Riita miehen kanssa. Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Nyt ärsyttää ihan tosissaan. Meillä riidellään usein rahasta, koska mies tienaa puolet enemmän. Itse teen osa-aikatyltä ja jään ensi viikolla äitiyslomalle.

Lähtötilanne siis tämä, että mies osti meille uuden pöytätietokoneen, ~1400e. Myi vanhan kotiteatterikaiutinsarjan pois, joista sai 700€ ja säästi ne konetta varten. Pyysi äidiltään rahaa koneeseen (!!!) ja saikin jonkin verran, en tiedä paljonko, mutta veikkaisin n.200€. Lisäksi miehen isovanhemmat antoivat meille etukäteen YHTEISEKSI joululahjarahaa 200€. Mies päätti ilman suostumustani käyttää tuon 200€ tietokoneeseen, josta suutuin. Nyt on sitten riita päällä, koska minulla ei miehen mielestä ole oikeutta suuttua tästä, sillä saan joskus omalta äidiltäni avustusta laskuihin ja muihin pakollisiin menoihin. Nämä rahat pitäisi miehen mielestä jakaa. Hän itse ei jaa rahoja, jotka hänen äitinsä antaa yhteiseksi esim 100€ leffailtaan, josta jää lippujen ja herkkujen jälkeen vielä 60-70€ ylimääräistä. En siis saa puoli loppurahoista ilman isoa riitaa.

Suurin syy, miksi tämä kiukuttaa, on se, että meillä on kaksi autoa (toinen miehen, toinen yhteinen, joka minun käytössäni ja maksan sen kulut). Nyt tähän toiseen autoon pitäisi ostaa uudet talvirenkaat ja olisin kipeästi tarvinnut sen 100€, koska renkaat jäävät minun maksettavaksi.

Ylireagoinko nyt hormonihuuruissani, kun olen miehelle vihainen tästä? Hänen mielestään minulla ei ole oikeutta, koska hän osaa hoitaa raha-asiansa paremmin (mm. isot säästöt) kuin minä. Ja hänen mielestään emme ole parisuhteessa tasa-arvoisia niin kauan kuin tienaan vähemmän (ei siis arvosta työtäni).

Kyllä ylireagoit. Se raha tuli miehen suvusta. Aivan sama oliko "tarkoitettu" yhteiseksi, mies päättäköön sen käytöstä. Itse sain kerran 2000 € miehen vanhemmilta omaan korulahjaani käytettäväksi. Raha käytettiin lapseen, ei olisi ollut pokkaa käyttää sitä muutoin.

Lisättäköln vielä, että emme ole teinejä, vaan molemmat lähellä kolmeakymmentä. Varsinkin miehen äitin on hyvötuloinen ja haluaa antaa rahaa pyytämättäkin.

Et ylireagoi. En näe tätä kiistana siitä, mihin rahat käytetty vaan riitana siitä, miten valtasuhteet parisuhteessanne menevät. En vaan ymmärrä tollasia juttuja, että talvirenkaat pitäs saaha ja vähemmän tienaavan pitää laittaa siihen tietty summa, joka toisella oiskin, mutta tunkee sen toiseen kohteeseen. Yhteisillä rahoillane talvirenkaat ois ollu prioriteettina ykkönen ja maksettu yhdessä.

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee ja Data
Yhteiseksi annetut lahjarahat kuuluu käyttää sovitusti ja jos joskus esim. isovanhemmat antavat laskuihin rahaa, ne myös laskuihin käytetään.
Minusta tämä nykyajan hömpötys raha-asioissa avioliitossa on älytöntä: minun rahat ja sinun rahat. Lasketaan, että kuka maksaa mitä ja kuka tienaa enemmän ja mitä on kuka kullekin velkaa. Sellaset parit saisi pysyä erossa toisistaan fyysisestikin...

[QUOTE="Aapee";29111081]Isovanhemmat itse sanoivat, ettö raha on PUOLIKSI meille, laittoivat vain miehen tilille, kun ei ole minun tilinumeroani.[/QUOTE]

Aivan sama. Miten kehtaat valittaa miehelle siitä, että ostaa isovanhempiensa antamalla rahalla perheellenne tietokoneen. Ne isovanhemmat eivät vain kehtaa
hyvätapaisina sanoa, että enemmän raha on miehen takia annettu. Mutta sinä huonotapaisena kehtaa yrittää nyhtää sitä itsellesi.

Ja taas kiittelen kun meillä on yhteisymmärrys siitä, että kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä riippumatta siitä kuka sen tienaa. Ei tarvitse laskeskella kuka käyttää mitäkin ja mihinkin (kaikki isot menot päätetään ja hoidetaan yhdessä, laskut maksetaan siltä jolla on rahaa, kaupassa kumpikin osaa ostaa tarpeelliset ja osaa päättää ylimääräisistä pikkuostoista itse aikuisia kun ollaan..) eikä todellakaan tarvitse riidellä rahasta.
= Meillä tienataan perheelle, ei omaan napaan..

