Tutkailin vielä tota fibromyalgiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Oireet

Fibromyalgian tärkein oire on kehon eri osissa tuntuva lähes jatkuva kipu, johon vaikuttavat erilaiset ulkoiset tekijät. Potilaat kuvaavat kipua kolottavana, jäytävänä, polttavana, kirvelevänä tai viiltävänä. Kipua pahentavat kylmä, kostea ja vetoinen ympäristö sekä psyykkinen stressi. Saunassa kipu lievittyy, mutta saunan jälkeen kivut pahenevat (saunakrapula).

Fibromyalgiaa sairastavilla väsymys, uupumus ja voimattomuus, turvotuksen ja puutumisen tunne ovat myös yleisiä. Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lisäksi heillä voi olla päänsärkyä, kuukautis-, maha- ja virtsaelinkipuja. Monet potilaat kokevat niveltensä turpoavan, vaikka lääkäri ei tällaista havaitsisikaan.

Sairastuneet uupuvat ja väsyvät nopeasti henkisessä paineessa. Lähes kaikki potilaat kertovat kärsivänsä lepoa antamattomasta unesta.

Toteaminen

Fibromyalgian toteaminen perustuu potilaan kokemiin oireisiin ja lääkärin tekemään kliiniseen tutkimukseen. Tautia selvitettäessä on otettava huomioon suuri joukko muita sairauksia, jotka aiheuttavat kipuoireita. Muut samanaikaiset sairaudet eivät kuitenkaan sulje pois fibromyalgian mahdollisuutta.

Potilasta haastatellessa lääkäri kiinnittää huomiota erityisesti kivun käyttäytymiseen eri tilanteissa sekä unen laatuun. Lääkärin on oleellista havaita tietyt kivulle herkät pisteet kehossa. Jotkin kehon paikat ovat sormin painaessa erityisen arkoja. Fibromyalgia ei aiheuta muutoksia laboratoriotutkimusten tuloksissa.

Muita tutkimuksia tarvitaan etenkin suljettaessa pois joitakin uupumusta tai kipua aiheuttavia sairauksia, joita ovat anemia, kilpirauhasen toimintahäiriöt, polymyalgia rheumatica ja vaihdevuosiin liittyvät oireet. Nivelten yliliikkuvuus on myös syytä selvittää. Valitettavasti monet joutuvat loputtomaan kierteeseen erilaisia lääketieteellisiä tutkimuksia. Tätä on koetettava välttää.

Fibromyalgiaa sairastavilla todetaan usein muitakin toiminnallisia sairauksia, joita ovat esimerkiksi ärtyneen suolen tai virtsarakon oireyhtymä, endometrioosi, jännityspäänsärky, krooninen alaselkäkipu, jännityspäänsärky, uupumusoireyhtymä ja masennus. Erityisesti vanhemmilla ihmisillä fibromyalgia voi esiintyä samanaikaisesti esimerkiksi sepelvaltimotaudin, diabeteksen, nivelrikon tai nivelreuman kanssa. Tätä kutsutaan myös sekundaariseksi fibromyalgiaksi.

Ylläoleva on lainaus reumaliiton sivulta ja multa löytyy noi lihavoidut kohdat. Tai no ärtyvää suolta ei oo diagnosoitu ja multa puuttuu siihen liittyvät mahakivut.
Eikä mulla oo tommosia kipuja ku fibros olis, tai on mulla lihas- ja nivelkipuja mutta ei sellasia mitä tarvis lääkitä eikä ne useimmiten haittaa toimintakykyä. Painettaessa oon tosin hyvin monesta erittäin arka, siis ottaa tosi kipeää vaikka ei edes lujaa paina. Tota painelukipua on ollu niin kauan ku mä muistan. Niin voisko olla fibro vaikka kivut puuttuu?

Vaikea tietää.
Mulla ainakin kipukohat lääkärin painelemana täsmäs. Dg:tä ei niin vaan anneta, ensin seuraillaan ja seuraillaan. Olen kyllä kauan ollu niin masentunutkin että osa kivuista voi olla senkin seurausta..

ootko just noita että pon pakko löytyä joku diagnoosi, kun olaan OIKEASTI luulosairaita
mullakin on vaikka mitä kipuja, mut ne kuuluu elämän. kun likkuu tulee kipuja, kun ei liiku tulee kipuja. kukautiskipuja tulee muutenkin iän myötä. mulla on huonot jalat jotne mun kivut voi johtua niistäki, kun se kipu sattaa säteillä jopa päähän asti

ootko just noita että pon pakko löytyä joku diagnoosi, kun olaan OIKEASTI luulosairaita
mullakin on vaikka mitä kipuja, mut ne kuuluu elämän. kun likkuu tulee kipuja, kun ei liiku tulee kipuja. kukautiskipuja tulee muutenkin iän myötä. mulla on huonot jalat jotne mun kivut voi johtua niistäki, kun se kipu sattaa säteillä jopa päähän asti

Ootko ihan tosissaan????!!!!

