Miksi pitäisi laihduttaa?

  • Viestiketjun aloittaja 125kg
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Entäpä jos terveys ei kiinnosta?
eipä se tärkeältä tunnukaan ennen kuin sen menettää.
esimerkiksi diabeteksen liitännäissairaudet tai aivohalvauksen seuraukset eivät useimmille ole mitään herkkua.

tosin, jos olo tuntuu hyvältä, miettii edes joskus sitä terveyspuoltakin ja pystyy toimimaan ja on onnellinen elämässään, en näe mitään syytä sille etteikö voisi olla ja elää ihan kuten haluaa.
 
"vieras"
Silloi pitää laihduttaa jos itsestä tuntuu niin. Ja silloinkin omaa päätä kuunnellen. Toisinaan on parempi olla lähes onnellinen lihava, kuin tuskaisella laihduttamisella itsensä onnettomaksi tekevä vähemmän lihava. Kukaan ihminen, lihava tai laiha, ei ole elämässään kokonaisvaltaisesti onnellinen.
 
"vieras"
Itse en keskittyisi laihduttamiseen, vaan elämäntapamuutokseen, jolloin laihtuminen voi olla seurausta siitä. Säännöllisin väliajoin syöty perusruoka ja liikunta (huom! myös arkiliikunta lasketaan, kaikkien ei tarvitse lähteä kuntosalille) auttavat jaksamaan arjessa. Ulkonäkö puolestaan on toisarvoinen asia, sillä en ymmärrä miten ihmisestä tulee jotenkin parempi ihminen kun hän on laiha ja kaikin puolin huoliteltu (hiukset, meikki, vaatteet). Koen olevani ihan se sama ihminen ilman meikkiä ja kauniita vaatteita muutaman lisäkilon kanssa, ja jos joku ei sitä näe, antaa olla.
 
  • Tykkää
Reactions: tai-ka
"vieras"
Terveyden takia. Ja tokihan ihmisille jankutetaan muistakin terveyttä uhkaavista tavoista kuten tupakointi, yletön alkoholinkäyttö, muuten epäterveellinen ruokavalio, liikunnan puute, tauoton työnteko... se sitten, onko noista mainitsemisesta höytyä. Joskus on, joskus ei.
 
"vieras"
Ei tarvikaan jos ei halua, mun puolesta jokainen saa painaa ihan niin paljon kun painaa. Ei ole mun ongelmani, paitsi siinä vaiheessa jos ylipainoinen ihminen on sitä laatua, että ruikuttaa kiloistaan muille.

Mulla on yksi tällainen tuttava, hän painaa 120 kg ja kyllästyin kuuntelemaan jatkuvaa marinaa, kuinka on selkä kipeä ja polviinkiin sattuu, silti vetää kaksinkäsin roskaruokaa, suklaata, karkkia eikä oikeastaan muusta puhukaan kuin ruoasta.
Sellainen vituttaa! Siinä vaiheessa sanoin ihan suoraan, että miksi mulle valitat, en mä nytkään ole sun käskenyt syödä noita kermaperunoita. Kun veti varmaan kilon verran niitäkin, siinä valituksensa ohessa.

Hän veti herneet nenään ja piti pitkän tauon ennenkuin soittikaan mulle seuraavan kerran, useita viikkoja mutta loppuipa valituskin. Meillä on nykyään sellainen systeemi, että minä en edelleenkään huomauttele hänen syömisistään, mutta hän ei sitten myöskään ruikuta.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
125 kg
[QUOTE="vieras";29113248]Ei tarvikaan jos ei halua, mun puolesta jokainen saa painaa ihan niin paljon kun painaa. Ei ole mun ongelmani, paitsi siinä vaiheessa jos ylipainoinen ihminen on sitä laatua, että ruikuttaa kiloistaan muille.

Mulla on yksi tällainen tuttava, hän painaa 120 kg ja kyllästyin kuuntelemaan jatkuvaa marinaa, kuinka on selkä kipeä ja polviinkiin sattuu, silti vetää kaksinkäsin roskaruokaa, suklaata, karkkia eikä oikeastaan muusta puhukaan kuin ruoasta.
Sellainen vituttaa! Siinä vaiheessa sanoin ihan suoraan, että miksi mulle valitat, en mä nytkään ole sun käskenyt syödä noita kermaperunoita. Kun veti varmaan kilon verran niitäkin, siinä valituksensa ohessa.

Hän veti herneet nenään ja piti pitkän tauon ennenkuin soittikaan mulle seuraavan kerran, useita viikkoja mutta loppuipa valituskin. Meillä on nykyään sellainen systeemi, että minä en edelleenkään huomauttele hänen syömisistään, mutta hän ei sitten myöskään ruikuta.[/QUOTE]

No en ole koskaan kenellekkään ruikuttanut kiloistani.
 
