lapsen sairastaminen ja työpaikka.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marialiisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marialiisa"

Vieras
Kyselen teiltä jos joku olisi viisaampi kuin minä. Tilanne siis tämä että lapsellani nousi kuume maanantaina, olin menossa iltavuoroon töihin, soitin työnantajalle ja pyysin luvan että tulen tunnin myöhemmin kun mies tulee aamuvuorosta kotiin. Kysyin myös että tarviiko olla lääkärin todistus tästä päivästä ja ei tarvinnut. Tiistaina kävin lapsen kanssa lääkärissä ja sain 3pv sairausloma todistuksen, ilmoitin työnantajalle että tulen perjantaina seuraavan kerran töihin ja työnantaja vastasi että asia on selvä. Nyt tilanne se että työnantajan mielestä torstai on palkaton koska se oli lapsen 4:s sairastamispäivä. Tiedän että kipeän lapsen kanssa saa olla hoidon järjestämiseksi 3päivää töistä pois. Olisiko työnantajan kuulunut ilmoittaa jo sairasloman aikana torstain palkattomuudesta?

Ei se torstai kyllä palkaton ole. Jos sulla ti-to todistus, niin palkka siitä maksetaan.
Ota yhteys liittoon, siellä ne vastaa vielä asiaan :)

Meillähän esimies yritti sellasta.. eli jos mulla on esim 14.00 alkava vuoro, ja lapsi sairastuu.
Mies pääsee kolmelta. Mun pitää kuulemma mennä loppu pväksi töihin, vaikka mulla on todistus.
työvuoro 14-20. Lähes tunti menee matkoihin.
Soitin pamille, ja ne sanoi että saadaan vaikka molemmat olla kotona, mutta vain toiselle maksetaan siltä ajalta.
ja sen mä kyllä tiesin.

Oikeassahan työnantaja on siinä että torstai tosiaan on 4. sairaspäivä, vaikka sulla ei maanantaina ollutkaan tarvetta olla poissa niin kipeänä sun lapsi oli jo ja työnantaja tietää sen.

Se lääkärintodistus ei vaikuta palkanmaksuun mitenkään. Ja kyllä se on kolme päivää sairastumisen alusta, et voi alkaa laskemaan niitä päiviä mistä itse haluat. Kyllä sun ois ite pitäny tietää että neljäs päivä on palkaton.

Samalla tavalla jos lapsi sairastuu perjantaina niin maanantai on jo palkaton, sulla on ollu koko viikonloppu aikaa löytää sille hoitaja.

Entäs tällainen tilanne: lapsen päiväkodista soitetaan maanantaina vähän ennen klo 14 että lapsella on korkea kuume. Lähden töistä klo 14 hakemaan lapsen. (normaalisti työaika olisi ollut klo 16 asti)

Ti-aamuna käydään lääkärissä, joka kirjoittaa todistuksen koko loppuviikoksi ti-pe. Olen lapsen kanssa kotona tiistaina. Keskiviikkona olen koko päivän töissä kun oli tärkeä palaveri. To-pe olin lapsen kanssa kotona.

Eli olin pois töistä 3 kokonaista päivää, jotka ovat palkallisia. Mutta lasketaanko se maanantain 2 tuntia jo ekaksi päiväksi, jolloin siis en enää saisi perjantailta palkkaa? Maanantain poissaolo oli esimehen luvalla ja loput lääkärin todistuksella.

Vaikka lapsi olis ollu viikon kipeenä ennen saikun kirjoittamista, niin sillä ei ole väliä!
Jos äiti on ollu töissä ja isä hoitanu lasta.
Palkka maksetaan siltä kolmelta pvältä.
Mulla on kaks lasta, jotka on sairastanu vaikka kuinka paljon.
AINA ollaan tehty niin, että mies on ekat 3pvää kotona---> Saa palkan, ja minä seuraavat 2-3 ---> saan palkan.
Mutta jos mä oisin itse sen 6pvää vaikka pois, niin työpaikka maksaa vain 3pvältä.
Jos siis AP on mennyt työvuoroon maanataina niin ei sitä lasketa siihen saikkuun

No jos lapsi sairastuu kahdelta iltapäivällä niin jos vain mahdollista ei ehkä kannata kertoa työnantajalle miksi lähtee aiemmin(jos siis on muutenkin liukuva työaika)
Ja käytännössähän sen kolmen päivän jälkeen voi vaihtaa niin että jää kotiin, olettaen että mies ei ole työpaikalla kertonut lapsen sairastuneen jo monta päivää sitten. Ja joskus voi käydä toki niinkin että lapsen saieastettua kolme päivää toinen lapsi sairastuu(samat flunssat pyörii) jolloin se kolme päivää alkaa taas alusta.

Mutta käsittääkseni eri työehtosopimuksissa on eri pykäliä tästä aiheesta. Ja työnantajissakin on eroja miten tiukasti pidättävät palkasta.

