Keliaakikko, haittaako keliakia elämääsi?

• Viestiketjun aloittaja keliaakikko
  • Ensimmäinen viesti
Keliaakikko
Mulle tuli paha mieli tyttöni puolesta, onneksi hän ei ollut itse kuulemassa.
Yks sukulaismies totesi, että "Onneksi ei ole mitään tuommoisia sairauksia, niin saan syödä mitä haluan milloinkin syödä, olisi ihan kamalaa, jos näin ei olisi!".
Kaikkea ajattelematonta ihmiset suustaan päästelevät. :(

Ja minun mieheni totesi, että ei noudattaisi mitään ruokavaliota, kun haluaa syödä esim. tavallista leipää. Vaikka eihän gluteenittoman leivän maku eroa tavis suun makuaistilla juurikaan normileivästä. : /
Itse en ole enää jaksanut niistä kommenteista välittää, sillä niitä tulee usein.
En tiedä mikä pointti joillakin on harmitella keliaakikolle, että "voi kamalaa kun sulla on toi tauti. Olisi ihan kauheeta jos en itse voisi enää syödä ruisleipää tai vehnäpullaa". Tähän joskus saatan asiallisesti todeta, että tuskin itsekään söisit rotanmyrkkyä vaikka se olisi kuinka herkulliseen muotoon tehty.

Onneksi on löytynyt keliakian myötä paljon uusia, hyvänmakuisia ruokia joita ei terveenä olisi varmasti tullut maistettua :D

Ja mitä tulee tuohon miehen kommenttiin, niin ymmärrän senkin. Alussa kun olin vielä pöyristynyt asiasta (diagnoosi tuli ihan puskista) niin suurin pelkoni oli, että osaanko itse ottaa asiaa tarpeeksi tosissani. Vakaasti ja uhmakkaasti ensin päätin, että kyllä helvetissä minä syön jotain kiellettyä hyvää edes pari kertaa vuodessa. Minähän en vehnästä kokonaan luovu.

Aika paljon on kyllä asenne muuttunut kun on saanut rauhassa mielessään prosessoida koko lopullisen muutoksen, nyt en koskisi gluteeniin vaikka maksettaisiin.

"ellis"
Ootteko muuten keliaakikot, (tai no kaikki) että k ja s - ryhmät hyllyttävät tuotteet erilailla.. Oon aina käynyt k-kaupoissa.. Enempää ajattelematta miksi. Mutta nyt muutamana kertana ässässä käyneenä voin sanoa, kuinka turhauttavia kauppareissut on. Keskolla on se yksi pitkä hylly, missä on kaikki gluteenittomat. Helppoa. Näkee mitä on kaupassa valikoimana ja samalla kertaa voi ostaa kaiken mitä itse tarvii. Voi myös muistaa siinä hyllyn edessä tarvitsevansa jotain, mitä ei kotona muistanut..

S- ryhmä taas ripottelee kaikki gluteenittoman ympäri kauppaa.. Onko muita jotka kokee tämä hankalaksi? Aina pitää löytää gluteenittomat leivät muiden leipien seasta. Saati sit satojen normijauhojen seasta ne muutamat gluteenittomat jauhot. Entä keksit, minkä seassa ne on. Tai sitten kaikki leivontaa helpottavat gluteenittomat jutut, kuinka ympäriinsä ne on eri osastoja. Yleensä vielä etsin jotain tietyn metkin tiettyä tuotetta ja sit kun löytyy oikea osoite, ei juuri sitä tuotetta kyseisessä kaupassa olekaan.

Onneksi voin yhä valita itse kauppani. Mutta oikeasti, miten joku voi ajatella edes tuotteiden ripottelun kauppaan helppona ja hyvänä asiana? Entä sitten juuri nämä keliakiaan sairastuneet jotka eivät vielä ole edes ihan kärryillä, kuinka paljon gluteenittomia juttuja on tarjolla. Ja kuinka helppoa gluteenitonta ruokavaliota on noudattaa..
Mä joskus laitoin jopa palautetta yhteen S-kauppaan, että eikö voisi gluteenittomia tuotteita laittaa samaan paikkaan. Pottuuntuneena siitä, kun en jotain löytänyt ollenkaan kaikkien normituotteiden joukosta. Juu, palautteessa takaisin sitten sanottiin, että ei heidän mielestään ole helpompaa. Helpompi on kun samanlaiset tuotteet on samassa paikkaa, siis makaronit, keksit, leivät jne. ja sieltä sitten etsii erikoistuotteet. Että se siitä palautteesta.

