Pelottavin sairaus mitä voitte kuvitella

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
hoit
Mä ajattelin kanssa tuota ALSia ja muita vastaavia. Niitä ei pysty estämään, mitään parannuskeinoa ei ole, tuhoaa toimintakyvyn ja lopulta tukehtuu kuoliaaksi kun hengityslihakset ei enää toimi. Ja kuten sanottu niin pää toimii.

Syöpä on pelottava myös mutta siinä pelottaa enemmän ne hoidot sivuvaikutuksineen.
Minusta kaikista pahin on jokín vääjäämättä etenevä neurologinen sairaus. Kaikista tietämistäni ALS on pahin. ALS etenee nopeasti, kuolema saattaa tulla jo parissa kuukaudessa eikä mitään tautia hidastavaa hoitoa ole. Jotkut harvat pystyvät elämään vuosiakin, jopa vuosikymmeniä hengityskoneen varassa, mutta eipä sekään hääppöistä ole, jos silmäluomien räpsyttely on ainoa kommunikointitapa. Kuolemaan johtavan syövän kanssa monet pystyvät elämään vuosiakin diagnoosin saatuaan, eikä elämänlaatu yleensä heti heikkene oleellisesti. Syöpien kanssa on aina olemassa pienen pieni toivonkipinäkin (se on hyvin harvinaista, mutta välillä ihmiset ovat toipuneet syövistä, vaikka hoidot on lopetettu ja lääkärit ovat sanoneet että tilanne on toivoton), mutta tietyissä neurologisissa taudeissa toivoa taudin paranemisesta tai pysähtymisestä ei ole yhtään:(

"sokru"
Diabetestä pelkään, sillä mulla on siihen sukurasite :(

Mummoltani amputoitiin 57 vuotiaana molemmat jalat nilkoista pois diabeteksen takia, vaikka on todella tarkasti itseään ja tautiaan aina hoitanut. Isälläni taas toinen silmä on sokeutunut ja toisen näkö heikentynyt retinopatian takia. Nyt hänellä on varpaat ollut puuduksissa useamman kuukauden ja kynnet tummuvat. Kai niihinkin iskee kuolio ennen pitkää :(

Myös reuma olisi kamala. Tutulla on altoilevasti paheneva selkärankareuma. Nyt yrittää saada invalidin paperit ja eläkkeelle 29 vuotiaana, kun ei enää oikein arjestakaan selviä, eikä lääkkeet auta.

pyhpah
Ei persoonallisuushäiriöt ole sairauksia. Toisekseen, antisosiaalinenkaan ei välttämättä ole psykopaatti. Riippuu tietysti minkä kuppikunnan edustajalta kysytään.
Eiköhän nekin tähän ketjuun sovi vaikka ovatkin häiriöitä, yhtäkaikki kehittyvät lapsuuden nuoruuden aikana (ei siis kehitysvamma) ja haitat ovat suuria. Kyllä se psykopatia nimenomaan on yksi alaluokka antisosiaalisessa persoonallisuushäiriössä.

Taidat itse olla psykopaatti kun näät noin tärkeäksi jankata tätä asiaa :)

dddd
Eiköhän nekin tähän ketjuun sovi vaikka ovatkin häiriöitä, yhtäkaikki kehittyvät lapsuuden nuoruuden aikana (ei siis kehitysvamma) ja haitat ovat suuria. Kyllä se psykopatia nimenomaan on yksi alaluokka antisosiaalisessa persoonallisuushäiriössä.

Taidat itse olla psykopaatti kun näät noin tärkeäksi jankata tätä asiaa :)

Minusta sopivat oikein hyvin ketjuun mainittaviksi mutta kannattaa olla varovainen, kelle noita psykopatialätkiä heittelee. Ettet vaan projisoisi.

Mutta kiitos tästä, olisihan se ollut mahdotonta pysyä asiallisella linjalla, toivottavasti on nyt parempi mieli.

"höh"
Ei persoonallisuushäiriöt ole sairauksia. Toisekseen, antisosiaalinenkaan ei välttämättä ole psykopaatti. Riippuu tietysti minkä kuppikunnan edustajalta kysytään.
Minä luulin että semmoiset tilat, joille on olemassa sairauskoodit ja joiden perusteella voidaan antaa sairauslomaa ja myös myöntää eläke, ovat sairauksia. Mitä ne sitten ovat, jos eivät sairauksia:eek:

dddd
[QUOTE="höh";29091416]Minä luulin että semmoiset tilat, joille on olemassa sairauskoodit ja joiden perusteella voidaan antaa sairauslomaa ja myös myöntää eläke, ovat sairauksia. Mitä ne sitten ovat, jos eivät sairauksia:eek:[/QUOTE]

Häiriöitä. Esim. rajatilaan ei sairastuta, vertaa "sairastuin masennukseen 12-vuotiaana", niin oikeammin "olen rajatila". Tämä nyt tällaista peen nusaamista, ei sen niin väliä ja sopivat toki ketjuun nuo häiriötkin.