"vieras"
No en ole koskaan kenellekkään ruikuttanut kiloistani.
Se onkin ihan ok, kuten sanoin. Ainostaan ruikutus ärsyttää, ei se miten lihavia toiset ovat. Tällaista märinää kyllä harrastavat sellaisetkin jotka eivät oikeasti edes ole lihavia. "Voi paska, kato mun hirveitä läskejä" ja sitten joku 165 cm/55 kg venyttelee mahanahkaansa siksi, että saisi toiset kehumaan hänen laihuuttaan.
Yhtä helvetin ärsyttävää on sellainenkin.
 
Miksi sitä ehdotetaan reilusti ylipainoiselle?
Siksi, että meillä ei ole varaa maksaa sun elintapasairauksiasi. Niihin kuuluvat mm. metaboliset ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit mm. verenpaine, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja työkyvyttömyys. Itsekö ne maksat? Tuskin. Joten läski ei ole vaan sinun asiasi, vaan kuormittaa koko yhteiskuntaa. Länsimaissa 14 yleisintä kuolinsyytä liittyy elintapavalintoihin, ja läskin hankkiminen tuossa mittakaavassa on kusipäisyyttä muita kohtaan. Maksan veroja mielelläni, että saadaan sairaat ja vähäosaiset hoidettua, mutta kaltaisesi itsekkäät elintapavapaamatkustajat saisivat minun puolestani maksaa ihan itse valinnoistaan koituvat kustannukset. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan kuin vain läskiin, mutta siitä nyt kysyit ja siihen sait vastauksen.
 
Laihduttamista kehoitetaan esim. lääkärissä varmasti terveydellisten syiden vuoksi ja joissain tapauksissa sitä kautta paremman elämänlaadun. Ylipaino on kuitenkin rasitus koko keholle, varsinkin runsas ylipaino. Siihen mukaan jossain vaiheessa saapuvat liitännäissairaudet niin avot.
Tietty jokaisen oma asia kuunteleeko kehoittajia mutta tuossa varmaan ne ap:n kyselemät syyt..
 
125 kg
Siksi, että meillä ei ole varaa maksaa sun elintapasairauksiasi. Niihin kuuluvat mm. metaboliset ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit mm. verenpaine, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja työkyvyttömyys. Itsekö ne maksat? Tuskin. Joten läski ei ole vaan sinun asiasi, vaan kuormittaa koko yhteiskuntaa. Länsimaissa 14 yleisintä kuolinsyytä liittyy elintapavalintoihin, ja läskin hankkiminen tuossa mittakaavassa on kusipäisyyttä muita kohtaan. Maksan veroja mielelläni, että saadaan sairaat ja vähäosaiset hoidettua, mutta kaltaisesi itsekkäät elintapavapaamatkustajat saisivat minun puolestani maksaa ihan itse valinnoistaan koituvat kustannukset. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan kuin vain läskiin, mutta siitä nyt kysyit ja siihen sait vastauksen.
Sellasta se on ei voi mitään jos joudut veroja lisää minun takiani maksamaan.
 
Mielestäni yksi harkinnanarvoinen ajatus elintapavalinnoista johtuvien kansanterveydellisten ja -taloudellisten ongelmien suitsimiseksi olisi vakuutuspohjainen terveydenhuoltojärjestelmä julkisen palvelun rinnalle. Eli jokaisen ihmisen korvattavuus laskettaisiin erikseen. Fiksuja elintapavalintoja tekeville ihmisille täyden palvelut ja itseään tietoisesti tuhoaville tietyt palvelut jäihin, mikäli ei ole mielenkiintoa kantaa itse korteaan kekoon.

Käytännössä esimerkiksi niin, että ylipainoiselle ihmiselle tarjotaan julkisena, maksuttomana palveluna lääkärintutkimus ja kartoitetaan riskit. Jotta täyskattavuus terveydenhuollossa säilyy, on asiakkaan sitouduttava suunnitelman mukaisesti vaikkapa viiden prosentin painonpudotukseen. Tupakoitsijalta evättäisiin hengityselinsairauksiin ja tiettyihin syöpäsairauksiin liittyvät erityislääkäripalvelut, mikäli hän ei luovu tupakasta. Päihdeongelmien hoidossa on myös sosiaalitoimelta tultava tiettyä ehdollisuutta, eli päihteiden rahoittaminen sossusta loppuu, asunnon maksu ja päihteiden väärinkäyttöön liittyvät, yleisimmät terveydenhuoltopalvelut poistuisivat heidän vakuutuspohjaisesta palveluntarjonnastaan, mikäli he eivät sitoudu tarjottuun päihdekuntoutukseen tai jopa laitoshoitoon.

