Kuntosali + voimakkaasti yliliikkuvat nivelet?

• Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti
"auts"
Huvittaisi tehdä muutakin, kuin kävellä tai harrastaa pilatesta. Kuntosali erityisesti kiinnostaisi, ongelmana on erittäin yliliikkuvat nivelet (paljon kipuja, sijoiltaan menoja, rasitusvammoja). Ajattelin, ettei varmaan kannata ainakaan itsekseen mennä sinne salille säveltämään, mutta tietääkö joku osaako pt tai joku saliohjelman tekijä ottaa huomioon ton yliliikkuvuuden, vai pitäisikö erikseen metsästää joku sellainen, joka on erikoistunut ton tyyppiseen ongelmaan?

Lenkkeillä en yleensä voi, uinti on hyvä mutta kaipaisin jotain vähän rasittavampaa, kuitenkin nivelille kilttiä liikuntamuotoa.

"vieras"
Mulla on sama ongelma. Fysioterapeutti totesi yliliikkuvat nivelet. Sain valita aloitanko itsenäisen kuntosalitreenin vai fysioterapian ryhmäliikuntatunnit. Valitsin ryhmäliikunnan kun saa fysioterapeutin ohjausta. Jatkan sitten itsenäisesti sen liikuntajakson jälkeen.

Hommaa lähete fysiotetapeutille niin saat kunnon ohjeet. Mulla on huonoja kokemuksia personal trainereista selkävaivojen kanssa. Eivät osaa ottaa huomioon tiettyjä asioita ja vaan pahentavat vaivoja. Esim. mun pt käski salille viikko synnytyksestä ja menikin sitten selkä ja lantio.

"vieras"
Aina kun on erityinen ongelma, niin kannattaa antaa fysioterapeutin tai jopa OT-fysioterapeutin tehdä ohjelmat. Tavalliset liikunta-ammattilaiset eivät ole useimmiten paras vaihtoehtoja tasoerojakin heissä on kovasti. Kannattaa soitella ja kysellä. Monissa fysikaalisissa hoitoloissa on kuntosali samassa. Ei siis tarvitse siellä harjoitella, mutta fyssari voi aluksi neuvoa liikkeissä ym. Yliliikkuville nivelille hyvä lihastasapaino on erityisen tärkeää, koska heikot lihakset venyvät liikaa ja eivät tue niveliä. Hankkisin tk:stä fysioterapeutille lähetteen, niin ei tule niin kalliiksi.

Fysioterapeuttia ja hänen ohjeitaan suosittelen minäkin. Fyssarille yksityisellä pääsee ilman lähetettäkin. Tosin silloin jää ilman kela-korvausta, mutta se ei montaa euroa edes ole. :) Itse sain fyssarilta loistavat jumppaohjeet siihen miten voin vahvistaa pahimpia ongelmakohtia. Itselläni pahimmat on olkapäät.

"vieras"
Ja muuten yliliikkuville nivelille ei pidä olla liian hellä, koska nivelet vaativat liikuntaa ja rasitusta (nivelnesteen muodostuminenkin vaatii liikuntaa). Pitää vaan välttää yliasentoja ja toimia oikein.

"alkup"
Kiitos! Olen joskus saanut fysioterapeutilta jumppaohjeita, mutta silloin en tosiaan tullut kysyneeksi tuosta saliharjoittelusta. Jotenkin kaipaisin nyt vähän jotain "vastusta".

Olen kärsinyt nyt pari vuotta pahoista niveltulehduksista, joten liikkuminen on välillä ollut tosi rajoittunutta. Tuntuu, että tarvitsisin nyt sellaista vähän raskaampaa treeniä lihaksille, jotta nivelilläkin olisi paremmin tukea. Pilates on auttanut paljon lannerangan ongelmiin kyllä.

Täytyypä soitella fysioterapeutille!

raajat
Mulla on yliliikkuvat nivelet ja olen saanut ohjausta sopiviin liikkeisiin.Nyrkkisääntönä voisin sanoa sen että älä vedä mitään liikettä ns lukko asentoon esim.jalkaprässissä älä suorista jalkojasi ihan suoraksi vaan jätä aavistus povista koukkuun.Punnertaessa älä suorista käsiä täysin suoraksi ylhäällä vaan jätä liike aavistus vajaammaksi.Missään tilanteessa ei kädet ja jalat ei saa olla täysin suorana etenkään lukossa(josta raaja heposti taipuu).

Norppa83
Mulla järkyttäviä ongelmia yliojentuvuuden takia etenkin oikean polven kanssa. Crosstrainer on hellempi, kuin juoksumatto ja polven sijoiltaanmenon mahdollisuuden vuoksi esim. pohjelihasliikkeet suoritan perinteisen "seisomalla levytangon kanssa kiipistelyn" sijaan istumalla laitteessa, jossa sama liike tehdään siis siten, ettei vaaraa polven mahdollisesti muljahtaessa ole kaatua ja loukata itseään.

Neuvoja vaan reippaasti kysymään, kyllä asiantunteva henkilö osaa löytää eri tavat tehdä liikkeet, jotka on myös turvallisia nivelille.