No, kun käy samassa lähikaupassa, löytää jo gluteenittomatkin tuotteet sieltä suht kivuttomasti.

"vieras"
Mäkkärissä ainakin gluteenittomien hampurilaisten pihvit ovat ihan samoja kuin kaikissa muissakin, joten jos nimenomaan hampurilaispihveistä on huonoja kokemuksia, voin suositella mäkkäriä. :) Sämpylät taas on pakattu yksittäin ja ne paahdetaan erillisessä pussissa, joten olen hyvällä halulla uskaltanut syödä niitäkin.

"vieras"
Kitikiti valivali...

Onse nyt jumalauta jos ei saa sanoa että ei pidä jostain ruoasta. Ihan samahan se on haukkua gluteenittomia eineksiä kuin gluteenillisiä!

Ai niin, ei ookaan.. Kun joku keliaakikko saattaa suuttua, ja se onkin pahempi asia kuin se että joku normaaleista eineksistä pitävä suuttuu. :headwall:
Mun kohdalla kyse on nimenomaan siitä yleistämisestä! Syö kerran jotain gluteenitonta josta ei pidä = kaikki gluteeniton on pahaa. Mun mielestä monikin gluteeniton on pahaa, mutta ei se siitä gluteenittomuudesta johdu.

minmin
Itse taas kuulun niihin, jotka haluavat kaupoissa gluteenittomien tuotteiden olevan muiden seassa, se olisi paljon loogisempaa mun mielestä. Jos etsin jauhoja, menen jauhohyllylle. Jos etsin pastaa, menen pastahyllylle. Monesti pitää ostaa sekä gluteenitonta että tavallista joten joka tapauksessa pitää ne normihyllytkin kiertää, yksinkertaisempaa olisi napata molemmat samasta paikasta.

Keliaakikko
[QUOTE="vieras";29097521]Mun kohdalla kyse on nimenomaan siitä yleistämisestä! Syö kerran jotain gluteenitonta josta ei pidä = kaikki gluteeniton on pahaa. Mun mielestä monikin gluteeniton on pahaa, mutta ei se siitä gluteenittomuudesta johdu.[/QUOTE]

No, eiköhän kuitenkin ole parempi että "normiväestö" ei pidä gluteenittomasta. Jos pitäisi, niin menekki olisi isompi ja hyllyt tyhjenisivät nopeammin.

Parempi vaan, että jäisi niitä gluteenittomia ruokia niitä oikeasti tarvitseville.

ööh
Minulla ei todettu keliakiaa mutta syön samalla ruokavaliolla ja vielä luontaisesti gluteenittomasti. Periaatteessa koko perhe syö, joskus tavallista leipää ostavat. Meillä kaikilla on selkeitä oireita, ja lohdutin aikanaan tyttöä että lupaan kokeilla leipoa kaikkea mahdollista mitä saattaa haluta. En halunnut hänelle harmitusta ettei voisi syödä enää jotain, eikä sitä tullutkaan. Teemme kaiken itse ja tiedän tarkalleen mitä suuhun laitamme, ketään asia ei tunnu mitenkään harmittavan. Ja suht uusi juttu tämä meille, mutta voimme kaikki paremmin.

Jaahas...
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;29117805:
Minulla ei todettu keliakiaa mutta syön samalla ruokavaliolla ja vielä luontaisesti gluteenittomasti. Periaatteessa koko perhe syö, joskus tavallista leipää ostavat. Meillä kaikilla on selkeitä oireita, ja lohdutin aikanaan tyttöä että lupaan kokeilla leipoa kaikkea mahdollista mitä saattaa haluta. En halunnut hänelle harmitusta ettei voisi syödä enää jotain, eikä sitä tullutkaan. Teemme kaiken itse ja tiedän tarkalleen mitä suuhun laitamme, ketään asia ei tunnu mitenkään harmittavan. Ja suht uusi juttu tämä meille, mutta voimme kaikki paremmin.

