Uskovaiset, halloweenista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olisin kiinnostunut tietämään, kuinka te muut uskovat suhtaudutte halloweeniin? Itse en halua juhlia halloweenia millään lailla, koska koen sen olevan täysin vastoin uskoani, arvojani ja Raamatun sanaa...mutta näköjään perheellisenä ihmisenä näiltä lasten halloweenjuhlilta ei voi välttyä, tuntuu olevan halloween-synttäreitä, harrastusten halloweenjuhlia ja nyt koulussakin näköjään järjestetään halloweenjuhlat. Koen tilanteen vaikeaksi. Miten te muut uskovat, annatteko lastenne huoletta osallistua halloweenin juhlintaan vai toimitteko toisin?

Ja vaikka jotkut väittävät halloweenjuhlien olevan harmitonta huvia(ei-uskovat), itse en näe asiaa niin, ja luulen etten ole ajatusteni kanssa ainoa.
 
"vieras"
Samaa olen pohtinut. Täällä maalla sitä ei juurikaan vietetä esim koulussa tai synttäreillä, mutta jos vietettäsiiin niin en mitään piru-, hirviö- tai luurankoasuja heille antaisi. Tokaluokkalainen sanoi viimeviikolla että tehdäänkö halloweeninä hirviökakku kun jotkut muut tekee, vastasin että halloween on sellainen amerikkalainen juhla mitä ei meillä vietetä. En vielä alkanut selittää luurankojen ja hirviöiden alkuperäistä tarkoitusta, koska lapsi on herkkä ja helposti pelkää ja näkee painajaisia. Jos sitä nyt jostain syystä pitäisi viettää, esim kaverin synttäreillä, niin ehkä joku hämähäkki-asu voisi olla sopiva.

Olen puhunut kyllä lapsille että ei kannata kiroilla, koska silloin samalla kutsuu paholaista luokseen, eikähän kukaan varmasti halua sellaiseen tutustua lähemmin. Ymmärsivät asian, eivätkä kiroile.
 
"ella"
no rinnastan halloweenin vappuun.Koulussa viettävät halloweenia pukeutumalla asuihin,omalla valinnalla voi vaikuttaa miksi sitten pukee lapsensa.Kyllähän sitä palmusunnuntaina lapset puetaan noidiksikin..
 
Uskon Jumalaan
enkä minä siksi todellakaan juhli sellaista Paholaisen juhlaa kuin Halloween. Jeesus ei todellakaan kuollut ristillä ihmisten syntyien vuoksi sitten että me juhlisimme moista Saatanaa palvovaa juhlaa.
 
"vieras"
Jatkokysymys: Te, joilla halloweeniin ei osallistuta: kuinka te käytännössä hoidatte tilanteet, joissa halloweenia juhlitaan vaikka koulussa? Ja päästättekö te lapsia sellaisille synttäreille, joissa on halloween-teema?
 
Peyote
No ei kai pyhäinpäivän juhlimisessa mitään kaameaa ole? Vähän riippuu millä mielellä vietellään. Lapsista pukeutuminen on kivaa. Siitä kauhuteemasta mä en innostu kylläkään yhtään. Voihan lapsi pukeutua ihan vaan naamiaisasuun.
 
[QUOTE="femin";29144781]Olen lestadiolainen ja juhlin halloweeniä... Saa kivittää. :D[/QUOTE]

Samoin, eikä ole tullut mieleen edes syytä miksi en juhlisi. Mitään piruasuja meillä ei kyllä käytetä, mutta muuten mennään teeman mukaisesti. Tänä syksynä ei juhlita, mutta muista syistä jää väliin.
 
Kuuleppas
[QUOTE="vieras";29144518]Olisin kiinnostunut tietämään, kuinka te muut uskovat suhtaudutte halloweeniin? Itse en halua juhlia halloweenia millään lailla, koska koen sen olevan täysin vastoin uskoani, arvojani ja Raamatun sanaa...mutta näköjään perheellisenä ihmisenä näiltä lasten halloweenjuhlilta ei voi välttyä, tuntuu olevan halloween-synttäreitä, harrastusten halloweenjuhlia ja nyt koulussakin näköjään järjestetään halloweenjuhlat. Koen tilanteen vaikeaksi. Miten te muut uskovat, annatteko lastenne huoletta osallistua halloweenin juhlintaan vai toimitteko toisin?

