Miten joku ostaa lahjoja vain 40-50€/per lapsi?

• Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
---
[QUOTE="vieras";29126255] Suosittelen myös muille, että viette lapsenne yhteiselle perhelomalle, ettekä tuhlaa rahoja ylihintasiin legoihin tai palapeleihin! Lapset varmasti nauttii enemmän perheen keskeisestä kiireettömästä ajasta, kun leluvuoresta ympärillään.[/QUOTE]

Toki nauttii mutta naurettavaa sanoa, että osti matkan lahjaksi lapsille :D

Lady Gardenea
[QUOTE="vieras";29126255]Sukulaiset kuitenkin ostelee leluja mitä on kämppä muutenkin jo täynnä. Viime vuonna saadut lelut odottaa vielä paketissa osa.. Itse käytän rahani sitten johonkin fiksuun ;) Suosittelen myös muille, että viette lapsenne yhteiselle perhelomalle, ettekä tuhlaa rahoja ylihintasiin legoihin tai palapeleihin! Lapset varmasti nauttii enemmän perheen keskeisestä kiireettömästä ajasta, kun leluvuoresta ympärillään.[/QUOTE]
Jos 50 riittää matkailemiseen niin mikäs siinä...

"vieras"
Meidän lapsilla on ihan hirveesti leluja, liikaa. Ei olla itse ostettu vaan suurin osa tullut sukulaisilta. Sen takia aion ostaa jokaiselle lapselle vaan yhden joululahjan, sukulaisilta tulee taas lisää rojua...

No itsekin olen ajatellut, että tuohan olisi ihan sopiva summa per lapsi. Mutta kyllä meillä nyt valitettavasti menee yli tuon. Molemmat pojat saavat uudet sellaiset isommat legopaketit, jotka tosiaan maksaa lähemmäs 100€. Muita leluja ei sitten meiltä vanhemmilta saakaan. Yöpuvut ostan myös aina uudet kaikille lapsille ja usein myös itselle ja miehellekin.
Esikoisen lahja on vielä mietinnässä ja keskustelun alla hänen isänsä kanssa, mutta ainakin tuollainen 100€ sihenkin sitten tulee menemään.
Kuopus on vasta 1,5 vuotta, eikä nyt tule mitään mieleen, mitä välttämättä tarvitsisi, joten voipi olla, että ei saa meiltä vanhemmilta mitään muuta ku sen yöpuvun.

Meillä silti lahjoja joka vuosi aivan liikaa, kun sukulaiset ja kummit osatavat lapsille. Onneksi suurinosa kuuntelee toiveita, joten ns. aivan turhaa tavaraa ei tule älyttömästi. Kirjoja yleensä toivon lapsille sekä perusvaatteita. Pojat myös innoissaan legoista ja niitä varmaan tulee muutama pienempi paketti myös.

Tuo on tosi hyvä tavoite, että tuolla summalla selviäisi. Haluan opettaa lapsille, ettei materia tee onnelliseksi, eikä raha kasva puussa.
Meillä, esim. teineillä pitää olla selkeä peruste sille miksi pitää saada jotain uutta, vaikka että entinen on mennyt rikki tai käynyt pieneksi.
Lisäksi joutuvat itse säästämään ja tienaamaan, jos haluavat laittaa jotain isompaa.
Meillä tämä ei ole raha kysymys, vaan periaatekysymys.
Tällä kulutus vauhdilla pitäisi olla puolitoista maapalloa, että se selviytyisi tästä jätemäärästä mitä ihmiset nyt tuottaa. Kannattaisi miettiä niitä arvoja ja sitä millaisen maapallon me jätämme lapsillemme.

Saraldo
Mä maksatan kalleimman lahjan isovanhemmilla (tänä vuonna Koululainen-lehden vuosikerta). Kummilasten lahjoihin menee max 20€/nuppi, omalle ostetaan noin viidelläkympillä lahoja.

