Minkä ikäisen lapsen kanssa pitäisi alkaa askartelemaan?

• Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"tietämätön"
Ite oon tosi huono kaikis askarteluis yms, mielikuvitus ei yhtää riitä moiseen. Minkä ikäisen kanssa siis "kuuluisi" jo askarella? Mitä askartelette, kuinka usein? Vinkkejä kehiin nyt :)

"Vieras"
Askartelun voi aloittaa leikkelemällä kivoja kuvia mainoslehdistä ja liimaamalla ne pahville.
Siinä lapsi harjoittelee leikkaamista.
3v kanssa voi tehdä yksinkertaisia juttuja.

Meillä lapsi 2v8kk ja ollaan ruettu opettelemaan saksien käyttöä, kun kovasti oli kiinnostunu. Varsinaisesti ei siis askarrella, vaan leikellään ja silputaan paperia, mutta pojan mielestä se on askartelua :D kohta voisi yrittää jotain helppoja kuvia tms leikellä, kun alkaa saksien käyttö sujua..

"tietämätön"
Meillä lapsi 2v8kk ja ollaan ruettu opettelemaan saksien käyttöä, kun kovasti oli kiinnostunu. Varsinaisesti ei siis askarrella, vaan leikellään ja silputaan paperia, mutta pojan mielestä se on askartelua :D kohta voisi yrittää jotain helppoja kuvia tms leikellä, kun alkaa saksien käyttö sujua..
Ootteko siis aiemmin askarelleet mitään? Mun lapsi 1v9kk.

"Muuan"
Mä oon vähän laiska askarteluttaja... mut esikoinen on onneks ahkera =)

Viime aikoina meidän 1v9kk on mm. saanut leipoa pullaa siskon kanssa, muovaillut taikataikinaa ja maalannut teoksensä. Piirtänyt.
Suosittelen myrkyttömiä materiaaleja...

Muovailuvahaa, sormivärejä jne jne.

Muista että tärkeintä ei ole lopputulos, vaan luovuuden ilo =)

"niitti"
Mä askartelin viimeksi 2v.n kanssa isillesynttärikortin. Poika piirsi paperille ja yhdessä liimattiin se "kehyspahviin" ja sitten liimailtiin vielä muutama tarra siihen päälle. Poika oli aivan onnessaan, vaikkei mitään ihmeellisempää tehty :)

[QUOTE="tietämätön";29077274]Ootteko siis aiemmin askarelleet mitään? Mun lapsi 1v9kk.[/QUOTE]

Aikasemmin ollaan toki piirrelty, väritetty, käytetty sormi- ja vesivärejä, muovailuvahaa, tarroja.. mutta saksien käyttö, liimaus yms "askartelu" alotettiin n.2,5v.

"Vieras"
Sakset oon antanu käteen siinä 2v iässä. Leikattavaksi ensin ohuita liuskoja joita on saanu leikellä silpuksi. Silppuamista onkin tehty sitten ahkerasti esim keittiön pöydän ääressä äidin laittaessa ruokaa.
Liimamisjuttuja varmaan siitä 1,5v lähtien. Eihän ne tarvi olla mitään ihmeellisiä, piirrät ympyrän ja annat lapselle erivärisiä paperinpaloja jotka saa liimata siihen ympyrään silmiksi ja suuksi, villalangan pätkistä vaikka hiuksia. Tai sit leikkaat oahvista vaikka lanpaanmuotoiisen hahmon ja siihen pumpulinpalasista villaa turkiksi. Tai annat lapsen repiä silkkipaperusta paloja, mytätä niitä ja mytyistä sitten liimataan lintuhahmolle pyrstöä jne.

Mut mikään pakkohan ei alle kaksvuotiaan kanssa oo askarrella, muovailuvahassa, piirtelyssä, sormiväreissä ja arjen askareissa Esim leipomisessa on riittävästi motorista harjoittelua.