Ja vaikka jotkut väittävät halloweenjuhlien olevan harmitonta huvia(ei-uskovat), itse en näe asiaa niin, ja luulen etten ole ajatusteni kanssa ainoa.[/QUOTE]

hölläisit sinäkin sitä uskovaista sädekehääsi nyt edes sen verran, että sinne koululle jonkun sortin kostuumit hommaat, siellä nimittäin oppilaat kovin aina kisaavat keskenään parhaasta halloween asusta, ja halloween bileistä puhutaan pitkään, eikä lapsille halloween ole kuin NAAMIAIS juhla, te aikuiset teette siittäkin asiasta niin kauhean monimutkaista ja vedätte uskonnon mukaan!:D
 
mitä pahaa
Uteliaisuudesta kyselen että mitä pahaa juhlassa on? Ymmärrän sen pakanallisen taustan, mutta jos ei usko niihin taustoihin niin eihän lasten naamiaisasuissa mitään pahaa tai syntistä ole? Meillä toinen lapsi pukeutuu prinsessaksi, toinen zorroksi.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";29144887]Niin niin tosi ihqu lastenjuhla viedään kynttilöitä haudoille, ja muistellaan vainajia?:D
Onneksi koulut edes järjestää halloween juhlia, ei pääse tylsät ja tosikot aikuiset niitäkin pilaamaan?!![/QUOTE]

Mulle on ihan se ja sama, on hauskaa kun lapset saa pukeutua.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mitä pahaa;29144850:
Uteliaisuudesta kyselen että mitä pahaa juhlassa on? Ymmärrän sen pakanallisen taustan, mutta jos ei usko niihin taustoihin niin eihän lasten naamiaisasuissa mitään pahaa tai syntistä ole? Meillä toinen lapsi pukeutuu prinsessaksi, toinen zorroksi.
Ei lasten naamiaisasuissa olekaan mitään pahaa niin kauan kun ne eivät ole näitä piruja, zombeja ym., mitä ne nyt halloweenina tuppaavat olemaan. Tiedän, että ei-uskovaisesta tämä kuulostaa ehkä tekopyhältä ja kaiken hauskan kieltämiseltä, mutta kyse on minulle uskovana ihan muusta. Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan ja Raamatun sanaan, jolloin uskon myös paholaisen olemassaoloon. Uskovaisen elämään eivät kuulu mm. vainajahenkien kanssa yhteydessäoleminen tms., johon halloweenin juuret liittyvät, ja mielestäni näiden asioiden kanssa pitää olla varovainen. Tottakai näin puhuessani monet ajattelevat, että eihän sitä tarvitse niin vakavasti ottaa, mutta Jeesukseen uskoville nämä eivät ole leikin asioita.

Lapsen hauskanpitoa en halua kieltää, mutta minulle hauskanpito ei ole piruksi pukeutumista ja pelottavia juttuja, vaan ihan jotain muuta. Jos haluan seurata Jumalaa, tunnen vääräksi olla millään lailla mukana juhlassa, johon liittyvät vainajahenget, pirut yms.


-ap
 
"vieras"
En todellakaan haluaisi nähdä lastani piruksi pukeutuneena. Ajatuksena ei niin kiva, ja mitenkään jeesustelematta en ymmärrä niitä, jotka näitä pukuja lapsilleen ylipäätään ostavat ja että niitä ylipäätään myydään. Kai muhun lapsena on joku pirun ja helvetin pelko isketty, vaikken tiedä, uskonko niihin nyt oikeasti, mut haloo, kuka haluaa juhlia pirunaamarit naamallaan. En vaan sulata.
 