Omille lapsille ei osteta lahjoja, koska saavat kaiken tarpeellisen muutenkin pitkin vuotta ja leluja ja muuta pientä kivaa ostetaan "muuten vaan". Jouluna ja synttäreinä saa muutenkin sukulaisilta ihan tarpeeksi krääsää. Vaikka aina sanotaan että mielummin vähän ja kestävämpää ja jotain merkityksellistä, ei turhaa muovikrääsää joka hajoaa heti :mad:

Sukulaislapsille kun ostetaan lahjoja, ovat ne yleensä arvoltaan parinkympin luokkaa jos siis jotain erityisesti ostetaan, jos taas on kalliimpi lahja, eli tuota ap:n alarajahintaluokkaa, osallistuu siihen vähintään kaksi hankkijaa.

Jos jo taaperolle hommataan 400€:lla lahjoja, voi kuvitella mitä se vaatii 8, saati sitten 14-vuotiaana. Että jos voi itselleen vaikeuksia pedata..

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja KyöpelinVuori;29126633:
Miten joku jaksaa pohtia mitä kukakin ostaa ja millä summalla.
Silloin voi tuntea joko ylemmyyttä tai alemmuutta. Yleensä nämä aloittajat hakevat luonnollisesti sitä ylemmyyttä. Mikä on tietysti kiva juttu, että joku saa olonsa hyväksi pohtimalla, miten jotkut VOI laittaa niin vähän lahjoihin rahaa. Todennäköisesti ne lahjat eivät ole hänen mielestään lahjoja ollenkaan, sellasta pikkukivaa vaan. Ja mikäs sen parempaa, jos saa vielä jonkun tuntemaan alemmuuttaa ja suremaan sitä, kun rahat riittää hädin tuskin kinkkuun.

• Tykkää
Reactions: ChangoMama
"vieras"
Ihan helposti.

Mä olen työtön ja vielä yksinhuoltaja,eli siis todellakin persaukinen.
Tosin tänä vuonna menee pakosti enemmän rahaa lahjoihin,koska "joudun"ostamaan lahjaksi lapselle xbox konsolin ja siihen peli tai pari päälle,plus sitten vielä jonkun näköinen kännykkä,kun nykyinen meni rikki.

..
...siten voi ostaa "vaan" tuolla summalla koska meijän lapsille osoitetaan rakkautta ja välittämistä muulla tavalla ku lahjomalla!!
Ja voin väittää et lapsi ei oo sen tyytyväisempi saako lahjoja 50e vai 350e.

[QUOTE="vieras";29126165]Me ollaan ostettu 1v10kk ikäselle ja 2kk ikäselle kummallekkin 5 lahjaa ja niihinkin meni 400e/lapsi. Lahjoina on molemmille keinutuolit, paidat, housut, peitot ja matka Tallinnaan.[/QUOTE]

Noista laahjana lapselle pidän keinutuolia. Vaatteita ostetaan ympäri vuoden tarpeeseen, peitto samoin, ja toi matkoja tehdään muutenkin. Esim viime jouluna mä sain lahjan kylpylään mut kyl me siel koko porukalla oltiin. Emme siis antaneet lapselle kylpylälomaa lahjana koska ei se siitä lahjasta olis mitään tajunnu. Et joo luukauden pääst pääset tonne mut nyt voit kattella tätä kivaa korttia.

Meillä lapselle ostetaan ja anndtaan joku lahja joka on siinä herkessä tärkeä ja toivottu.

Minä ajattelin ostaa kuopukselle (2-vuotias) semmoisen potkupuvun, siis semmoisen jumpsuitin, kun se on sitä pyytänyt. Taitaa maksaa alle 50 euroa, jos ei osta aitoa OnePieceä? Esikoinen (6-vuotias) tahtoo jotain goblin warriorseja, ne muistaakseni 30 euroa maksaa Fantsussa. Että halvalla pääsee.

guitar slinger
Meillä menee jouluun 20e per lapsi. Ostetaan Legon joulukalenterit jokaiselle. Sukulaisilta, mummeilta ja kummeilta tulee niin PALJON kaikkea kamaa, ettei ole tosikaan. Jokaisella kolmella lapsella on lisäksi synttärit heti tammikuussa, silloin tulee lisää kamaa niin siihen ei todellakaan tarvitse meidän itse ostaa mitään sälää lisää. Meidän rahat käytetään sitten lasten "oikeisiin" tarpeisiin, eli vaatteisiin tai kenkiin, tai muuhun välttämättömään.