Siis teillä koko perhe syö periaatteessa gluteenittomasti, mutta välillä saa pinnata? No, juuri näiden tapauksien takia keliaakikkoja ei oteta tosissaan ja syntyy ajattelua "No ei se oo niin tarkkaa ku naapurin Marttakin syö gluteenittomasti, mutta voi vähän leipää syödä".

Ja jos on selkeitä oireita, niin kannattaisi käväistä lääkärillä, ihan vaan jos olisikin oikeasti keliakia (on olemassa myös gluteeniyliherkkyyttä, joka on EI ole keliakia). Huolimattomasti hoidettuna keliakia voi aiheuttaa osteoporoosia, lymfoomaa, maksasairauksia jne. Hoitamaton keliakia on yhdistetty n. 200 eri liitännäissairauteen ja huolimattomasti hoidettuna (syödään normi leipää silloin tällöin) on yhtä kuin hoitamaton.
Ihan nyt vaan näin vinkkinä.

"vieras"
No, eiköhän kuitenkin ole parempi että "normiväestö" ei pidä gluteenittomasta. Jos pitäisi, niin menekki olisi isompi ja hyllyt tyhjenisivät nopeammin.

Parempi vaan, että jäisi niitä gluteenittomia ruokia niitä oikeasti tarvitseville.
Mutta miksi pitää sitten urputtaa kuinka on pahaa! Pitäisi nyt sen verran järkeä olla päässä että tajuaa ettei se tunnu keliaakikosta kivalta. Maistuu miltä tahansa niin sitä nyt vain on syötävä koska vaihtoehtoa ei ole. Sitä paitsi jos menekki olisi isompi, sitten hinnat laskisivat!

ööh
Siis teillä koko perhe syö periaatteessa gluteenittomasti, mutta välillä saa pinnata? No, juuri näiden tapauksien takia keliaakikkoja ei oteta tosissaan ja syntyy ajattelua "No ei se oo niin tarkkaa ku naapurin Marttakin syö gluteenittomasti, mutta voi vähän leipää syödä".

Ja jos on selkeitä oireita, niin kannattaisi käväistä lääkärillä, ihan vaan jos olisikin oikeasti keliakia (on olemassa myös gluteeniyliherkkyyttä, joka on EI ole keliakia). Huolimattomasti hoidettuna keliakia voi aiheuttaa osteoporoosia, lymfoomaa, maksasairauksia jne. Hoitamaton keliakia on yhdistetty n. 200 eri liitännäissairauteen ja huolimattomasti hoidettuna (syödään normi leipää silloin tällöin) on yhtä kuin hoitamaton.
Ihan nyt vaan näin vinkkinä.
Meillä ei ole kenelläkään todistetusti keliakiaa, mutta selkeät oireet kaikilla jos vehnäistä syö. Osalla tarvitaan oireisiin isompi annos ja osalla pienempi. Juoksimme niissä testeissä eivätkä mitään löytäneet, sama se mikä on kun en vehnää toisen lapsen kanssa kuitenkaan syö. Mies ja nuorempi lapsi voi välistä jotain esim. kaupan leipää syödä missä vehnää vähäisesti. Sinällään kukaan ei tätä näe kun kotona tapahtuu, enkä ole koskaan sanonut että meillä olisi kellään keliakia. Syömme kotona samoja ruokia kaikki ja tuntuu sopivan meille hyvin.

Vehnättömyyteen on muitakin syitä kuin juuri keliakia, en todellakaan suostu ajattelee että kenenkään keliaatikon elämää ruokavaliollamme pahennan. Sitä saa syyttää kuuntelijan ymmäryksen tasoa jos ei keliaatikon ruokavalio mene jollekin perille.

Tiedän kyllä jotain asiasta, en tarvitse valistusta tai vinkkejä. Kirjoitin koska syön samalla lailla kuin keliaatikko tai osittain tiukemmin koska luontaisesti gluteenittomasti.