Itselläni on epäsäännölliset tulot, sillä teen töitä tuntisopimuksella kaupanalalla. Seuraava palkka tulee kahdesta päivästä, jotka olin kaiken lisäksi saikulla. Edellisellä tasoittumisjaksolla olin tehnyt tunteja jo liikaakin, joten tässä kuussa ei vuoroja ennenäitiyslomaa. Eläppä siinä sitten tulojen mukaan ja tee pakollisia ja yllättäviäkin hankintoja.:/

Aivan sama. Miten kehtaat valittaa miehelle siitä, että ostaa isovanhempiensa antamalla rahalla perheellenne tietokoneen. Ne isovanhemmat eivät vain kehtaa
hyvätapaisina sanoa, että enemmän raha on miehen takia annettu. Mutta sinä huonotapaisena kehtaa yrittää nyhtää sitä itsellesi.

Jos perheellä puuttuu 100€ talvirenkaiden hinnasta, sillä EI ole varaa 1400€ tietokoneeseen.

[QUOTE="vieras";29111085]Yhteiseksi annetut lahjarahat kuuluu käyttää sovitusti ja jos joskus esim. isovanhemmat antavat laskuihin rahaa, ne myös laskuihin käytetään.
Minusta tämä nykyajan hömpötys raha-asioissa avioliitossa on älytöntä: minun rahat ja sinun rahat. Lasketaan, että kuka maksaa mitä ja kuka tienaa enemmän ja mitä on kuka kullekin velkaa. Sellaset parit saisi pysyä erossa toisistaan fyysisestikin...[/QUOTE]

Tuttavapiirissä yksi kaikki puoliksi -mies pisti avokin kustantamaan itse reissun jopa tämän avokin sukulaisen hautajaisiin avokin opiskellessa, mutta miehen jäätyä työttömäksi oletti ukko avokin kustantavan hänen huviretkensä. Ihan vääristynyttä.

Ja taas kiittelen kun meillä on yhteisymmärrys siitä, että kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä riippumatta siitä kuka sen tienaa. Ei tarvitse laskeskella kuka käyttää mitäkin ja mihinkin (kaikki isot menot päätetään ja hoidetaan yhdessä, laskut maksetaan siltä jolla on rahaa, kaupassa kumpikin osaa ostaa tarpeelliset ja osaa päättää ylimääräisistä pikkuostoista itse aikuisia kun ollaan..) eikä todellakaan tarvitse riidellä rahasta.
= Meillä tienataan perheelle, ei omaan napaan..

Itse olen ehdottanut yhteistä taloudenhoitotiliä, mutta se ei sovi miehelle pienten tulojeni takia. Hänen mielestään emme ole tada-arvoisia tässä suhteessa niin kauan kuin tienaan vähemmän.:(

[QUOTE="Niin";29111098]Jos perheellä puuttuu 100€ talvirenkaiden hinnasta, sillä EI ole varaa 1400€ tietokoneeseen.[/QUOTE]

NAISELTA puuttuu oman autonsa renkaista. Miksi nainen ei pyydä rahaa omilta vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan niihin renkaisiin??? Vähintään puolikasta puuttuvasta osasta.

Hyvänen aika kuinka sikamaisia naisia Suomesta löytyy, ovat valmiita viemään jotkut isovanhempien lahjarahat.

Miten mies aikoo korvata sulle äitiyslomasta aiheutuvat tulonmenetykset, jos teillä on noin tarkka erottelu sun ja mun rahoista?

Meillä ei ole koskaan tapeltu mistään lahjarahoista tai muutenkaan. Se kumpi tarvitsee enemmän, saa ottaa vaikka kaikki, jos yhteiseksi saadaan jostain rahaa. Jos vaikka isovanhemmat antaa meille käteistä joululahjaksi, annan ne yleensä miehelle, kun se käy useammin kaupassa. Mä siis en suuttuisi, jos kuulisin, et mies on saanut meille rahaa ja laittanut omaan lompakkoonsa, mutta mies kyllä maksaisi ne talvirenkaan mun käytössä olevaan autoon, jos tietäisi et mulla on rahat vähissä. Molemmilla on omat tilit, mutta käytännössä yhteiset rahat.

Tuttavapiirissä yksi kaikki puoliksi -mies pisti avokin kustantamaan itse reissun jopa tämän avokin sukulaisen hautajaisiin avokin opiskellessa, mutta miehen jäätyä työttömäksi oletti ukko avokin kustantavan hänen huviretkensä. Ihan vääristynyttä.

Olin opiskelija, kun tapasimme. Minä maksoin lähes poikkeuksetta laskun ravintolassa. Nykyään maksan vain omani. Mies saa maksaa omansa.

NAISELTA puuttuu oman autonsa renkaista. Miksi nainen ei pyydä rahaa omilta vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan niihin renkaisiin??? Vähintään puolikasta puuttuvasta osasta.

Hyvänen aika kuinka sikamaisia naisia Suomesta löytyy, ovat valmiita viemään jotkut isovanhempien lahjarahat.

Ahaa... Tietokone on siis perheelle kun sen ostaa the Mies, mutta kun nainen ostaa renkaat on ne vain naisen ongelma.

Jep jep.