"Ninni"
Justiinsa googlettelin alkuperää ja kuolleisiin ja henkiolentoihinhan toi aikalailla viittais, melkeimpä näyttäis olevan harmittomampi versio saatananpalvonnasta. En oo pahemmin uskovainen mutta uskon et on olemassa hyviä ja huonoja henkivoimia ja jälkimmäisten kanssa en halua olla tekemisissä joten ei juhlita meillä kurpitsoilla ja noidilla. Ei todellakaan. Kaikenmaailman juttuihin ei oo pakko mennä mukaan siks että toisetkin menee.
 
mä70
Mä en kanssa haluu mun lasten juhlivan halloweenia,jo senkin takia,että se ei sovi yhteen mun vakaumuksen kanssa,mutta myös must se on jotenkin karmasevaa,et lapset pukeutuu piruiksi ja luurangoiksi..Jos koulussa on juhlat,meijän lapset saa siellä olla,jos ne on koulupäivän aikana,mutta mitää pukuja en sinne värkkäämukaan,enkä päästä lapsiani halloweeni-juhliin,jos joku kaveri semmosiin kutsuu..
 
uskomatonta touhua
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;29145746:
Mä en kanssa haluu mun lasten juhlivan halloweenia,jo senkin takia,että se ei sovi yhteen mun vakaumuksen kanssa,mutta myös must se on jotenkin karmasevaa,et lapset pukeutuu piruiksi ja luurangoiksi..Jos koulussa on juhlat,meijän lapset saa siellä olla,jos ne on koulupäivän aikana,mutta mitää pukuja en sinne värkkäämukaan,enkä päästä lapsiani halloweeni-juhliin,jos joku kaveri semmosiin kutsuu..
No just, tollasia te uskikset olette, voi lapsiparkoja!:(
Ymmärrätkö että lapsesi voi joutua koulussa jopa kiusatuksi, jos menee tavis vaatteissa naamiaisjuhlaan?:eek:
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;29145746:
Mä en kanssa haluu mun lasten juhlivan halloweenia,jo senkin takia,että se ei sovi yhteen mun vakaumuksen kanssa,mutta myös must se on jotenkin karmasevaa,et lapset pukeutuu piruiksi ja luurangoiksi..Jos koulussa on juhlat,meijän lapset saa siellä olla,jos ne on koulupäivän aikana,mutta mitää pukuja en sinne värkkäämukaan,enkä päästä lapsiani halloweeni-juhliin,jos joku kaveri semmosiin kutsuu..
Pääsiäisenä teillä ei myöskään olla noitia? Lakanoiden kanssa ei leikitä kummitusleikkejä kotona?
 
En ymmärrä
Meillä juhlitaan Halloweeniä, ehkä vuoden paras juhla joulun jälkeen :D

Saadaan pukeutua ( tänä vuonna minä zombieksi ja 1.lk lapsi viikatemieheksi ), koristella valoilla ja touhuta illalla pimeässä! Järkätään kunnon kemut pihan lapsille ja vietetään mukavaa juhlaa pimeyden alkajaisiksi.

Kääntäkää uskovaiset halloweenkin joulun tapaan omaan uskoonne sopivaksi niin saatte juhlia pakanajuhlia..
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
"vieras"
[QUOTE="vieras";29145611]En todellakaan haluaisi nähdä lastani piruksi pukeutuneena. Ajatuksena ei niin kiva, ja mitenkään jeesustelematta en ymmärrä niitä, jotka näitä pukuja lapsilleen ylipäätään ostavat ja että niitä ylipäätään myydään. Kai muhun lapsena on joku pirun ja helvetin pelko isketty, vaikken tiedä, uskonko niihin nyt oikeasti, mut haloo, kuka haluaa juhlia pirunaamarit naamallaan. En vaan sulata.[/QUOTE]

Monikin haluaa juhlia pirunaamari naamallaan, koska monelle se piru on ihan samanlainen olento kuin keiju. Ymmärrän, että uskovaiset ei asiaa näe näin, mutta luulisi teidänkin ymmärtävän, että ei-uskovaisille asialla ei ole sen suurempaa merkitystä.
 

Yhteistyössä