Keliaakikko
[QUOTE="vieras";29202303]Mutta miksi pitää sitten urputtaa kuinka on pahaa! Pitäisi nyt sen verran järkeä olla päässä että tajuaa ettei se tunnu keliaakikosta kivalta. Maistuu miltä tahansa niin sitä nyt vain on syötävä koska vaihtoehtoa ei ole. Sitä paitsi jos menekki olisi isompi, sitten hinnat laskisivat![/QUOTE]

Mutta mitä se meiltä on pois jos terve ihminen ei gluteenittomasta tykkää? Mielipiteet on jokaisella ja ihan yhtä hyvin voisi sanoa samaa gluteenipitoisesta ruoasta :S

Itse en oikeastaan edes kaipaa gluteenia, nytkin tehtiin viikonloppuna gluteeniton hedelmäpiirakka ja gluteenittomia hampurilaissämpylöitä. Helppoja tehdä Semperin jauhoseoksesta (piilomainontaa ;) ) ja oli todella hyvää.

Jos joku nyrpistelisi nenää, niin siinähän niin tekee. Kyse on kuitenkin sairauden hoitamisesta ja itsensä pitämisestä terveenä ja elävien kirjoissa.

Mutta jos joku ihan sydämestään alkaa julistamaan kuinka pashaa gton on, niin itse varmaan jo toteaisin, että ei sun ole pakko sitä syödä niin miksi vouhkaat. Syököön sitä vehnähöttöään ja olkoon hiljaa, ei terveen ihmisen tarvitse gluteenitonta pakolla puputtaa.

Jaahas..
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;29202736:
Meillä ei ole kenelläkään todistetusti keliakiaa, mutta selkeät oireet kaikilla jos vehnäistä syö. Osalla tarvitaan oireisiin isompi annos ja osalla pienempi. Juoksimme niissä testeissä eivätkä mitään löytäneet, sama se mikä on kun en vehnää toisen lapsen kanssa kuitenkaan syö. Mies ja nuorempi lapsi voi välistä jotain esim. kaupan leipää syödä missä vehnää vähäisesti. Sinällään kukaan ei tätä näe kun kotona tapahtuu, enkä ole koskaan sanonut että meillä olisi kellään keliakia. Syömme kotona samoja ruokia kaikki ja tuntuu sopivan meille hyvin.

Vehnättömyyteen on muitakin syitä kuin juuri keliakia, en todellakaan suostu ajattelee että kenenkään keliaatikon elämää ruokavaliollamme pahennan. Sitä saa syyttää kuuntelijan ymmäryksen tasoa jos ei keliaatikon ruokavalio mene jollekin perille.

Tiedän kyllä jotain asiasta, en tarvitse valistusta tai vinkkejä. Kirjoitin koska syön samalla lailla kuin keliaatikko tai osittain tiukemmin koska luontaisesti gluteenittomasti.

Ok. Mutta varmaan ymmärrät kireän viestini pointin, eli itseäni ärsyttävät ihmiset jotka julistavat olevansa keliaakikoita/joutuvansa syömään gluteenitonta, mutta sitten jälkiruokakakun saapuessa pöytään voidaankin jo pikkuisen sitä vehnää syödä.

Hyvä siis, että et ole sellainen.

Muotikeliaakikot/-gluttaajat nimittäin tosiaan voivat toiminnallaan vaikeuttaa oikeasti gluteenivammaisen elämää. Monia kertoja olen jo törmännyt mitä ihmeellisimpiin oletuksiin keliaakikon ruokavaliosta.
Onpa jopa neuvottu, että kyllä sitä voi vähän syödä kun yksi neuvojan keliaakikkokaverikin kuulema pinnaa silloin tällöin. Kärsii vain pari päivää vatsakipuja ja sitten on kaikki taas loistavasti.

Kyllä, pidä aina tällaista kuullessani saarnan siitä, ettei se nyt ihan mene niin.

Teillä ilmeisesti sitten kärsitään gluteeniherkkyydestä, vai onko teitä tähystetty? Oliko se nyt n. 20% keliaakikoista sellaisia, että jostain syystä verikokeet ovat puhtaat, mutta ohutsuolessa voi olla jo merkittävätkin vauriot.

Joskushan tietty pitäisi "kestää" niitä oireita kauankin, ennen kuin kokeissa mitään näkyy.
Itse kärvistelin kivuissa ja vatsaoireissa yli vuoden, kunnes tajuttiin testata keliakia ja silloinkin veriarvot olivat n. sadan paikkeilla ja suolinukassa madaltumia, joista diagnosoitiin alkava keliakia.

Yhteistyössä