"sipsi"
Sellainen aivoinfarkti, että jäisin fyysisesti täysin toisten avusta riippuvaiseksi. Ymmärtäisin kaiken, mutta en kykenisi liikkumaan tai puhetta tuottamaan. Ja tätä voisi kestää sitten ties kuinka monia vuosi(kymmeni)a.

hoit
Katsoiko teistä monikin ne kaksi ALS-dokumenttia, jotka tulivat vasta telkkarista? Toinen oli rock-kitaristi, joka oli edelleen elossa 20 vuotta sairastettuaan. Hän on/oli hengityskoneessa ja kommunikoi silmiä liikuttamalla. Toinen dokumentti kertoi 33-vuotiaasta arkkitehdistä ja pienen lapsen isästä, joka ei halunnut hengityskoneeseen ja kuoli n. vuodessa ALS:iin.

"Noomi"
Mä pelkään lähinnä sellaisia joka päiväiseen elämiseen vaikuttavia sairauksia, jotka tekis elämästä hankalaa lääkityksen, rahan menon, sivuvaikutusten tai kipujen takia, tai jos ne sotkis ajatuksia muuten. Esim syövät, sokeritauti, kaksisuuntainen mielitauti, sydän- ja verisuonitaudit, epilepsia, astma... Ois inhottava olla jatkuvalla lääkityksellä, yrittää sopeutua ja odotella milloin alkaa jo oman ja läheistenkin elämänlaatu kärsiä.

"Tintti"
Syöpä. Itselläni on jokin vakava sairaus, aivoissa tuhoutumia jonka vuoksi ensi viikolla ligvor näyte ( selkäydinpunktio) Ja jatkotutkimukset. Oireet viittaavat ms tautiin tai johonkin muuhun sairauteen ja oireet sen mukaiset. Sairaslomalla oltu vuosi ja eläkkeelle marraskuun alusta.

"hen"
[QUOTE="Noomi";29091508]Mä pelkään lähinnä sellaisia joka päiväiseen elämiseen vaikuttavia sairauksia, jotka tekis elämästä hankalaa lääkityksen, rahan menon, sivuvaikutusten tai kipujen takia, tai jos ne sotkis ajatuksia muuten. Esim syövät, sokeritauti, kaksisuuntainen mielitauti, sydän- ja verisuonitaudit, epilepsia, astma... Ois inhottava olla jatkuvalla lääkityksellä, yrittää sopeutua ja odotella milloin alkaa jo oman ja läheistenkin elämänlaatu kärsiä.[/QUOTE]

Pelkäätkö sinä enemmän pitkäaikaisia ja elämänlaatuun vaikuttavia sairauksia, kuin semmoisia, jotka tappavat lähes varmuudella parissa kuukaudessa tai vuodessa? Minä pelkään ehdottomasti enemmän semmoisia, jotka tappavat nopeasti. Semmoinen "Teillä on elinaikaa luultavasti 4-6 kk" -tilanne olisi ihan hirveä varsinkin kun on pienet lapset:O Erilaisista pitkäaikaisista krempoista ja lääkityksistä minulla onkin kokemusta, enkä koe sitä niin pahaksi ainakaan nyt, kun ne krempat pystyy monesti unohtamaan kokonaan kun elää tätä elämää.

"Noomi"
[QUOTE="hen";29091563]Pelkäätkö sinä enemmän pitkäaikaisia ja elämänlaatuun vaikuttavia sairauksia, kuin semmoisia, jotka tappavat lähes varmuudella parissa kuukaudessa tai vuodessa? Minä pelkään ehdottomasti enemmän semmoisia, jotka tappavat nopeasti. Semmoinen "Teillä on elinaikaa luultavasti 4-6 kk" -tilanne olisi ihan hirveä varsinkin kun on pienet lapset:O Erilaisista pitkäaikaisista krempoista ja lääkityksistä minulla onkin kokemusta, enkä koe sitä niin pahaksi ainakaan nyt, kun ne krempat pystyy monesti unohtamaan kokonaan kun elää tätä elämää.[/QUOTE]

Joo. En varsinaisesti pelkää kuolemaa. Mieluumin menisin nopeasti "saappaat jalassa" kuin vuosikausia sairastamalla.

dddd
[QUOTE="vieras";29091493]Siis wtf? Etkö tiedä että masennus ON sairaus? Samoin muutkin psyykkiset sairaudet ovat ihan sairauksia, eivät 'häiriöitä'[/QUOTE]

Ymmärsit väärin. Juuri sitä tarkoitin, että masennus on sairaus.
"Sairastuin masennukseen" - oikein. "Sairastuin rajatilaan" - väärin.
"Olen masennus" - väärin. "Olen rajatila" - oikein.

Yhteistyössä