Malli on raju, mutta antaa kuitenkin ensikädessä yksilölle mahdollisuuden valita. Älkää suotta pitäkö minua natsina, koska tätä keskustelua käydään hyvin kiivaana parhaillaan sekä sosiaali- ja terveysministeriössä, THL:ssa ja monissa sosiaalilääketieteen ja terveystaloustieteen tutkimusyksiköissä. Muutos on väistämätön, mutta kukaan ei halua olla se henkilö, joka asian esittää julkisuudessa. Sehän on poliittinen itsemurha.
 
"Realisti"
Mulla on ylipainoa ja ollut vakava sairaus. Sairaus ei johdu mitenkään mun painosta joten miksi mua pitäisi Kauitin tuollaisessa tapauksessa rangaista ylipainosta? Kun ei paino liity mitenkään tähän sairauteen.
 
[QUOTE="Realisti";29113396]Mulla on ylipainoa ja ollut vakava sairaus. Sairaus ei johdu mitenkään mun painosta joten miksi mua pitäisi Kauitin tuollaisessa tapauksessa rangaista ylipainosta? Kun ei paino liity mitenkään tähän sairauteen.[/QUOTE]

Täh? Et kyllä tajunnut ilmeisesti sanaakaan siitä mitä kirjoitin!

Rautalangasta: Jos syöt itsesi lihavaksi, joudut sitoutumaan elintapamuutokseen /painonpudotukseen säilyttääksesi täyden korvattavuuden terveydenhuoltopalveluista. Mikäli et sitoudu huolehtimaan itsestäsi painosi osalta, ylipainoon liittyvien sairauksien osalta olet itse velvollinen kustantamaan hoitosi. Ymmärrätkö?

Eli jos nyt saat sitten vaikka aivoverenvuodon tai joudut kolariin, hampaasi kaipaa juurihoitoa tai tarvitsen päivystysluonteista ensiapua, kuuluu se kaikki sinulle kuten ennenkin. Mutta esim. kakkostyypin diabeteksen tai painon myötä kohonneen verenpaineen hoitoon vaadittavat lääkkeet ja kontrollit joudut maksamaan itse, jos et sitoudu ylipainosi hoitoon tehtyyn itsehoitosuunnitelmaan. Ymmärrätkö?
 
"vieras"
Kyllähän ylipaino on hyvin vaarallista, mutta myös jatkuva stressi ja unettomuus ovat yhtälailla vaarallisia, sairauksia aiheuttavia ja elinikää lyhentäviä asioita kuin lihavuuskin.

Niistä vaan ei pidetä paljoakaan mölyä, kun ne liittyvät työelämään eikä ihminen itse voi vaikuttaa näihin juuri mitenkään. Tarvittaisiin panostusta yhteiskunnaltakin, sehän ei sitten käy.

Niin ja mä en ole itse ylipainoinen, enkä syökään epäterveellisesti. Enkä ole kyllä stressaantunut enkä kärsi unettomuudestakaan, kunhan vaan tasapuolisuuden nimessä halusin kertoa tämänkin.
 
Ylipaino ei ole kovin miellyttävän näköistä, ja siitä seuraa huomattavia terveydellisiä ongelmia. Ylipainoisen ihmisen elimistö on jatkuvassa tulehdustilassa jotka altistavat kansansairauksille esim. diabetes, sydän - ja verisuonisairaudet, masennus ym.
 
"Realisti"
Täh? Et kyllä tajunnut ilmeisesti sanaakaan siitä mitä kirjoitin!

Rautalangasta: Jos syöt itsesi lihavaksi, joudut sitoutumaan elintapamuutokseen /painonpudotukseen säilyttääksesi täyden korvattavuuden terveydenhuoltopalveluista. Mikäli et sitoudu huolehtimaan itsestäsi painosi osalta, ylipainoon liittyvien sairauksien osalta olet itse velvollinen kustantamaan hoitosi. Ymmärrätkö?

Eli jos nyt saat sitten vaikka aivoverenvuodon tai joudut kolariin, hampaasi kaipaa juurihoitoa tai tarvitsen päivystysluonteista ensiapua, kuuluu se kaikki sinulle kuten ennenkin. Mutta esim. kakkostyypin diabeteksen tai painon myötä kohonneen verenpaineen hoitoon vaadittavat lääkkeet ja kontrollit joudut maksamaan itse, jos et sitoudu ylipainosi hoitoon tehtyyn itsehoitosuunnitelmaan. Ymmärrätkö?
Saamieni hoitojen takia olen altistunut erilaisille sairauksille jotka voivat johtua myös ylipainosta. Miten mun kohdalla sitten tutkittaisiin mistä asia johtuu?

Mutta oikeasti sun ajatukset ovat melko sairaita ja huomaa ylimielisyyden ja inhon ylipainoisia kohtaan. Tuon olen huomannut jo aiemmistakin ylipainoon liittyvistä keskusteluista.
 

Yhteistyössä