Noi oireet varmaan liittyy moneen eri sairauteen, ei niitä kannata etsiä ja lukea, alkaa helposti löytämään itsestään kuvattuja oireita. Monestihan eri sairaudet vaikuttaa aika laajasti ihmisiin, esim. jos olet masentunut, niin monet fyysistä oireista voi johtua ihan vain siittä.

Anteeksi tyhmyyteni jo etukäteen, mutta en käsitä että mitä "hyötyä" on siitä jos diagnosoidaan fibromyalgia? Olen käynyt myös tutustumassa useampaan lähteeseen aiheesta ja nästä on käynyt ilmi ettei fibromyalgiaan mitään varsinaista lääkettä tai hoitoa olemassa, vaan yksittäisiä oireita kait voidaan hoitaa.

Itselläni on vähän sellainen ikävä aavistus, että jos lekuri tuon diagnoosin lykkää niin sen jälkeen ei tarvitse enää miettiä mitään muita syitä näille oireille vaan ihan vaan hoitaa niitä (eikä itse syytä) kun aina voidaan sitten vedota siihen "että sullahan on se fibromyalgia....". Eli hoidetaan sen jälkeen oireita eikä enää mietitä olisiko näille oireille olemassa joku syy joka voitaisiin hoitaa tai korjata.

Siis en todellakaan halua vähätellä tämän diagnoosin saaneiden oireita tai sitä miten sairaita he oikeasti ovat. Itselleni tuli vain sellainen olo että ei tuolla tiedolla tee oikein mitään. :(

[QUOTE="vieras";29081265]googlaa psykosomaattinen oireilu[/QUOTE]

Tiedän kyllä mitä se on, ei tarvii googlailla.

Joo, näinhän se tietty menee ku näistäki vastauksista näkee, ihmisten ajatukset.

Mä oon monta kertaa monelle eri lääkärille ehdottanu että josko vika on vaan korvien välis, vastaus on aina sama: ei oo.

Joo, näinhän se tietty menee ku näistäki vastauksista näkee, ihmisten ajatukset.

Mä oon monta kertaa monelle eri lääkärille ehdottanu että josko vika on vaan korvien välis, vastaus on aina sama: ei oo.

Aha.
Jos ei oireille selitystä löydy niin mieli ja keho voi temppuilla ja aiheuttaa psykosomaattisia oireita. En näe siinä mitään pahaa vaikka vika oliskin korvienvälissä, vai näetkö sinä?

Ei ole fibromyalgiaa, jos et ole tyypillisistä kohdista kipeä. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=rek00124

Mitä sitä toiseksi edes tuolla diagnoosilla tekisit? Monet pitävät sitä ns. korvienvälidiagnoosina.

Kyllä mulla oli nimenomaan jatkuva kipu, joka ajoi hakemaan apua ja diagnoosia. Sain fibrodiagnoosin v. 95 reumalääkäriltä. Ensin suljettiin kaikki muut samanlaisia oireita aiheuttavat sairaudet pois.

Siis minkä vaivan vuoksi sää juokset monilla eri lääkäreillä? Jos ei oo mahakipuja ja ei ole kipuja? Hakemassa ittelles jotain diagnoosia muuten vaan?

Siis minkä vaivan vuoksi sää juokset monilla eri lääkäreillä? Jos ei oo mahakipuja ja ei ole kipuja? Hakemassa ittelles jotain diagnoosia muuten vaan?

Joo, muuten vaan tietysti.

Kipuko on sun mielestä ainoa syy mennä lääkäriin?
Viimesen vuoden aikana en oo ollu kertaakaan lääkärillä. Enkä muutenkaan ku 0-3 kertaa vuosi mutta vuosien ajan ja ihan siksi että ripuliin ja jatkuvaan väsymykseen löytyis syy tai apua.

Viimesen vuoden aikana en oo ollu kertaakaan lääkärillä. Enkä muutenkaan ku 0-3 kertaa vuosi mutta vuosien ajan ja ihan siksi että ripuliin ja jatkuvaan väsymykseen löytyis syy tai apua.

Crohnin tauti, colitis ulcerosa on tietysti jo suljettu pois?