"sara"
alta kolmevuotiaan kanssa.Vuosikkaan kanssa voi jo maalata sormiväreillä ja muovailla taikataikinasta(on myrkytöntä ja maistuu tosi suolaiselle).Kolme vuotiaan tulisi jo ainakin kokeilla saksia(leikata a4:sta silppua) ja maalata vesiväreillä ja piirtää.Joskus näen työssäni lapsia,jotka eivät ole koskaan ennen käyttäneet saksia tai eivät tiedä miten vesivärejä käytetään.

varsinaista
Mitä ihmeen pakkoaskartelua? Jos ei tykkää askarrella, niin miksi pitäis lapsen kanssa askarrella? Tehkää lapsen kanssa jotain mitä muutenkin tekisit.
varsinaista askartelua ei tarvitse, mutta kyllä noin 2-vuotiaasta ylöspäin pitäisi alkaa antaa ne kynät ja sakset lapselle käteen. Eli ihan vaikka tyhjä paperi ja antaa piirtää sekä mainoslehti ja sakset. Ei sitä kynä ja saksiotetta kuitenkaan millään muulla pysty harjoittelemaan kuin aidoilla välineillä.

Peyote
varsinaista askartelua ei tarvitse, mutta kyllä noin 2-vuotiaasta ylöspäin pitäisi alkaa antaa ne kynät ja sakset lapselle käteen. Eli ihan vaikka tyhjä paperi ja antaa piirtää sekä mainoslehti ja sakset. Ei sitä kynä ja saksiotetta kuitenkaan millään muulla pysty harjoittelemaan kuin aidoilla välineillä.

Joo, ihan samaa mieltä olen. Myöhemmin lapset osaavat itse pyytää, kun haluavat askarrella, eikä heitä ole pakko varsinaisesti askarrututtaa.

meillä
vasta kun ovat itse kysyneet ja olleet siitä kiinnostuneita. Parivuotiaina on kokeiltu, mutta kun ei edes piirtäminen kiinnostanut, niin ei pakolla. Nyt 4 ja 5 -vuotiaat askartelis niin paljon kuin vaan antais, mut kun välillä pitää tehdä muutakin kuin olla vahtimassa lasten askartelua.

"Vieras"
Mitä ihmeen pakkoaskartelua? Jos ei tykkää askarrella, niin miksi pitäis lapsen kanssa askarrella? Tehkää lapsen kanssa jotain mitä muutenkin tekisit.
Juu pakko ei oo toki tehdä mitään, mutta jos oletus on että vanhemmat haluavat lapsensa oppia uusia taitoja niin niitä olisi hyvä harjoitella. Ihan samalla tavalla kuin lasten kanssa harjoitellaan pyöräilyä, käydään uimassa, ooetellaan puhumaan jne.
Totuus vaan on ettei se hienomotoriikka ja hahmotuskyky kehity jossei siihen anna väkineitä.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29077789:
vasta kun ovat itse kysyneet ja olleet siitä kiinnostuneita. Parivuotiaina on kokeiltu, mutta kun ei edes piirtäminen kiinnostanut, niin ei pakolla. Nyt 4 ja 5 -vuotiaat askartelis niin paljon kuin vaan antais, mut kun välillä pitää tehdä muutakin kuin olla vahtimassa lasten askartelua.
Miten kotihoidossa oleva lapsi alkaa itse kysellä askartelujen perään?

meillä
[QUOTE="Vieras";29077864]Miten kotihoidossa oleva lapsi alkaa itse kysellä askartelujen perään?[/QUOTE]

No kuinka monen kotihoidettu lapsi on pelkästään kotona? Meillä käyvät kerhossa ja askartelevat sielläkin. Ja kuten sanoin, kyllä askartelua on kokeiltu, mutta vielä 2-3 vuotiaina se ei ole heitä kiinnostanut, joten emme ole varsinaisesti silloin askarrelleet. Nyt sitä tehdään, koska lapset osaavat sitä itse pyytää.

Yhteistyössä