää tuollaisesta asiasta minkä pitäisi olla itsestäänselvyys. Siksi annoin vapaat kädet Pt:lle

jymmärrän
etenkin jos olet sijoitusasunnon ostanut lainarahalla on tärkeä että se vuokra tulee juuri tiettynä päivänä eikä 2päivää myöhässä kun siitä asunnosta se lainakin pitää maksaa myös ärsyttävää sekin että maksellaan edelliskuun puolessavälissä seuraavankuun vuokra miksi on vaikea maksaa jos on sovittu vaikka joka kuun 5päivä

• Tykkää
Reactions: Muua
Ihmettelin ihan samaa. Tietysti vuokra maksetaan ajallaan, eikä päivääkään myöhässä. Ihme asenne.

Eikö muuten vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen ihan muuten vaan? Ei kai sillä ole mitään velvoitetta vuokrata asuntoaan maailman tappiin asti jollekkin, jos se ei halua?
Jos vuokralainen on asunut asunnossa yli vuoden, on vuokranantajalla velvollisuus normaalioloissa antaa 6kk irtisanomisaika. Poikkeustilanteissa (kuten luullakseni tama) voidaan sopimus purkaa heti ilman minkaanlaista varotusaikaa. Annoin heille kuitenkin kaksi viikkoa.

Vuokrasuhteen voi irtisanoa mutta siihen on oltava jokin hyväksyttävä syy. Laki ei määritä mikä on hyväksyttävä syy mutta sellainen on esimerkiksi se että olet aikeissa myydä asunnon tai tarvitset sitä omaan tai sukulaisesi käyttöön. Irtisanomisessa on irtisanomisaika joka riippuu vuokrasuhteen kestosta.

Purkaminen on eri juttu ja se tarvitsee vuokranantajan puolelta vahvat perusteet.

Ok, perintään on mennyt jo kaksi vuokraa. Perintätoimisto hoitaa myos häätojä ja he ovatkin sen prosessin nyt alulle panneet. Kysyin että onko tuo 2kk riittävä peruste ja heidän mukaansa on. Mutta joka paikassa lukee eri tavalla.
Huoneenvuokralaki 61 § sanoo mm seuraavaa:
"Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys, ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole."
Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että oikeus viime kädesä katsoo onko parin kuukauden vuokrarästeillä sinulle vähäinen vai merkittävä vaikutus. Mitään aika- tai euromäärää ei ole lakiin kirjattu vaan jokainen tapaus on yksilöllinen.

Sit vaan odotellaan. Ja toivotaan että maksavat nyt nuo rästinsä jokatapauksessa. Heiltä tuli vuokrasopimuksen alkaessa sossulta 2kk maksusitoumus, mutta kun soitin juuri kyseiseen laitokseen, on sitoumus vanhentunet eivatke he ol uusinet sita. Nain o9llen minulla ei ole edes takuuvuokraa heilta...Plaah, oppia ika kaikki

sossu
Minun vuokralaisella kun oli sossusta sitoumus takuuvuokraan , se kyllä kesti ilman mitään uusimisia ihan vuokrasuhteen loppuun asti.

Vuokralainen teki mittavan remontin asunnossa ilmoittamatta etukäteen minulle mitään , sitten tuli luokseni laskut kourassa mitä remontti oli tullut maksamaan.

JA ASUNTO OLI REMONTOITU VAJAA VUOSI AIEMMIN - KAIKKI PINNAT UUSIKSI.

Joten sanoin vuokralaiselle että voi käräjien kautta yrittää rahoja minulta hakea. Eipä ole tullut kutsua käräjille , ja vuokralainenkin on jo vaihtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja jymmärrän;29162645:
etenkin jos olet sijoitusasunnon ostanut lainarahalla on tärkeä että se vuokra tulee juuri tiettynä päivänä eikä 2päivää myöhässä kun siitä asunnosta se lainakin pitää maksaa myös ärsyttävää sekin että maksellaan edelliskuun puolessavälissä seuraavankuun vuokra miksi on vaikea maksaa jos on sovittu vaikka joka kuun 5päivä

Juuri niin!
Annoin jopa eräpäiväksi 18. kutakin maksukuukautta kun pyysivät. Virhe. JA vuokran myohästymiset on siis laskettu tuolta sovitusta eräpäivästä alkaen.

Yhteistyössä