isovanhemmista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Noniin, onkos muilla ollu näinkin kummallista ongelmaa, kuin isovanhempien nimet?
Anoppi sanoi vauvamme synnyttyä, että hän haluaa olla mummi, koska hänellä on ennestään yksi lapsenlapsi, jolle hän on mummi. Minun isälläni on myös yksi lapsenlapsi, jolle hän on pappa. Minun äitini on siis mummo.

Ongelmana on nyt tämä: anoppi sanoi, että kaikilla pitää olla eri nimi, jotta vauva voi erottaa heidät sitten nimen perusteella. Se oli ihan hyvä ajatus, kai?

No, koskaan ei ole oikein selvinnyt, millä nimellä mieheni isää sitten tulisi kutsua. Aloin tekemään isänpäiväkortteja ja en osannut siis laittaa "oikeaa nimeä" appiukkoni korttiin, joten kysyin sitten anopilta, että kummankohan minä sitten siihen laitan: ukki vai vaari? vastaus oli PAPPA. sanoin sitten, että pappa on jo varattuna meidän isälle. Anoppi käski kysyä appiukolta sitten itseltään, kumpi on parempi. Kysyin, ei vastausta.

Onkohan hän nyt vetänyt herneet nokkaan erittäin syvälle, koska ei saakkaan olla pappa?
ups...

niin, sanokaapa muuta. kaikenlaisia ongelmia :D siis ainut kenelle tämä alunperin oli ongelma, oli anoppi, koska ei halunnut sekottua minun äitiini ja oli tärkeää että muutkaan ei sekotu :D hehee..

Siis miksi isovanhempia voi kutsua "Nimi-ukki/vaari/pappa" tai Nimi-mummo/i/u"-mikä ikinä haluaakaan olla? Meijän suvussa, esim. äitini veli on aina ollu miulle "Nimi-eno" vaikkei äidillä muita veljiä edes ole tai muita samannimisiä sukulaisia.

Anoppis taitaa haluta vain olla hankala :D

Me myös käytetään nimeä mummi sanan edessä. Nimet ei tosin ole mummojen etunimet vaan sellaiset asuinpaikan mukaan tulleet vähän hassut nimet :) Ukkeja on vaan yksi, joten siinä ei ole epäselvyyttä.

Meillä on aika luontevasti mennyt eri nimet lasten isovanhemmille, on mummo, pappa, mummi ja ukki/vaari. Omassa lapsuudessani oli 2 mummoa ja 2 pappaa, ne erotettiin sitten paikkakunnan/etunimen perusteella eikä siinä mitään sekaannuksia mielestäni ollut.

Meillä on saanut olla ihan mitä itse ovat halunneet, anoppipuoli ei halunnut olla mikään, halusi kutsuttavan vain etunimellään. Kuopus kyllä pienenä itsepäisesti kutsui häntä mummiksi.

Meillä alkuun anoppi oli tosi tarkka nimityksistä ja että ovat erilaisia kaikille. Miehelläni on lapsuudessaankin ollut tarkkaan mummot/mummit määritelty, mutta eihän tuo itse noita muista. Miehen mummot ovat vielä elossa ja meidän arjessa kaikki mummot ovat mummoja. Ei ole anoppikaan enää jaksanut olla tarkkana nimien kanssa. Mä antaisin molempien olla pappoja, jos niin haluavat. Tai sitten kirjoitat korttiin isoisä ja annat hänen itse päättää nimityksensä lapsen kanssa.

[QUOTE="hämmentynyt";29151131]niin, sanokaapa muuta. kaikenlaisia ongelmia :D siis ainut kenelle tämä alunperin oli ongelma, oli anoppi, koska ei halunnut sekottua minun äitiini ja oli tärkeää että muutkaan ei sekotu :D hehee..[/QUOTE]

Siis voi vittu.

Liisa-mummu ja Sirkka-mummu. Ei sekotu.

Meillä on käytetty niitä nimityksiä, mitä isovanhemmat itse ovat alkaneet käyttää. On ukki, pappa, mummo/mummu ja mummo. Mummo (ja ukki) asuu kaukana, hänestä käytetään yleensä etunimi-mummo -yhdistelmää, pelkkä mummo on se naapurissa asuva. Mulla on aina ollut kaksi mummoa ja kaksi ukkia, ja niihin liitettiin paikkakunnat tyyliin Kuopion mummo ja Sotkamon ukki. Ihan luontevasti nuo meni, tavatessa tietysti puhuttiin vain mummosta ja ukista, mutta sitten muulloin selvennettiin, että haluan lähettää kortin Kuopion mummolle.

Vaikka käytettäisiin samaa nimitystä, eiköhän ne luontevasti erotu tavalla tai toisella. Mun mielestä olisi hölmöä alkaa kutsua esimerkiksi pappaa vaariksi, koska sellaista ei ole koskaan kummankaan suvussa käytetty, eikä se tunnu "omalta". Tai vaikea kuvitella, että alkaisin joskus mummiksi, musta tulee MUMMO! :D

No eipä oo tehny tiukkaa itse koskaan erottaa omia isovanhempia, vaikka ihan identtiset nimitykset on olleet käytössä. Kuitenkin erilaisia liitteitä niihin mummuun ja ukkiin on ollut mahdollista tarvittaessa liittää. Älkää nyt höpöttäkö tuollaista joutavaa. On tainnut mummikin jo unohtaa omat sekoilunsa tuon aiheen kanssa, jos kerran noin reagoi. Älä ole huolissasi.

Ja meillä kun nuo ukit sattui kuolemaan ja toinen mummo löysi uuden miehen niin se on ukkikokelas. Mummojen edessä meilä on toisella paikkakunta ja toisella eläimen nimi.

Yhteistyössä