Meillä esimies sanoi mulle... "ole sinä ensin se kolme päivää, ja mies sen jälkeen kolme"
Meillä oli siis vesirokko lapsilla.
Molemmat saatiin palkka. Molemmat kerrottiin rehellisesti työpaikalla tästä järjestelystä.
Molemmat ei saa yhtäaikaa olla kotona.
Näin kaupanalalla!

Palkalliset 3päivää on tehty jaettavaksi vanhempien kesken, ei siis niin, että molemmilla on 3päivää. Ja nämä lasketaan siitä ensimmäisestä sairastumispäivästä.

Minä tosiaan olen luullut että se 3 päivää katsotaan vain työantajan kannalta, eli siis jos toinen vanhemmista on lapsen kanssa kotona ma-ti (palkallisesti) niin toinen vanhempi voi olla loppuviikon ke-pe (palkalliseti) vaikka lapsen sairastumisen alkamispäivä olisi tiedossa. Minulle oli siis uutta se, että vaikka esimerkiksi lapsen äiti ei olisi vielä ollut yhtään päivää töistä pois lapsen sairastaessa (isä kotona) niin jos äiti sitten jää kotiin lapsen 5.sairauspäivänä niin se ei enää olisi äidille palkallista aikaa. Mutta ilmeisesti työehtosopimukset ja niiden tulkinnat ja käytännöt vaihtelevat suuresti.

[QUOTE="vieras";29065311]Palkalliset 3päivää on tehty jaettavaksi vanhempien kesken, ei siis niin, että molemmilla on 3päivää. Ja nämä lasketaan siitä ensimmäisestä sairastumispäivästä.[/QUOTE]

Ok

lapsen äkillisesti sairastuessa saa 3 palkaton päivää.
Meillä työpaikalla oltiin tosi tarkkoja asiasta.
Lapsi sairastunut viikonloppuna et voi jäädä maanantaina hoitaan lasta, se ei ollut äkillinen. Ja sinulla on ollut koko viikonloppu aikaa järjestää lapselle hoito muualla.

Illalla et voinut ilmoittaa et jäät kotiin hoitaan lasta, koska silloin oli aikaa järjestää lapsen varahoito.. AAmulla 10 min ennen kuin työ alkoi voit vasta ilmoittaa.
Ja jos isä kotona vapaalla tai jotain muuta niin et itse voinut olla poissa töistä.

Vaikka lapsi olis ollu viikon kipeenä ennen saikun kirjoittamista, niin sillä ei ole väliä!
Jos äiti on ollu töissä ja isä hoitanu lasta.
Palkka maksetaan siltä kolmelta pvältä.
Mulla on kaks lasta, jotka on sairastanu vaikka kuinka paljon.
AINA ollaan tehty niin, että mies on ekat 3pvää kotona---> Saa palkan, ja minä seuraavat 2-3 ---> saan palkan.
Mutta jos mä oisin itse sen 6pvää vaikka pois, niin työpaikka maksaa vain 3pvältä.
Jos siis AP on mennyt työvuoroon maanataina niin ei sitä lasketa siihen saikkuun

Jos teidän työnantajat olis kovinkin tarkkoja niin tuohan ei onnistus.

TESin mukaan se oikeus on 3 päivää kotona per lapsi per sairaus. Eli yhteensä 3 päivää, vaikka tiedän että monet käyttävät tätä niin että toinen on ensin 3 päivää pois ja sitten toinen toiset 3 päivää.

Tarkalleen ottaen TES sanoo että tuo vapaa on "sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi" eli tavallaan sitä varten että lapselle voi hankkia jonkin muun hoitajan.

Se vapaa on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseksi. Monissa työehtosopimuksissa kolme päivää on palkallista ja neljännen päivänkin saa olla palkattomana pois. Aika alkaa lapsen sairastumispäivästä eikä siitä, milloin vanhempi jää pois töistä. Aika anteliaita joidenkin työnantajat ovat. Parilla kaverilla työntanaja vaatii puolison työnantajalta lapun, että puoliso on silloin töissä.

Ap:n kannattaa tarkistaa asian omasta työehtosopimuksesta, ne löytyvät nykyisin netistäkin.Minusta kyllä työnantaja on oikeassa.

Riippuu varmaan tes:sta. Mun työpaikalla voi olla 3 päivää palkallisena järjestämässä lapsen hoitoa. Siihen tarvitaan kuitenkin aina lääkärin tai terkkarin todistus. Sen lisäksi pitää kirjoittaa sairauslomahakemus, jossa kohta: puolisoni ei ole ollut hoitamassa lasta tämän sairauden vuoksi. Lappuseen kirjataan myös puolison työnantajan yhteystiedot.

Aika tarkkaa siis, mutta hyvä niin.