Vilkkaat vatsahermot, väärä dieetti. Kullakin pitäisi olla semmoinen ruokavalio joka sopii juuri itselle. Mun mies esimerkiksi on varsinainen proteiininpurija, ja voisi karpata vaikka maailman tappiin. Minä tarvitsen hiilarini; itse asiassa liika liha-annos tekee mulle ripulin. Voin hyvin kun syön keitettyä täysjyväriisiä ja paahdettuja vihanneksia ja hapanmaitotuotteita, niin, ja sitä ruisleipää. Ja tällä mun dieetillä taas taatusti joku muu vain tulisi kipeäksi.

Täytyy kuunnella itseänsä. Mistä ne lääkärit tietää mikä sun mahassa on. Väsymykseen suosittelen liikuntaa, kirkasvalolamppua ja kalaöljykapseleita.

Mulla ollut fibromyalkia vuodesta 2006.En jaksanut kaikkia viestejä lukea.......myös kilpirauhasen vajaatoiminta ,yleensä nämä sairaudet kulkee "käsi kädessä".Olin Heinolassa keväällä 2007 ja siellä meitä oli kymmenen ja kahdeksalla myös kilpirauhasen vajaatoiminta.On tämä sellainen tauti ettei kellekkään toivois.Nytkin kun säät vaihtelee niin kivut ovat runsaat.Itselle vaan auttaa etelän lämpö,lämpö yleensä,muttei sauna.Sauna pahentaa oireilua seuraavana päivänä varsinkin.Suomen kesä vaikka oli lämmin ei auttanut....Mutta jaksamista kaikille jotka tämän sairauden kanssa kamppailevat

Crohnin tauti, colitis ulcerosa on tietysti jo suljettu pois?

Vilkkaat vatsahermot, väärä dieetti. Kullakin pitäisi olla semmoinen ruokavalio joka sopii juuri itselle. Mun mies esimerkiksi on varsinainen proteiininpurija, ja voisi karpata vaikka maailman tappiin. Minä tarvitsen hiilarini; itse asiassa liika liha-annos tekee mulle ripulin. Voin hyvin kun syön keitettyä täysjyväriisiä ja paahdettuja vihanneksia ja hapanmaitotuotteita, niin, ja sitä ruisleipää. Ja tällä mun dieetillä taas taatusti joku muu vain tulisi kipeäksi.

Täytyy kuunnella itseänsä. Mistä ne lääkärit tietää mikä sun mahassa on. Väsymykseen suosittelen liikuntaa, kirkasvalolamppua ja kalaöljykapseleita.

On.

Mä oon täs n. 18 vuoden aikana kokeillu montaa erilaista ruokavaliota, ei auta. Tohon väsymysjuttuun en viitti edes kommentoida....

Mulla on myös kilpparin vajaatoiminta.
Sään/lämpötilanvaihteluilla ei oo mitään vaikutusta ja tosiaan kun ei sellasia lamaannnuttavia kipuja oo, niin ei varmaan oo fibroakaan.

Tosin mun isällä on hiljan todettu harvinainen 50%:sesti periytyvä sairaus joka aiheuttaa mm. ripulia. Mulle tehtiin verikokeet jotka oli normaalit mutta mulle just selvis että isän tautimuoto onkin kaikista harvinaisin noista eikä selviä verikokeesta mutta periytyvyys tässäkin muodossa on se 50%.

[QUOTE="vieras";29081326]Aha.
Jos ei oireille selitystä löydy niin mieli ja keho voi temppuilla ja aiheuttaa psykosomaattisia oireita. En näe siinä mitään pahaa vaikka vika oliskin korvienvälissä, vai näetkö sinä?[/QUOTE]

En, mutta sulla lienee jotain vikaa luetun ymmärryksessä.

On.

Mä oon täs n. 18 vuoden aikana kokeillu montaa erilaista ruokavaliota, ei auta. Tohon väsymysjuttuun en viitti edes kommentoida....

Mulla on myös kilpparin vajaatoiminta.
Sään/lämpötilanvaihteluilla ei oo mitään vaikutusta ja tosiaan kun ei sellasia lamaannnuttavia kipuja oo, niin ei varmaan oo fibroakaan.

Tosin mun isällä on hiljan todettu harvinainen 50%:sesti periytyvä sairaus joka aiheuttaa mm. ripulia. Mulle tehtiin verikokeet jotka oli normaalit mutta mulle just selvis että isän tautimuoto onkin kaikista harvinaisin noista eikä selviä verikokeesta mutta periytyvyys tässäkin muodossa on se 50%.

No niin. Tämähän kuulostaa mukavalta. Sinulla on siis toivoa saada oikein jonkun niminen tauti.

[QUOTE="vieras";29081595]Oikein arvattu!
Sekin minulta mm löytyy, kuten lukuisia muitakin ongelmia ja korvienvlitauteja :)

Mene psykologille tai vastaavalle. Itsekin olen.[/QUOTE]

On oltu jo.