Siskolla rintasyöpä.

Sain pari viikkoa sitten tietää, että siskolla on kainalorauhasiin etäispesäkkeitä lähettänyt rintasyöpä. Leikataan ensi viikolla. Sisko on vasta 46-vuotias. Sytostaatit tulee päälle. Kahdella äidin siskolla on ollut rintasyöpä, ja toinen heistä kuoli etäispesäkkeitä lähettäneeseen rintasyöpään vain 40-vuotiaana. Nyt pelko siskon menettämisestä. Meillä on ikäeroa alle vuosi.

Minullakin on mastopatia, jonka vuoksi on käsketty käydä kahden vuoden välein mammografiassa. Mutta en ole oikein päässyt selville, että lisääkö mastopatia rintasyöpäriskiä sinänsä, vai onko se vain niin, että mastopatian vuoksi on vaikeampi havaita patteja muutenkin kyhmyisissä rinnoissa.

kfkfkf
Miten te pienirintaiset tutkitte rintanne? Mulla ei ole juurikaan rasvakudosta eli kaikki rintakudoksen patit tuntuvat selvästi. Löysää nahkaa kyllä löytyy. Miten ihmeessä niistä voi tietää että mitkä siellä kuuluu olla ja mitkä ei :( Samoin tuntuu rintalastan luut.

sama täällä
voimia! Minun siskolla myös rintasyöpä, löydettiin reilu vuosi sitten, 50v synttäreiden aikaan. Hänellä myös yläasteikäinen lapsi. Nyt syöpä on levinnyt luustoonkin, ja juuri on käynyt lisätutkimuksissa, että onko syöpä mahdollisesti levinnyt vielä muuallekin. Tämä on raskasta! Mieheni menetti oman siskonsa kun hän oli vain 35v ja rintasyöpään, joten pelko on nyt aikamoinen oman siskoni takia. Tsemppiä sinulle! Onneksi suurin osa rintasyöpää sairastavista paranee, toivotaan vain parasta ja ollaan siskojen tukena!

"Nanna"
Meillä myös sukulaistensa ja isona henkisenä taakkana noi syövät, naisilla rintasyöpä ja suvussa ihan kaikkea maksasyövästä haimasyöpään. Ite sairastuin 26vuotiaana rintasyöpään, saatiin onneksi pois. Kaikki tunteet kyllä käytiin laidasta
Laitaan. Lapset oli silloin 6 ja 3v, sen jälkeen loppu lapsihaaveilut ja muutoinkin moni asia elämässä muuttui.
Otan osaa että sait ton syöpämörön lähipiiriin, toivon että päätyy kaikki hyvin. Itsellä ei mitään pattia tuntunut missään.
Kainaloa vaan kivisteli joskus ja ajattelin jopa sen johtuvan huonosta säädöstä kunnes papa kokeen yhteydessä
Mainitsin gynelle asiasta. Oli siis imusolmukkeisiin ehtiny kainalossa...

"vieras"
Mun siskolla todettiin rintasyöpä -02 leikattiin rinta ja imusolmukkeita. Ja hoidit päälle. Pian löyty toisestaki rinnastaa. Taas leikkaus ja hoidot päälle. Sisko parantu. Voimia ja uskoa parempan huomiseen!

glorinha harmaana
Voimia kaikille, joiden läheisillä syöpä löydetty. Minun siskollani löydettiin 34-vuotiaana rintasyöpä. Oli levinnyt kainalon imusolmukkeisiin ja selkärankaan luustoon. Tänä päivänä yli 10v tuon jälkeen on terve nainen. :)
Itse olen tarkassa seurannassa ja käyn ultrassa ja magneetissa puolen vuoden välein.

"mie"
Voimia kaikille, joiden läheisillä syöpä löydetty. Minun siskollani löydettiin 34-vuotiaana rintasyöpä. Oli levinnyt kainalon imusolmukkeisiin ja selkärankaan luustoon. Tänä päivänä yli 10v tuon jälkeen on terve nainen. :)
Itse olen tarkassa seurannassa ja käyn ultrassa ja magneetissa puolen vuoden välein.
Tosi hienoa, että siskollasi syöpä parani näin hienosti vaikka oli jo levinnyt luustoon. Antaa toivoa muillekin saman asian kanssa kamppaileville. Montako hoitojaksoa siskosi sai ennenkuin syöpä oli poissa? Tuliko yhtään takapakkia?

neurootikkoko?
Minulla on vasemmalla puolen ollut rinnassa/kainalossa kipua muutaman viikon ajan. Ensin oletin, että olen venäyttänyt käden seudun jossakin, vaan ei tuo ohi mene. Ei ole koko aikaista särkyä, vaan väliin tuntuu. Ja varsinkin iltaisin kun ottaa rintaliivit pois, niin rinnassa tuntuu pientä kipua. Kannattaisko käydä näyttämässä tk:ssa, vaikka en minä siellä kyllä mitään pattia tms tunne?

Takapakkia ei tullut mutta sytostaattihoito oli raskas. Siskolla oli tuolloin 3 lasta ja nuorin oli vasta 9kk. Mulla ei ollut lasta vielä. Otin aina töistä vapaata siskon hoitojen jälkeen ja hoidin lapsia siskon nukkuessa ja oksennellessa. Onneksi tuo aika on vain ikävä muisto.

Yhteistyössä