"muua"
itse en oo "voi kamala sentaan" aina valttamatta edes ostanut heille mitaan. Mutta joo, voit olla ihan rauhallisin mielin. Aitini hukuttaa ;apseni jouluisin materiaan, siina syy!

"vieras"
Meidän esikoinen on vasta tuloillaan enkä tiedä minkä verran tullaan tulevina jouluina lapsen lahjoihin käyttämään, mutta tämä lapsi saa kyllä niin paljon lahjoja sukulaisilta, että meidän ei tarvitsisi ostaa yhtään mitään. :D Tietysti halutaan ostaa, mutta ei tosiaan ole mikään pakko rahaa paljon käyttää, kun niitä lahjoja tulee joka tapauksessa paljon.

"äitee"
No kyllä meidän lapset nauttii ihan älyttömästi niitten legojen väsäämisestä ja leikkivät niillä päivittäin ympäri vuoden. Saavat tänäkin vuonna, vaikka niitä on kertynytkin ihan luvattoman paljon :)

"vieras"
Meillä isovanhemmat ostaa ihan älyttömästi lahjoja lapsille. Minusta olisi kiva jos jouluna lapset saisi pari lahjaa, mutta ei kun ei. Itse ostan mielummin yhden laadukkaamman lahjan lapselle. Minusta tuo 50 on ihan hyvä hinta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29126165]Me ollaan ostettu 1v10kk ikäselle ja 2kk ikäselle kummallekkin 5 lahjaa ja niihinkin meni 400e/lapsi. Lahjoina on molemmille keinutuolit, paidat, housut, peitot ja matka Tallinnaan.[/QUOTE]

Mitä 2kk vanha tekee tallinnan matkalla?? mä en lukisi suurinta osaa noista lahjoiksi lapselle, vaan perheen normaaleiksi menoiksi. Jos ostan lapsilleni vaatteita tai peittoja, ne ovat ihan normaaleja hankintoja.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29126255]Sukulaiset kuitenkin ostelee leluja mitä on kämppä muutenkin jo täynnä. Viime vuonna saadut lelut odottaa vielä paketissa osa.. Itse käytän rahani sitten johonkin fiksuun ;) Suosittelen myös muille, että viette lapsenne yhteiselle perhelomalle, ettekä tuhlaa rahoja ylihintasiin legoihin tai palapeleihin! Lapset varmasti nauttii enemmän perheen keskeisestä kiireettömästä ajasta, kun leluvuoresta ympärillään.[/QUOTE]

Joo, mutta en väitä ostavani lapselle 400e edestä lahjoja. Kyllä meillä lapset pääsee yhteiselle lomalle, mutta en väitä ostavani lomaa lapsille joululahjaksi, vaan lahjoihin käytetään huomattavasti vähemmän rahaa, jolloin sitä jää esim. niihin lomamatkoihin.

"täti"
Mä yritän käyttää tasaisesti jokaiseen lahjaan saman summan, mikä ei ole pariakymppiä enempää. Kumminkin noita lahjojen saajia on useampi kuin yksi. Hulluahan se olisi ostaa jokaiselle satasella lahja, jos halvemmallakin pääsee. Legot, nuket ja kirjat sekä cd:t ovat olleet haluttua tavaraa lahjaksi.

"Minni"
Me ei osteta mitään lahjoja vaan paetaan tänä vuonna joulua thaimaahan. Mut jos joku osti lapsille lahjaks tallinnan matkan niin kai sitä voi sanoa sit et ostettii noille 4 ja 5v lahjaks aasian lennot :)

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä