Miksi on niin hemmetin hienoa olla suvaitsevainen esim. homoja kohtaan, mutta uskovaisia ei tarvitse sietää?

• Viestiketjun aloittaja "Iiris"
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Kyllä, puhuin omista kokemuksistani, niin kuin varmaan monet muutkin. En missään nimessä menisi kommentoimaan sitä mitä maailman miljardit erilaiset uskovaiset ajattelevat. Halusin vain mainita sen, että monet ovat itse juuri korostaneet tuota uskonnon näkymistä kaikessa.

En muista sinun kommenttejasi mistään erityisestä asiasta.
Ai muistaakseni kommentoit ihan aluksi tuohon viestiini, jossa juuri ihmettelin sitä, miksi uskovaisten oletetaan ajattelevan tietyllä tavalla, vaikka aika harvassa asiassa se usko arkielämässä näkyy.

Mielestäni on siis hassua, että itseään suvaitseviksi kutsuvat ihmiset ovat valmiita tekemään noinkin laajoja yleistyksiä, kun on kyse uskovista ihmisistä. Siis oletetaan, että koska he ovat uskovaisia, he ajattelevat asiasta x näin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29075516:
Ai muistaakseni kommentoit ihan aluksi tuohon viestiini, jossa juuri ihmettelin sitä, miksi uskovaisten oletetaan ajattelevan tietyllä tavalla, vaikka aika harvassa asiassa se usko arkielämässä näkyy.

Mielestäni on siis hassua, että itseään suvaitseviksi kutsuvat ihmiset ovat valmiita tekemään noinkin laajoja yleistyksiä, kun on kyse uskovista ihmisistä. Siis oletetaan, että koska he ovat uskovaisia, he ajattelevat asiasta x näin.
Mää olen todellakin ihan vilpittömästi ollut siinä luulossa että useimmat uskovaiset pitävät positiivisena jos usko näkyy arkiasioissakin. Pahoittelen yleistystäni.

säpäle harmaana
Mää olen todellakin ihan vilpittömästi ollut siinä luulossa että useimmat uskovaiset pitävät positiivisena jos usko näkyy arkiasioissakin. Pahoittelen yleistystäni.
Ei sinun tarvitse mitään pahoitella. Ihmettelen vain, miten se olisi edes mahdollista, jos ajatellaan ihan vain Suomen mittakaavaa.

Siis tämä ihmettelyni lähti oikeastaan siitä, kun joku tuolla väitti, että uskova ei voi olla vilpittömästi ei-uskovalle mukava, vaan oikeasti ajattelee vain hänen kanssaan sitä, että tämä tulee palamaan helvetin tulessa ja sen hän on ansainnutkin. Minusta aika rankkaa olettaa tietävänsä toisen ajatukset, tunteet ja mielipiteet vain sen perusteella, että hän uskoo.

"Tiina"
Uskovaiset ei suvaitse homoja vaan yrittävät heitä parantaa. Homot tuskin ketään tuomitsee, uskovaiset kyllä. Homot on ihmisiä, uskovaiset Jumalia...tai ainakin luulevat olevansa.

"vieras"
[QUOTE="Tiina";29075597]Uskovaiset ei suvaitse homoja vaan yrittävät heitä parantaa. Homot tuskin ketään tuomitsee, uskovaiset kyllä. Homot on ihmisiä, uskovaiset Jumalia...tai ainakin luulevat olevansa.[/QUOTE]

Mä tunnen 2 homoa jotka kumpikin on kyllä aika kovia tuomitsemaan, esim. mauttomuudesta/tyylin puutteesta. :D
Lisäksi tiedän uskovaisen homon.
Olen myös uskova, mutta en Jumala eikä minulla ole oikeutta tuomita ketään.

Haloo pahvit.

Ihmisoikeudet ja se tykkääkö jostain vai inhoaako (eli suvaitsevaisuus) on kaksi ihan täysin eri asiaa, siksi meillä on suuri ongelma näiden homofoobikoiden kanssa, kun he eivät tajua että homot ovat ihmisiä ja omaavat samat oikeudet kuin muun seksuaalisuuden omaavat, eli saavat paheksua ja tuomita mielessään siinä missä sinä ja minäkin. Mutta silti meidän on kyettävä antamaan ihmisen arvo ja oikeudet oli väri, seksuaalisuus tai uskontokunta mikä tahansa. Ilman sitä yhteiskunta ei toimi, vaan tulee aina olemaan anarkiaa jossain määrin, mitä isommat epäkohdat, sitä epävakaampi yhteiskunta. Marginaalivähemmistöjen polkeminen on vain portti suurempiin ongelmiin.

uskossa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073298:
Voisin tietysti. Miksen voisi? En näe yhtään syytä, miksen voisi olla aidosti mukava esimerkiksi muslimille.

Tai jos joku kaveri on kauhea luomuruokahörhö ja uskoo, että kaikki "normaali" ruoka saa minut sairaaksi ja tappaa minut ennen aikojaan, niin miksi ihmeessä en voisi olla tälle ihmiselle oikeasti mukava. Jos tilanne on edelleenkin se, että hän ei minulle paasaa omista valinnoistani ja antaa minun elää omaa elämääni. Eihän hän voi mitään sille, että näin hänen mielestään todennäköisesti käy eikä hänen tarvitse minun valinnastani kantaa vastuuta, joten en ole hänelle mitenkään tilivelvollinen.
Itse muslimina en näe mitään syytä miksen voisi olla aidosti mukava ei-muslimeille. Tämä uskonto on minulle oikea ja kaikki muut voivat uskoa mitä haluavat. Tämä on minun näkemys. Kun juttelen ihmisten kans, en halua edes jutella uskonnosta. Syy siihen on että siitä voisi tulla erimiellisyyksiä jne.. Mulle ihminen on se mikä se on uskontoon katsomatta.