"vieras"
No mua on fyssari ohjeistanut että esim jalkaprässissä ei saa laittaa jalkoja ns. lukkoon asti suoraksi vaan jättää vaikka ihan himpun koukkuun. Samoin jos vaikka taljaan laittaa painoja, täytyy aloittaa vaan tarpeeksi pienillä painoilla että pystyy tekemään liikkeet puhtaasti.

Kuntosalitreenistä ei ole haittaa mutta hyvä olisi ottaa alkuavuksi joko personal trainer tai fysioterapeutti joka tekee sinulle sopivan ohjelmaan ja ohjaa että liikkeet menevät oikein.

"Anne"
Mulla on yliliikkuvat nivelet ja olen saanut ohjausta sopiviin liikkeisiin.Nyrkkisääntönä voisin sanoa sen että älä vedä mitään liikettä ns lukko asentoon esim.jalkaprässissä älä suorista jalkojasi ihan suoraksi vaan jätä aavistus povista koukkuun.Punnertaessa älä suorista käsiä täysin suoraksi ylhäällä vaan jätä liike aavistus vajaammaksi.Missään tilanteessa ei kädet ja jalat ei saa olla täysin suorana etenkään lukossa(josta raaja heposti taipuu).
Ylilikkuvat tai ei niin missään liikkeissä ei saa tehdä lukkoon asti. Hajoaa ne paikat kaikilta siinä.
Isoin mietinnän kohta minusta on venyttelyssä, se kun on kuitenkin myös osa jokakertaista kuntosalikäyntiä ja helposti itse huomaan meinaavani venyttää liikaa jos en keskity.
Pohkeita esim en meinaa saada venytettyä ollenkaan joten ne hieron auki. Lisäksi etureittä on vaikea venyttää joten venyttelen silti normaalisti vaikka ei miltään tunnukkaa, auttaa silti.

raajat
pohkeen saan aika hyvin venytettyä jos laitan kannan lattiaan ja päkiän seinää vasten(keho melko lähellä seinää).Siinä voi pitää polven aavistuksen koukussa.Etureisi on mullakin vaikeaa venyttää.

Eds-potilas
Ap, onko sinua tutkittu, olisiko sinulla EDS? http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehlers%E2%80%93Danlosin_syndrooma
Kuulosti vaan niin tutulta. Toki voi olla voimakastakin yliliikkuvuutta ilman sitä.

"alkup"
[QUOTE="Anne";29125906]Ylilikkuvat tai ei niin missään liikkeissä ei saa tehdä lukkoon asti. Hajoaa ne paikat kaikilta siinä.
Isoin mietinnän kohta minusta on venyttelyssä, se kun on kuitenkin myös osa jokakertaista kuntosalikäyntiä ja helposti itse huomaan meinaavani venyttää liikaa jos en keskity.
Pohkeita esim en meinaa saada venytettyä ollenkaan joten ne hieron auki. Lisäksi etureittä on vaikea venyttää joten venyttelen silti normaalisti vaikka ei miltään tunnukkaa, auttaa silti.[/QUOTE]

Se venyttely on minullekin ongelma, siihen sainkin jo aiemmin fyssarilta ohjeita kun en tavallisia venytyksiä voinut käyttää nivelten vuoksi.

"alkup"
eds-potilas
[QUOTE="alkup";29125982]Ei ole tutkittu. Ei kyllä iho ainakaan tuolla tavalla veny, paitsi kyynäpäissä ja kämmenselissä jonkun verran mutta eikö se niissä kaikilla tee niin?

Beightonin kriteeristössä tulee 9 pistettä, eli kaikki kriteerit täyttyy.[/QUOTE] Ei veny kaikilla EDS-potilaita. Oirekuvat on eri potilailla vaihtelevat, mutta suurimmalla osalla oireet jakautuvat yhdeksän eri alatyypin mukaan, ja se määrittelee mitkä oireet ovat hallitsevimmat. Itselläni on III eli hypermobiili tyyppi jossa niveloireet ovat hallitsevimmat, mutta iho ei ole ollenkaan venyvä.

careful out there
Hyviä ohjeita jo täällä onkin.

Kuntosaliharjoittelu on erittäin hyvää kuntoutusta myös eds-potilaille, ja muillekin joilla yliliikkuvat nivelet. Nievelet vahvistuvat ja lihakset ja niihin liittyvät jänteet vahvistuvat, ja ne jänteethän tukevat myös sitä niveltä. Huomionarvoista on kuitenkin tuo lukkoasentojen välttäminen, ja se että ei tee yli nivelen normaalin liikeradan, siis vaikka taipuisi niin ei lähde silti taivuttamaan "yli". Tärkeään on myös tasapuolisuus, eli että tehdään sekä ojentajat että koukistajat, selät sekä vatsat, oikeat ja vasemmat puolet. Ja sitten, kaikkein tärkeintä: kun YLEENSÄ neuvotaan että nosta vaan reippaasti painoja, mitä isommat vastukset sitä enemmän sitä ja tätä, NIIN yliliikkuvanivelinen tekee pienillä painolla toistoja esim. 10-15 x 3 ja nostaa painoja todella hissun kissun ja vastetta (esim. särkyjä tai muita tuntemuksia) seuraillen.

Yhteistyössä