Meidän 16v. toivoi joululahjaksi villasukat ja suklaata. Toivoi myös synttärilahjaksi mun tädiltä villasukkia vaikka tiesi että sille voi esittää kalliimmankin toiveen.ai että muistella sitä kurjaa lapsuuttaan kun sai vain sen yhden barbin ja sekin joutui melkeen heti patterin väliin?
mutta hei,olipas sentään kämäset villasukat,just joo.
eikä sekään tarkoita sitä että lapsi haluaa villasukkia tai muutakaan rättiä jos vanhempi on sitä mieltä.Meidän 16v. toivoi joululahjaksi villasukat ja suklaata. Toivoi myös synttärilahjaksi mun tädiltä villasukkia vaikka tiesi että sille voi esittää kalliimmankin toiveen.
Mä ja sisko ei useimpina jouluina kummoisia lahjoja saatu (ei todellakaan mitään barbia) mutta mulla on silti oikeen mukavat joulumuistot lapsuudesta. Tunnelma oli tärkein ja oltiin aina oikein tyytyväisiä lahjoihimme. Tosin me ei lelujamme tukittu patterin väliin vaan osattiin arvostaa niitä vähiä mitä oli.
Niin että jos sun joulu on ollu pilalla vähien lahjojen takia niin ei se tarkota sitä että kaikilla niin olis.
Tätä juuri itse pelkään nykytilanteessa, kun mistään ei ole pulaa (onneksi, toki) ja tavaraa kertyy helposti liikaa. Lapset näkevät kaupassa ja mainoksissa lisää tavaraa. Tietysti sitä haluaa kietoa omansa pumpuliin, mutta toisaalta onko se karhunpalvelus lapselle, jos lapsi oppii vain haluamaan olematta koskaan onnellinen.Vanhempana katsoisin peiliin jos lapsi ei osaisi olla pienistäkin asioista kiitollinen.
Eipä tarkota ei. Mutta jotkut lapset silti haluaa. Jotkut ei erikseen halua mutta ovat silti niihin tyytyväisiä. Jotkut lapset taas ei oo tyytyväisiä mihinkään. Et sä voi omien kokemustes perusteella määritellä että kaikille lapsille pitäis olla tonnilla lahjoja jotta joulu ois onnistunu.eikä sekään tarkoita sitä että lapsi haluaa villasukkia tai muutakaan rättiä jos vanhempi on sitä mieltä.
16v alkaa olla siinä iässä että rätit kelpaa ja suklaa tietenkin myös,mikäs siinä vetää blossee ja mutustaa suklaatia.
Mä olen sanonut, ettei ei, kun me ei tarvita/säästetään johonkin muuhun/ei ole järkeä ostaa kaikkea/me ostetaan kaikki, mitä me tarvitaan ja tällä kertaa ei haluta ostaa ylimääräistä. Mutta kiva, kun sulla on.Sitä en tiedä vielä, mitä sanon, kun ensimmäinen lelliperse tulee kohdalle kyselemään omiltani että miksi ette saaneet sitä ja tätä, oottekste köyhiiiii? Katsotaan, mitä kärkäs kieleni keksii.
Miksi juuri joulun pitäisi olla asia, jota varten säästetään?no tärkeintähän on itse ryypätä rahat tai ostaa karkkii/kenkii itselleen eikä säästä niitä rahoja jouluun.