"Lilli"
Te, jotka ette suvaitse uskovaisia (mitä tahansa uskoa uskovia) niin, ette ole silloin suvaitsevaisia ihmisiä, vaikka suvaitsisittekin homoja.

Kristinuskossa on se hyvä puoli, että suurin osa (ainakin lapsille suunnatusta) sanomasta lähtee ihan tavallisista käytöstavoista ja sydämen sivistystä. Esim. tee toiselle, niinkuin tahtoisit itsellesi tehtävän. Minä olen saanut todella hyviä eväitä elämään, esim. tyttökerhosta ja pyhäkoulusta lapsena, vaikka näin aikuisena mikään oikea uskovainen en olekaan..

töttöröööö
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29073820:
No kuulepas en huomaa. En vaikka luin viestini vielä pariin kertaan uudelleenkin. Mutta sinä epäilemättä palat halusta kertoa, missä kohdin a) tuputin b) länsimaisia uskomuksia?
a) Esität asiat, kuten ihmisoikeudet, kuin luonnonlakeina. b) nämä ihmisoikeudet juuri ovat niitä kristilliseen maailmankuvaan pohjaavia huuhaauskomuksia.

Ei sun tarvitse joka asiaa erikseen kirjoittaa, pienistä tekstintyngistäsi saa kyllä riittävän kuvan siitä millaisen ihmisen kanssa olen keskustelussa.

tämä on niin tätä
[QUOTE="vieras";29074818]Netissä huutelevat peruspersut ovat suurelta osin tietyn ikäisiä miehiä.. He eivät siedä naisia, joilla on omat mielipiteet, homoseksuaaleja, mamuja, ruotsinkielisiä. Ai niin ja tietenkin kaikkia niitä, jotka eivät äänestä persuja.[/QUOTE]

Oletpas sinä suvaitsematon. Tässäkin syyllistetään kasvottomat "peruspersut" vailla totuuden häivää. Yhtä lailla heitä arvostelemalla sinä olet se netissä huuteleva juntti jonka mielestä pitäisi äänestää vihreitä vaikka heidän politiikkansa saisi aamiaisen nousemaan neuvostovalmisteisen kantoraketin lailla ylös.

Sormella osoittelua ja toisten vähättelyä ei kai monikaan voi välttää vaikka pitääkin itseään "suvaitsevana". Tämä on muuten melko lähellä modernia uskontoa omien doktriiniensa ja kanonisoitujen mielipiteidensä kanssa. Vaikka muuta väittävätkin.

"vieras"
Tunnustan ja häpeän. Luulin olevani suvaitsevainen kaikkia kohtaan. Sitten sain tietää erään mukavan työkaverin olevan jehovan todistaja. Sain tehdä oikein töitä itseni kanssa, että olen päässyt asian yli.

ulkkis
Haloo pahvit.

Ihmisoikeudet ja se tykkääkö jostain vai inhoaako (eli suvaitsevaisuus) on kaksi ihan täysin eri asiaa, siksi meillä on suuri ongelma näiden homofoobikoiden kanssa, kun he eivät tajua että homot ovat ihmisiä ja omaavat samat oikeudet kuin muun seksuaalisuuden omaavat, eli saavat paheksua ja tuomita mielessään siinä missä sinä ja minäkin. Mutta silti meidän on kyettävä antamaan ihmisen arvo ja oikeudet oli väri, seksuaalisuus tai uskontokunta mikä tahansa. Ilman sitä yhteiskunta ei toimi, vaan tulee aina olemaan anarkiaa jossain määrin, mitä isommat epäkohdat, sitä epävakaampi yhteiskunta. Marginaalivähemmistöjen polkeminen on vain portti suurempiin ongelmiin.
Helpottavaa huomata, että täällä on sentään joku järjen ääni.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29075606]Mä tunnen 2 homoa jotka kumpikin on kyllä aika kovia tuomitsemaan, esim. mauttomuudesta/tyylin puutteesta. :D
Lisäksi tiedän uskovaisen homon.
Olen myös uskova, mutta en Jumala eikä minulla ole oikeutta tuomita ketään.[/QUOTE]

Miten se mauttomuudesta tai tyylin puutteesta liittyy tähän? Ei sillä, että se olisi kivaa, mutta ei kai sillä ole mitän tekemistä seksuaaliseen suuntautumisen kanssa? Vai minkälaisessa yhteydessä tällaista tulee esiin?

en itse ole homoja mitenkään vastaan, mutta en kannata esim. adoptiota tai avioliittoa. jos oma lapseni tulisi sanomaan olevansa homo, olisi se ensin pieni shokki, mutta en järkyttyisi. uskovaisia kavereitakin mulla on ja peruskoulussa olin yhden jehovan ainoa kaveri. siis ainoa. eikä hän ikinä tyrkyttäny uskontoaan mulle. ei muuten tainnut ikinä edes puhua siitä... enemmin olen sinut uskovaisten kanssa kuin homojen...

Yhteistyössä