• Tykkää
Reactions: nokkimus

Koska rahat oli tarkoitettu YHTEISEKSI, ymmärrätkö? Tällöin myös minulla kuuluisi olla edes vähän päätäntävaltaa niiden käytöstä.

Omilta isovanhemmilta en voi pyytää, koska niitä ei ole. Äiti taas hankki juuri meille vaunut sekä turvakaukalon, jotka muuten olisin maksanut minä. Mies ei osallistu lapsen kuluihin.

[QUOTE="Niin";29111127]Ahaa... Tietokone on siis perheelle kun sen ostaa the Mies, mutta kun nainen ostaa renkaat on ne vain naisen ongelma.

Jep jep.[/QUOTE]

Ihanko oletat, että nainen ei käytä tietokonetta? Että se on vain perheelle?

Nainenko ostaa uuden tietoneen saatuaan ensin ne renkaat miehen isovanhempien lahjarahoilla?

Ap, mitä saitte omilta isovanhemmiltasi lahjaksi? Saitteko saman summan kuin miehen isovanhemmilta ja jaoitteko sen puoliksi?

Ja tuollasen miehen kanssa olet tekemässä lapsia. Kukas maksaa esim. hoitomaksut kun miehen tulot vievät ne korkeimpaan maksuluokkaan, kuka ostaa lapselle vaatteet javaipat jne. olisit nyt miettinyt toisenkin kerran ennenkuin alat lapsia tekemään, ja miksi te pyydätte muilta rahaa kun miehellä on isot säästöt? Enkä aikuisena ihmisenä pyytäisi äidiltä tai keneltäkään muultakaan rahaa yhtään mihinkään.

[QUOTE="vieras";29111113]Miten mies aikoo korvata sulle äitiyslomasta aiheutuvat tulonmenetykset, jos teillä on noin tarkka erottelu sun ja mun rahoista?

Meillä ei ole koskaan tapeltu mistään lahjarahoista tai muutenkaan. Se kumpi tarvitsee enemmän, saa ottaa vaikka kaikki, jos yhteiseksi saadaan jostain rahaa. Jos vaikka isovanhemmat antaa meille käteistä joululahjaksi, annan ne yleensä miehelle, kun se käy useammin kaupassa. Mä siis en suuttuisi, jos kuulisin, et mies on saanut meille rahaa ja laittanut omaan lompakkoonsa, mutta mies kyllä maksaisi ne talvirenkaan mun käytössä olevaan autoon, jos tietäisi et mulla on rahat vähissä. Molemmilla on omat tilit, mutta käytännössä yhteiset rahat.[/QUOTE]

Ensinäkään mulla ei ole työtä mihin palata (määräaikainen työsopimus).:/ Mutta hyvä kysymys! Hänen mielipiteensä tuntuu olevan se, että itsepä tämän lapsen halusin. Ei ole osallistunut kuluihin kuin muutamalla kympillä. Maksoi 30 euron talvihaalarin tulevalle vauvalle, kun kuukauden pyysin. Itse olen ostanut vauvalle kaikki muut vaatteet. Niihinkin olen kuulemma kuluttanut liikaa (n.100e käytettyihin vaatteisiin). Vauvan pitäisi ilmeisesti olla alasti varsinkin, kun syntyy joulukuussa.:(

[QUOTE="Aapee";29111069]Lisättäköln vielä, että emme ole teinejä, vaan molemmat lähellä kolmeakymmentä. Varsinkin miehen äitin on hyvötuloinen ja haluaa antaa rahaa pyytämättäkin.[/QUOTE]Teidän molempien kannattaisi vakavasti harkita aikuiseksi kasvamista ja helvetin äkkiä.

[QUOTE="Aapee";29111132]Koska rahat oli tarkoitettu YHTEISEKSI, ymmärrätkö? Tällöin myös minulla kuuluisi olla edes vähän päätäntävaltaa niiden käytöstä.

Omilta isovanhemmilta en voi pyytää, koska niitä ei ole. Äiti taas hankki juuri meille vaunut sekä turvakaukalon, jotka muuten olisin maksanut minä. Mies ei osallistu lapsen kuluihin.[/QUOTE]

YMMÄRRÄTKÖ, että on sikamaista nyhtää toisen isovanhempien antamasta lahjastaväkisin itsellensä?

Jätäkö jotain kertomatta? Aivan varmasti mies maksaa jotakin kuluja siitä hyvästä, että sinä maksat niitä lapsen kuluja.

[QUOTE="Aapee";29111132]Koska rahat oli tarkoitettu YHTEISEKSI, ymmärrätkö? Tällöin myös minulla kuuluisi olla edes vähän päätäntävaltaa niiden käytöstä.

Omilta isovanhemmilta en voi pyytää, koska niitä ei ole. Äiti taas hankki juuri meille vaunut sekä turvakaukalon, jotka muuten olisin maksanut minä. Mies ei osallistu lapsen kuluihin.[/QUOTE]

Onko lapsi yhteinen? Kierrätykseen ukko, joka ei omaa lastaan elätä edes parisuhteessa lapsen äidin kanssa ollessaan se paremmin tienaava.

Yhteistyössä